Förmånsvärde model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Förmånsvärde model 3

Inlägg av peken »

Detta ämne har väl diskuterats i hur många trådar som helst. Men trots att jag sökt så har jag inte hittat svar på mina frågor. Jag kommer att beställa en model 3 som tjänstebil i början av november.

När jag kollar på UniFleet och konfigurerar en bilen enligt följande:
Pearl white LR AWD
19"
V-däck med 18"
Dragkrok

Då presenterar dom att förmånsvärdet blir 4302kr. Den konfigurationen innebär att det är extra utrustning för 60780kr (bilen kostar 659900kr).

Slår jag på skatteverket och sätter extrautrustning för 60780kr så för jag förmånsvärdet till 4824kr.

Justeras förmånsvärdet om tesla justerar sina priser eller är dom fasta för en viss modell oavsett om priset ändras? På skatteverket kan man välja "visa detaljerad beräkning" och där står det pris för jämförbar bil 685000kr.

Därav min fundering. Man vill ju att man blir beskattad med rätt förmånsvärde och inte åker på en otrevlig skattesmäll senare.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Freelance
Teslaägare

Re: Förmånsvärde model 3

Inlägg av Freelance »

Skatteverkets förmånsvärden är fasta oavsett bilens försäljningspris, de justeras utifrån (års)modell på bilen. Tycker också att förmånsvärdet ökar markant och är inte proportionellt till bilens värde, men det som räknas fram på Skatteverkets hemsida är det som gäller (säger min HR ...)
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Freelance skrev:
Skatteverkets förmånsvärden är fasta oavsett bilens försäljningspris, de justeras utifrån (års)modell på bilen. Tycker också att förmånsvärdet ökar markant och är inte proportionellt till bilens värde, men det som räknas fram på Skatteverkets hemsida är det som gäller (säger min HR ...)
Ok. Jag testade av nyfikenhet att räkna om extrautrustningen utifrån ett bilpris på 685000kr. D.v.s. jag har ju räknat på 659900+60780=720680kr innan.

Så då totalpriset är 720680 och skatteverket räknar på att bilen kostar 685000kr så är det extrautrustning för 720680-685000 = 35680kr

Då får jag ett förmånsvärde på 4398kr. Närmare det UniFleet anger men inte samma. Jag kan tycka att om skatteverket räknar med 685000kr så borde man kunna räkna extrautrustningspriset utifrån det? Nä man får nog ringa och fråga skatteverket i frågan om man vill ha ett korrekt svar.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Jag har skrivit och frågat om precis den typen av beräkning som du tar upp. Slutliga svaret är (utelämnat det mycket längre första svaret)
Tack för svar. Det gäller alltså om priset på bilen gått upp. Då borde
samma princip gälla om grundpriset gått ner hos bilförsäljaren?

Exempel
Skatteverket har ett nybilspris på 200.000 kr
Bilen köps in för ett grundpris på 180.000 kr + 40.000 kr listat på
fakturan som extra utrusting, totalt 220.000 kr.
Då är det det 20.000 som skall tas upp som extrautrustning
(220.000-200.000)?
Deras svar på det
Eftersom bilförmånsberäkningen utgår från nybilspriset plus eventuell extrautrustning så är det den faktiska kostnaden för extrautrustningen som står listat på fakturan från bilförsäljaren som ska tas med i beräkningen. Exemplet belyser när extrautrustningen inte är specificerad från bilförsäljaren.
Det lättaste (?) för alla vore ju att man räknar precis så, att det som överstiger deras fastställda baspris är det som är extrautrusting. Men resonemanget kring förmånen man får är det fastställda baspriset, även om nu prissänkningar har skett. Med andra ord, förmånen är inte det faktiska beloppet, förmånen är att kunna bruka ett fordon till ett av Skatteverket bestämt pris.
Så allt du har på fakturan utöver grundpriset är extrautrustning. Leveransavgift anser jag dock inte är extra, då man inte kan välja bort det.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar