Vissa elbilar kommer nästan 4 mil ytterligare vid 0% kvar i räckvidd.
Kontrollera elbilen som går fyra mil med 0 procent på batteriet.
Vad händer när elbilen har slut på batteriet? Vi testade nio populära modeller.
Och upptäckte att en av dem går ytterligare fyra mil när den meddelar att batteriet är noll procent.
Allt är gott tills man inser att varje bil är en egen individ...
Tesla Björn lyckades få stopp med 14km kvar i räckvidd!
Med sin Tesla X.
Tesla Model X P90DL shuts down with 14 km/8 mi range left.
Inte alls ovanligt...
En sak som jag reagerade på i testet var att de antog att Leaf har noll i batteri när den slutar visa %. Detta stämmer i alla fall inte på de gamla bilarna där den slutar visa % när man når 5 respektive 4% ( 24 och 30). Av gammal vana kör jag en mil lugnt efter att % inte visas med vår 24:a... . Fast jag kan erkänna att detta kräver att jag bottenbalanserar batteriet ibland.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Frugans Zoe med det stora batteriet har jag kört någon mil extra efter att mätaren visar 0 första gången jag körde den precis efter jag köpte den, var småsvettigt faktiskt men skulle köra hem den från Ängelholm till Tullinge och tog fel avfart i Jönköping :p
Sista hundra metrarna så gick den ner i "limp home" mode och gick bara i 30km/h har jag för mig.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Till Leaf har jag LeafSpy och där vågar jag köra ner mot riktiga noll om jag är på väg hem. Jag tror att den börjar visa - - med 5-6% kvar så det är något jag inte ens reagerar på när jag passerar.
Teslan är jag inte alls lika säker på ännu och blir lite orolig när jag kommer under 10%. Men det borde ju gå att köra ner mot 5% utan problem. Det viktiga är att hålla koll på effektbegränsningen, när det kommer in är det dags att söka sig till en säker plats eller helst en laddare.