Räckvidd S 85
Moderator: Redaktion
Räckvidd S 85
Hej!
Vad får folk för räckvidd på sina 85or på v10?
Känner att den försämrats ännu mer?
Vad får folk för räckvidd på sina 85or på v10?
Känner att den försämrats ännu mer?
Re: Räckvidd S 85
Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Räckvidd S 85
bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Jo men nyfiken ändå

Re: Räckvidd S 85
Det är som att fråga hur lång ett snöre ärVarroF skrev:bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Jo men nyfiken ändå

Sommar vinter blött kör du prick 110 osv
Annars är svaret 150-250km ( har ej 85 så kvalificerad gissning )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Räckvidd S 85
Får 300 km på 110 km/h sommar höst iafe5m1r skrev:Det är som att fråga hur lång ett snöre ärVarroF skrev:bylund skrev:Det var nog ett svar på den andra frågan. Eller kanske snarare påståendet med en frågetecken.VarroF skrev:Vad för du för räckvidd på motorvägskörning??np519 skrev:Inte min
Jo men nyfiken ändå
Sommar vinter blött kör du prick 110 osv
Annars är svaret 150-250km ( har ej 85 så kvalificerad gissning )
Re: Räckvidd S 85
Hej,
ja lite som att fråga hur långt ett snöre är ....
Men jag kan försöka förklara.
När jag laddar bilen har jag, för det mesta, laddat till 90% och när jag kommer ut står det 379 km.
Nu står det samma sak.
Förbrukningen beror mycket på kyla och hastighet. Men det som också påverkar räckvidden är regn. Blöt vägbana påverkar mer än jag trodde.
Men i somras och fram tills nu när det har blivit lite kallare och behov av värme finns i kupen har den dragit
från 160 kWh till ca 200 kWh (rekordet neråt är 143 kWh)
Nu när det är lite kallare och blötare på vägarna
från 180 kWh till 220 kWh
Jag mäter så klart samma sträcka .... till och från arbetet.
Detta är siffror avlästa i bilen och snittet senaste 50 km vid avslutad resa.
Jag upplever bilen som väldigt snål.
Men nu när vägbanan är blöt rör den sig i de övre regionerna.
Jag har landsväg och motorväg till arbetet och brukar ligga på upp till +5 - +10 på mätaren.
Jag har nu på hösten och vintern inte några snålfunktioner på. Nu har jag ställt in chill för jag tycker att det är lite ryckigt med all kraften som finns.
Med vänlig hälsning
Np
ja lite som att fråga hur långt ett snöre är ....
Men jag kan försöka förklara.
När jag laddar bilen har jag, för det mesta, laddat till 90% och när jag kommer ut står det 379 km.
Nu står det samma sak.
Förbrukningen beror mycket på kyla och hastighet. Men det som också påverkar räckvidden är regn. Blöt vägbana påverkar mer än jag trodde.
Men i somras och fram tills nu när det har blivit lite kallare och behov av värme finns i kupen har den dragit
från 160 kWh till ca 200 kWh (rekordet neråt är 143 kWh)
Nu när det är lite kallare och blötare på vägarna
från 180 kWh till 220 kWh
Jag mäter så klart samma sträcka .... till och från arbetet.
Detta är siffror avlästa i bilen och snittet senaste 50 km vid avslutad resa.
Jag upplever bilen som väldigt snål.
Men nu när vägbanan är blöt rör den sig i de övre regionerna.
Jag har landsväg och motorväg till arbetet och brukar ligga på upp till +5 - +10 på mätaren.
Jag har nu på hösten och vintern inte några snålfunktioner på. Nu har jag ställt in chill för jag tycker att det är lite ryckigt med all kraften som finns.
Med vänlig hälsning
Np
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Re: Räckvidd S 85
Oktober t.o.m.mars behövde bilen 242kwh/mil, allround. April t.o.m. September behövde den 192 kwh per mil. All slags körning. Kyla och väta är nog det som skiljer de båda perioderna.np519 skrev:Hej,
ja lite som att fråga hur långt ett snöre är ....
Men jag kan försöka förklara.
När jag laddar bilen har jag, för det mesta, laddat till 90% och när jag kommer ut står det 379 km.
Nu står det samma sak.
Förbrukningen beror mycket på kyla och hastighet. Men det som också påverkar räckvidden är regn. Blöt vägbana påverkar mer än jag trodde.
