RWD = halverad värmekapacitet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

RWD = halverad värmekapacitet?

Inlägg av taliz »

Det är ju känt att Model 3 använder motorerna för att generera värme. Enligt videon nedan maxar de på ca 3,5kw.
Men om man bara har en motor då? Får man då bara just 3,5kw istf 7kw?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
gnutten
Teslaägare

Re: RWD = halverad värmekapacitet?

Inlägg av gnutten »

Har jag svårt att tänka mig, totala värmeförlusten måste vara av samma storleksordning oavsett antal motorer.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Tror du missförstår vad taliz syftade på.
Det bli halva effekten som du säger fth om dom inte installerat någon annan värmare istället.
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Halva effekten på batterivärmningen om det inte skickas mer ström till dom med singelmotor, får vänta till någon kopplar upp en RWD på ScanMyTesla.
Men kupévärmen påverkas inte av detta, kupévärmaren är på ~ 6kW

I S och X är det samma loop till batteri motorer och kupevärme, men i 3an är loopen bara till batteri och motorer?
Och kupevärmaren separat, den verkar rätt energi oeffektiv tyvärr.
Rätta mig gärna om jag har fel :)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Vad menar du med oeffektiv?
Om 100% av energin blir värme så är det ganska normalt. Du måste sätta dit en värmepump för att få bättre än 100%
Det är ju inte en förbärnningsmotor där vi nyttjar värmeöverkottet till kupévärme.
All el som går åt för att värma blir värme tillslut. Sen hur Tesla valt att generera värmen är olika på de olika modellerna.
Ingen av dom har värmepump så ingen av dom är mer effektiv än någon annan.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Jätteintressant :D Fortsätt diskutera för snart är det ju vinter och jag har inte ens funderat på detta.å
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:

I S och X är det samma loop till batteri motorer och kupevärme, men i 3an är loopen bara till batteri och motorer?
Jag tror du har fel ;) Som jag fattat det så värmer "superbottlen" i Model 3 alla tre delarna (batteri, motor, kupé), men dessutom finns vanligt 6kW element för kupén.

I S&X är det två separata element på (strax under) 6 kW styck. Ett för kupé, ett för batteri (och kanske motor?).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

[JM] skrev:
Vad menar du med oeffektiv?
Om 100% av energin blir värme så är det ganska normalt. Du måste sätta dit en värmepump för att få bättre än 100%
Det är ju inte en förbärnningsmotor där vi nyttjar värmeöverkottet till kupévärme.
All el som går åt för att värma blir värme tillslut. Sen hur Tesla valt att generera värmen är olika på de olika modellerna.
Ingen av dom har värmepump så ingen av dom är mer effektiv än någon annan.
Jag tyckte den kändes oeffektiv då jag jämför med andra elbilar som har värmepump visserligen. Leaf har haft det sedan 2014 och i3 BEV sedan 2013. Nu är effektiviteten tillbaka på samma nivå som min Leaf 2011, känns lite B.
Men om Legato har rätt så får man lite hjälp av motorernas värme vid längre körning iallafall.
Teslas värmesystem kanske är svårt att kombinera med värmepump, men det skulle hjälpa sänka förbrukningen mycket vår och höst.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Värmare drar iaf i min X bara mycket vid korta resor. Kör jag Stockholm- Göteborg så är skillnaden vinter/sommar minimal. Kör jag Enskede - Sumpan är skillnaden 2x ungefär.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Eftersom konditionering av batteriet går före annat är det nog inte så konstigt då det är ett STORT batteri som inte skall bli för kallt eller varmt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Eftersom det är elbilar vi snackar om så finns i princip bara förlusteffekt (5%) i motorerna och lite värmeutveckling i batteriet att återvända på ett smart sätt.
All annan värmning måste ske via direktverkande el eller via en värmepump.
Tesla har inga värmepumpar ännu så då återstår hur man skall designa/distribuera den direkverkande eluppvärmningen.
Model 3 skiljer sig ju mot X/S i hur kylning av batterier och motorer sker så därför behöver även uppvärmningen av de olika delarna (batteri, motor, kupé) vara olika för att få ut max av tillgängliga batterikapaciteten.
Sen tillkommer paketering och tillverkningskostnader.

I model 3 så valde Tesla att "vibrera" motorerna snabbt för att få dom att bli varma och på så sätt använda motorerna som värmeelement för att slippa installera extravärmare för att kapa kostnader.

Så med RWD så får man ett värmeelement (motor) mindre/färre att värma upp batteriet med.

Edit: sen kanske dom installerat en extra värmare för att kompensera...
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Apropå värmeväxlare... Visst är det rätt märkligt att Tesla, som leder utvecklingen på nästan alla sätt och främst vad gäller effektivitet, är helt ute i 1900-talet i detta avseende? De designar en ny vindrutetorkare som ska vara mer effektiv, men de implementerar inte redan befintlig teknologi som skulle ge betydligt större energibesparing.

Tesla är dessutom en riktigt premieprodukt, till skillnad från Nissan, Kia och Hyundai - vilka alla har värmeväxlare.

Svårt att spekulera i vad en värmeväxlare skulle innebära i effektivitet, men det intressanta för oss i vinterklimat är att den största besparingen skulle ske när den bäst behövs - på vintern.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Jag tror det ledande ordet är just "vinterklimat"
Det är flera småsaker med Tesla som känns lite " Vaa? Är det inte samma sak i resten av världen som i Kalifornien???" över det hela.

Generalisering följer:
Designers och ingenjörer påverkas ju av den miljön dom lever i.
Det är därför tex Volvo kombi är poppis i Sverige. Den är säker, lagom och praktisk. Designad av svenskar för svenskar.
Samma sak med trucks i USA. Stor, Vräkig och Praktisk. Passar många amerikaner. Soppan e billig = vem bryr sig om bensinpris. Stor = säker. Praktisk med flak. Många HK så den går fort vid rödlyset. Vem bryr sig om att kunna svänga ändå...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

juristen skrev:
Apropå värmeväxlare... Visst är det rätt märkligt att Tesla, som leder utvecklingen på nästan alla sätt och främst vad gäller effektivitet, är helt ute i 1900-talet i detta avseende? De designar en ny vindrutetorkare som ska vara mer effektiv, men de implementerar inte redan befintlig teknologi som skulle ge betydligt större energibesparing.

Tesla är dessutom en riktigt premieprodukt, till skillnad från Nissan, Kia och Hyundai - vilka alla har värmeväxlare.

Svårt att spekulera i vad en värmeväxlare skulle innebära i effektivitet, men det intressanta för oss i vinterklimat är att den största besparingen skulle ske när den bäst behövs - på vintern.
Vid nollgradigt väder gör värmepumpen väldigt stora besparingar. Har haft några elbilar med och utan värmepump.
I riktigt kallt väder gör det inte så stor skillnad.
Här är mina ungefärliga uppmätta förbrukningsvärden med och utan värmepump.

Sommartid ingen skillnad

Höst/vår 15-0 grader ute. Utan värmepump 500-3000watt, med värmepump 200-1000watt

Vinter 0 till -20. Utan värmepump 3000-5000watt, med värmepump 1000-5000watt.

Så ungefär halva året får man ca 2000watt gratis med värmepump, vilket gör underverk vid stadskörning / låg hastighet för snittförbrukningen.

Alltså egna ungefärliga observationer.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Vad är det som säger att båda motorerna används på LR.
Det kanske bara är bakmotorn som används på ALLA model 3???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag skulle tro att bägge motorerna har kylsystem...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

bonath skrev:
Vad är det som säger att båda motorerna används på LR.
Det kanske bara är bakmotorn som används på ALLA model 3???
Du missade videon i första inlägget?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Legato skrev:
Tellus skrev:

Jag tror du har fel ;) Som jag fattat det så värmer "superbottlen" i Model 3 alla tre delarna (batteri, motor, kupé), men dessutom finns vanligt 6kW element för kupén.

I S&X är det två separata element på (strax under) 6 kW styck. Ett för kupé, ett för batteri (och kanske motor?).
Nu har jag gjort hemläxan :-)

Model 3 har bara ett PTC element på 6kW som värmer luft helt fristående från de andra systemen utöver AC kylning. Finns ingen koppling till vätska eller på något sätt utnyttja värme som alstras i dom andra kretsarna.

Superbottlen däremot värmer/kyler batteri, motorer, inverter, dc-dc, datorer och kanske var det nått mer, men ingen koppling till kupén.

Jag älskar model 3 men detta tycker jag är bilens lilla akilleshäl för oss som bor i kallt klimat.

Har läst bland annat här

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ump.85424/

https://www.ebay.com/p/9017759401
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det som vore intressant är att veta om S/X eller 3 är bättre på vintern.

Låt säga att båda bilarna är -25.
Sen mäter man temperaturen i bilen efter 15 minuter.
Vem värmer snabbast?

Vet att min S har en 6kW PTC värmare för kupén och en 6kW värmare för batteriet.

Ser på Tesla Björns filmer att hans Tesla 3 kan styra så att en motor kan ge ca 3,5kW värme, med 2 motorer blir det ca 7kW värme.
Men undrar vilken lösning som är mer effektiv.

Sen när man kör i 100km i timmen och bilen drar 2kWh per mil, så drar den 20kWh per timme. Låt säga att det blir 10% i förluster, då kan man värma bilen med 2kWh spillvärme per timme.

I en Tesla 3 som kanske drar 15kWh i timmen, blir det bara 1,5kWh i spillvärme.

Jag har med min S75D en räckvidd som bäst med 46 mil under gynnsamma omständigheter.
Som sämst har jag en räckvidd på 31 mil vid -24 grader.
Det är en försämring av räckvidden med ca 30% på vintern i sträng kyla.

Tappar Tesla 3 mer än 30% i räckvidd i sträng kyla?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar