Det är snart dags för byte till vinterhjul, och följande frågor uppstår, främst till er som byter hjul själva:
1. Om man ställer in bilen i domkraftsläge (eller serviceläge som det nog heter på min bil) uppför sig då bilen som en 'vanlig' bil vid däckbyte, eller låser man fjädringen så att även bakhjulet släpper från marken när man lyfter vid framhjulet?
2. För att motverka spänningar i chassi / batteri, är det bättre att lyfta med två domkrafter (en fram och en bak) samtidigt?
EDIT:
3. Förtydligande: Jag har en Model S Raven 2019 med den 'nya' fjädringen (om detta innebär någon skillnad).
4. Är Jack mode/domkraftsläge och serviceläge samma sak?
Lyfta Model S Raven med domkraft
Moderator: Redaktion
Lyfta Model S Raven med domkraft
Senast redigerad av Anders1, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Re: Lyfta med domkraft
1) jag brukar sätta min på Very high, sedan jack mode. Då är det löjligt lätt att få under domkraften och bilen beter sig som vilken annan som helst, dvs bara ett hjul lättar
2) Har aldrig känt det behovet. Du behöver ju inte lyfta så mycket...
2) Har aldrig känt det behovet. Du behöver ju inte lyfta så mycket...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lyfta med domkraft
Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt 
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem
Bilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex

Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem

som enbart påverkar ett hjul tex

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lyfta med domkraft
3) Använder min Bjelke-printade "puck"Bjelke skrev:Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problemBilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Lyfta med domkraft
Jag ser att jag råkat lägga denna i fel tråd - den ska ligga i Model S
Någon vänlig administratör kanske kan flytta den rätt?

Någon vänlig administratör kanske kan flytta den rätt?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lyfta med domkraft
Äsch det funkar bra ändå 
Värre har man ju varit med om
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre
Jack mode är samma lika på S & X iaf

Värre har man ju varit med om

Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre

Jack mode är samma lika på S & X iaf

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lyfta med domkraft
Och om man sätter fjädringen i 'serviceläge' så beter sig även den nya fjädringen i model S Raven som fjädringen i en 'vanlig' bli, dvs man har tre hjul i marken då man lyfter vid det fjärde?Bjelke skrev:Äsch det funkar bra ändå
Värre har man ju varit med om![]()
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre
Jack mode är samma lika på S & X iaf
Man vill ju undvika onödiga belastningar på ram och chassi...
Är serviceläge precis samma som jack mode?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019