Ja vad kr ni med? Standard bilschampoo från OKQ8, eller några hemliga supermedel?
Vår pärlvita X blir aldrig riktigt bra när vi tvättar den själva, så jag letar efter lite tips på vad man ska använda och vart någonstans man skaffar det!
Vad för bilvårdsprodukter använder ni?
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Vad för bilvårdsprodukter använder ni?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vad för bilvårdsprodukter använder ni?
Bollnäs bilvård foamlance är ett måste iaf och då
börjar jag antingen med prewash eller Artigreen
(Med reservation för lite stavfel osv) och då har man
fått en skapligt ren bil som man sedan kan fortsätta att tvätta på klassiskt vis
Insekter tar deras debugger bort ganska bra också
Hinner inte skriva utförligare just nu
börjar jag antingen med prewash eller Artigreen
(Med reservation för lite stavfel osv) och då har man
fått en skapligt ren bil som man sedan kan fortsätta att tvätta på klassiskt vis

Insekter tar deras debugger bort ganska bra också

Hinner inte skriva utförligare just nu

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Teslaspolen skrev:Ja vad kr ni med? Standard bilschampoo från OKQ8, eller några hemliga supermedel?
Vår pärlvita X blir aldrig riktigt bra när vi tvättar den själva, så jag letar efter lite tips på vad man ska använda och vart någonstans man skaffar det!
Skumlägg bilen med något bra skumshampoo (Meguiars NXT gen, Chemical Guys Mr.Pink) https://www.brl.se/sv/artiklar/meguiars ... gI_uvD_BwE
Spola med högtryck
På pearl white bil hade jag kört Prickbort – kallavfettning då asfaltsfläckar syns rejält. https://www.rusta.com/se/avfettning-pri ... 01316.aspx
Spola med högtryck
Bilshampoo med microfiber handske (Biltemas är bra) https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000033992
Spola med högtryck
Jag har köpt det mesta på Autodude.
Det har främst blivit KingCarthur controll snowfoam, egentligen ett förtvättmedel och kör med foamlance, men jag tvättar ofta och tycker det räcker. Tershine purify har jag testat, men tyckte det tog för mycket av mitt vax/coating
Jag använder Kingcarthur som ytskydd. Här gör jag helt åt helvete fel enligt manualen, men tycker det blir förbannat bra. Jag lägger på med en tryckspruta när bilen är våt. Sedan torkar jag av och polerar upp. Detta gör jag varje gång och bilen är alltid mycket lättvättad och glänsande
Nu finns det säkert bättre grejer och lättare prylar att använda, men jag har inte hittat något, så jag följer det här med stort intresse
Det har främst blivit KingCarthur controll snowfoam, egentligen ett förtvättmedel och kör med foamlance, men jag tvättar ofta och tycker det räcker. Tershine purify har jag testat, men tyckte det tog för mycket av mitt vax/coating
Jag använder Kingcarthur som ytskydd. Här gör jag helt åt helvete fel enligt manualen, men tycker det blir förbannat bra. Jag lägger på med en tryckspruta när bilen är våt. Sedan torkar jag av och polerar upp. Detta gör jag varje gång och bilen är alltid mycket lättvättad och glänsande
Nu finns det säkert bättre grejer och lättare prylar att använda, men jag har inte hittat något, så jag följer det här med stort intresse
Jag har CeramicPro Guld behandling och gjort uppdatering 2 ggr på 4 år.
De flesta tvättar blir bara avfettning och högtryck i ett vanligt tvättbås med poletter. Den blir ren så att den glänser och man ser eller känner inte nån smuts.
Några gånger har jag tvättat för hand. Handtvätt har varit enligt tvåhinksmetoden. Lika viktigt är att blåsa alla springor, emblem, hantag och lampor mm torra så man slipper rinn. Jag har använt en liten el-lövblås till detta med framgång allt enligt junkmans eminenta video suite.
Det finns en äldre tråd om tvätt viewtopic.php?f=10&t=764&hilit=tv%C3%A4tt
Har jag kört 5 km även i fint väder så ser man inte mycket skillnad mellan högtryck och en noggrann handtvätt så det känns inte alltid så motiverat med handtvätt.
Min Tesla är grå. Får se hur det blir med nästa som blir vit. Vi har ifs en vit andrabil som vi gjort ceramics billigaste paket på och den är hyggligt lättvättad men inte som Teslan. Det blir Ceramic guld på den nya också.
De flesta tvättar blir bara avfettning och högtryck i ett vanligt tvättbås med poletter. Den blir ren så att den glänser och man ser eller känner inte nån smuts.
Några gånger har jag tvättat för hand. Handtvätt har varit enligt tvåhinksmetoden. Lika viktigt är att blåsa alla springor, emblem, hantag och lampor mm torra så man slipper rinn. Jag har använt en liten el-lövblås till detta med framgång allt enligt junkmans eminenta video suite.
Det finns en äldre tråd om tvätt viewtopic.php?f=10&t=764&hilit=tv%C3%A4tt
Har jag kört 5 km även i fint väder så ser man inte mycket skillnad mellan högtryck och en noggrann handtvätt så det känns inte alltid så motiverat med handtvätt.
Min Tesla är grå. Får se hur det blir med nästa som blir vit. Vi har ifs en vit andrabil som vi gjort ceramics billigaste paket på och den är hyggligt lättvättad men inte som Teslan. Det blir Ceramic guld på den nya också.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld