Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Max3

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Max3 »

Läge att sälja lite nu?
granlundii

Inlägg av granlundii »

Kan mycket väl vara. Men man vet aldrig med Tesla. Därför har jag aldrig investerat (varken kort eller lång). Känns som att det är omöjligt att veta vad som händer härnäst.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Fortfarande back :lol:
Multicoat Red Model X P100D
Max3

Inlägg av Max3 »

Köpte mina för 250$ så har ju ändå gjort en del vinst
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare

Inlägg av Tjosansa »

granlundii skrev:
Kan mycket väl vara. Men man vet aldrig med Tesla. Därför har jag aldrig investerat (varken kort eller lång). Känns som att det är omöjligt att veta vad som händer härnäst.
Men vafaaan. För att ge stöd för något du tror på kanske?
granlundii

Inlägg av granlundii »

Tjosansa skrev:
granlundii skrev:
Har inte sagt att jag tror på Tesla. Jag tror på elbilar, men inte nödvändigtvis Tesla.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Max3 skrev:
Jag köpte när de var på 147 :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Kan tänka mig att börja sälja av lite av mitt innehav när de når 4.000$, dvs om cirka 5år.
Max3

Inlägg av Max3 »

HelectriC skrev:
Max3 skrev:
Jag köpte när de var på 147 :D
:o
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jag håller ett rejält innehav som grund och så swingtradar jag med ca 10% av innehavet i upp och nedgång. Bra för sinnesron eftersom det plötsligt finns en anledning att bli glad både för upp- och nedgångar.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

granlundii skrev:
Tjosansa skrev:
granlundii skrev:
Har inte sagt att jag tror på Tesla. Jag tror på elbilar, men inte nödvändigtvis Tesla.
Jag tror väldigt mycket på Tesla. Är dock inte lika övertygad om aktien...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjorn skrev:
Legato skrev:

Vi vet ju redan hur (få) S&X som sålts. Dessa har man också hunnit producera (det vet vi också) så jag förstår faktiskt inte vad det är för tes ni försöker driva. Menar ni på fullt allvar att ni tror att man stoppat folk från att köpa S&X i någon region?

Jag skulle argumentera för precis motsatsen... I början av året "antisålde" man fortfarande Model 3. Dessutom hade vi en rejäl prissänkning på S&X (framförallt Performance) under våren.
När prissänkningen kom så blev S mycket mer attraktiv och vi verkar vara ganska många som beställt en S i Sverige senaste tiden och väntan är längre än vad som står på hemsidan. 6-8 veckors leveranstid är nåt som sas av "säljarna" till en annan S köpare som väntar nu. I mitt fall har det gått drygt 8 veckor efter min beställning och ännu inget vin eller indikation om leverans så de producerar nog inte riktigt i den takt de säljer nu. Sen kanske det inte är underlag nog att sätta tillbaka ett skift till.
Det där har nog helt andra orsaker. Man har ju gått över till batchtillverkning även gällande S&X. Numera producerar man bara för USA under en period för att sedan byta till Europa. Nu har de tydligen precis skiftat över till produktion för Europa.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

jag har 10 aktier på 250, inga jättesummor mao. om den tankar så är det inte hela världen. Går den upp så blir det inga jättevinster.
Tror att den kommer gå upp till 350-380 som max. Tesla har inga utdelningar, men har den för den ideella saken. annars tjänar man bara på att köpa och sälja, och då är man enligt mig en shortare.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Mickep skrev:
jag har 10 aktier på 250, inga jättesummor mao. om den tankar så är det inte hela världen. Går den upp så blir det inga jättevinster.
Tror att den kommer gå upp till 350-380 som max. Tesla har inga utdelningar, men har den för den ideella saken. annars tjänar man bara på att köpa och sälja, och då är man enligt mig en shortare.
För att tjäna pengar på att köpa/sälja måste du köpa när den går ner. Då är man väl raka motsatsen till en shortare? Teslas kurs är ju extremt volatil så uppenbart att det är mycket psykologi inbakat i värderingen både när den går upp och när den går ner. Följer man bolaget aktivt och sätter sig in i fundamenta är det rätt lätt att se när swingarna blir överdrivna.

Nu känns korrektionen uppåt som en överreaktion så tog hem lite vinst (sålde 10% av innehavet innan stängning igår för drygt $328).

Dock rädd att Pickup-lanseringen kan förbättra fundamenta innan senaste hysterin har hunnit blåsa över, så inte säkert att man får möjlighet att öka igen på ny nedgång. Känns som om både det eventet och kommande batterieventet har chans att fullständigt ändra narrativet om framtida omsättning och därmed låsa upp nivåer långt över tidigare topp på $380.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Har handlat med aktien rätt intensivt de senaste åren, vilket varit relativt positivt. Men man måste tåla att aktien svänger kraftigt och är alltid bra att ha en kassa så att man kan köpa efter i många fall kraftiga överreaktioner nedåt.

Har vi nu fått en överreaktion uppåt, eller finns det mer att ge? Till skillnad mot tidigare toppar tycker jag att mycket är väldigt positivt i nuläget men som vanligt kan det räcka med att Elon Twittrar så blir kraftiga reaktioner, ner eller upp...
models4karl

Inlägg av models4karl »

Hej

Jag har varit positiv till TSLA väldigt länge, men det är läskigt att lägga ens besparingar på något så riskabelt och osäkert. Nu är jag djupt investerad i tesla och tänker enligt följande.
Värderingen hänger (så klart) på hur mycket de säljer och med vilka marginaler. Kalkyler som bygger på försäljningssiffror och marginaler kan resultera i allt från kurser på $100 till $4000.
Som komplement till kalkylerna så stödjer jag mig på följande (som de flesta håller med om).

Tesla som företag är glödhett och de kan attrahera de bästa och mest drivna medarbetarna som finns. Om de bästa jobbar på en stund så blir det väldigt bra...
De har de nöjdaste kunderna.
Elbilar är framtiden.
Stater och myndigheter kommer att accelerera stöd för miljövänliga produkter. Co2-utsläpp kommer att blir mer och mer ute.
Organisatoriskt är Tesla väl strukturerat. Vertikalt integrerat.
De kommer snart tillverka sina egna batterier.
Teslas elbilar är mycket bättre än konkurrenternas.
Ungdomar älskar Tesla och varumärket är glödhet.
De har som första utländska bilfabrikant en egen fabrik i Kina. Byggdes på 10 månader…
Omvärden har ännu inte fattat. Folk köper nya (dyra) dieselbilar och tycker de är jätte bra. Samma antagande om bilar finns inbakat i värderingen av TSLA... —-> TSLA är köpvärd.

Hoppas jag har rätt. :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ser man det på långsikt så kommer det bli ganska bra men vägen dit kan bli jobbigt och skapa lite åksjuka.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Ser man det på långsikt så kommer det bli ganska bra men vägen dit kan bli jobbigt och skapa lite åksjuka.
Så länge man följer investeringstipset ”satsa bara så mycket som du har råd att förlora”, så slipper man sova dåligt om natten!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

models4karl skrev:
Hej

Jag har varit positiv till TSLA väldigt länge, men det är läskigt att lägga ens besparingar på något så riskabelt och osäkert. Nu är jag djupt investerad i tesla och tänker enligt följande.
Värderingen hänger (så klart) på hur mycket de säljer och med vilka marginaler. Kalkyler som bygger på försäljningssiffror och marginaler kan resultera i allt från kurser på $100 till $4000.
Som komplement till kalkylerna så stödjer jag mig på följande (som de flesta håller med om).

Tesla som företag är glödhett och de kan attrahera de bästa och mest drivna medarbetarna som finns. Om de bästa jobbar på en stund så blir det väldigt bra...
De har de nöjdaste kunderna.
Elbilar är framtiden.
Stater och myndigheter kommer att accelerera stöd för miljövänliga produkter. Co2-utsläpp kommer att blir mer och mer ute.
Organisatoriskt är Tesla väl strukturerat. Vertikalt integrerat.
De kommer snart tillverka sina egna batterier.
Teslas elbilar är mycket bättre än konkurrenternas.
Ungdomar älskar Tesla och varumärket är glödhet.
De har som första utländska bilfabrikant en egen fabrik i Kina. Byggdes på 10 månader…
Omvärden har ännu inte fattat. Folk köper nya (dyra) dieselbilar och tycker de är jätte bra. Samma antagande om bilar finns inbakat i värderingen av TSLA... —-> TSLA är köpvärd.

Hoppas jag har rätt. :-)
Osäkerheten ligger ju i vad alla dom som idag köper fossilbilar när det är dags att köpa första elbilen. Bad vill den stora gruppen ha? Många tillverkare tror kag spår att även den gruppen vill ha midsize SUV av relativt klassiskt snitt samt, för amerikanernas räkning, en pickup i ganska stort format.
Stora grupper väntar på just dessa två.
FredrikR
elbilist

Inlägg av FredrikR »

Alfred skrev:

Dock rädd att Pickup-lanseringen kan förbättra fundamenta innan senaste hysterin har hunnit blåsa över, så inte säkert att man får möjlighet att öka igen på ny nedgång. Känns som om både det eventet och kommande batterieventet har chans att fullständigt ändra narrativet om framtida omsättning och därmed låsa upp nivåer långt över tidigare topp på $380.

Har lyckats missa vilka event som är planerade.
Så ett Pickup event redan i November! Gör ju beslutet att sälja lite svårare.
Vad är det för batterievent?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Pickup: https://electrek.co/2019/10/09/tesla-el ... ext-month/

Hittar inte något färskt om batterieventet, men det utlovades på årsstämman i våras och har för mig att jag läst att det blivit framskjutet till början på nästa år. Folk förväntar sig att de presenterar egen produktion av celler baserat på ip från Maxwell-köpet. Men det är naturligtvis bara antaganden än så länge.

https://www.teslarati.com/tesla-battery ... -musk/amp/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ni som har en massa referal, får ni åka på Pickup lanseringen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Intervju med Teslas ledning och investerare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Intervju med Teslas ledning och investerare.
Tack för tips. Har inte sett Robyn förut överhuvudtaget.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

F3591653-A9F5-4D2F-887C-84AEAF85AE51.jpeg
Teslas värdering 2010 vs nu:
Skriv svar