Förmånsbil enskild firma

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare

Förmånsbil enskild firma

Inlägg av La_Jungla »

Jag försöker att bli klok på hur förmånsvärdet påverkar ens ekonomi, men blir mest bara snurrig i huvudet av den information man finner på nätet. Det verkar som att all den information jag finner förutsätter att man är anställd. Och då sägs det att man helst bör göra ett nettolöneavdrag då förmånsbeskattningen annars drar ner ens pension. Men hur påverkar förmånsbeskattningen en om man har en enskild firma? Den lilla pension som man får via skatterna man betalar bestäms väl utifrån årets vinst? Påverkar förmånsbeskattningen ens vinst?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Förmånsbil enskild firma

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bilförmån i enskild firma är väl samma regler som i aktiebolag?

Det som skiljer är hur den ska deklareras.

Eftersom enskilda firmor inte har månadsvis arbetsgivardeklarationer utan deklarerar och skattar månadsvis på förut beräknad årsbasis.

Då räknas också bilförmånen på årsbasis. Bilförmånen blir en rent skattemässig justering i din deklaration.

Om överskottet (vinsten) i firman är 300.000 läggs då förmånen (tex. 12 x 5000 = 60000) på i deklarationen
och din beskattningsbara vinst blir 360.000 (Vilket då blir årets bruttoinkomst om du inte gör några reserveringar).

Vet inte om det går att göra liknande nettolöneavdrag i EF.

Du får ju inte göra aktieutdelning, däremot räntefördelning som kan vara gynnsamt.

Kolla med din revisor eller om det finns någon expert på forumet.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det bör vara så att förmånsvärdet ska skattas, men inte räknas in i företagets resultat alls. Förmånsvärdet är ju en helt privat kostnad du har. Bilens kostnader ska förstås gå på företaget. Hur funkar Dannis teslakalkylen om man har enskilt firma ? Personligen skulle jag nog överväga att bilda ett AB i dina kläder.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

AB är alltid bäst om man får pengar över. Tar man ut allt i bolaget som lön är det att betrakta som enskild firma dvs vinsten med bolag är tveksam.
Och precis som du säger är alla uträkningar gjorda som om du är anställd och att vissa kostnader får arbetsgivaren ta.
Närmaste svaret får du om det skall vara kostnadsneutralt för bolaget.

Men jag föreslår startar bolag går ner i lön, spara i villkorad kapitalförsäkring istället. Där kan du spara obegränsat med pengar om du nu har den möjligheten. Pension är bara avdragsgill till 35%. Kapitalförsäkring är icke avdragsgill du sparar alltså skattade pengar med schablonsskatt. Då är allt du sparar ditt och dina efterlevande ingen extra skatt vid uttaget till bolaget.
Statlig pension går du bara vinst på om du lever mycket länge.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

AB är alltid bäst om man får pengar över.
Visst är AB ofta bra om man har hyfsat stora inkomster.
Men jag kör med enskild firma och tar ut en normal lön.
Resten räntefördelar jag ut till 30% i skatt.

Som jag förstår det så betalar man i ett AB Bolagsskatten på 21,4 %.
Skatt på utdelning är 20%.

Låt säga att du har 100kr i vinst, bolagsskatten tar då 21,40kr, kvar 78,60kr.
Vill du då få ut det via utdelning, tas 20% i skatt, netto 62,88kr som du får i handen.

Med räntefördelning blir nettot 70kr.

EDIT:
Visst blir det att bokföra en högre lön om man har ett förmånsvärde för en bil, men jag tänker så här:
1. Lön 350.000kr, resten räntefördelas ut till 30%.
2. Lön 300.000kr plus 50.000kr i bilförmånsvärde=350.000kr. Resten resten räntefördelas ut till 30%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Nu vet vi ju inte vilken typ av verksamhet TS har.

Vissa typer av företag måste drivas som EF.

Till exempel jord & skogsbruk, då staten normalt inte tillåter privata AB äga mindre skogsskiften i Sverige.

Och räntefördelning kan ge en hel del lågbeskattad kapitalinkomst. Förutsätter dock att det finns något av värde i EF som detta kan beräknas på.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu vet vi ju inte vilken typ av verksamhet TS har.

Vissa typer av företag måste drivas som EF.

Till exempel jord & skogsbruk, då staten normalt inte tillåter privata AB äga mindre skogsskiften i Sverige.

Och räntefördelning kan ge en hel del lågbeskattad kapitalinkomst.
Allt beror ju på. Större jord/skogsbruk med anställda har ofta fastigheten som enskild firma, men man har också ett drifts AB.

Fördelen där är att säljer/köper man skog kan skogskonto/rationaliseringsförvärv och räntefördelning göra skatten låg i den enskilda firman.

Och ägaren av AB lånar ut pengar till AB till hög ränta och skattar bara 30% på ränteinkomsten, medans AB knappt gör någon vinst alls.

Kontentan är att den företagare som betalar mer än 30% i skatt behöver en bättre revisor.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Zalman3 skrev:

Vill du då få ut det via utdelning, tas 20% i skatt, netto 62,88kr som du får i handen.

EDIT:
Visst blir det att bokföra en högre lön om man har ett förmånsvärde för en bil, men jag tänker så här:
2. Lön 300.000kr plus 50.000kr i bilförmånsvärde=350.000kr. Resten resten räntefördelas ut till 30%.
Utdelning är bara ett sätt att slippa statlig skatt om man tar ut väldigt hög lön annars är det nästan samma skatt, något lägre bara. Men det fina är ju om man sparar i bolaget och får en värdeökning på kapitalet jämfört med att plocka ut lön.
Antag samma värdeökning i bolaget som privat.

Bolaget
100 kr i bolaget resulterar i ca 80kr med 10% värdeökning blir det 88kr. plockar ut det som utdelning blir det ca 70kr

Privat
om du ligger under brytgränsen för statlig skatt blir dessa 100 kr:
30 arbetsgivaravgifter 30 löneskatt.
kvar att investera är 40kr 10% ökning på detta blir 44kr.

MEN
Sen kom detta med räntefördelning!
som jag inte är insatt i men antar du räknat rätt, så blir det 70kr plus 10% värdeökning blir 77kr.

DVS mycket bättre !!
Jag måste nog tänka om och räkna mer noggrant.

Vad har jag missat ? Är det en beloppsgräns på räntefördelning ?
Räntefördelning får inte var högre än lönen!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

jonas skrev:
Zalman3 skrev:

EDIT:
Utdelning är bara ett sätt att slippa statlig skatt om man tar ut väldigt hög lön annars är det nästan samma skatt, något lägre bara. Men det fina är ju om man sparar i bolaget och får en värdeökning på kapitalet jämfört med att plocka ut lön.
Antag samma värdeökning i bolaget som privat.

Bolaget
100 kr i bolaget resulterar i ca 80kr med 10% värdeökning blir det 88kr. plockar ut det som utdelning blir det ca 70kr

Privat
om du ligger under brytgränsen för statlig skatt blir dessa 100 kr:
30 arbetsgivaravgifter 30 löneskatt.
kvar att investera är 40kr 10% ökning på detta blir 44kr.

MEN
Sen kom detta med räntefördelning!
som jag inte är insatt i men antar du räknat rätt, så blir det 70kr plus 10% värdeökning blir 77kr.

DVS mycket bättre !!
Jag måste nog tänka om och räkna mer noggrant.

Vad har jag missat ? Är det en beloppsgräns på räntefördelning ?
Räntefördelning får inte var högre än lönen!
Räntefördelning är jättebra, haken är bara att skapa ett räntefördelnings kapitalunderlag.
För inkomståret 2019 gäller samma regler fast med andra procentsatser: för positiv räntefördelning 6,51 %

Räkna fram kapitalunderlaget
Det här gör du genom att räkna fram en schablonmässig ränta på kapitalet du har i din verksamhet. Avdrag medges i näringsverksamhet för framräknad ränta medan du tar upp samma belopp som inkomst av kapital.

Ränta beskattas som inkomst av kapital och där är skatten alltid 30 procent. Skatten på inkomst av näringsverksamhet är progressiv, det vill säga skatten ökar med högre inkomst och samtidigt ska du också betala egenavgifter på denna inkomst. Underlaget för att räkna fram räntefördelningen, det så kallade kapitalunderlaget, motsvarar ungefär det egna kapitalet i näringsverksamheten vid utgången av ditt förra räkenskapsår.
https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 2db8f.html

Låt säga att du köper en jord/skogsfastighet eller ett hyreshus för 1 miljon kr.
Tar du inga lån utan betalar med beskattade och surt förvärvade egna pengar så får du ett kapitalunderlag på 1 miljon vilket gör att du är berättigad att ta ut en fiktiv ränta på 6,51% med en skatt på 30%.
Beloppet blir alltså 65.100kr du kan skatta fram med en skatt på 30%, per år.

Utnyttjar du inte din räntefördelning, då sparas den och skapar en gynnsam snöbolls effekt.
Det blir alltså ränta på ränta.

Det finns alltså goda grunder till att många IT-konsulter som går bra, köper en fastighet för att kunna sänka skatten.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Gustafsson skrev:
Det bör vara så att förmånsvärdet ska skattas, men inte räknas in i företagets resultat alls. Förmånsvärdet är ju en helt privat kostnad du har. Bilens kostnader ska förstås gå på företaget. Hur funkar Dannis teslakalkylen om man har enskilt firma ? Personligen skulle jag nog överväga att bilda ett AB i dina kläder.
EDIT: "glömde" skatterna dvs inkomstskatt och arbetsgivaravgift, som ju firman ska betala också. Dock är det ju du privat som som ju egentligen betalar skatten, så det blir för företagets del "bara" arbetsgivaravgiften som tillkommer. Företaget hjälper dig bara med att skicka in skatten till skattemyndigheten innan du frestas att handla för pengarna. Tack för påpekande. Tur man inte är skatterådgivare...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare

Inlägg av La_Jungla »

Off Grid Byggaren skrev:
Om överskottet (vinsten) i firman är 300.000 läggs då förmånen (tex. 12 x 5000 = 60000) på i deklarationen
och din beskattningsbara vinst blir 360.000 (Vilket då blir årets bruttoinkomst om du inte gör några reserveringar).
När du uttrycker det så så låter det ju som att man får MER pensionsgrundande underlag av förmånen... ;)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

https://skatteverket.se/foretagochorgan ... gbilforman

Bokföring av bilförmån

Har du upprättat förenklat årsbokslut ska du notera värdet av bilförmån som intäkt i bokföringen. Normalt bokförs detta som eget uttag (debet) och intäkt (kredit).

Om du upprättar ett vanligt årsbokslut behöver du inte bokföra bilförmånen. Då tar du upp den i deklarationen som en intäktspost (pluspost) under skattemässiga justeringar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare

Inlägg av La_Jungla »

Jag inser nu fördelen med räntefördelningen - var lite trött i skallen när jag läste det först! Det är ju ett bra knep för att sänka skatten - jag får tala med min revisor och se om det är något vi tillämpar i dagsläget...

Tack för all input! Intressant läsning alltihop.

När det talas om att man som anställd går miste om pension vid bilförmån så går väl resonemanget som så att en högre lön istället för en förmån är fördelaktigt då det är pensionsgrundande, till skillnad från förmånen, eller hur? Men när det kommer till en enskild firma - blir man drabbad av denna problematik då? Jag tolkar det som att förmånen läggs ovanpå vinsten, så alternativet då borde vara att jobba mer och öka vinsten motsvarande? :?
Skriv svar