Good Year Ultra Grip ICE 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Good Year Ultra Grip ICE 2

Inlägg av Oktavos »

Någon här på forumet som har erfarenhet av detta däck, strax tid med vinterdäck.
Fullständigt namn är Ultra Grip Ice 102T XL Soundcomfort
245/45R19.
Fick pris på sådana idag.
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare

Re: Good Year Ultra Grip ICE 2

Inlägg av Ulfie2 »

Inte Model S men jag har satt på såna 18 tum på min Model 3.
Helt otroligt tysta och trevliga. Dock lite mjukare så det märks om man provocerar bilen så känns den aningen "svampigare".
Men jag är galet nöjd, bilen blev tystare eller lika tyst som min förra E-klass med dessa.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Har kört med mina nu i en vecka. Inte speciellt kallt här nere i Skåne ännu, så inte hunnit få någon större erfarenhet av dessa ännu. Men instämmer med föregående, att de är markant tystare än tidigare som jag har erfarenhet av. Nöjd så här långt i alla fall.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Har haft mina på sen i onsdags och är grymt nöjd än så länge (inte direkt vinter än). Riktigt tysta.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare

Inlägg av abagewitz »

Även jag har dem på en Model S sen en tid tillbaka. Väldigt tysta, grymt stor skillnad mot mina rätt slitna sommardäck.
Användarvisningsbild
Kullen
Teslaägare

Inlägg av Kullen »

Hade dessa på min förr förra bil, en Model S. Mycket nöjd!
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Tack för alla svar.
Det låter ju super att däcken är så tysta, de vill man ju ha.
De jag är rädd för är att däcken kommer att kännas ostabila därför de är så mjuka, därav tysta däck.
Har talat med ett par olika gummiverkstäder där den ena sa, ha inte nordiska däck i skåneland, de slits upp för snabbt
och är inte bra vid regn eller mycket vatten på vägbanan.
Den andra säger bara att det är ett bra däck och inget mer
Finns det kanske något annat däck som är stabilare till model S eller ni som har däcken upplever inte att de känns sliriga?
Har nämligen haft ett par väldigt sliriga däck på min tidigare bil, och det är förbaskat obehagligt.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

Denna adress kan vara av intresse: https://www.dacktest.eu/
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag beställde de här däcken med Soundcomfort optionen i tidigare i veckan - bör ha dem på bilen under nästa vecka. Hade ursprungligen tänkt att köpa Vikingcontact 7 eller Nokian R3, men jag föll för att de hade bättre våtgrepp, lägre förbrukning och framförallt att de ska vara tystare. Det man får tumma på jämfört med de andra två kandidaterna är helt klart isgreppet, men jag gjorde bedömningen att jag som boende i Stockholm ofta åker på saltade/slaskiga vägar än isiga. Att prislappen var lägre gjorde att inte saken sämre.

Möjligt att jag ångrar mig, men de kan inte vara sämre än mina gamla torra och utslitna Hankook iallafall :)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag gillade dom inte körde dom på en S 19tum vem som har dom däcken nu vet nog Tars :lol: dom var väldigt svampiga på min S60 men tror dom går bättre om man har D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Smutt skrev:
Jag gillade dom inte körde dom på en S 19tum vem som har dom däcken nu vet nog Tars :lol: dom var väldigt svampiga på min S60 men tror dom går bättre om man har D
Nu sitter det iaf såna på fälgarna jag köpte av dig. Väldigt nöjd med både fälgar och däck.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

KnightRider skrev:
Smutt skrev:
Nu sitter det iaf såna på fälgarna jag köpte av dig. Väldigt nöjd med både fälgar och däck.
Men då har du D?
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Smutt skrev:
KnightRider skrev:
Smutt skrev:
Men då har du D?
Ja det blev ju en MSLR Raven.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Rond 1 med däcken avklarade. Motorväg Stockholm- Gbg. Torrt väglag, mellan 6-9 grader varmt. 3kg i däcken.

Tysta? Ja! Hörde nåt knorr från en fläkt som jag aldrig hört förr och vindbruset upplevdes kraftigare än tidigare. Stereon behövde inte vara på lika högt och det var inga problem att höra baksätespassagerarna i motorvägsfart.

Så här ska det ju vara! Bäst att påbörja jakten på tysta sommardäck redan nu :-)

Förbrukningen höll sig runt 200 i 110km/h, vilket för mig som är van vid betydligt högre på 21” var ett stort lyft.

Upplevde ingen direkt svampighet, men provocerade heller inte bil och däck på något vis.

Pga av rådande väderlek och snäll körning kan jag inte uttala mig om grepp än.
Model S P85+ med AP
Verdi

Inlägg av Verdi »

De är väldigt tysta. Har inte alls det där vinande ljudet som Hakka R2 hade. Däremot är de ju svampiga jämfört med sommardäcken. Går inte att komma ifrån. Men helt ok. De ska ju vara stadigare än Hakka och Conti (men sämre på snö och is).

Ska inte säga för mycket men jag upplever bilen som nästan lite för tyst nu. Vägljudet gjorde ju att bilen hade en nerv. En närvaro. Nu känns allt så diffust. Kan man säga så? Antar att svajigheten bidrar till sämre vägkänsla också.

Däremot går det inte att hitta lika tysta sommardäck tyvärr. Har med gummit och klackarna att göra.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Har för mig att de skulle ha ungefär samma prestanda på snö, sämre på is men bättre på slask/vatten jämfört med Hakkapelitta.

Ligger väl nåt i att vägljudet gör sitt till för körkänslan, men jag är nog 9 dagar av 10 beredd att byta bort den mot en tystare kupé :-)
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag kör på lexiani från Verdi sjukt vad dom går när det är ren asfalt,men till barn och fru köpte jag Hakka R3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Tars vet inte, men jag vet ;-) (Jag byt-köpte av Tars, men nu är min S såld, inklusive hjulen).

Jag hann inte köra så mycket på dem så vill inte uttala mig så mkt. Upplever inte så mycket svampighet överhuvudtaget tycker jag, men så har jag högre tryck än de flesta också.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag hörde mitt namn vid flera tillfällen....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jag kör på lexiani från Verdi sjukt vad dom går när det är ren asfalt,men till barn och fru köpte jag Hakka R3
Uh? Jag sålde de med sommardäck på till Tars. :lol:
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Uh? Jag sålde de med sommardäck på till Tars. :lol:
:lol: :lol: :lol:
Skriv svar