Köpenhamn
Moderator: Redaktion
Köpenhamn
Planerar åka till Kastrups flygplats i Köpenhamn till helgen och funderar på laddningsmöjligheter.
Ser att det finns några få laddplatser på flygplatsen med stor risk att de är upptagna.
Reser från Falkenbergstrakten.
Någon som vet om Löddeköpinge är öppen till på fredag?
Något bra tips på alternativ laddplats utmed motorvägen till Köpenhamn?
Helsingborgstrakten kanske?
Kan ev. klara resan på 40 mil tor utan problem, men det vore skönt att ha en backup, och kul att testa supercharchern om den är öppen!
Ser att det finns några få laddplatser på flygplatsen med stor risk att de är upptagna.
Reser från Falkenbergstrakten.
Någon som vet om Löddeköpinge är öppen till på fredag?
Något bra tips på alternativ laddplats utmed motorvägen till Köpenhamn?
Helsingborgstrakten kanske?
Kan ev. klara resan på 40 mil tor utan problem, men det vore skönt att ha en backup, och kul att testa supercharchern om den är öppen!
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Köpenhamn
Hej igen, du får gärna komma inom mej i Halmstad Toppa din laddning om du vill. För jag har gjort den resan ett par gånger från Halmstad ca 34mil tor och vet att om du ligger på angiven maxfart hela vägen (110-120) är det precis så långt du kommer utan att använda AC (hade 8km laddning kvar sist) en del regn på vägen.
Ska du klara 40 mil får du hålla 90-100km hela vägen skulle jag tro. Löddeköpinge inte en chans (Niklas Sondell tror på första Augusti).

Ska du klara 40 mil får du hålla 90-100km hela vägen skulle jag tro. Löddeköpinge inte en chans (Niklas Sondell tror på första Augusti).

Du kan ladda hos mig ca 1,5 km från Maxi Mellbystrand. Jag har 3x32 A hemmavid. Laddskåpet ligger normalt i bilen så vi får avtala tid. 

Tusen Tack G F och Delta!
Trevligt forum detta!
När jag parkerat i Köpenhamn ser jag nog hur behovet verkar för hemfärden och kanske kontaktar er med ett direktmeddelande genom forumet.
Har sett på uppladdning.nu att det finns gott om olika laddare vid Ikea i Helsingborg. Någon som vet om det är något som funkar för Tesla ägare? (med enbart standard kablar i bagaget).
//b232

