Vad för bilvårdsprodukter använder ni?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Vad för bilvårdsprodukter använder ni?

Inlägg av Teslaspolen »

Ja vad kr ni med? Standard bilschampoo från OKQ8, eller några hemliga supermedel?

Vår pärlvita X blir aldrig riktigt bra när vi tvättar den själva, så jag letar efter lite tips på vad man ska använda och vart någonstans man skaffar det!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad för bilvårdsprodukter använder ni?

Inlägg av Bjelke »

Bollnäs bilvård foamlance är ett måste iaf och då
börjar jag antingen med prewash eller Artigreen
(Med reservation för lite stavfel osv) och då har man
fått en skapligt ren bil som man sedan kan fortsätta att tvätta på klassiskt vis :)
Insekter tar deras debugger bort ganska bra också :)
Hinner inte skriva utförligare just nu :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
maccis
Teslaägare

Inlägg av maccis »

Testa Tershine
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Teslaspolen skrev:
Ja vad kr ni med? Standard bilschampoo från OKQ8, eller några hemliga supermedel?

Vår pärlvita X blir aldrig riktigt bra när vi tvättar den själva, så jag letar efter lite tips på vad man ska använda och vart någonstans man skaffar det!

Skumlägg bilen med något bra skumshampoo (Meguiars NXT gen, Chemical Guys Mr.Pink) https://www.brl.se/sv/artiklar/meguiars ... gI_uvD_BwE
Spola med högtryck
På pearl white bil hade jag kört Prickbort – kallavfettning då asfaltsfläckar syns rejält. https://www.rusta.com/se/avfettning-pri ... 01316.aspx
Spola med högtryck
Bilshampoo med microfiber handske (Biltemas är bra) https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000033992
Spola med högtryck
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Inlägg av MatsH »

+1 på Tershine
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Jag har köpt det mesta på Autodude.
Det har främst blivit KingCarthur controll snowfoam, egentligen ett förtvättmedel och kör med foamlance, men jag tvättar ofta och tycker det räcker. Tershine purify har jag testat, men tyckte det tog för mycket av mitt vax/coating
Jag använder Kingcarthur som ytskydd. Här gör jag helt åt helvete fel enligt manualen, men tycker det blir förbannat bra. Jag lägger på med en tryckspruta när bilen är våt. Sedan torkar jag av och polerar upp. Detta gör jag varje gång och bilen är alltid mycket lättvättad och glänsande

Nu finns det säkert bättre grejer och lättare prylar att använda, men jag har inte hittat något, så jag följer det här med stort intresse
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Jag har CeramicPro Guld behandling och gjort uppdatering 2 ggr på 4 år.

De flesta tvättar blir bara avfettning och högtryck i ett vanligt tvättbås med poletter. Den blir ren så att den glänser och man ser eller känner inte nån smuts.

Några gånger har jag tvättat för hand. Handtvätt har varit enligt tvåhinksmetoden. Lika viktigt är att blåsa alla springor, emblem, hantag och lampor mm torra så man slipper rinn. Jag har använt en liten el-lövblås till detta med framgång allt enligt junkmans eminenta video suite.

Det finns en äldre tråd om tvätt viewtopic.php?f=10&t=764&hilit=tv%C3%A4tt

Har jag kört 5 km även i fint väder så ser man inte mycket skillnad mellan högtryck och en noggrann handtvätt så det känns inte alltid så motiverat med handtvätt.

Min Tesla är grå. Får se hur det blir med nästa som blir vit. Vi har ifs en vit andrabil som vi gjort ceramics billigaste paket på och den är hyggligt lättvättad men inte som Teslan. Det blir Ceramic guld på den nya också.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar