Jag ska hyra en 70D nu i helgen och åka ner till Kiviks äppelmarknad
Då jag endast testat Model S kort stunder tidigare har jag ingen erfarenhet av långresor och skulle gärna se om jag tänker rimligt, få lite tips.
Planen är att ikväll åka ner Göteborg till Mellby utanför Kivik, då har jag tänkt att endast stanna i Löddeköpinge på vägen. Tveksamt om det finns möjlighet att destinationsladda. Under lördag-söndag åker vi säkert runt lite i området, kanske 10 mil. Då funderar jag på att använda publika laddplatsen i Kivik, med Chademo.
Sedan bär det av hem till Götebrorg med stopp i Löddeköpinge och eventuellt även i Falkenberg.
Låter denna plan rimlig och hur länge kommer jag behöva ladda Chademo samt stanna i Falkenberg/Löddeköpinge?
Trevligt!
Om du laddar upp 80-90% i Löddeköpinge så kommer du inte att behöva ladda upp mer än till max 40-50% i Kivik. Om det är 40kw effekt på ChaDemo så borde det vara klart på 45 min. Vild höftning hit och dit baserat på känsla. Men det går ju att räkna på ifall du lägger in rutten i Google Maps. Du har kollat så att Chademo-adapter ingår i hyrbilen?
Det låter rimligt. När du fått knas på det där med laddningen så löser det sig naturligt. Se bara till att ha Plugshare-appen installerad i telefonen så är du good to go.
Jag ser till att ladda ner plugshare. Enligt uppladdning.nu ska det finnas typ-2 laddning vid samma laddplats nere i Kivik.
När jag frågade om chademo svarade han, på perpetum biluthyrning, att det finns adaptrar och kablar för både 2 & 3-fas. Så är lite oklart. Har någon koll på om det ingår?
De menar kabel för typ 2,och Teslas standardkablar för en- och trefasladdning antagligen.
Chademo är ytterligare en separat adapter. Räkna inte med den om de inte kan tydligt säga att de har den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Chademoladdaren i Kivik ska funka med tesla enligt tråden här på forumet. Kolla gärna på uppladdning.se senaste recensionen där.
Se till att du får med laddningsadapter för 1 o 3-fas och chademoadaptern så är du hemma.
Kom ihåg att du alltid kan sänka hastigheten om du vill minska förbrukningssiffrorna och komma fram om du har dåligt med laddning. Ligg inte på gränsen och prova gärna flera olika laddversioner. Se till att du har mobilbetalning aktiverat om Kivik är via Fortum.
Hittade denna kommentar på uppladdning.nu, känns betryggande. Vad jag kan förstå är laddaren gratis.
"Laddaren funkar fint på Teslan både med Chademon och typ 2! Önskar att det fanns fler laddare som denna på Österlen! Beröm till Simrishams kommun! @ Fredrik J, tack för trevlig pratstund vid laddaren!"
Läste i någon annan tråd om folk som kopplat hyrteslan till My Tesla app av något slag? Hur går detta till?
Ok, låter rimligt. Hur lång tid tar, säg 20%-60% laddning med en typ2?
Det beror både på vad laddstationen klarar och vad bilen klarar
Enfas 16 A laddar med ~ 16 km/h
Trefas 16 A laddar med ~ 50 km/h
Trefas 32 A laddar med ~ 100 km/h, om bilen har dubbelladdare (vilket inte är så sannolikt), annars 50 km/h
D v s laddar du en timme så får du ökar räckvidden enligt ovan. Det är inte förrän batteriet är väldigt fullt som det börjar gå långsammare med typ 2.
Det svarar inte på procenten du angav, jag vet inte hur mycket 40 % är i räckvidd på en 70D.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Du kan få låna min Chademo-adapter. Finns i Mölndal. PM:a.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Resan gick ypperligt, tack för alla tips och godhjärtade erbjudanden om hjälp! Kommer en sammanfattning, förhoppningsvis ikväll, men så länge tycker jag denna bild talar för sig själv
20150926_134140.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Resan gick ypperligt, tack för alla tips och godhjärtade erbjudanden om hjälp! Kommer en sammanfattning, förhoppningsvis ikväll, men så länge tycker jag denna bild talar för sig själv
En VW-diesel som är i vägen för en elbil?
Jag hade skrivit en liten novell som lovprisade Teslan och upplevelsen den följer med, men loginen hade timeoutat så blev inget Kanske lika bra det
I kort var den gågna helgen min bästa bilupplevelse hittills, stort tack till Perpetum för den prisvärda uthyrningen, till Simrishamns kommun för den välplacerade laddstationen och inte minst till Tesla själva.
Som ni sagt tidigare, så när man väl smakat på det så är det som en drog och resten av ens tid går åt till att fundera kring hur man ska lösa ett ägande finansiellt. Det blir ännu värre i och med att den specifika bilen finns att se mitt emellan mataffären och hemmet
Får bli en Model 3, ser fram emot uppvisningen i Mars! Även om man idag blivit ordentligt sugen på en X