Model 3 for Dummies

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Model 3 for Dummies

Inlägg av Jerker »

Alltså, när jag lade ner det här med model 3 i våras så slutade jag att läsa trådar som handlade om utrustning och funktioner. Så nu när jag testar mig fram i menyerna så förvånas jag över en del och undrar över annat. Tänkte att jag kunde ställa mina frågor här så om inte kanske nån vänlig själ kan länka till de relevanta trådar där detta har avhandlats. Jag har försökt att leta lite men det är svårt att hitta rätt information.

Min första fråga: Jag har insett att bilen har nåt som nu kallas Autosteer och som verkar vara ungefär det samma som AP1. Det var en överraskning! Sist jag läste om det här så hade bilen inte ens adaptiv farthållare utan att man fick betala extra, men nu ingår det de kallar för Autopilot som standard, vad jag förstår, för det kostar 0 kr på fakturan. Så inte bara adaptiv farthållare och line assist har tillkommit utan dessutom Auto steer. När hände detta? Och har alla redan levererade 3:or, som inte har betalat för AP, fått denna uppgradering?
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Inlägg av EnTraktor »

Tesla har paketerat om autopiloten.

Förut ingick alla komponenter förutom FSD i 30k paketet och FSD var ytterligare 50k.

Numera ingår farthållare samt autosteer utan filbyte i alla bilar utan kostnad. Filbyte, navigate on autopilot, summon, FSD är ett tillägg som kostar ca 80k.
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 3 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Autopilot blev standard nånstans runt april i år. Det är också som du noterar så att det kallas ”auto steer” i inställningarna.
Om det alltid kallats det vet jag inte, men många har ju klagat på att ”autopilot” skulle ge folk falska förhoppningar(löjligt givetvis, det sitter ju piloter i flygplan också trots att de har ”autopilot”).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

EnTraktor skrev:

Förut ingick alla komponenter förutom FSD för ca 30k och FSD var ytterligare 50k.

Numera ingår farthållare samt autopilot utan filbyte i alla bilar.
Filbyte, navigate on autopilot, summon, FSD är ett tillägg som kostar ca 80k.
Bilen blev ju helt plötsligt betydligt mer prisvärd! Testade Autosteer på krokiga småvägar utan tydliga linjer idag och den var ju riktigt bra! Men för att det ska vara till nån hjälp och att man ska kunna slappna av och inte bli så trött av körandet så är det ju bara på motorväg som det är riktigt användbart.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
EnTraktor skrev:

Förut ingick alla komponenter förutom FSD för ca 30k och FSD var ytterligare 50k.

Bilen blev ju helt plötsligt betydligt mer prisvärd! Testade Autosteer på krokiga småvägar utan tydliga linjer idag och den var ju riktigt bra! Men för att det ska vara till nån hjälp och att man ska kunna slappna av och inte bli så trött av körandet så är det ju bara på motorväg som det är riktigt användbart.
Det är grymt på motorväg. Jag körde 130 mil(i regn!) i förrgår. Hade inte klarat det utan AP.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker den funkar väldigt bra på 60-80 landsväg också. Kanske till och med bättre än motorväg då jag slipper störa mig på filbytena. Enda nackdelen är att man inte riktigt kan lita på hastighetsbytena och att bilen inte klarar korsningar och rondeller. Den hade ju kunnat stanna till innan rondellerna och frågat om jag ville köra den igenom den. Riktigt skarpa kurvor funkar inte heller bra. Men annars är den fantastisk på att lunka fram i 80 km/h.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Värst är 2+1 väg. Den har verkligen ingen aning om vilken fil den skall välja när två filer går ihop. Bromsar, vinglar och lägger sig till 85% i fel fil likt förbannat...

Motorväg utan problem, vanlig landsväg väldigt bra.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

BrooklynS skrev:
Värst är 2+1 väg. Den har verkligen ingen aning om vilken fil den skall välja när två filer går ihop. Bromsar, vinglar och lägger sig till 85% i fel fil likt förbannat...

Märkte det när jag skulle köra hem min, 65 mil från Sthlm. Fick en mindre hjärtattack när bilen svajade till när det blev 2 filigt och det hade mörknat till. Blev manuell körning resten av resan.
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

taliz skrev:
Jerker skrev:
EnTraktor skrev:

Det är grymt på motorväg. Jag körde 130 mil(i regn!) i förrgår. Hade inte klarat det utan AP.
Hur gör ni för att det ska kännas bekvämt? När jag slår på autopilot så tar det typ 15 sekunder och sen blinkar skärmen blått. Rör ratten lätt. Om o om igen. Känner bara frustration. Kanske något jag missat. Hur gör du?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Inlägg av taliz »

BrooklynS skrev:

Problemet är mest tvärtom tycker jag, dvs när en fil blir två.
Hur den då beter sig beror helt på hur dom har målat linjerna.
Är det inget avbrott i målningen brukar det gå utmärkt. Men om det bara ”öppnar upp sig” så det blir som en jättebred fil i X meter för att sen få mittenlinjer så lägger sig bilen först i mitten och får sen panik gällande vilken fil den ska välja.
Men tycker också det blivit lite bättre med v10.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tjosansa skrev:
Hur gör ni för att det ska kännas bekvämt? När jag slår på autopilot så tar det typ 15 sekunder och sen blinkar skärmen blått. Rör ratten lätt. Om o om igen. Känner bara frustration. Kanske något jag missat. Hur gör du?
Sätt ena handen i 20 över eller 20 i och låt den hänga lite i ratten. På det sättet känner bilen att du håller i ratten och du kan följa vad bilen gör, så att det blir avkopplande. Man kan också sänka ratten lite så att handen kan vila lite i knöt också, alternativt lyfta upp foten lite så att handen kan vila på låret.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare

Inlägg av Matthiaz »

Tjosansa skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
EnTraktor skrev:

Är lagkrav i Europa att man måste röra ratten med jämna mellanrum så det kommer du inte ifrån. Jag har kört 3 år med lanekeeping i en passat och nu i M3. Har en hand lite löst på ratten hela tiden och bara bromsar bilens rattrörelse lite lätt hela tiden. Då är bilen nöjd och jag känner att bilen jobbar och har kontroll så jag inte behöver kolla hela tiden så den gör rätt. Blir väldigt avslappnat att köra långsträckor tycker jag. Att ta bort händerna helt från ratten och peta till den var 15:e sekund blir väldigt jobbigt i längden.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Albin
Teslaägare

Inlägg av Albin »

Jag tycker 2+1 väg funkar bättre än motorväg, för på motorväg måste man slå av och på AP hela tiden vid omkörning och jag tycker inte att den är så dålig på 2+1 visst att den kan bli lite osäker där det övergår till 2 respektive 1 fil men tycker den ordnar det rätt så odramatiskt man vet ju när det kommer ske.

Tips till Jerker om du inte följt med i alla förändringar är Joe-mode som sänker volymen på AP-ljuden vilka blir störiga på motorväg där man stänger av och sätter på AP hela tiden, tyvärr så sänker den volymen på blinkersen med, du hittar det under Safety & Security.
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Albin skrev:
Jag tycker 2+1 väg funkar bättre än motorväg, för på motorväg måste man slå av och på AP hela tiden vid omkörning och jag tycker inte att den är så dålig på 2+1 visst att den kan bli lite osäker där det övergår till 2 respektive 1 fil men tycker den ordnar det rätt så odramatiskt man vet ju när det kommer ske.

Tips till Jerker om du inte följt med i alla förändringar är Joe-mode som sänker volymen på AP-ljuden vilka blir störiga på motorväg där man stänger av och sätter på AP hela tiden, tyvärr så sänker den volymen på blinkersen med, du hittar det under Safety & Security.
Tyvärr? Enda anledningen till att jag kör med Joe mode är för att blinkersen ska låta mildare :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag hade hoppats att Joe-mode skulle tagit bort allt plingande. Typiskt amerikanskt och japanskt att plinga i tid och otid, min MB plinga knappt för något möjligen precis innan man backade in i något.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det eviga pling-plongandet var en av anledningarna till att jag inte fick använda AP när jag hade min sambo med i bilen. Men jag har fått negativa kommentarer från andra personer också.
Jag hade verkligen uppskattat om Joe-mode hade införts redan för 2-3 år sedan. Nu är det lite för sent liksom. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tack för alla kommentarer! Jg hade redan läst om Joe mode och tänkte på det när jag plötsligt upptäckte Auto Steer, att det lät väldigt högt, så det ska jag ändra.

Men nu har jag ett annat problem. Jag sitter i bilen och har hittat och fått igång Netflix. Hur gör jag för att gå ur det och tillbaka till den vanliga skärmen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Men nu har jag ett annat problem. Jag sitter i bilen och har hittat och fått igång Netflix. Hur gör jag för att gå ur det och tillbaka till den vanliga skärmen?
Ah! Nu hittade jag det! Dubbelklicka på skärmen så dök det upp en rad högst upp!

Jag hittade just något att klaga på! Jag drog på full värme i sitsen och när jag nu suttit en stund och höll på och lekte med Netflix så ville jag sänka värmen, men det kommer man ju inte åt i Theater mode. Inte så praktiskt alltså att man inte kommer åt sådana funktioner på nåt annat sätt än via skärmen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
Jerker skrev:
Ah! Nu hittade jag det! Dubbelklicka på skärmen så dök det upp en rad högst upp!

Jag hittade just något att klaga på! Jag drog på full värme i sitsen och när jag nu suttit en stund och höll på och lekte med Netflix så ville jag sänka värmen, men det kommer man ju inte åt i Theater mode. Inte så praktiskt alltså att man inte kommer åt sådana funktioner på nåt annat sätt än via skärmen.
Jodå, du kan alltid ändra stolsvärme och temp via Tesla-appen samtidigt som du käkar popcorn och kollar Netflix :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jerker skrev:
Jerker skrev:

Öppna appen och justera värmen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

Jerker skrev:
Jerker skrev:

Meh... theater mode är ju inget du ägnar dig åt vid vanlig körning precis. Pausa o ändra vettja ☺️
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ah! Det fanns där, ja! Så bra!

Det är lite B att behöva pausa för att ändra stolsvärmen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Ah! Det fanns där, ja! Så bra!

Det är lite B att behöva pausa för att ändra stolsvärmen! :mrgreen:
Nej då, den kan du ändra med appen på telefonen. 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Tjosansa skrev:
Sätt ena handen i 20 över eller 20 i och låt den hänga lite i ratten. På det sättet känner bilen att du håller i ratten och du kan följa vad bilen gör, så att det blir avkopplande. Man kan också sänka ratten lite så att handen kan vila lite i knöt också, alternativt lyfta upp foten lite så att handen kan vila på låret.
Jag brukar vila armen på armstödet och hänga ett par fingrar längst ner typ.
Ibland trycker jag ett knä emot.
Man lär sig efter ett tag.

Skriv svar