Trevligt forum detta!
När jag parkerat i Köpenhamn ser jag nog hur behovet verkar för hemfärden och kanske kontaktar er med ett direktmeddelande genom forumet.
Har sett på uppladdning.nu att det finns gott om olika laddare vid Ikea i Helsingborg. Någon som vet om det är något som funkar för Tesla ägare? (med enbart standard kablar i bagaget).
//b232
Här får du i alla fall 11mil/timme. Det går ju också att ta Helsingör/Helsingborg för att förkorta vägen något.
Finns laddare på IKEA i Malmö också som är precis på andra sidan bron dock har jag inte kollat vilken effekt du får där. Finns också "slöladdare" på Emporia (köpcenter också precis när du kommer över bron till Sverige) och skulle det krisa får du gärna stanna till hemma hos oss vilket också är precis när du kommer över bron. Vi har 3 fas 16A så du får i varje fall runt 40-45 mil per timme.
Var i Lödde igår em. allt material verkar vara på plats. De som jobbade där berättade att de var klara i Falkenberg och att de trodde att den skulle bli strömsatt igår !
De berättade också att de trodde de skulle vara klara i Lödde i början av nästa vecka !
Laddaren på IKEA HBG är som en sockerbit för flugor just nu. Den snabba stolpen har ju tre uttag, två fasta DC varav en CCS och en ChadeMo samt ett uttag på ena sidan Type2 Mode3 22kW. Problemet är att bara en kan ladda åt gången och att ingen läser vad som står på stolpen. (många är från Norge).
1. Bara en bil kan ladda åt gången !
Man kan ju parkera på båda sidor om stolpen och många Tesla ägare har dessutom lång sladd på sin Type2 så de kan stå i rutan bredvid och ladda. Men om någon kommer och det redan står en bil där så blir det bara så att den nya avbryter laddningen för den bilen som laddar, det blir lite kalabalik för avslutar man inte laddningen korrekt så kan stolpen sluta ladda helt och man får kalla på vaktmästaren från Ikea som öppnar och slår tillbaka en jordfelsbrytare eller liknande. Dessutom vill inte laddsladden släppa sin låsning med mindre än att man gör om hela start proceduren och avslutar med AVBRYT knappen och väntar tills handskakningen är klar.
De berättade också att de trodde de skulle vara klara i Lödde i början av nästa vecka !
Laddaren på IKEA HBG är som en sockerbit för flugor just nu. Den snabba stolpen har ju tre uttag, två fasta DC varav en CCS och en ChadeMo samt ett uttag på ena sidan Type2 Mode3 22kW. Problemet är att bara en kan ladda åt gången och att ingen läser vad som står på stolpen. (många är från Norge).
1. Bara en bil kan ladda åt gången !
Man kan ju parkera på båda sidor om stolpen och många Tesla ägare har dessutom lång sladd på sin Type2 så de kan stå i rutan bredvid och ladda. Men om någon kommer och det redan står en bil där så blir det bara så att den nya avbryter laddningen för den bilen som laddar, det blir lite kalabalik för avslutar man inte laddningen korrekt så kan stolpen sluta ladda helt och man får kalla på vaktmästaren från Ikea som öppnar och slår tillbaka en jordfelsbrytare eller liknande. Dessutom vill inte laddsladden släppa sin låsning med mindre än att man gör om hela start proceduren och avslutar med AVBRYT knappen och väntar tills handskakningen är klar.
40-45 mil per timma på 16A 3 fas hade varit nice, men det skall nog stå 40 - 45 km per timmeDan skrev:Finns laddare på IKEA i Malmö också som är precis på andra sidan bron dock har jag inte kollat vilken effekt du får där. Finns också "slöladdare" på Emporia (köpcenter också precis när du kommer över bron till Sverige) och skulle det krisa får du gärna stanna till hemma hos oss vilket också är precis när du kommer över bron. Vi har 3 fas 16A så du får i varje fall runt 40-45 mil per timme.

Helt rätt!Top12 skrev:40-45 mil per timma på 16A 3 fas hade varit nice, men det skall nog stå 40 - 45 km per timmeDan skrev:Finns laddare på IKEA i Malmö också som är precis på andra sidan bron dock har jag inte kollat vilken effekt du får där. Finns också "slöladdare" på Emporia (köpcenter också precis när du kommer över bron till Sverige) och skulle det krisa får du gärna stanna till hemma hos oss vilket också är precis när du kommer över bron. Vi har 3 fas 16A så du får i varje fall runt 40-45 mil per timme.vilket är helt ok !:-)
Med enkelladdare får du ca 40 km per timme på 13 amp. med dubbeladresser får du ca 55 km per timme på 16 amp. laddar man 16 amp dagtid gäller det att huvudsäkringen är högre än 16 amp för annars är risken stor att den går när någon använder något som drar el...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Dubbelladdare (störande surfplatta som rättar till...) 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Delta har rätt om du tar färjan till Helsingör tor så är det ca 50km kortare väg och då kan du klara det utan extra laddning, du hamnar på drygt 30 mil istället för 40!
Rekommenderar dessutom kustvägen Helsingör - Köpenhamn, mycket trevligare och inte lika hög fart.
Den vägen går försten förbi Backen där du kan ta en pilsner, och låta någon annan köra Teslan, svårt val.

Rekommenderar dessutom kustvägen Helsingör - Köpenhamn, mycket trevligare och inte lika hög fart.
Den vägen går försten förbi Backen där du kan ta en pilsner, och låta någon annan köra Teslan, svårt val.

Tack för tipset. Det blir nog vägen via Helsingör / Helsingborg på hemvägen... verkar trevligare!
Blir en intressant tur..

Blir en intressant tur..

Der er Clever 22 kW type 2 ladere på Shell i Hellerup og Helsingør. Ikke behov for brik. Ingen betaling. (et par måneder endnu)