Top Gear - Model S vs Taycan
Moderator: Redaktion
Re: Top Gear - Model S vs Taycan
Jag tyckte generellt att det var en ganska välbalanserad jämförelse av bilarna faktiskt, tyckte mig inte uppfatta någon form av favorisering av Porschen eller direkt negativ inställning till Teslan.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
termosen skrev:Kan någon förklara att Taycan 0-60 är snabbare än Teslan, men Teslan leder klart i racet i minst 5 sekunder? Ses bäst från när de börjar filma inifrån. Top Gear-föraren ser nästan chockad ut när Teslan drar iväg först.
För att tiderna inte är från detta race, man har tagit tiderna från en P100DL man kört tidigare i programmet.
Tesla Raven S LR P är således snabbare 0-140km/h än Taycan Turbo S.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Någon frågade i en annan tråd om vad anledningen till OTA effektökningen skulle kunna vara.PerV skrev:Det skulle vara intressant att veta hur kommande OTA uppgradering med 5% effektökning påverkar dessa tider.
Om det är ett linjärt beroende borde väl det resultera i cirka 0.5s snabbare tider?
Att spöa Taycan skulle kunna vara svaret, Tesla har säkert själva gjort analysen att en SP100D Raven är snubblande nära att spöa Porschen även 0-200.
Det vore ju en tämligen episk PR-kupp att med sin befintliga modell, som redan rullar i tusental på gatorna, spöa det absolut bästa som tysk bilindustri kan producera, och som dom fortfarande inte har hunnit leverera

Det blir spännande att se (korrekta!) siffror för 0-60/100/200 när effektökningen väl rullat ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
Vi får väl anta att Porsche också kan justera sin mjukvara vart det lider och om dom finner det nödvändigt.fth skrev:Det vore ju en tämligen episk PR-kupp att med sin befintliga modell, som redan rullar i tusental på gatorna, spöa det absolut bästa som tysk bilindustri kan producera, och som dom fortfarande inte har hunnit leverera![]()
Det blir spännande att se (korrekta!) siffror för 0-60/100/200 när effektökningen väl rullat ut.
/fth
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det kan dom nog, och säkert hålla jämna steg med, och överträffa, Tesla i mångt och mycket.Henrik Torphammar skrev:Vi får väl anta att Porsche också kan justera sin mjukvara vart det lider och om dom finner det nödvändigt.
Men hur fin Taycan än är (och det är den), så kan jag inte låta bli att bli mer och mer imponerad av Teslas prestation för varje ny konkurrent som kommer ut på marknaden.
Trots att dom som försöker komma ikapp de facto har haft "facit" tillgängligt i åratal så lyckas dom ändå inte överträffa Teslas erbjudande.
Betänk då att Tesla var först, och inte hade någon framför sig att sikta mot.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Kanske lite OT, men det handlar ivarjefall om en ex-TopGear presentatör. James May har köpt en Model S som han täcker av i det här klippet 
Kul när en gammal petrolhead går över till elektriskt och ser framtiden!

Kul när en gammal petrolhead går över till elektriskt och ser framtiden!
Hans förklaring till varför är också bra. Jag vill var med i utvecklingen och jag har råd och möjlighet att vara det.