Seres SF5 EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Seres SF5 EV

Inlägg av HelectriC »

Kommer tydligen ytterligare en kinesisk elbil till Europa inom en snar framtid. Jag fick upp den i mitt flöde på FB, hade ingen aning om att den existerade innan. Ser ju ganska bra ut, både exteriört och interiört tycker jag. Jag förstår dock inte vad de menar med elektrisk räckviddsförlängare?? eller menar de plug-in hybrid med nån slags fossilmotor?
Prismässigt säger de sig röra sig i regionerna runt ipace, EQC och e-tron. Då tror jag de får problem att sälja bilen.

blir intressant att se hur det utvecklar sig

http://www.seresbil.no
seres front.JPG
seres back.JPG
seres interior.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Seres SF5 EV

Inlägg av Zalman3 »

PRESSMEDDELANDE: Gill Group lanserar två nya elbilmärken med upp till 525 km räckvidd
Oslo, måndag 14 oktober 2019

Gill Gruppen AS, känd som importören av bilmärkena Subaru, SsangYong och LEVC (London EV Company) släppte idag nyheten om att de har tecknat exklusiva erbjudanden med kinesiska Chongqing Sokon Motor (Group). Detta gör dem till den första europeiska importören som lanserade elektriska modeller från SERES och DFSK bilmärken. Bilarna kommer i en bred produktportfölj som kommer att tillfredsställa varje familj ekonomi och livssituation. Fram till 2025 planeras totalt 20 olika modeller för den norska marknaden.

I likhet med resten av den norska bilindustrin har Gill Group märkt en minskning av försäljningen av diesel- och bensinbilar. Därför började de länge med att hitta bra byråer för elbilar. Efter nästan två års tester släppte Gill Group idag nyheten om att de som den första europeiska importören har tecknat avtal för både DFSK och SERES.

- Vi har testat ett antal elbilsmodeller från olika fabriker och har vid flera tillfällen varit nära att underteckna importavtal. Möjligheterna har varit många, men vi har tagit god tid att välja rätt. När vi äntligen kom till fabriken i Chongqing, hittade vi exakt vad vi letade efter. Dessa är för närvarande okända bilmärken som under de närmaste åren kommer att få betydande marknadsandelar i hela Europa. Vi ser nu mycket fram emot att få de första DFSK- och SERES-modellerna på norska vägar 2020, säger en mycket nöjd Jan Kåre Holmedal, chef för Autoindustri AS, som är en del av Gill Group.

Först upp är modellerna DFSK E3 och SERES SF5 som kommer med en räckvidd på upp till 400 km och 525 km (NEDC). E3 och SF5 kommer att vara i produktion under oktober. De första bilarna kommer förmodligen att levereras i Norge från sensommaren 2020.

Måste utmana i alla prissegment
När man valde nya EL-bilmodeller var det viktigt för Gill-gruppen att kunna erbjuda den norska marknaden en bred portfölj av alternativ. I stort sett kommer modeller från DFSK att positionera sig inom de kategorier som säljer mest på den norska marknaden och ligger i prisintervallet 250 000 - 400 000 NOK, medan SERES kommer att tävla hela vägen i det övre prissegmentet när det gäller design, prestanda och sortiment.

- Med DFSK och SERES kommer vi att kunna erbjuda elbilsmodeller av hög kvalitet med ny teknik i alla relevanta priskategorier. Hela vägen från kompakta stadsbilar och familjebilar till SUVs och skåpbilar, även med 4WD. Under de kommande fem åren kommer vi att lansera upp till 20 olika modeller för den norska marknaden, säger Holmedal.

Reach Extension (EVR)
En avgörande faktor för många EL-bilköpare är det utbud som finns innan de slutar ladda. Alla SERES-modeller som kommer till Norge kommer också att fås med en så kallad EVR (Electric Vehicle Range Extender).

- Denna möjlighet kommer att vara ett alternativ för SERES SF5, men också för den något mindre SF3 och den största modellen SF7, som båda anländer på norska vägar strax efter lanseringen av SF5. Tekniken låter dig också ladda andra elbilar direkt från batteriet. Det kan vara till hjälp om du möter olyckliga förare när du befinner dig i områden med dålig laddningspotential, avslutar Holmedal.
För att säkra en plats på intresselistan, registrera dig för nyhetsbrev eller läsa mer om de planerade modellerna kan du från och med idag besöka www.seresbil.no och www.dfsk.no

För intervjufrågor eller mer information, vänligen kontakta:
Jan Kåre Holmedal (VD) på jkh@autoindustri.no / 932 54 680

Om Gill-gruppen
Gill-gruppen är en privatägd affärsgrupp som ägs av Nils Petter Gill med bland annat försäljning och marknadsföring av bilmärkena Subaru, SsangYong och LEVC (London EV Company). Koncernens bilmodeller säljs idag via cirka 50 återförsäljare spridda över hela Norge. Huvudkontoret för Gill Group ligger i Nittedal utanför Oslo och har för närvarande 24 anställda på huvudkontoret.

Om DongFeng SOKON (DFSK) DFSK
grundades 1969 och är den näst största bilkoncernen i Kina med en försäljning på 3,83 miljoner bilar per år. DFSK är nummer 65 på Global Fortune 500-listan och har 150 000 anställda med sju moderna bilfabriker i tre länder (Kina, USA och Indonesien). Företaget har sex forsknings- och utvecklingscentra i fyra länder (Kina, USA, Japan och Tyskland). DFSK är ett joint venture mellan DongFeng Motor och SOKON Holding. De representerar bilmärkena DFSK och SERES.

About SERES och
SF5 SERES är ett bilmärke som producerar nästa generation intelligenta elbilar med industristandard 4.0. (intelligent robotisering av tillverkningsprocesssmart fabrik) och har utvecklats genom nära samarbete med sitt eget Research & Design-center i Silicon Valley. Bilmärket SERES är ett nästa generations elbilsmärke Premium med en ny batteriteknik med en räckvidd upp till 525 km. Serien SF5-modellen har ett 90 KWt batteri och en motorkapacitet på 510 kW med ett vridmoment på 1040 Nm, vilket ger 0-100 km / h på 3,5 sek. Den levereras både som en helelektrisk variant och en utvidgning av avstånden (EVR) med en total räckvidd på 1020 km). SERES är latin och betyder silke och hänvisar till det forntida Kina (Silk Road).

Om DFSK E3
DFSK E3 är en helelektrisk SUV med en räckvidd på upp till 400 km (NEDC). DFSK E3 kommer att ha en 6,6 kWt AC ombord laddare och kan ta emot 50 kWt DC. Konkurrenter för den första DFSK-modellen kommer att vara bilmodeller som Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia e-Soul.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Seres SF5 EV

Inlägg av HelectriC »

Är den där räckviddsförlängaren hemlig eller? Inte heller i den långa texten står det hur den funkar? Jag antar att den är fossildriven och då kommer bilen att beskattas som en icke-elbil i Norge, dvs betydligt dyrare!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar