Credde skrev:Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!
Jo... Men... en XC40 R-Design Laddhybrid kostar 532.000 kr med lite tillval.
Moderator: Redaktion
Credde skrev:Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!
Jo jag är också väldigt förvånad över priset, kunde inte drömma om att den skulle bli dyrare än ps2 med tanke på att de är samma bil I väldigt stor utsträckning och då skulle ju polestar vara deras lyx märke.helix skrev:Så bagageutrymmet är 413+26=439l i XC40. Detta kan då jämföras med Model 3 som har 542l - alltså 100 liter mer i Teslan.
Personligen gillar jag Polestar 2 mer än XC40 och tycker det är lite förvånande att XC40 nu till och med är dyrare än Polestar. Trodde att varumärket Polestar skulle positioneras steget över Volvo.
Av det vi sett hittills så förstår jag inte alls varför Polestar finns överhuvudtaget då det mest känns som en dekaltrimmad Volvo![]()
Det är också allt för dyrt!Jeppe_E skrev:Credde skrev:Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!
Jo... Men... en XC40 R-Design Laddhybrid kostar 532.000 kr med lite tillval.
Men vad var räckvidden på den ? Mil verkar ju kostaZalman3 skrev:En Audi e-tron 50 Quattro kostar från 695.000 kr. Lilla Volvo XC40 är dyrare än så!!!
Fast Volvo har åtminstone hittills använt Polestar som sin högsta utrustningsnivå. Då är det inte konstigt om man trodde att bilarna under Polestars egna märke skulle ligga ett snäpp ovanför Volvo.Stevvee skrev:Förstår inte varför folk är förvånade över att den är dyrare än PS2. Vad jag vet har inte Volvo gått ut och sagt att polestar är deras lyxmärke eller något annat.
Rätt väntat att priset skulle vara lite högre om man jämför med laddhybriden (som ryktas få 2-4% högre pris imorgon) men 700 kanske var lite i överkant. Isåfall om dom släpper Xc60,v60 som ren el bör dessa närma sig 900k och det är helt off i prissättningen.
Zalman3 skrev:Den heter alltså Volvo XC40 P8 AWD Recharge.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-v ... l/71715353Pris og levering
Volvo åpner for bestilling av XC40 Recharge i uke 3, 2020. Bilen har fått en veiledende pris fra kr 490.000, – eks. frakt og levering. Priser på ekstrautstyr og utstyrspakker blir klare nærmere salgsstart.
Trosby sier at det er forventet at Volvo i Norge vil få̊ god tilgang til biler for det norske markedet. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.
– Interessen for XC40 Recharge har vært enorm. Vi har passert 7000 på interesselisten og forventer økt interesse nå̊ som flere detaljer om bilen slippes, sier Trosby.
https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Priset skulle kunna hänga ihop med begränsade volymer av batterier, dvs man vill inte sälja för många.Zalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Det är väl till 100% solklart att det är EXAKT så det ligger till, och dom säger det så många gånger (int bara på presentationen) att det är utom allt tvivel att det är hybriderZalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset?Zalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
Pratade med en VW handlare.Walker skrev:Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset?Zalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
(I svenska, faktiska priser, tack)
Polestar är deras prestanda image (gamla utvecklingsavdelningen hos Cyan Racing) om det sitter på en Volvo. Tidigare enbart trim men sedan förädlade man ex gamla V60 med polestar pryttlar.helix skrev:Fast Volvo har åtminstone hittills använt Polestar som sin högsta utrustningsnivå. Då är det inte konstigt om man trodde att bilarna under Polestars egna märke skulle ligga ett snäpp ovanför Volvo.Stevvee skrev:Förstår inte varför folk är förvånade över att den är dyrare än PS2. Vad jag vet har inte Volvo gått ut och sagt att polestar är deras lyxmärke eller något annat.
Rätt väntat att priset skulle vara lite högre om man jämför med laddhybriden (som ryktas få 2-4% högre pris imorgon) men 700 kanske var lite i överkant. Isåfall om dom släpper Xc60,v60 som ren el bör dessa närma sig 900k och det är helt off i prissättningen.
Kikar man exempelvis på att speca en XC60 så har den dyraste versionen ett startpris på 723k. Den heter just "XC60 Polestar Engineered". Däremot en XC60 R-Design börjar på 430k.
Nu kostar en XC40 BEV R-design 699k och en Polestar 2 med samma drivlina och snarlik utrustning 669k (Visst, Polestar 2 är en sedan och XC40 en mini-SUV). Hänger inte riktigt ihop och blir lite ologiskt...
https://www.blocket.se/inspiration/bil/ ... krok-21612Runt hörnet väntar en billigare elbil med tvåhjulsdrift och cirka 200 hk. Den kommer att heta XC40 P4 och släpps om två år.
Model 3 såldes inte alls med flera års leveranstid. Man gjorde en reservation som inte var en beställning. Reservations pengen gick att få tillbaka när som helst, man gjorde ingen konfigurering, fick inga löften om leverans och det blev ingen bil som levererades när produktionen kom igång om man inte just valde att göra ett köp. Model Y är å andra sidan ett köp som man gör.Gustafsson skrev:Tesla sålde ju M3 med flera års leveranstid för samma peng.
DN skriver så här:Zalman3 skrev:Pratade med en VW handlare.Walker skrev:Var hittar du likvärdiga bilar till halva priset?Zalman3 skrev:https://www.expressen.se/motor/debatt/n ... d-elbilar/Jan-Erik Berggren anser att Volvos löften om elbilarna mest är tomma ord.
Volvo Cars gör allt för att det ska se ut som att de leder elbilsutvecklingen.
Efter att ha sett Volvos lansering av XC40 känns det som att Volvo egentligen inte alls vill sälja elbilar, man vill sälja hybrider och pluginbilar.
För när kunden kommer in i affären och vill köpa en elbil.
Då får hen svaret, den kostar ca 700.000kr och du får vänta i ett år på leverans.
Man pratar heller inte om volymer, för hur många kommer man att sälja egentligen då konkurrenterna kostar runt halva priset för vad Volvo vill ha för sin elbil?
(I svenska, faktiska priser, tack)
Han surrar om att VW ID3 ska börja runt 350.000kr i pris och ha ett bagageutrymme just under 400 liter.
Volvo XC40 Recharge har ett bagage på 414 liter.
https://www.dn.se/ekonomi/motor/jonas-f ... nya-elbil/Därför är Volvo fel ute med sin nya elbil.
Väntan har varit lång. Men Volvo kan bättre. DN:s Jonas Fröberg om varför Volvos första renodlade elbil bara är en dyr medelmåtta.
ID.3 är alltså nästan lika rymlig invändigt. Och den billigaste varianten som ska gå 33 mil ska kosta under 350.000 kronor.
Det är kunderna – du som läser detta – som kommer att fälla domarna när bilköpen ska göras.
Ännu har ingen av oss kört de båda bilarna. Men på papperet kan man så här långt säga: Bättre kan ni Volvo.
Man måste åtminstone tänka om när det gäller hur en SUV ska se ut. Med elbilar kan man få bilar som är rymliga invändigt även om de är mer sedan lika formmässigt. Där kommer nog Model Y bli ett bra exempel. Men vi ser också att de andra följer efter. Skoda Vision IV, ID Crozz exempelvis.zyax skrev:Kan inte XC40 Recharge ändå få bli beviset på att man inte kan göra en SUV i elversion och förvänta sig att den ska komma någonstans med nuvarande batteristorlekar. Gräv ner SUVen igen och plocka fram kombin igen, med lägre markfrigång, lägre Cd-värden och bättre lastningshöjd så kommer ni ha en fin framtid Volvo. Att sälja en XC40 för 700k och låta folk behöva ladda efter 20 mil efter att ha försökt åka på motorvägen är inte rätt väg.
Model Y är inte ett köp. Det är en förbeställning som går att avbeställa när som helst och få full återbetalning. Det är först när man accepterat leveransen som Model Y blir ett bindande köp. Där finns inga löften kring leverans bara en förväntan om år 2021. Skillnaden mot Model 3 är att med Model Y går det att göra en specifikation direkt och att man kan låsa ett pris mot ev. prishöjningar (exkl. skattehöjningar).Svenssons skrev:Model 3 såldes inte alls med flera års leveranstid. Man gjorde en reservation som inte var en beställning. Reservations pengen gick att få tillbaka när som helst, man gjorde ingen konfigurering, fick inga löften om leverans och det blev ingen bil som levererades när produktionen kom igång om man inte just valde att göra ett köp. Model Y är å andra sidan ett köp som man gör.Gustafsson skrev:Tesla sålde ju M3 med flera års leveranstid för samma peng.
Problemet är väl att det är slutet av 2019, inte 2015. Volvo måste lansera billigare versioner ganska omgående och prata om pris samt tänkta volymer. Men ok, även VW verkar ha svårt att prata om exakta priser för ID.3 så de är inte ensamma om denna problematik.Henrik Torphammar skrev:Xc40 kostar alltså mer än Pållster 2.