Vad är ett kallt däck?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Vad är ett kallt däck?

Inlägg av perre »

Det står ju att man alltid ska fylla däcken när de är kalla. Det gjorde jag också i våras. Men nu när det är betydligt kallare så visar de 2,6 bar istället för 2,9 som de gjorde i somras. Även för nån vecka sen så det är inte att jag tappat tryck och det är ganska jämnt runtom.

När jag har kört ett tag så kommer de dock upp till 2,9 igen så jag känner mig inte så orolig, men vad ska man ha för riktvärden egentligen?
Vad händer när jag skiftat till vinterdäck. Ska jag fylla dem till 2,9 eller 2,6? Vilket tryck vill jag ha på dem när jag kört några km?

Jag har 18" standardfälg och däck på en model 3 LR AWD
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Vad är ett kallt däck?

Inlägg av mati »

Ett däck är per definition kallt är innan du kör iväg. Står det att det ska vara 2,9 bar så är det så. Oavsett utetemperatur. Men har du pumpat upp däcket när det var 20 grader ute så måste du fylla på med luft när det blir kallare väder, och tvärtom släppa lite på trycket när det blir varmare. I teorin. I praktiken gör de flesta nog inte så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

De flesta däcktillverkare (bla Nokian) rekommenderar dessutom högre tryck på vintern... Så det blir dubbel anledning att fylla på.

Vill man slippa justera trycket så ofta så är det bra att ha kväve i däcken. Det påverkas inte lika mycket av temperaturskillnader.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

En gas med 99% kväve följer allmänna gaslagen precis som en gas med 78% kväve och 21% syre.

Det som kan få trycket att variera är om man fyllt med luft som innehåller mycket fukt (vatten) som växlar mellan gasfas och vätskefas. Vänta således till en torr kall dag med att fylla på luft så blir det samma effekt som att betala för "Nitrogen". 8-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

På min gamla Audi A6 så kan man se däckstemperaturen + trycket.
När man kört länge på motorväg så brukar tempen stabilisera sig ca 20grader över utomhustemperaturen.
Man kunde lätt åka 5km till macken utan att det syntes att temperaturen ökat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Vad är ett kallt däck?

Inlägg av taliz »

Är ju inte svårare än att titta på sidostolpen vad det ska vara för tryck, sedan notera vad bilen säger så fort sensorerna registrerar trycket.
Räkna ut skillnaden och voilà, så mycket ska du fylla på vid macken.

Lågt däcktryck leder till ökad förbrukning och ökat slitage.
Trycker sjunker naturligt så man måste regelbundet fylla på.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar