Lyfta Model S Raven med domkraft

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Lyfta Model S Raven med domkraft

Inlägg av Anders1 »

Det är snart dags för byte till vinterhjul, och följande frågor uppstår, främst till er som byter hjul själva:

1. Om man ställer in bilen i domkraftsläge (eller serviceläge som det nog heter på min bil) uppför sig då bilen som en 'vanlig' bil vid däckbyte, eller låser man fjädringen så att även bakhjulet släpper från marken när man lyfter vid framhjulet?
2. För att motverka spänningar i chassi / batteri, är det bättre att lyfta med två domkrafter (en fram och en bak) samtidigt?

EDIT:
3. Förtydligande: Jag har en Model S Raven 2019 med den 'nya' fjädringen (om detta innebär någon skillnad).
4. Är Jack mode/domkraftsläge och serviceläge samma sak?
Senast redigerad av Anders1, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Remuz »

1) jag brukar sätta min på Very high, sedan jack mode. Då är det löjligt lätt att få under domkraften och bilen beter sig som vilken annan som helst, dvs bara ett hjul lättar

2) Har aldrig känt det behovet. Du behöver ju inte lyfta så mycket...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Bjelke »

Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt :)
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem ;) Bilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev:
Jag sätter också på högsta och sedan byter hjul som vanligt :)
Skulle man få problem med påkänningar i chassiet pgav detta så har man nog andra rejäla problem ;) Bilen ska ju kunna köra över en ojämnhet i underlaget
som enbart påverkar ett hjul tex :)
3) Använder min Bjelke-printade "puck"
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Anders1 »

Jag ser att jag råkat lägga denna i fel tråd - den ska ligga i Model S :cry:

Någon vänlig administratör kanske kan flytta den rätt?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Bjelke »

Äsch det funkar bra ändå ;)
Värre har man ju varit med om :lol:
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre :)
Jack mode är samma lika på S & X iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Lyfta med domkraft

Inlägg av Anders1 »

Bjelke skrev:
Äsch det funkar bra ändå ;)
Värre har man ju varit med om :lol:
Men ändra lite i rubriken också (så att Model S blir med) så blir det ännu bättre :)
Jack mode är samma lika på S & X iaf :)
Och om man sätter fjädringen i 'serviceläge' så beter sig även den nya fjädringen i model S Raven som fjädringen i en 'vanlig' bli, dvs man har tre hjul i marken då man lyfter vid det fjärde?
Man vill ju undvika onödiga belastningar på ram och chassi...

Är serviceläge precis samma som jack mode?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Skriv svar