Batteri i papper för storskalig lagring

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Batteri i papper för storskalig lagring

Inlägg av joel80 »

Den intressantaste meningen i artikeln är enligt mig: Det superbatteri som Mittuniversitetet tagit fram klarar en kapacitet motsvarande 70 procent av den bästa kända lagringskapaciteten – till en tiondel av kostnaden.

För lagring i hus eller vid kraftanläggningar har det nog ingen större betydelse om det blir 30% större om priset kan bli så lågt!

Svensk pappersindustri kan tillverka huvuddelarna av batteriet. Det går att göra storskaligt och billigt. Effektbrist skulle bli ett minne blott.

Nu är det många rapporter hela tiden om nya superbatterier... Men några av de man läser om blir nog verklighet, och det låter som att dom är rätt långt framme. :)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... Z6CfLZJ6pE
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Re: Batteri i papper för storskalig lagring

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
Den intressantaste meningen i artikeln är enligt mig: Det superbatteri som Mittuniversitetet tagit fram klarar en kapacitet motsvarande 70 procent av den bästa kända lagringskapaciteten – till en tiondel av kostnaden.

För lagring i hus eller vid kraftanläggningar har det nog ingen större betydelse om det blir 30% större om priset kan bli så lågt!

Svensk pappersindustri kan tillverka huvuddelarna av batteriet. Det går att göra storskaligt och billigt. Effektbrist skulle bli ett minne blott.

Nu är det många rapporter hela tiden om nya superbatterier... Men några av de man läser om blir nog verklighet, och det låter som att dom är rätt långt framme. :)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... Z6CfLZJ6pE

LYSANDE!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Batteriet ligger alltså på 100-200 kr/kWh? När och om det kommer utrop marknaden?

Är det 70% av volym eller vikt kapaciteten eller bägge? Borde hur som helst helt smula sönder vätgasen som alternativ.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Tror inte det.

Det här är universitetet i Sundsvall som ligger bakom och jag tror samarbetet är med pappersbruket i Iggesund.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Återigen: Forskningsrön är en sak, kommersiell produkt är en annan. Men det är kul att det rör på sig! Förr eller senare så får ett eller flera av dessa genombrott genomslag i vår vardag. Men inte i morgon.
ochso

Inlägg av ochso »

joel80 skrev:
Tror inte det.

Det här är universitetet i Sundsvall som ligger bakom och jag tror samarbetet är med pappersbruket i Iggesund.
Stämmer som du säger. Jag fick för mig att Billerud ägde bruket i Iggesund men det är ju Holmen som äger detta. Bra med lite konkurrens, två olika skogsbolag och universitet som tävlar med samma produkt, kan bli hur bra som helst, hoppas båda projekten blir lyckosamma!
Skriv svar