Model S vs ETron vs ESQ
Moderator: Redaktion
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Tänker så här.
Sova: 8 timmar
Frukost/morgonfixet: 1-1,5 timme.
Jobba: 8,5 -9,0 timme
Middag/kvällsfix: 1-1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 8,0+9,0+1,5+1,5=20 timmar.
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Sova: 8 timmar
Frukost/morgonfixet: 1-1,5 timme.
Jobba: 8,5 -9,0 timme
Middag/kvällsfix: 1-1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 8,0+9,0+1,5+1,5=20 timmar.
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Tror du behöver en dag i Norrland du ![JM] skrev:Tänker så här.
Sova: 8 timmar
Frukost/morgonfixet: 1-1,5 timme.
Jobba: 8,5 -9,0 timme
Middag/kvällsfix: 1-1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 8,0+9,0+1,5+1,5=20 timmar.
Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Sen 1-1,5 timme morgon

Re: Model S vs ETron vs ESQ
Den här typen av shoppingsresor (Ikea exemplet) är väl kanske inget man gör regelbundet som i någon gång/vecka. I vårat fall är det kanske 2 ggr/år, max. Och oftast på helgen. Men det har hänt att man har tagit ut lite komptid efter lunch och kört dit en veckodag.[JM] skrev:Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Sen hade du väl med morgonbestyr, kvällsbestyr, sova mm i din beräkning. Vad måste man göra förutom det om detta sker någon dag/vecka ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Blogga, dricka latte, köra crossfit med sin PT, diskutera bostadspriser, uppdatera Insta, ha förvånansvärt starka åsikter om vargjakt... Vi Stockholmare har fullt upp i varje fall, vi skulle inte hinna sitta i bilen så länge.Laban skrev:Den här typen av shoppingsresor (Ikea exemplet) är väl kanske inget man gör regelbundet som i någon gång/vecka. I vårat fall är det kanske 2 ggr/år, max. Och oftast på helgen. Men det har hänt att man har tagit ut lite komptid efter lunch och kört dit en veckodag.[JM] skrev:Inte mkt tid kvar på dagen att utföra övriga bestyr.
Sen hade du väl med morgonbestyr, kvällsbestyr, sova mm i din beräkning. Vad måste man göra förutom det om detta sker någon dag/vecka ?
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Vill minnas att rent statistiskt spenderar boende på landsbygden betydligt mindre tid på pendling, än boende i stan.
En hel del av det beror nog på att man på landsbygden ofta kör direkt från A till B, utan köer, förbifarter osv.
Men 40 mil om dagen kör väldigt få. Det blir ju långt över 10000 mil om året....
En hel del av det beror nog på att man på landsbygden ofta kör direkt från A till B, utan köer, förbifarter osv.
Men 40 mil om dagen kör väldigt få. Det blir ju långt över 10000 mil om året....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Eh, jag bor redan häruppe...Stevvee skrev:Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.

Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Ifjol tankade jag för 90.000 kr bara på Statoil och OK. Därav elbil.taliz skrev:Vill minnas att rent statistiskt spenderar boende på landsbygden betydligt mindre tid på pendling, än boende i stan.
En hel del av det beror nog på att man på landsbygden ofta kör direkt från A till B, utan köer, förbifarter osv.
Men 40 mil om dagen kör väldigt få. Det blir ju långt över 10000 mil om året....
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Nej, ni kör inte längre per år. Räkna bort taxi och bud osv. Det finns mer rättvisande uträkningar på det där.Legato skrev:Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Storstadsbor har dessutom lokaltrafik.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.BrooklynS skrev:Nej, ni kör inte längre per år. Räkna bort taxi och bud osv. Det finns mer rättvisande uträkningar på det där.Legato skrev:Stockholmare kör ju dessutom längre per år än norrlänningar... Så tid i trafik måste skilja något enormt.mati skrev:Stockholmare tillbringer nog lika mycket tid i bilen som en genomsnittlig norrlänning. Skillnaden är bara att norrlänningens bil faktiskt flyttar på sig en massa mil medan stockholmaren har rullat några meter.
Antar att anledningen är att vi stockholmare ofta har långt avstånd till jobbet mde flesta norrlänningar bor ju trots allt i städer och då avsevärt mindre sådana med korta ressträckor till jobbet.
Storstadsbor har dessutom lokaltrafik.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S vs ETron vs ESQ
https://www.dn.se/ekonomi/uppgiften-att ... -felaktig/Legato skrev:
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Blir kränkt. Åre och Hemavan (mer okejBrooklynS skrev:Eh, jag bor redan häruppe...Stevvee skrev:Du får starta en enkät så får du se sanningen eller ta en semester upp dit och lev där en vecka. Riktigt behagligt klimat och deras inställning till ex Kiruna - Luleå för att handla är störtskön. För ställer du frågan om det så är det du som blir idiotförklarad istället för tvärtom.BrooklynS skrev:Mer så:
Sova: 7 timmar
Frukost/morgonfixet: 30 min.
Jobba: 8 timmar
Middag/kvällsfix: 1,5 timme
Köra bil: 4 timmar (40mil i 100km/h)
Totalt: 7+0,5+8+1,5+4=21 timmar inkl bilkörningen.
3 timmar över till handla, träna, skjutsa ungar osv.
Detta x2 i hushållet där den andra kanske pendlar kortare men istället tar skjuts av kidsen, handling osv.Svärföräldrarna i Kiruna, egna föräldrar i Åre, stuga i Hemavan...


Re: Model S vs ETron vs ESQ
Paywall tyvärr.BrooklynS skrev:https://www.dn.se/ekonomi/uppgiften-att ... -felaktig/Legato skrev:
Stockholmsbilar rullar längre. Sen är det såklart gott om stockholmare som inte har bil alls och bara åker kollektivt.
Men lokaltrafik finns ju såklart också där de flesta norrlänningar bor, dvs i städerna.
Men länka gärna till undersökningen du syftar på.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Tack. Det där blir dock ännu mer skevt IMO.BrooklynS skrev:Sådär.
Det intressanta tycker jag är hur långt de som faktiskt har bil kör. Inte hur långt genomsnittspersonen kör, inkluderat barn, körkortslösa, sjukhusliggande osv, osv.
Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart så att fler Stockholmare inte har bil alls, utan åker kommunalt.
Det jag hade velat se statistik för på är hur långt varje privatägd bil rullar i respektive del av landet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Misstänker att även den statistiken blir skev då många kör tjänstebilar även privat. Sen vet jag flertalet bilar som går Max 100 mil om året med så hela sanningen kommer nog aldrig komma fram.Legato skrev:Tack. Det där blir dock ännu mer skevt IMO.BrooklynS skrev:Sådär.
Det intressanta tycker jag är hur långt de som faktiskt har bil kör. Inte hur långt genomsnittspersonen kör, inkluderat barn, körkortslösa, sjukhusliggande osv, osv.
Som jag skrev i förra inlägget så är det självklart så att fler Stockholmare inte har bil alls, utan åker kommunalt.
Det jag hade velat se statistik för på är hur långt varje privatägd bil rullar i respektive del av landet.