Ändrad aerodynamik

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Ändrad aerodynamik

Inlägg av Crappy »

Jag plockade på stänkskydd fram, eftersom även jag efter 1200 mil fick blästringar på bakbenen. Dock kom de efter att jag fått på 18" original med kåpor. Jag såg inget under tiden jag körde på 19". Skumt
Men till min fråga
Efter det att stänkskydden på på, blir bilen osannolikt skiten bak. Kan luftströmmarna ha ändrats?
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Ändrad aerodynamik

Inlägg av snowtroll »

Bra fråga, har inte hunnit låta skiten sitta så länge ... Så jag vet inte.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare

Inlägg av OHt »

Har liknade erfarenhet, mycket smuts nedanför bakluckan, satte på vinterhjul redan 25/9 och stänkskydd både fram och bak.
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

OHt skrev:
Har liknade erfarenhet, mycket smuts nedanför bakluckan, satte på vinterhjul redan 25/9 och stänkskydd både fram och bak.
I torrt väglag har jag inte märkt någon skillnad i energiförbrukning, men efter att ha åkt i ihållande duggregn på 80 väg förra veckan märkte jag att förbrukningen hade stigit från typiskt 130 Wh/km till 150. På vägen tillbaka, då det inte regnade längre. var förbrukningen nere i 130 igen.
Kan det inte vara så att vinterdäcken river upp mer vatten ( och smuts) på grund av djupare mönster varvid följer högre energiförbrukning och mer smuts?
För att utesluta att det inte är stänklapparna som inverkar skulle vi behöva ta del av erfarenheter från någon utan men med vinterdäck .
Nu vet jag inte om du har dubbat eller odubbat, men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar väl dubbat (normalt) ha ett lite lägre rullmotstånd och odubbat (vanligtvis) högre än (normala) sommardäck?
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare

Inlägg av OHt »

GreenMachine skrev:
OHt skrev:
Nu vet jag inte om du har dubbat eller odubbat, men om jag inte är helt ute och cyklar så brukar väl dubbat (normalt) ha ett lite lägre rullmotstånd och odubbat (vanligtvis) högre än (normala) sommardäck?
Borde framgå av att jag satte på vinterhjulen redan i september att dom var odubbade.
Skriv svar