Jag plockade på stänkskydd fram, eftersom även jag efter 1200 mil fick blästringar på bakbenen. Dock kom de efter att jag fått på 18" original med kåpor. Jag såg inget under tiden jag körde på 19". Skumt
Men till min fråga
Efter det att stänkskydden på på, blir bilen osannolikt skiten bak. Kan luftströmmarna ha ändrats?
Ändrad aerodynamik
Moderator: Redaktion
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Ändrad aerodynamik
Bra fråga, har inte hunnit låta skiten sitta så länge ... Så jag vet inte.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Ändrad aerodynamik
Har liknade erfarenhet, mycket smuts nedanför bakluckan, satte på vinterhjul redan 25/9 och stänkskydd både fram och bak.
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ändrad aerodynamik
Nu vet jag inte om du har dubbat eller odubbat, men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar väl dubbat (normalt) ha ett lite lägre rullmotstånd och odubbat (vanligtvis) högre än (normala) sommardäck?OHt skrev:Har liknade erfarenhet, mycket smuts nedanför bakluckan, satte på vinterhjul redan 25/9 och stänkskydd både fram och bak.
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .
Re: Ändrad aerodynamik
Borde framgå av att jag satte på vinterhjulen redan i september att dom var odubbade.GreenMachine skrev:Nu vet jag inte om du har dubbat eller odubbat, men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar väl dubbat (normalt) ha ett lite lägre rullmotstånd och odubbat (vanligtvis) högre än (normala) sommardäck?OHt skrev:Har liknade erfarenhet, mycket smuts nedanför bakluckan, satte på vinterhjul redan 25/9 och stänkskydd både fram och bak.
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .