Optimal ägandetid
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 30 okt 2019 11:18
Optimal ägandetid
Hej! Hittade precis hit genom Google. Jag är på jakt efter en ny bil som ska köpas privat. En av bilarna som är aktuella är Model 3. Då min fru är extremt ekonomisk av sig så är det emellanåt svårt att motivera för henne huruvida Model 3 kan konkurrera med avgasbilar som i inköp är betydligt billigare, även om jag själv inser att så är fallet. Jag vet att ingen här (troligtvis) kan se in i framtiden men tänkte ändå bolla frågan för att se hur ni tänker/tror om saken.
Den bil jag räknat på är Model 3 LR AWD. Inga tillval som dragkrok, klädsel eller dylikt.
De upplägg jag har gjort är baserat på 3,4 respektive 5 års bilägande. Jag känner till Teslakalkylen, vilket ger en bra hjälp på vägen, men det jag tycker är svårt är att laborera med restvärden. Kollar man historiskt sätt med Model S som var först ut så är ju restvärdena nästan absurda. Vet inte riktigt om detta kommer gå att tillämpa på Model 3 på samma sätt. Så min fråga till er är följande:
Vad TROR ni att bilen kommer ha för restvärde efter 3, 4 respektive 5 år baserat på 2000 mil körning om året? Vilken av dessa längder tror ni är mest fördelaktigt att behålla bilen?
Den bil jag räknat på är Model 3 LR AWD. Inga tillval som dragkrok, klädsel eller dylikt.
De upplägg jag har gjort är baserat på 3,4 respektive 5 års bilägande. Jag känner till Teslakalkylen, vilket ger en bra hjälp på vägen, men det jag tycker är svårt är att laborera med restvärden. Kollar man historiskt sätt med Model S som var först ut så är ju restvärdena nästan absurda. Vet inte riktigt om detta kommer gå att tillämpa på Model 3 på samma sätt. Så min fråga till er är följande:
Vad TROR ni att bilen kommer ha för restvärde efter 3, 4 respektive 5 år baserat på 2000 mil körning om året? Vilken av dessa längder tror ni är mest fördelaktigt att behålla bilen?
Re: Optimal ägandetid
Enkelt. Blir billigare per år ju längre du har den.
Stirra dig inte blind på tidiga Model S. De köptes nya med en helt annan dollarkurs.
Stirra dig inte blind på tidiga Model S. De köptes nya med en helt annan dollarkurs.
Re: Optimal ägandetid
Restvärdet är vad handlaren (tesla säger).
Är det 50% så är det 50% (även om du kan få den såld på marknaden med allt från 40% till 90% av inköpspriset).
Kia har ju beslagtagit alla nya eniro i hamnen så utbudet av dem är extremt begränsat (och därmed har några snikna fått fantasipriser på auktioner, 100k mer än inköpspriset) men har handlaren sagt % så är det fortfarande det som gäller. anledning att jag säger 50% är för att det är det finansbankerna sätter som tak 0-50%, får man välja när man skall låna till bilar. oavsett måste man betala full pris+ränta för att lösa bilen.
antar att du menar vad marknaden kommer vilja betala. tesla kommer inte att tjuvhålla bilar utan tvärtom peppra marknaden full som ett överhettat kulsprutegevär.
Är det 50% så är det 50% (även om du kan få den såld på marknaden med allt från 40% till 90% av inköpspriset).
Kia har ju beslagtagit alla nya eniro i hamnen så utbudet av dem är extremt begränsat (och därmed har några snikna fått fantasipriser på auktioner, 100k mer än inköpspriset) men har handlaren sagt % så är det fortfarande det som gäller. anledning att jag säger 50% är för att det är det finansbankerna sätter som tak 0-50%, får man välja när man skall låna till bilar. oavsett måste man betala full pris+ränta för att lösa bilen.
antar att du menar vad marknaden kommer vilja betala. tesla kommer inte att tjuvhålla bilar utan tvärtom peppra marknaden full som ett överhettat kulsprutegevär.
Re: Optimal ägandetid
Det är ju inte vad Elon säger om läget när FSD är klart. Om man gamblar lite där borde man tvärtom köpa så många FSD_bilar man har råd med.Mickep skrev:tesla kommer inte att tjuvhålla bilar utan tvärtom peppra marknaden full som ett överhettat kulsprutegevär.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: Optimal ägandetid
Ta en titt på https://www.teslakalkylen.com/dashboard med frugan så får man svart på vitt fram vad totalkostnaden blir för en Tesla jämfört med en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Optimal ägandetid
Lär ju ta kanske tio år innan FSD fungerar som FSD ska så man lär nog kunna göra en del annat med dom pengarna tills dess.McMagnus skrev:Det är ju inte vad Elon säger om läget när FSD är klart. Om man gamblar lite där borde man tvärtom köpa så många FSD_bilar man har råd med.Mickep skrev:tesla kommer inte att tjuvhålla bilar utan tvärtom peppra marknaden full som ett överhettat kulsprutegevär.

Re: Optimal ägandetid
Var de 2017 en tesla skulle köra kust till kust utan förare enligt Elon? Jag tror och de kommer ta betydligt mer tid innan vi ser helt självkörande bilar, känns som utvecklingen inte är supersnabb på området även om de jobbar allt de kan på att fixa de.GreenMachine skrev:Lär ju ta kanske tio år innan FSD fungerar som FSD ska så man lär nog kunna göra en del annat med dom pengarna tills dess.McMagnus skrev:Det är ju inte vad Elon säger om läget när FSD är klart. Om man gamblar lite där borde man tvärtom köpa så många FSD_bilar man har råd med.Mickep skrev:tesla kommer inte att tjuvhålla bilar utan tvärtom peppra marknaden full som ett överhettat kulsprutegevär.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 30 okt 2019 11:18
Re: Optimal ägandetid
Precis som jag skrev i trådstarten så har jag redan använt mig av TeslakalkylenSvenssons skrev:Ta en titt på https://www.teslakalkylen.com/dashboard med frugan så får man svart på vitt fram vad totalkostnaden blir för en Tesla jämfört med en avgasbil.

Det som inte hjälper mig är det där med restvärdena, eller snarare vad bilen kan tänkas vara värd vid olika årsintervaller.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 30 okt 2019 11:18
Re: Optimal ägandetid
Givetvis. Vi kör elbil idag med men det finns behov utav en större bil. Miljön är en aspekt vi bägge två tar hänsyn till. Det jag inte riktigt får till är hur jag ska räkna på det ekonomiska.point1 skrev:Är miljöaspekten inte alls en aspekt i bilvalet, iaf kan det ju väga över om du spelar på det.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Optimal ägandetid
Man kån ju alltid räkna på ett nollat restvärde, dvs du kör med den tills skrot. I ditt fall var det tydligen 2000 mil/år, så tex någon av dessa alternativ kamske kan ge en fingervisning om kostnader och skillnader mellan bilmodeller.
10 år och 20000 mil.
12 år och 24000 mil.
15 år och 30000 mil.
20 år och 40000 mil.*
25 år och 50000 mil.*
30 år och 60000 mil.*
* Kräver förmodligen extra omtanke, skötsel och kanske även större reparationer, men bör gå att nå.
Mvh PP.
10 år och 20000 mil.
12 år och 24000 mil.
15 år och 30000 mil.
20 år och 40000 mil.*
25 år och 50000 mil.*
30 år och 60000 mil.*
* Kräver förmodligen extra omtanke, skötsel och kanske även större reparationer, men bör gå att nå.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Optimal ägandetid
Jo men känner frugan till den? Som du skriver kan ingen sia om framtiden gällande restvärdena men då kan man ju använda samma procent på både avgasbil och elbil även ifall det pekar på det motsatta i framtiden.Christian01 skrev:Precis som jag skrev i trådstarten så har jag redan använt mig av TeslakalkylenSvenssons skrev:Ta en titt på https://www.teslakalkylen.com/dashboard med frugan så får man svart på vitt fram vad totalkostnaden blir för en Tesla jämfört med en avgasbil.
Det som inte hjälper mig är det där med restvärdena, eller snarare vad bilen kan tänkas vara värd vid olika årsintervaller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Optimal ägandetid
Jag skulle räkna med samma restvärden som en avgasbil och sedan bli positivt överraskad.Christian01 skrev:Precis som jag skrev i trådstarten så har jag redan använt mig av TeslakalkylenSvenssons skrev:Ta en titt på https://www.teslakalkylen.com/dashboard med frugan så får man svart på vitt fram vad totalkostnaden blir för en Tesla jämfört med en avgasbil.
Det som inte hjälper mig är det där med restvärdena, eller snarare vad bilen kan tänkas vara värd vid olika årsintervaller.
I dags läge så verkar restvärdena vara högre på elbilar en vad det är på fossilbilar.
Re: Optimal ägandetid
50% restvärde efter 3 år hade jag räknat på . Under tiden får du tillbaka 60' i bonus.
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Skickat från min G8441 via Tapatalk
Re: Optimal ägandetid
Räkna med 50% efter 3 år, allt annat är en bonus men inte någon man har som en del av en kalkyl. Behåll bilen i 6 år är det nog en av dom billigaste bilarna du har ägt.
Re: Optimal ägandetid
Vänd på argumentet.
Om ni köper en avgasbil för 400-500tkr. Vad kommer den vara värd om några år när alla ska ha elbil?
Om ni köper en avgasbil för 400-500tkr. Vad kommer den vara värd om några år när alla ska ha elbil?
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Optimal ägandetid
Hur kommer beskattningen se ut om 5-10 år för fossilbilar vs t.ex. elbilar?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Optimal ägandetid
Jag körde fy vad det är äckligt att tanka och vad mycket gift barnen får i sig medan vi tankar, nu har vi 2teslor 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Optimal ägandetid
Restvärde är alltid (relativt) osäkert, men vad gör det att du tror att det är större osäkerhet på en elbil jmf med en fossilbil?Christian01 skrev:
Vad TROR ni att bilen kommer ha för restvärde efter 3, 4 respektive 5 år baserat på 2000 mil körning om året? Vilken av dessa längder tror ni är mest fördelaktigt att behålla bilen?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Optimal ägandetid
Jag har själv räknat privat på 3 och 5 år på en LR RWD.
När jag jämfört med fossilbilar har jag satt samma restvärde, 50% efter 3 år, 2500 mil/år.
Jag tror dock att Teslan kommer hålla bättre än fossilalternativen, men det får komma som en bonus isf.
Vid 2500 mil/år så ligger TCO på ungefär samma nivå som en trött diesel BMW 3-serie/A4/C-klass/S60.
Tesla 3 är i den jämförelsen en no-brainer som jag ser det.
Den totala ägarupplevelsen är på en helt annan nivå med Teslan.
När jag jämfört med fossilbilar har jag satt samma restvärde, 50% efter 3 år, 2500 mil/år.
Jag tror dock att Teslan kommer hålla bättre än fossilalternativen, men det får komma som en bonus isf.
Vid 2500 mil/år så ligger TCO på ungefär samma nivå som en trött diesel BMW 3-serie/A4/C-klass/S60.
Tesla 3 är i den jämförelsen en no-brainer som jag ser det.
Den totala ägarupplevelsen är på en helt annan nivå med Teslan.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Optimal ägandetid
Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Optimal ägandetid
Om du kör 2000 mil per år och funderar på ny bil så ären Model 3 billigare än motsvarande avgasbil, Volvo S60. Nu kanske du funderar på att byta ut en bättre begagnad bil och undrar om Teslan blir dyrare? Då blir det en klurigare beräkning som kräver att man är ärlig med vad nuvarande bil kostar er egentligen, kapital och reparationer och service.
Teslas lån löper ju på 7 år eller 3 år med restvärde. Så någonstans där bör du lägga dig i beräkningen. Gör det samma färden nya avgasbilen i samma klass och du bör kunna övertyga någon som är ekonomisk.
Teslas lån löper ju på 7 år eller 3 år med restvärde. Så någonstans där bör du lägga dig i beräkningen. Gör det samma färden nya avgasbilen i samma klass och du bör kunna övertyga någon som är ekonomisk.
-
- Inlägg: 361
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Optimal ägandetid
Ja, Model 3 står sig väldigt bra jämfört med en ny avgasbil. Men ser man på äldre bilar blir de förstås ofta billigare. Räknade med Teslakalkylen att vår äldsta bil kostar oss ungefär hälften jämfört med en ny Model 3 (tack vare att den är så gammal att värdeminskningen börjar närma sig noll
)
Optimal ägandetid på en Tesla är enligt mig så länge som möjligt, kanske ca 20 år beroende på hur mycket man kör. Sen finns det ju mycket att beakta, ex. att man kan bli tvungen att betala dyrt för ett nytt batteripaket efter att garantin har gått ut. Men åtminstone ser jag ingen orsak att göra dig av med bilen efter tre år ifall du är nöjd, så räkna på minst 5 år

Optimal ägandetid på en Tesla är enligt mig så länge som möjligt, kanske ca 20 år beroende på hur mycket man kör. Sen finns det ju mycket att beakta, ex. att man kan bli tvungen att betala dyrt för ett nytt batteripaket efter att garantin har gått ut. Men åtminstone ser jag ingen orsak att göra dig av med bilen efter tre år ifall du är nöjd, så räkna på minst 5 år

Nissan Leaf 2014
Re: Optimal ägandetid
Jag gjorde en kalkyl i våras och kom fram till att ett privatköp är mycket svårt att motivera rent ekonomiskt om man inte behåller bilen väldigt länge.
Petade in dina värden 2000mil per år och jämförde M3 LR med en Volvo S60. Då börjar det gå ihop rent ekonomiskt efter 8 års ägande.
En SR+ går ihop efter 6 år, en Kia E-Niro går ihop efter 3 år. Om jag däremot petar in en snål medelstor hybrid som jämförelse så går en M3 LR ihop efter astronomiska 20 års ägande.
Restvärden är omöjligt att veta men 50% brukar man ju säga på bilar efter 3 år. Fast det låter ganska billigt om det går att köpa en M3 LR AWD för 300k om 3 år, vem vet.
Tror däremot att LR kommer stå sig bättre än SR+ då fler och fler elbilar i framtiden kommer ha bättre batteri som kan gå längre. Då kommer SR+ framstå som en bil med kort räckvidd. Alla är inte elbilsentusiaster som orkar peta in sladden efter varje körning. Kommer dessutom bli svårare att få plats på allmänna laddstationer i framtiden, går inte att bygga ut hur mycket snabba laddstationer som helst.
Tesla kommer förmodligen fortsätta vara en premiumbil i framtiden så jag tror inte på att Tesla kommer dumpa priserna på M3 ner till VW ID3 nivåer när den och övriga konkurrenter släpper sina lägre prissatta elbilar på marknaden.
Petade in dina värden 2000mil per år och jämförde M3 LR med en Volvo S60. Då börjar det gå ihop rent ekonomiskt efter 8 års ägande.
En SR+ går ihop efter 6 år, en Kia E-Niro går ihop efter 3 år. Om jag däremot petar in en snål medelstor hybrid som jämförelse så går en M3 LR ihop efter astronomiska 20 års ägande.
Restvärden är omöjligt att veta men 50% brukar man ju säga på bilar efter 3 år. Fast det låter ganska billigt om det går att köpa en M3 LR AWD för 300k om 3 år, vem vet.
Tror däremot att LR kommer stå sig bättre än SR+ då fler och fler elbilar i framtiden kommer ha bättre batteri som kan gå längre. Då kommer SR+ framstå som en bil med kort räckvidd. Alla är inte elbilsentusiaster som orkar peta in sladden efter varje körning. Kommer dessutom bli svårare att få plats på allmänna laddstationer i framtiden, går inte att bygga ut hur mycket snabba laddstationer som helst.
Tesla kommer förmodligen fortsätta vara en premiumbil i framtiden så jag tror inte på att Tesla kommer dumpa priserna på M3 ner till VW ID3 nivåer när den och övriga konkurrenter släpper sina lägre prissatta elbilar på marknaden.
Re: Optimal ägandetid
Konstigt jag får det till att Model 3 SR+ är typ 2000kr billigare per månad än en ny Volvo s60 bensin. Det borde därför vara det självklara valet för alla ekonomiskt intresserade.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Re: Optimal ägandetid
När gör dom det då?dd88 skrev:Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.