Den vill täcka Toyota med en plattformserie av elektrisk liten bil med en räckvidd på 300 kilometer till större E-SUV med 600 kilometer.
https://www.electrive.net/2019/10/21/to ... plattform/Till Toyotas planerade e-TNGA-plattform för framtida batteri-elektriska modeller har nu vissa detaljer blivit kända. Den vill täcka Toyota med en plattformserie av elektrisk liten bil med en räckvidd på 300 kilometer till större E-SUV med 600 kilometer.
Den rena elektriska plattformen ska modelleras på Toyota New Global Architecture, som är designad som en blandad plattform - till exempel kommer den andra generationen av Toyota Mirai att falla tillbaka på TNGA. Emellertid bör e-TNGA specialisera sig i elektriska enheter och vara särskilt flexibel inom detta område.
Som projektledare Koji Toyoshima berättade för Automotive News kommer den nya elplattformen att stödja bakre, främre och fyrhjulsdrivna enheter och vara lämplig för små, medelstora och stora fordon. Batteristorlekar mellan 50 och 100 kWh ska användas, som kombineras med två motortyper vars effektområde är mellan 80 och 150 kW. Små elbilar bör nå en räckvidd på 300 km, större mellan 500 och 600 km.
"Det jag föreslog var en plattformsidé som en radiostyrd modellbil som kombinerar batteri, motor och chassi i olika typer av fordon," sade Toyoshima. "Bilens delar är alla tillverkade som moduler."
Inledningsvis sade rapporten att konventionella litiumjonceller skulle användas för e-TNGA. Men Toyota fortsätter att förlita sig på celler i fast tillstånd, från vilka japanerna hoppas på lättare, kraftfullare och säkrare batterier. Toyota avser att presentera sina framsteg i fasta tillståndsceller vid OS i Tokyo i sommar .