The emission penalties will effectively add $2,700 to the cost of sales for the average ICE car. However, the sale of a BEV can reduce penalties by as much as $20,000.
Fossilbilstillverkarna kan minska sina CO2 böter med upp till 20.000 dollar per bil, för varje elbil de säljer.
Därför kan de sälja elbilar med rejäla förluster, det blir billigare än att ta böterna.
Amen.. doh.... Straffskatten för en fossilbil läggs på bilens pris. Avsaknaden av densamma läggs i företagets ficka som vinst, inte i form av lägre pris på bilen. Lever ni i en alternativ verklighet eller?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Bonus Malus och detta kompletterar varann fint och stämmer siffrorna hyfsat så är det såklart kännbart.
Är det sant att NEDC används i dessa siffror? Då måste man ju rimligen testa om alla fuskbilar efter att de fixats? WLTP vore ju bättre.
Sen tycker jag hybrider blir svårt att "lita på". De kan ju i praktiken köras på annat än el och inte alls ge utsläppsnivåer som finns på pappret. Framförallt de som får värden under 50g/km som ger "super-credits". Många biltillverkare fokuserar ju på hybrider för att få ner bötesbeloppen, vilket jag tycker är lite för enkelt.
Men men, saker ska väl ta lite tid. Hoppas bara man inte kommer undan med någon snyftare och får nedskrivna böter. Har ju varit lite mjäkigt tidigare.
Amen.. doh.... Straffskatten för en fossilbil läggs på bilens pris. Avsaknaden av densamma läggs i företagets ficka som vinst, inte i form av lägre pris på bilen. Lever ni i en alternativ verklighet eller?
Skillnaden blir ju oavsett en skillnad i den verkliga världen. och ja, mycket är relativt.
Om det är något som verkar helt knäppt så kan det också vara så att man inte förstått helt själv. Det är inte straffskatten bonus malus som avses, utan de straffavgifter som biltillverkaren får betala ifall utsläppen från nybilsförsäljningen inte når utsläppsmålen. Alltså den straffavgift som gjort att Fiatkoncernen betalat miljarder till Tesla för att få räknas i samma pool.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Tillverkarna måste ner under 95g för bilar sålda i Europa. Det kommer ju inte som någon överraskning. Man har ju känt till det ganska länge. Man tänker fixa det med hybrider och en mindre mängd EV i kombination med att helt sluta sälja dom törstigaste versionerna i Europa.
Tillverkarna måste ner under 95g för bilar sålda i Europa. Det kommer ju inte som någon överraskning. Man har ju känt till det ganska länge. Man tänker fixa det med hybrider och en mindre mängd EV i kombination med att helt sluta sälja dom törstigaste versionerna i Europa.
Och att fuska med utsläppsmätningarna genom att skräddarsy mjukvara och bilar för körcyklarna.
Och att fuska med utsläppsmätningarna genom att skräddarsy mjukvara och bilar för körcyklarna.
Precis. Man väljer det mest lönsamma alternativet som marknaden vill ha. Efter vw-skandalen tror jag tillverkarna är mycket försiktiga.
Dom elbilar som ev kommer säljas med förlust är ju sådana som ändå är halvmesyrer. Typ konverterade bensinbilar med kardantunnel och utan frunk. Hur lågt kan dom gå i pris då och ändå behålla intresset? Se på e-up för 270k, kan dom dra ner den till under 200k tro? Då börjar det bli idé att tulla på preferenserna när det skall väljas bil för min del.
Dom elbilar som ev kommer säljas med förlust är ju sådana som ändå är halvmesyrer. Typ konverterade bensinbilar med kardantunnel och utan frunk. Hur lågt kan dom gå i pris då och ändå behålla intresset? Se på e-up för 270k, kan dom dra ner den till under 200k tro? Då börjar det bli idé att tulla på preferenserna när det skall väljas bil för min del.
Är frunk viktig? Jag använder 10% av mitt bagage till vardags.
Kapitalismen ska då på pappret fungera så att en av bilproducenterna ser hat de kan vinna marknadsandelar ved att låta kunden ta del av bonuspengen. Sedan följer andra efter med bättre och bättre priser.
I teori , så får vi se vad praksis visar.
Kapitalismen ska då på pappret fungera så att en av bilproducenterna ser hat de kan vinna marknadsandelar ved att låta kunden ta del av bonuspengen. Sedan följer andra efter med bättre och bättre priser.
Kapitalismens regler säger ju att man säljer till ett så högt pris som möjligt. Man får inte automatiskt pengar för marknadsandelar...
Kapitalismens regler säger ju att man säljer till ett så högt pris som möjligt. Man får inte automatiskt pengar för marknadsandelar...
Nej, kapitalismen regler säger att man ska maximera profiten, och det gör man sällan med att sälja till ett så högt pris som möjligt. Säljer man varje bil med profit, så tjänar man mer om man säljer fler bilar (högre marknadsandel)
Nej, kapitalismen regler säger att man ska maximera profiten, och det gör man sällan med att sälja till ett så högt pris som möjligt. Säljer man varje bil med profit, så tjänar man mer om man säljer fler bilar (högre marknadsandel)
Självfallet. Men när det gäller elbilar tror jag det finns en skev uppfattning av vad en elbil behöver kosta för att ge vinst på fler marknadsandelar. Många elbilar finansieras på marknadsföringsbudgetar. Inget fel i det.
Det finns resurser hos klassiska tillverkare för att prisa ut tesla med priskonkurrens. Ändå gör man inte det. Tesla framstår som det billiga alternativet.
Om det är något som verkar helt knäppt så kan det också vara så att man inte förstått helt själv. Det är inte straffskatten bonus malus som avses, utan de straffavgifter som biltillverkaren får betala ifall utsläppen från nybilsförsäljningen inte når utsläppsmålen. Alltså den straffavgift som gjort att Fiatkoncernen betalat miljarder till Tesla för att få räknas i samma pool.
Ja? Det är väl ganska klart att de straffavgifterna som billtillverkarna får betala ligger inbakade i priset på bilarna. Om man sen vill dra parallellen att elbilar kan säljas billigare för att det inte är någon straffskatt på dem, så får man väl göra det. Jag är av åsikten att det kommer inte att hända, utan den kommer istället att bli vinst för bolaget.
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det blir ju väll återigen en frågan om "hur långt är ett snöre" när det är valfritt för bolagen att prissätta och mixa sin "fordonsflotta" som de vill, eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Nånstans måste de ju ändå sälja bilarna med låga utsläpp för att inte behöva lägga på straffavgifterna på alla fossiler de säljer. Vad som är optimalt får varje tillverkare klura på. När allt kommer omkring aå blir iaf elbilar relativt billigare med detta system. Tesla gynnas bara av systemet då de får en sudd av en annan tillverkare vad det verkar.
De vet att de kan/måste sänka priserna, men ingen vill göra det. För när någon gör det finns det ingen återvändo.deras räddning är att se det som ett lyxsegment, med överdrivna priser som det normala.
Är frunk viktig? Jag använder 10% av mitt bagage till vardags.
Ja frunk är viktigt. Precis som platt golv i baksätet är viktigt, precis som snabbladdning är viktigt. Trots att jag sällan har 3pers bak eller snabbladdar.
Uppskattar även avgasröret med ljuddämpare på min V70 trots att jag använder bilen mindre än 10% av tiden. Haha...
Frunken kommer försvinna i takt med att motorhuven krymper. Till slut finns bara plats för laddkablar kvar.(vilket är den optimala platsen istället för bagageluckan. Där kommer även varningstriangel finnas. Därför att där är de lättillgänglig)
Ja? Det är väl ganska klart att de straffavgifterna som billtillverkarna får betala ligger inbakade i priset på bilarna. Om man sen vill dra parallellen att elbilar kan säljas billigare för att det inte är någon straffskatt på dem, så får man väl göra det. Jag är av åsikten att det kommer inte att hända, utan den kommer istället att bli vinst för bolaget.
Jag är inte säker på att jag förstår dig eller att vi riktigt pratar om samma sak. Som jag har förstått det får de biltillverkare som inte klarat utsläppsmålen saftiga böter, i efterhand när det visat sig att målen inte nåtts. Vissa tillverkare klarar målen, andra inte. Fiatkoncernen klarade sig sist genom att lägga samman sina bilar med Teslas bilar och därmed sänka sitt utsläppssnitt.
Om en biltillverkare som får betala böter ska ta igen de pengarna på bilens pris, måste biltillverkaren göra det i efterhand, vilket då borde innebära nästa års modell. Eller räkna med böterna redan i förväg. Hur som helst blir det en kraftig konkurrensnackdel jämfört med de tillverkare som faktiskt klarar målen. Jag tror det blir väldigt svårt att konkurrera och tjäna pengar på detta sätt. Bättre att se till att sänka utsläppssnittet så de aldrig får böter och det är därför elbilarna kan subventioneras av tillverkarna, för att få sälja fler.
Detta förutsätter dock en tillverkning som inte begränsas av tillgången på batterier.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Känslan är att många tillverkare tänker sig nå målen med hjälp av laddhybrider och begränsa utbudet på den europeiska marknaden. Man väljer det istället för att sälja elbilar med förlust. Naturligtvis ändras förutsättningarna om en tillverkare bestämmer sig för att sälja elbilar med förlust. Troligtvis bevakar man marknaden noga och försöker anpassa sig.
Jag är inte säker på att jag förstår dig eller att vi riktigt pratar om samma sak. Som jag har förstått det får de biltillverkare som inte klarat utsläppsmålen saftiga böter, i efterhand när det visat sig att målen inte nåtts. Vissa tillverkare klarar målen, andra inte. Fiatkoncernen klarade sig sist genom att lägga samman sina bilar med Teslas bilar och därmed sänka sitt utsläppssnitt.
Om en biltillverkare som får betala böter ska ta igen de pengarna på bilens pris, måste biltillverkaren göra det i efterhand, vilket då borde innebära nästa års modell. Eller räkna med böterna redan i förväg. Hur som helst blir det en kraftig konkurrensnackdel jämfört med de tillverkare som faktiskt klarar målen. Jag tror det blir väldigt svårt att konkurrera och tjäna pengar på detta sätt. Bättre att se till att sänka utsläppssnittet så de aldrig får böter och det är därför elbilarna kan subventioneras av tillverkarna, för att få sälja fler.
Detta förutsätter dock en tillverkning som inte begränsas av tillgången på batterier.
Ja, men precis. En del kallar det för greenwashing, att sälja precis så många miljöbilar så att man undgår böterna. Men jag får som sagt inte ihop det med Zalmans tes om att elbilar kan säljas under tillverkningskostnad. Varför skulle de? Tesla, som bara säljer elbilar, säljer ju definitivt inte bilarna under tillverkningskostnad. Dessutom så säljer de ju utsläppscertifikaten till Fiat. Jag är övertygad om att böterna räknas fram innan bilen prissätts. Det är ju en kostnad för företaget som mer eller mindre är känd. Tillverkarna har ingen vinning av att subventionera dem, så länge det råder brist på dem. Inte ens Tesla subventionerar ju bilarna, varför skulle de?De säljer ju ändå.