Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Nja det Laban skrev var att xc40 Bev kommer 2 år försent för M3 finns nu. Isåfall bör Y också vara försent för att leverera om man skall tänka som ni tesla inbitna gör.
Nja :-)

Det jag menade är att man om man är senare ute på marknaden så höjs kraven. Volvo har inte samma lyx som Tesla hade med Model 3 där det tog väldigt länge från lansering till att bilarna började produceras i större volymer. Detsamma gäller förstås även Tesla med Model Y. Sen är det långt ifrån Volvos undergång med tanke på vad konkurrenterna gör, eller inte gör i detta fall. Att ersätta 70+ miljoner producerade bilar/år kommer inte att göras över en dag så nog finns det fortfarande tid. Men som sagt, vore kul om om Volvo låg mer i framkant än vad de gör.
Fast jag vet inte om kraven höjs direkt, fortfarande många som inte har eller har haft elbil så vad vet dom vad dom skall ha för krav ? Det dom vill ha är bilar dom känner igen med funktioner som känns igen där ex dragkrok är en stor vinst i Sverige för tillverkarna.

Tycker XC40 är fel satsning men tror inte den blir särskild svårsåld ändå. Folk köar i ett år på hybrider och betalar pengar. Så sent tycker jag inte det är heller.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5877
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Gustafsson »

Det går nog inte att bygga en elbil så mycket billigare ännu. Priserna går ju ändå ner i snabb takt, så det blir säkert betydligt bättre inom bara ett par år.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av wector »

Man ska ju också tänka på att Volvo varken är Tesla eller polestar gällande försäljning. Man lär kunna pruta en del på priset hos återförsäljaren och det är nog därför priset är dyrare än Ps2 som vad jag förstått bara säljs via nätet?
Även om jag också tycker den blev för dyr tyvärr.


Skickat från min Pixel 3a via Tapatalk
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Fast jag vet inte om kraven höjs direkt, fortfarande många som inte har eller har haft elbil så vad vet dom vad dom skall ha för krav ? Det dom vill ha är bilar dom känner igen med funktioner som känns igen där ex dragkrok är en stor vinst i Sverige för tillverkarna.
Jag tänkte inte främst på kraven på bilen i sig. Som jag nämnt här tidigare så lanserar Volvo XC 40 med en ganska tam presentation, säger ingenting om priset, olika modeller och hur många bilar man har tänkt producera. Det här ger mig känslan att Volvo inte har planerat för några större volymer de närmsta åren utan tänker att laddhybriderna ska vara storsäljarna så långt det är möjligt. Förståeligt men jag hade hoppats på bättre än så.

Sen är det lite trist att räckvidden inte är den bästa samt att bagageutrymmet har minskats på elbilen jämfört med de fossila varianterna. Håller verkligen det jämfört med konkurrenter som kommer att bygga på rena elbilsplattformar ? Q4 e-Tron ex.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Fast jag vet inte om kraven höjs direkt, fortfarande många som inte har eller har haft elbil så vad vet dom vad dom skall ha för krav ? Det dom vill ha är bilar dom känner igen med funktioner som känns igen där ex dragkrok är en stor vinst i Sverige för tillverkarna.
Jag tänkte inte främst på kraven på bilen i sig. Som jag nämnt här tidigare så lanserar Volvo XC 40 med en ganska tam presentation, säger ingenting om priset, olika modeller och hur många bilar man har tänkt producera. Det här ger mig känslan att Volvo inte har planerat för några större volymer de närmsta åren utan tänker att laddhybriderna ska vara storsäljarna så långt det är möjligt. Förståeligt men jag hade hoppats på bättre än så.

Sen är det lite trist att räckvidden inte är den bästa samt att bagageutrymmet har minskats på elbilen jämfört med de fossila varianterna. Håller verkligen det jämfört med konkurrenter som kommer att bygga på rena elbilsplattformar ? Q4 e-Tron ex.
Klart det håller, som du säger är det ju en del miljoner bilar som skall ersättas. Tror faktiskt inte Q4 e-tron blir så mycket billigare, och den kommer väll komma betydligt senare. E-tron kommer nog bli dyrare när dom andra kommer.

