Tjänstebil redovida laddkostnad?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dastysk

Tjänstebil redovida laddkostnad?

Inlägg av Dastysk »

Mycket oklart från vårt företag som inte har koll på "full" elbil.

Idag har vi mest dieselbilar. Man tankar - får drivmedelfaktura och redovisar hur mycket som är tjänst/privat körning. har man tex 50% tjänstekörning begär man 50% av månadsfakturan i ersättning av företaget.

Men hur sjutton gör man med elbil? Om jag har en mig av laddning hemma, på jobbet, hos kunder, längs vägen? Hur skall man redovisa detta?
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Re: Tjänstebil redovida laddkostnad?

Inlägg av JoeMad »

Jag kollade upp detta av samma anledning som dig.
Det lät för bra för att vara sant så jag kollade för att vara säker.

Både revisor och ekonomiansvarig kom vi fram till att det bästa är att ta drivmedlet privat och sedan skriva reseräkning på 9,50:- milen för alla tjänstemil.
Jag har elektronisk körjournal som är väldigt enkel att summera och skicka in som PDF när det är dags för lön.

För min del blir det ganska mycket pengar att spara.

200 tjänstemil per månad x 9,50:- = 1900:-
Kostnad för samma antal mil är ju bara ca 400:-

Säg det inte till skatteverket bara 8-)
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Inget fel i att ta milersättningen och betala elen privat. Sådana är ju reglerna. Att få elen betald av företaget leder däremot till ökad beskattning bara och är ett sämre alternativ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Dastysk

Inlägg av Dastysk »

Ja precis.

Jag har 7km till jobbet där jag kan ladda. men då är det ju bättre att skita i att ladda på jobbet och bli förm.beskattad på det. Utan ladda själv hemma och där det går och få 9,5kr per tjänstemil.

Jag är helt grön på detta- men kostar det att ladda överallt eller laddar man "gratis" någonstans? Finns bra appar som visar detta?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Dastysk skrev:
Ja precis.

Jag har 7km till jobbet där jag kan ladda. men då är det ju bättre att skita i att ladda på jobbet och bli förm.beskattad på det. Utan ladda själv hemma och där det går och få 9,5kr per tjänstemil.

Jag är helt grön på detta- men kostar det att ladda överallt eller laddar man "gratis" någonstans? Finns bra appar som visar detta?
Om jag förstått det rätt kan du ladda på jobbet utan att bli förmånsbeskattad om laddaren är öppen för allmänheten och gratis. Kan vara något att fundera på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Dastysk skrev:
Ja precis.

Nja, du får ju inte skriva milersättning på resa till och från jobbet så de milen går ju bort, men i övrigt inga problem
Eftersom du bara har 7km så skulle jag försöka ladda någon annanstans.

Gustafsson skrev:
Inget fel i att ta milersättningen och betala elen privat. Sådana är ju reglerna. Att få elen betald av företaget leder däremot till ökad beskattning bara och är ett sämre alternativ.

Håller med helt och fullt
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Ingen bra idé att ta laddning som drivmedelsförmån eftersom det bara gör det hela dyrare så tillvida att man då såklart då också kan dra de 9,5 kr milen. Kan man inte det så kan det ju såklart vara en annan sak.
Skriv svar