Men i somras och fram tills nu när det har blivit lite kallare och behov av värme finns i kupen har den dragit
från 160 kWh till ca 200 kWh (rekordet neråt är 143 kWh)
Nu när det är lite kallare och blötare på vägarna
från 180 kWh till 220 kWh
Jag mäter så klart samma sträcka .... till och från arbetet.
Detta är siffror avlästa i bilen och snittet senaste 50 km vid avslutad resa.
Jag upplever bilen som väldigt snål.
Men nu när vägbanan är blöt rör den sig i de övre regionerna.
Jag har landsväg och motorväg till arbetet och brukar ligga på upp till +5 - +10 på mätaren.
Jag har nu på hösten och vintern inte några snålfunktioner på. Nu har jag ställt in chill för jag tycker att det är lite ryckigt med all kraften som finns.
Med vänlig hälsning
Np
Model S P85D,
Re: Räckvidd S 85
Jag ligger runt 250 kWh på morgnarna nu med rådande temperatur, väta och kallt batteri
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Räckvidd S 85
Min S85 från 2014 har haft färddator A aktiverad från sedan bilen var ny och den visar ett snitt på 214 kwh på 6800 mil. Min räckvidd säger 379 km vid 90% men blir mer 340 km i verklig körning.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Räckvidd S 85
Samma här; 2015 85D, 11700 mil, snitt 216W/km med ca 20% högre förbr vinter jmf sommar. Körmönster spelar ju stor roll. Har nu bytt till Raven men inte märkt någon påtagligt lägre förbrukning,dock kort observationstiden.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Re: Räckvidd S 85
Om era bilar visar 379 vid 90% är det 85d ni har?
Min 85 (utan d) visar 384 vid 100% och 345 vid 90%.
Min 85 (utan d) visar 384 vid 100% och 345 vid 90%.
Re: Räckvidd S 85
Ja, det stämmer. 85D
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Re: Räckvidd S 85
Tack för info alla!!
Får nog drygt 300 km i motorväg (110km/h) på 98%.
Den visar 366 km på 98%. Men det värdet är ju så klart mkt optimistiskt.
Gått 12.000 mil.
Är det avsevärt sämre än genomsnitt?
Vad ska man räkna på ursprunglig räckvidd? Typ 420 km? Isf skulle ca 370/420 bli: 12% degradering?
Får nog drygt 300 km i motorväg (110km/h) på 98%.
Den visar 366 km på 98%. Men det värdet är ju så klart mkt optimistiskt.
Gått 12.000 mil.
Är det avsevärt sämre än genomsnitt?
Vad ska man räkna på ursprunglig räckvidd? Typ 420 km? Isf skulle ca 370/420 bli: 12% degradering?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 06 jun 2019 08:26
Re: Räckvidd S 85
Inte fått V10 ännu, På min 2015 P85D står det 330km vid 80% laddning, bilen körd 180tkm.
Re: Räckvidd S 85
Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
Laddhastigheten på SC steg i veckan vid 50% brukade det vara 50-54kW uppvärmd, men nu 57kW. Tesla har ju sagt de ska ge tillbaks lite laddhastighet de stal i somras. Elon tar o ger. Han tycker alla Teslor är hans.
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
Laddhastigheten på SC steg i veckan vid 50% brukade det vara 50-54kW uppvärmd, men nu 57kW. Tesla har ju sagt de ska ge tillbaks lite laddhastighet de stal i somras. Elon tar o ger. Han tycker alla Teslor är hans.
Re: Räckvidd S 85
Jag har 378 km typical range vid 100%, teoretiskt beräknad då det verkar vara svårt att ladda mer än 98% då jag har 370 km räckvidd. Jag har valt att inte uppgradera sedan 2019.16.2 eller något. Min bil har gått drygt 8k mil.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
Laddhastigheten på SC steg i veckan vid 50% brukade det vara 50-54kW uppvärmd, men nu 57kW. Tesla har ju sagt de ska ge tillbaks lite laddhastighet de stal i somras. Elon tar o ger. Han tycker alla Teslor är hans.
Om jag fortfarande har 350 km typical range kvar när bilen gått 22k mil skulle jag vara rätt nöjd ändå, men det är trist att det presenteras så att man inte längre kan ladda till 100%. Frågan är dock om det är något balanseringsproblem eller om det helt enkelt är de säkerhetsmarginaler som bilen behöver för ett mer slitet batteri och att det här är hur det presenteras för föraren. Hur som helst tycker jag inte räckvidden i sig är särskilt låg med tanke på hur långt bilen har gått.
Däremot tycker jag det är tråkigt att laddhastigheten stryps, det får större konsekvenser. Att batteripacken degraderas så att man får mindre tillgänglig energilagring har i alla fall jag tagit med i beräkningen, däremot inte att man skulle få behöva ladda längre tid på grund av sänkt laddeffekt. Det slår just på långresorna, vilket är just när man vill ha hög laddeffekt...
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd S 85
Det viktiga är ju åter inte hur många procent det står i displayen utan hur långt man faktiskt kommer. När man har elbil måste man stressa av körningen och planera in någon meningsfull verksamhet när man laddar, t.ex. äta, gå på toa eller blunda en kvart. Finns ju tom platser med gym intill, badhus ( Grums, Brumunddal). Då blir laddtiden snarare lite kort emellanåt, men man kan ladda nära fullt utan bli uttråkad.
Uppskattad typical körsträcka är fö inte alls speciellt optimistisk, den bör gå att hålla vid en medelhastighet runt 100 när bilen väl blivit varm. Det går att åka betydligt snålare också.
Jag pendlar långt i jobbet och ligger på 160-190 Wh /km i genomsnitt de senaste 2000 milen 186Wh/km. Därmed kommer jag längre än typical när det är torrt ute..
Uppskattad typical körsträcka är fö inte alls speciellt optimistisk, den bör gå att hålla vid en medelhastighet runt 100 när bilen väl blivit varm. Det går att åka betydligt snålare också.
Jag pendlar långt i jobbet och ligger på 160-190 Wh /km i genomsnitt de senaste 2000 milen 186Wh/km. Därmed kommer jag längre än typical när det är torrt ute..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd S 85
Fick en tanke kanske mitt eluttag hemma inte orkar upp i 403volt vilket ska vara max för Testa?skillnad mellan 2 faser med 230V är väl ca 400volt, sen lite förluster på det i ledningar och hemmaladdare så kanske inte konstigt man inte kan ladda till 100% dvs 403volt? Kanske jag kan nå 100% på en Snabbladdare? Lämna bilen 2h på en tritium laddare ock ser den gått från 10% till 96% ladda fortfarande ca 3kW, men hade inte hjärtan fortsätta då det stod en stackare och köa då jag kom till bilen.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
.
Så om man kan nå 100% på en snabbladdare är mer en akademisk fråga för man står inte vid en sådan 2h.
Våra räckvidder kanske också är akademiska då det förefaller vara få som verkligen kollat om de kan ladda till 100%hemma ! Det är ju före resan man laddar till 100% hemma och inte vid nån SC på vägen.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5901
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd S 85
Bilarna laddas på 220 V AC även om de är kopplade med tre faser (3 x 220V). Den spänning du refererar till, ca 400 V, är ju AC mellan två faser i trefasuttaget, men bilens batterier laddas ju med DC efter likriktning och spänningsanpassning (höjning från likriktad 220 V till en spänning som överstiger cellernas spänning) i bilens laddare. Så den spänning du har i nätet begränsar inte hur hög spänning som batterierna kan laddas till.topgun12 skrev:Fick en tanke kanske mitt eluttag hemma inte orkar upp i 403volt vilket ska vara max för Testa?skillnad mellan 2 faser med 230V är väl ca 400volt, sen lite förluster på det i ledningar och hemmaladdare så kanske inte konstigt man inte kan ladda till 100% dvs 403volt? Kanske jag kan nå 100% på en Snabbladdare? Lämna bilen 2h på en tritium laddare ock ser den gått från 10% till 96% ladda fortfarande ca 3kW, men hade inte hjärtan fortsätta då det stod en stackare och köa då jag kom till bilen.topgun12 skrev:Inte fått v10 , väljer inte uppdatera, men sen version 9 har jag. S85-2014
Kan inte ladda högre än 95% av okänd anledning (strypt?) och då har jag 350km i typical rate. Når ej högre spänning än 4.1175V per cell ,skall ju gå nå 4.18 Bilen har gått 240.000km. Batteriet har egentligen ca 75,5kWh tillgängligt om den inte var strypt vid 95% enligt canbus. Efter supercharger visar batteriet ibland 75.9kWh. Sorgligt man inte kan utnyttja allt. 4kWh låst i botten som inte är inräknat (i de 75.5)och ca 4kWh nu i toppen som canbus fortfarande tror jag har tillgänligt.
.
Så om man kan nå 100% på en snabbladdare är mer en akademisk fråga för man står inte vid en sådan 2h.
Våra räckvidder kanske också är akademiska då det förefaller vara få som verkligen kollat om de kan ladda till 100%hemma ! Det är ju före resan man laddar till 100% hemma och inte vid nån SC på vägen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16