Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.
Hur många behöver allt utrymme i bilen i vardagligt syfte ?
Vi använder en bråkdel av 3:ans bagage normalt sett. Men när vi åkte på bilsemester var frunk, lådan under lastutrymmet bak fulla med väskor mm. Så lär det även bli när vi åker på skidsemestrar i vinter. Jag tänker mig att detta är normalfallet för de allra flesta. Hundägare lär väl ha andra åsikter då
Sen är det sannolikt så att rena elbilar kommer att ha längre lastutrymmen jämfört med fossilbilar av samma storlek. Och/alternativt mer benutrymme i baksätet. Flyttar man fram föraren så får man mer utrymmen bakom. Som ex med ID.3.
Ja vi använder vardagligen betydligt mer utrymme ovanför lastgolv iallafall. Med tanke på barnvagn i bil så skulle det vara sjukt störande att kasta ut den för att komma åt en väska under, alltså anser jag det är bättre att liter ovanför lastgolvet är mer intressant och det bör det vara för majoriteten också.
Det jag vill få fram är att om det står 414 eller 450 liter så skall man inte döma ut den på 414 som mindre pga det. För 450 liter kan ha 50 liter som är relativt svåra att använda.
En frunk är ju som ett bagage så det är ju såklart den skall räknas och är vettig också att ta reda på hur stor den är, E-tron ex har väll en rätt meningslös frunk om jag ej minns fel, men den ger ju fortfarande liter totalt.
Alla verkar bry sig om liter men lastvilten då vad är den i Volvon?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nej för dåren sliter ju ut lösa golv ! Skulle vilja se ägare göra det på parkeringen och lämna delar utav bilen när hen åker hem.
Tycker att du ska borde fundera på att börja lyssna på honom istället för att snacka skit om honom. Det är få som vet så mycket om elbilar som Bjørn och det kräver att du uttrycker dig med mer respekt.
Nej för dåren sliter ju ut lösa golv ! Skulle vilja se ägare göra det på parkeringen och lämna delar utav bilen när hen åker hem.
Tycker att du ska borde fundera på att börja lyssna på honom istället för att snacka skit om honom. Det är få som vet så mycket om elbilar som Bjørn och det kräver att du uttrycker dig med mer respekt.
Han är jätteduktig på elbil och drivlina. Sen är han även duktig på att ge den information elbilsligan vill ha. Finns massor utav exempel men när vi ändå snackar liter kan vi ju ta mätningen utav Id3 och passat. Varför mäter han bara golvets djup och inte djupet vid ryggstödetsslut också ? Många älskar honom helt klart.
Han är jätteduktig på elbil och drivlina. Sen är han även duktig på att ge den information elbilsligan vill ha. Finns massor utav exempel men när vi ändå snackar liter kan vi ju ta mätningen utav Id3 och passat. Varför mäter han bara golvets djup och inte djupet vid ryggstödetsslut också ? Många älskar honom helt klart.
Vet inte hur många är det som älskar honom, men vi är rätt många som gillar honom och hans arbete
Men hur vet du ens vad som är bäst sett i liter då ?
Ex
Bil A har 500 liter enligt Spec.
Bil B har 450 liter enligt Spec.
Bil C har 450 liter enligt Spec.
Bil A har sina liter fördelat på
100 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför
Bil B har sina liter fördelat på
50 liter under lastgolvet och 400 liter ovanför.
Bil C har sina liter fördelat på
20 liter under lastgolvet och 430 liter ovanför.
Vilken är bäst i vardagligt syfte ? Jag ex skiter i vad som finns under lastgolvet, onödigt utrymme man inte kommer åt och jag har inte direkt några platta väskor på 50 liter.
Något att med ta med i detta är att man mäter liter i klossar likt tegelstenar.
Lägg därtill ovan exempel att vi ej har tagit med lastmöjlighet ovanför insynsskyddet så blir det något helt annat.
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test!
Haha va? Så för att det finns fördelare av lastutrymmet så ska man plötsligt inte mäta hela utrymmet?
Det går alldeles utmärkt att ta bort dessa fördelare permanent om man vill det. Det går också bra att "ställa upp" mot tex ryggstöd bak istället för att "lämna på parkeringen".
Fast ställer du upp mot ett ryggstöd tar du ju isåfall bort utrymme också eftersom ryggstöd oftast lutas mot bagaget. Sen skulle jag göra samma sak i våran ena bil får inte ens golvet plats i bilen om man tar ut det och försöker ställa det upp.
Personligen tycker jag vad som finns under ett lastgolv är helt ointressant för det är ett utrymme som få människor använder. Och jag har då aldrig sett någon IRL som plockar ur ett lastgolv. Men visst har du platta väskor för lastgolv som du brukar använda får du väll göra det.
Att ställa upp skivan tar extremt lite utrymme. Men återigen så kan man lämna den hemma...
När man väl behöver utrymmet så tar man såklart bort lastfördelarna. Det är inte svårare än så. Tycker man det är jobbigt så kan man som sagt ta bort dem permanent.
Att inte räkna in ett utrymme för att tillverkaren lagt extra pengar på att ordna uppdelning av det var bland det märkligaste jag hört
Det enda som räknas är Björn Nylands bananabox test!
Haha va? Så för att det finns fördelare av lastutrymmet så ska man plötsligt inte mäta hela utrymmet?
Det går alldeles utmärkt att ta bort dessa fördelare permanent om man vill det. Det går också bra att "ställa upp" mot tex ryggstöd bak istället för att "lämna på parkeringen".
Fast ställer du upp mot ett ryggstöd tar du ju isåfall bort utrymme också eftersom ryggstöd oftast lutas mot bagaget. Sen skulle jag göra samma sak i våran ena bil får inte ens golvet plats i bilen om man tar ut det och försöker ställa det upp.
Personligen tycker jag vad som finns under ett lastgolv är helt ointressant för det är ett utrymme som få människor använder. Och jag har då aldrig sett någon IRL som plockar ur ett lastgolv. Men visst har du platta väskor för lastgolv som du brukar använda får du väll göra det.
Att ställa upp skivan tar extremt lite utrymme. Men återigen så kan man lämna den hemma...
När man väl behöver utrymmet så tar man såklart bort lastfördelarna. Det är inte svårare än så. Tycker man det är jobbigt så kan man som sagt ta bort dem permanent.
Att inte räkna in ett utrymme för att tillverkaren lagt extra pengar på att ordna uppdelning av det var bland det märkligaste jag hört
Om den kan stå upp rakt ja men eftersom baksäten lutar så kommer även skivan antingen luta eller dölja en del utav utrymmet. Det är rätt simpel fakta och du kan ju gärna gå ut till din bil och kika.
Ja finns mycket märkligt man får höra utav elbilsägare också faktiskt och allt verkar handla om att kompromissa. ” man behöver inte så stort batteri” ”åka runt i stort batteri är bara onödigt i vardagen” sedan när någon annan än tesla släpper en bil så låter det ”batteriet är för litet” ”räckvidden för dålig”. Samma sak med bagage med ”alla utrymmen räknas” ”frunken är för liten” ”bagaget är
För litet” ” alla utrymmen skall räknas” ”fast den frunken går inte att använda” osv. Väldigt mycket anpassning för att ge fördel till den elbil man själv tycker alla skall köra och är bäst. Man vill gärna påvisa hur små elbilar är lika stora som bussar invändigt men man har ingen kunskap om hur specar fungerar. Teori och praktik är olika saker.
Förstår att vissa inte är intresserade utav att förstå och att även bilintresse och kunskap är väldigt lågt förutom elbil.
På min M3 använder jag främst utrymmet under. Lastgolvet är förresten gjort så att det passar perfekt att låta ligga på golvet av utrymmet framför den djupa delen. Kan alltså ligga kvar där utan vidare.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
På min M3 använder jag främst utrymmet under. Lastgolvet är förresten gjort så att det passar perfekt att låta ligga på golvet av utrymmet framför den djupa delen. Kan alltså ligga kvar där utan vidare.
Det är en riktigt smart lösning på Model 3 vilket gör utrymmet användbart. På andra bilar är locket bara uppfällbart och då är det ivägen och ger inte alls mer utrymme totalt sett.
Kan bara tala för egen erfarenhet av Model X, när jag skulle hjälpa en kompis transportera hem en ny tv var det guld värt att kunna ta bort lastgolvet och lägga det mot baksätet. Inga problem att ställa en 50" lätt lutad på högkant. Det är extremt smidigt att kunna lyfta det bakre delen av lastgolvet och ställa ner vecko-handlingen samtidigt som hundburen står kvar där den gör. Kassarna ramlar inte rundor som de hade gjort på ett stort plant golv.
Så Jo, utrymme under lastgolvet räknas också...
Det jag vill få fram är att om det står 414 eller 450 liter så skall man inte döma ut den på 414 som mindre pga det. För 450 liter kan ha 50 liter som är relativt svåra att använda.
En frunk är ju som ett bagage så det är ju såklart den skall räknas och är vettig också att ta reda på hur stor den är, E-tron ex har väll en rätt meningslös frunk om jag ej minns fel, men den ger ju fortfarande liter totalt.
Så är det helt klart. Liter säger inte allt, vi har alla olika krav. Längden för att få in barnvagnen, längd + höjd för hundburen osv. Men helt klart är också att färre liter i samma modell, XC40 fossil vs XC 40 EV med väldigt stor sannolikhet är sämre. Och sannolikt är det också så att eventuella konkurrenter som bygger på rena elbilsplattformar får en fördel åt andra hållet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ser att vissa hänvisar till e-tron 50 och att den skulle vara avsevärt bättre vad grundar det sig på, den har ca: 10 mil kortare räckvidd och börjar på 695k och gissar att den följer Audis vanliga metod så bör väl en rimligt utrustad bil landa på ca 795 dvs 100k mer än Volvon.
Ser att vissa hänvisar till e-tron 50 och att den skulle vara avsevärt bättre vad grundar det sig på, den har ca: 10 mil kortare räckvidd och börjar på 695k och gissar att den följer Audis vanliga metod så bör väl en rimligt utrustad bil landa på ca 795 dvs 100k mer än Volvon.
Hur är det bättre?
Betydligt större och lyxigare bil.
En XC40 är som en Q3, medan etron är större än Q5, mitt emellan Q5 och Q7 typ.
Precis. Har haft andra modeller som knäpps loss och sedan måste stuvas undan. På trean skjuts det bara framåt, lysande!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Tips till Stevvee. Eftersom du tydligen stör dig på märkliga uttalande av elbilsägare och verkar tycka att vi elbilsägare är blinda fanatiker så kan det ju vara så att du råkat hamna på fel sida här på internetet. Detta är ett forum för just sådana verklighetsfrånvända och märkliga elbilsägare.
Om du vill diskutera riktiga bilar (som brummar och ryker) kan jag föreslå ”jagrullar.se” där Vlovlobilar diskuteras och där procenten som äger elbil är låg. Lycka till och ha ett bra liv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tips till Stevvee. Eftersom du tydligen stör dig på märkliga uttalande av elbilsägare och verkar tycka att vi elbilsägare är blinda fanatiker så kan det ju vara så att du råkat hamna på fel sida här på internetet. Detta är ett forum för just sådana verklighetsfrånvända och märkliga elbilsägare.
Om du vill diskutera riktiga bilar (som brummar och ryker) kan jag föreslå ”jagrullar.se” där Vlovlobilar diskuteras och där procenten som äger elbil är låg. Lycka till och ha ett bra liv.
Vaknat på fel sida ?
Ja det finns lustiga uttalanden som svänger efter behov helt klart. Har alltid funnits och kommer alltid finnas.
Upplever att många är extremt okunniga när det gäller bilar generellt men duktiga på elektrisk drivning.
Är såklart intresserad utav elbil och försöker finna bra information lite här och var men samtidigt är jag inte den som är den att försöka få in lite kunskaper hos dom som behöver.
Att ex volym i bagage räknas olika i USA och Europa kan vara en sådan sak och kanske hur bagaget används normalt.
Att M3 har ett bra lastgolv är ju fantastiskt men vill fortfarande se en Id3 person kasta bort alla golv ända ner till plåten för att frakta prylar.
Ja det finns lustiga uttalanden som svänger efter behov helt klart. Har alltid funnits och kommer alltid finnas.
Jag tänker att det ganska ofta är den följande binära tolkningen som är felet. Person A säger ”för mig är bil B värdelös för den saknar ... har för kort räckvidd...finns inga snabbladdare där jag bor..”. ”Jaha, så du säger att Tesla är bäst och alla andra elbilar är skit ?”.
Jag kommer ofta att tänka på Jordan Petersons klassiska intervju med Cathy Newman när jag läser trådar på forum.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag tänker att det ganska ofta är den följande binära tolkningen som är felet. Person A säger ”för mig är bil B värdelös för den saknar ... har för kort räckvidd...finns inga snabbladdare där jag bor..”. ”Jaha, så du säger att Tesla är bäst och alla andra elbilar är skit ?”.
Jag kommer ofta att tänka på Jordan Petersons klassiska intervju med Cathy Newman när jag läser trådar på forum.
Jo visst är det så. Och mycket bygger ju på historia. Ditt exempel räckvidd är ju en sådan. Historiskt så har argumenten kretsat kring att man inte behöver så lång räckvidd och snittet på bilar i Sverige är tusen någonting mil. Men idag upplever jag som du såg i andra tråden att denna ribba flyttas beroende på om det är prat för eller emot tesla. Så det sker ju en anpassning från vissa till situationen.
Medvetet eller omedvetet vet jag inte.
Sen är det såklart att man vill försvara det man tror på. Ex går man in på Volvo och skriver skräp så kommer man få hugg. Inga konstigheter. Problemet jag upplever är som sagt att många grundar sin fakta från hemsidor som kanske jämför äpplen o päron men framför det som äpplen och äpplen. Troligtvis mycket pga okunskap. Inte många som har erfarenhet från fordonsbranschen eller fordon generellt. Eller ens brytt sig om bilar tidigare på det sättet.
Problemet är snarare att du, som många andra, ifrågasätter först och sedan i efterhand möjligen tar reda på hur det egentligen ligger till. Som i mini-diskussionen om lastgolv.
Om du först fick fram rätt fakta och förhållanden, och sen efter det ifrågasatte om det var vettigt eller inte, så skulle det nog bli betydligt friktionsfriare. Som du gör nu får du mothugg på faktagrunder och tolkar det som fanboy-ism.
Och nej, jag tror inte du är elbilshatare. Jag tror däremot att du söker efter skäl till att inte gilla elbilar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Problemet är snarare att du, som många andra, ifrågasätter först och sedan i efterhand möjligen tar reda på hur det egentligen ligger till. Som i mini-diskussionen om lastgolv.
Om du först fick fram rätt fakta och förhållanden, och sen efter det ifrågasatte om det var vettigt eller inte, så skulle det nog bli betydligt friktionsfriare. Som du gör nu får du mothugg på faktagrunder och tolkar det som fanboy-ism.
Och nej, jag tror inte du är elbilshatare. Jag tror däremot att du söker efter skäl till att inte gilla elbilar.
Svårt att leta fakta när det är någon enstaka bil utav flera miljoner som har just den lösningen och den det pratades om visade en ID3 där man kastade ut allt utanför bilen ner till plåten.
Inga skäl till att INTE gilla elbilar. Bara krav på vad jag vill ha i en bil. Oftast uppfylls detta krav från det lite ”dyrare” tillverkare så många fossiltillverkare går bort. Men märks ju tydligare då det finns få elbilar med det fokuset. Mycket fokus på små billiga bilar.
Tesla S och MX uppfyller vissa saker, E-tron allt förutom räckvidden där jag hade velat ha 10 mil till men skall försöka testa för att se hur märkbart det är med räckvidden den erbjuder. EQC kan också vara något men den har ju ännu sämre räckvidd.
Jag som köpare är nog relativt unik på sitt sätt. Avverkat 16 bilar på 10 år kanske säger sitt.