Extremt surrljud vid SC laddning
Moderator: Redaktion
Någon som vet/ Har erfarenhet av högt surrljud vid laddning på SC? Hörde detta första gången häromdagen vid laddning från 60km-350km laddkapacitet. Började med långsamt stegvis stigande varvtal på surret tills avtagande vid ca. 300km för att helt upphöra. Hörde detta inne i bilen. Vid vissa varvtal vibrerade instrumentbräda och ratt tydligt.
Bilen 85D lev. ny i Juli 2015.
Ska in på service i sept. eftersom bilen sedan den var ny låter som en gammal knarrig hästkärra när jag vrider på ratten vid stillastående + en del andra justeringar som snedmonterad instrumetbräda, lackskada från fabrik på 21" fälg mm.
Tacksam för svar
Bilen 85D lev. ny i Juli 2015.
Ska in på service i sept. eftersom bilen sedan den var ny låter som en gammal knarrig hästkärra när jag vrider på ratten vid stillastående + en del andra justeringar som snedmonterad instrumetbräda, lackskada från fabrik på 21" fälg mm.
Tacksam för svar
Re: Extremt surrljud vid SC laddning
Bör vara kyllning av batterierna som startar och ibland låter det som om bilen skall lyfta.
Det brukar hända korta perioder när batterikylningen går på Max under SC. Förmodligen "normalt" om det inte är helt extremt, be dem kika på det när du ändå har den inne, men bli inte förvånad om det anses ok...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Vid vår roadtrip i Tyskland/Österrike vecka 27 under 35-37 grader pratar vi inte surrljud, bilen dånade och hördes över hela området, nästan så man skämdes.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Tack för snabba och bra svar från Er alla. Så jag tar ett snack med dom på service om detta.
hade också ett extremt høgt flæktljud nær jag hade kørt en snabb etapp på motorvæg i somras. Kom in i villaområdet och folk trodde det var en lastbil eller nåt som kom, inte helt smidigt 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det ljudet är normalt. Det behöver du inte snacka med dem om.provoman skrev:Tack för snabba och bra svar från Er alla. Så jag tar ett snack med dom på service om detta.
Ibland när man kommer tillbaka till SuC så står flera bilar och dånar med kylfläktarna på full fräs - det låter som 22 getingbon.
Fläkten börjar långsamt och stegar sedan upp av bilens mjukvara efter hand som kylbehovet ökar - om man sitter i bilen under laddningen kan man höra hur den smyger igång tyst och sedan ökar i tydliga steg, till den, ibland, låter som en jetmotor på en A380. Många gånger nöjer den sig med att låta mer acceptabelt, det beror på hur mycket batterierna behöver kylas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag har laddat ett par gånger nu på supercharger som mest från 6 mil kvar till 90% och bilen har varit helt tyst under laddningen.
Men det har varit ett par bilar samtidigt som har låtit gräsligt illa.
Inga sådana ljud heller ens efter lite sportig körning.
Detta ljud kanske var vanligt på äldre Teslor?
Vid SC kan det låta ganska mycket särskilt om det är varmt och man kört lite hårdare, men hemma i garaget hörs det bara ett svagt surr.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Bow skrev:Vid SC kan det låta ganska mycket särskilt om det är varmt och man kört lite hårdare, men hemma i garaget hörs det bara ett svagt surr.
Ja, din bil är ju inte så mycket äldre än min, så då vet jag om det skulle låta om den framöver att inget ras är på gång.
Min har samma problem, ofta när jag vrider på ratten vid stillastående så knarrar och knakar det i hela bilen. Räknas det alltså som ett fel?provoman skrev:Ska in på service i sept. eftersom bilen sedan den var ny låter som en gammal knarrig hästkärra när jag vrider på ratten vid stillaståend
Jag har laddat kanske 50 gånger på SC och har varit med om det höga dånet kanske 3 gånger. Står på SC nu när jag skriver detta och hör att fläkten börjar surra igång stegvis - får se var detta landar nånstans...Jorma skrev:Jag har laddat ett par gånger nu på supercharger som mest från 6 mil kvar till 90% och bilen har varit helt tyst under laddningen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
4-600 i snitt? Över hur lång distans? Så högt har jag inte ens fått när jag dragit på som en galning om sträckan är mer än några kilometer. Cyklarna kan väl knappast öka förbrukningen med 100%?point1 skrev:Var också där i området när det var så varmt, 3 cyklar på taket snittade ca 400-600 Wh/km när vi kom in till Supercharger, jävlar vad den lät då. Redan innan laddningen började, lite coolt tycker jag :p som en jetturbinSR-71-BlackBird skrev:Vid vår roadtrip i Tyskland/Österrike vecka 27 under 35-37 grader pratar vi inte surrljud, bilen dånade och hördes över hela området, nästan så man skämdes.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag hade samma på min, åtgärdades vid ett garantibesök tillsammans med lite annat kosmetiskt.Stripe68 skrev:Min har samma problem, ofta när jag vrider på ratten vid stillastående så knarrar och knakar det i hela bilen. Räknas det alltså som ett fel?provoman skrev:Ska in på service i sept. eftersom bilen sedan den var ny låter som en gammal knarrig hästkärra när jag vrider på ratten vid stillaståend
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Tesla säger till mig att det här är normalt och inte något fel. Jag ska maila service och fråga.mahulkp skrev:Jag hade samma på min, åtgärdades vid ett garantibesök tillsammans med lite annat kosmetiskt.Stripe68 skrev:Min har samma problem, ofta när jag vrider på ratten vid stillastående så knarrar och knakar det i hela bilen. Räknas det alltså som ett fel?provoman skrev:Ska in på service i sept. eftersom bilen sedan den var ny låter som en gammal knarrig hästkärra när jag vrider på ratten vid stillaståend
200 med cyklar på taket!?point1 skrev:...komma upp i 200 km/h med cyklar på taket.

Du måtte han ett robust takställ. Inte rädd att saker börjar gå sönder med den belastningen?
Har sett 10-20% extra förbrukning med ett par cyklar på taket i runt 100km/h.
100% extra förbrukning är ju inte lite belastning.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)