Tiden får utvisa helt enkelt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror systemet med förmånsbil behöver göras om. Det är ju tydligt att det är mycket förmånligt att köra elbil som förmånsbil och där frigörs mer pengar till inköpspriset som inte funnits tidigare. Man kan säga att staten är med och sponsrar mer om man kör som förmånsbil.
I framtiden när dom flesta bilar är elbilar med relativt höga inköpspriser kommer det bli svårt får någon som inte har möjlighet till förmånsbil att köra ny bil.
Med det här menar jag att nypriset är av underordnad betydelse när en elbil för 700' kan jämföras med en fossilbil för 450' med betydligt högre förmånsvärde.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Jag tror systemet med förmånsbil behöver göras om. Det är ju tydligt att det är mycket förmånligt att köra elbil som förmånsbil och där frigörs mer pengar till inköpspriset som inte funnits tidigare. Man kan säga att staten är med och sponsrar mer om man kör som förmånsbil.
I framtiden när dom flesta bilar är elbilar med relativt höga inköpspriser kommer det bli svårt får någon som inte har möjlighet till förmånsbil att köra ny bil.
Med det här menar jag att nypriset är av underordnad betydelse när en elbil för 700' kan jämföras med en fossilbil för 450' med betydligt högre förmånsvärde.
Varför sponsrar staten när förmånsvärdet är lägre ?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror systemet med förmånsbil behöver göras om. Det är ju tydligt att det är mycket förmånligt att köra elbil som förmånsbil och där frigörs mer pengar till inköpspriset som inte funnits tidigare. Man kan säga att staten är med och sponsrar mer om man kör som förmånsbil.
I framtiden när dom flesta bilar är elbilar med relativt höga inköpspriser kommer det bli svårt får någon som inte har möjlighet till förmånsbil att köra ny bil.
Med det här menar jag att nypriset är av underordnad betydelse när en elbil för 700' kan jämföras med en fossilbil för 450' med betydligt högre förmånsvärde.
Varför sponsrar staten när förmånsvärdet är lägre ?
Du betalar mindre skatt för pengarna du betalar bilen med.
Om företaget betalar din bil med t.ex. 5000kr/mån med bruttolönsavdrag och du bara skattar för 2000kr/mån har staten efterskänkt skatten på 3000kr/mån.
Förstår du inte varför förmånsbil genom företag är så populärt?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Klart det håller, som du säger är det ju en del miljoner bilar som skall ersättas. Tror faktiskt inte Q4 e-tron blir så mycket billigare, och den kommer väll komma betydligt senare. E-tron kommer nog bli dyrare när dom andra kommer.

Tiden får utvisa helt enkelt.
Det behöver inte vara så binärt, det är inte konkurs jag pratar om. Jag tror bara inte att XC40 EV blir en storsäljare. Och med tanke på att XC 40 är deras bäst säljande bil på fossilsidan, åtminstone i Europa, så vore det lite trist.

Sen har vi det här med Cd, 0.34 är högt för en EV. Svårt att skala ner batteripack och få en bil med vettig räckvidd. Och därmed även svårt att skala ner bilen prismässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror systemet med förmånsbil behöver göras om. Det är ju tydligt att det är mycket förmånligt att köra elbil som förmånsbil och där frigörs mer pengar till inköpspriset som inte funnits tidigare. Man kan säga att staten är med och sponsrar mer om man kör som förmånsbil.
I framtiden när dom flesta bilar är elbilar med relativt höga inköpspriser kommer det bli svårt får någon som inte har möjlighet till förmånsbil att köra ny bil.
Med det här menar jag att nypriset är av underordnad betydelse när en elbil för 700' kan jämföras med en fossilbil för 450' med betydligt högre förmånsvärde.
Varför sponsrar staten när förmånsvärdet är lägre ?
Du betalar mindre skatt för pengarna du betalar bilen med.
Om företaget betalar din bil med t.ex. 5000kr/mån med bruttolönsavdrag och du bara skattar för 2000kr/mån har staten efterskänkt skatten på 3000kr/mån.
Förstår du inte varför förmånsbil genom företag är så populärt?
Jo förvisso men ser inte varför det skall vara att dom sponsrar.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Klart det håller, som du säger är det ju en del miljoner bilar som skall ersättas. Tror faktiskt inte Q4 e-tron blir så mycket billigare, och den kommer väll komma betydligt senare. E-tron kommer nog bli dyrare när dom andra kommer.

Tiden får utvisa helt enkelt.
Det behöver inte vara så binärt, det är inte konkurs jag pratar om. Jag tror bara inte att XC40 EV blir en storsäljare. Och med tanke på att XC 40 är deras bäst säljande bil på fossilsidan, åtminstone i Europa, så vore det lite trist.

Sen har vi det här med Cd, 0.34 är högt för en EV. Svårt att skala ner batteripack och få en bil med vettig räckvidd. Och därmed även svårt att skala ner bilen prismässigt.
Nä konkurs tror jag inte heller du menar. Men kanske att man underskattar kunderna. Dock har jag inte förstått ty XC40 är en sån storsäljare faktiskt. Kört en sådan en gång och det var ingen höjdare jämfört med V90 och V60. Så det var faktiskt en nyhet.

Tror inte heller att det blir någon storsäljare men att den kommer sälja och göra det bra. Iallafall jämfört med hur Volvo satsar, alltså jag tror dom säljer slut på årsmodellerna precis som med alla hybrider.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Fredrik j »

Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Stevvee skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror systemet med förmånsbil behöver göras om. Det är ju tydligt att det är mycket förmånligt att köra elbil som förmånsbil och där frigörs mer pengar till inköpspriset som inte funnits tidigare. Man kan säga att staten är med och sponsrar mer om man kör som förmånsbil.
I framtiden när dom flesta bilar är elbilar med relativt höga inköpspriser kommer det bli svårt får någon som inte har möjlighet till förmånsbil att köra ny bil.
Med det här menar jag att nypriset är av underordnad betydelse när en elbil för 700' kan jämföras med en fossilbil för 450' med betydligt högre förmånsvärde.
Varför sponsrar staten när förmånsvärdet är lägre ?
Du betalar mindre skatt för pengarna du betalar bilen med.
Om företaget betalar din bil med t.ex. 5000kr/mån med bruttolönsavdrag och du bara skattar för 2000kr/mån har staten efterskänkt skatten på 3000kr/mån.
Förstår du inte varför förmånsbil genom företag är så populärt?
Jo förvisso men ser inte varför det skall vara att dom sponsrar.
Välj vilket ord du vill. Staten accepterar att du betalar mindre skatt just för pengarna du köper bil för om du har den som förmånsbil. Har man ingen möjlighet till förmånsbil blir det full skatt. Underlåtenhet att ta ut skatt blir en förmån. En subvention. Eller en sponsring. Enligt samma logik som dom 60000 är sponsring från staten vid köp av elbil. Staten hjälper till att betala. Delar notan. Bidrar. Vilket ord vill du själv använda?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Nä konkurs tror jag inte heller du menar. Men kanske att man underskattar kunderna. Dock har jag inte förstått ty XC40 är en sån storsäljare faktiskt. Kört en sådan en gång och det var ingen höjdare jämfört med V90 och V60. Så det var faktiskt en nyhet.
Detsamma gäller även ex Audi där Q3 säljer bäst 2019. 2018 sålde Audi 57k Q3, 70k Q5. Från januari-augusti 2019 hade man dock sålt 62.5k Q3, 43k Q5. När det gäller XC 40 så förhastade jag mig lite, den har sålt mer de juni-juli (7k/månad vs 5.6k) men sett från januari-augusti hade faktiskt XC60 sålt lite bättre. Carsalesbase.com har inget data efter augusti-september ska tilläggas. Men trenden verkar vara att det är XC40 klassen som är hetast på marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Mickep »

Vad ligger brytpunkten på?
Har för mig att det är runt 450kkr. (Förmånsbil)
Känns konstig om de skulle prisa ut sin mest säljande bil.
Hamnar cx40 inom ramen?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Mickep skrev:
Vad ligger brytpunkten på?
Har för mig att det är runt 450kkr. (Förmånsbil)
Känns konstig om de skulle prisa ut sin mest säljande bil.
Hamnar cx40 inom ramen?
Menar du hur många prisbasbelopp förmånsbilen får kosta så varierar det per företag men 10 PBB (473000:- 2020) är väl rätt vanligt även om vissa företag verkar ha en högre gräns på tex 12 PBB (567600:- 2020) för de som väljer rena elbilar som förmånsbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Så det är bagageutrymmet som bestämmer hur bra en bil är?
Inte direkt. Men XC 40 EV går åt fel håll, 414l (+30l frunk då) vs 460l för fossila versioner. Ser vi på ID.3 så har man tvärtom mot e-Golf fått både bättre utrymmen invändigt (baksäte) samt större lastutrymme. ID.3 är 4.25m lång, 1.55m hög, XC40 4.42m lång, 1.65m hög och de har nästan samma bagageutrymme. Det är nog inte helt omöjligt att ID.3 även har ett bättre baksäte än XC40 som vad jag förstår har fått en del kritik för just baksätet.

Jag kan inte se något direkt positivt med detta. Speciellt om man tänker på vad som är möjligt att göra med ett "rent" elbilschassi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av LarsL »

Nä, det går ju inte komma ifrån att XC40 är en konverterad avgasbil. Förhoppningsvis så inser Volvo att de måste ta fram en ny plattform helt baserad på eldrift. Det hjälper nog lite att de lägger ut avgasgenerator tillverkningen i separata bolag så att fossilerna inte stör utvecklingen av nya bilar.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
vigge50 skrev:
Så det är bagageutrymmet som bestämmer hur bra en bil är?
Inte direkt. Men XC 40 EV går åt fel håll, 414l (+30l frunk då) vs 460l för fossila versioner. Ser vi på ID.3 så har man tvärtom mot e-Golf fått både bättre utrymmen invändigt (baksäte) samt större lastutrymme. ID.3 är 4.25m lång, 1.55m hög, XC40 4.42m lång, 1.65m hög och de har nästan samma bagageutrymme. Det är nog inte helt omöjligt att ID.3 även har ett bättre baksäte än XC40 som vad jag förstår har fått en del kritik för just baksätet.

Jag kan inte se något direkt positivt med detta. Speciellt om man tänker på vad som är möjligt att göra med ett "rent" elbilschassi.
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Laban skrev:
Stevvee skrev:
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?

Ex


Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.

Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför

Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.

Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.

Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.


Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.

Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Zalman3 »

Stevvee skrev:
Laban skrev:
Stevvee skrev:
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?

Ex


Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.

Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför

Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.

Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.

Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.


Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.

Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test! :-)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Stevvee skrev:
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?

Ex


Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.

Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför

Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.

Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.

Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.


Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.

Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test! :-)
Nej för dåren sliter ju ut lösa golv ! Skulle vilja se ägare göra det på parkeringen och lämna delar utav bilen när hen åker hem.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Legato »

Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Stevvee skrev:
Fortfarande bara upp till insynsskyddet. Alltså är utrymmet större än på pappret pga EU standard.
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?

Ex


Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.

Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför

Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.

Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.

Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.


Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.

Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test! :-)
Nej för dåren sliter ju ut lösa golv ! Skulle vilja se ägare göra det på parkeringen och lämna delar utav bilen när hen åker hem.
Haha va? Så för att det finns fördelare av lastutrymmet så ska man plötsligt inte mäta hela utrymmet?

Det går alldeles utmärkt att ta bort dessa fördelare permanent om man vill det. Det går också bra att "ställa upp" mot tex ryggstöd bak istället för att "lämna på parkeringen".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Stevvee »

Legato skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Stevvee skrev:
Laban skrev:
Visst, men jag pratar om relativt mot fossila varianten samt då mot konkurrerande crossovers/SUV'ar. Vad som fungerar utrymmesmässigt måste varje kund få avgöra. Men som sagt, det är ingen fördel att ha ett för klassen litet bagageutrymme.
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?

Ex


Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.

Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför

Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.

Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.

Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.


Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.

Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test! :-)
Nej för dåren sliter ju ut lösa golv ! Skulle vilja se ägare göra det på parkeringen och lämna delar utav bilen när hen åker hem.
Haha va? Så för att det finns fördelare av lastutrymmet så ska man plötsligt inte mäta hela utrymmet?

Det går alldeles utmärkt att ta bort dessa fördelare permanent om man vill det. Det går också bra att "ställa upp" mot tex ryggstöd bak istället för att "lämna på parkeringen".
Fast ställer du upp mot ett ryggstöd tar du ju isåfall bort utrymme också eftersom ryggstöd oftast lutas mot bagaget. Sen skulle jag göra samma sak i våran ena bil får inte ens golvet plats i bilen om man tar ut det och försöker ställa det upp.

Personligen tycker jag vad som finns under ett lastgolv är helt ointressant för det är ett utrymme som få människor använder. Och jag har då aldrig sett någon IRL som plockar ur ett lastgolv. Men visst har du platta väskor för lastgolv som du brukar använda får du väll göra det.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.
Hur många behöver allt utrymme i bilen i vardagligt syfte ?

Vi använder en bråkdel av 3:ans bagage normalt sett. Men när vi åkte på bilsemester var frunk, lådan under lastutrymmet bak fulla med väskor mm. Så lär det även bli när vi åker på skidsemestrar i vinter. Jag tänker mig att detta är normalfallet för de allra flesta. Hundägare lär väl ha andra åsikter då :-)

Sen är det sannolikt så att rena elbilar kommer att ha längre lastutrymmen jämfört med fossilbilar av samma storlek. Och/alternativt mer benutrymme i baksätet. Flyttar man fram föraren så får man mer utrymmen bakom. Som ex med ID.3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar