El epa
Moderator: Redaktion
Re: El epa
Det svåraste måste vara att få till en motorstyrning som sätter maxhastighet på 33km/h. Finns en del open source-projekt för motorstyrning som kanske kan fungera? Kolla tex evbmw.comEl-epa skrev:Hej
Funderar på att bygga om en gammal elbil till a traktor?
Möjligt/omöjligt. Vilka hinder kan finnas?
Mvh Jonas
Annars borde det inte vara omöjligt, bara att uppfylla alla vanliga krav för en A-traktor.
Ställ gärna frågan även på elbilsforumet.se - där kan det finnas folk som har mer praktisk erfarenhet av detta.
Elbilist sedan 2014
- lator
- Teslaägare
Hej. Jag funderade i dessa banor men tyvärr så växte barnen snabbare än planerna...El-epa skrev:Hej
Funderar på att bygga om en gammal elbil till a traktor?
Möjligt/omöjligt. Vilka hinder kan finnas?
Mvh Jonas

Jag har kollat upp det hela med diverse instanser men det som är typiskt är att ingen lovar något utan hänvisar till att det är upp till besiktningsingenjören som gör regbesiktningen. En sak som jag tycker är lite jobbig är att man måste in med en växellåda då det finns/fanns ett krav på max 10km/h vid 2/3 av maxvarv på lägsta växeln...
Att reglera en motorstyrning är en enkel sak och med dagens godkända varvtalsbegränsare så kan de ju inte klaga. Sen det där med att ta en gammal elbil... det kan bli svårt att hitta en som klarar kraven, bl.a på dragvikt. Jag har valt ut en "lämplig" bensindriven bil (har två stående) som klarar kraven och blir lite roligare än en kapad 745...

Du får gärna höra av dig till mig om du vill få tips och kanske ta över mina planer.
// Torbjörn.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Vore ju smidigt om man kunde mappa en gaspedal så att 2/3 gas gav 10kmh och fullgas gav 33... borde ju inte alls vara svårt rent elektroniskt/programmeringsmässigt. Borde väg gå att sätta något efter så man slipper ändra på originalprogramvaran/elektroniken.
Jag har för mig att det är krav på dragkrok vilket kan bli lite jobbigt om man nu inte ska bygga på en model x lr liknande
såg någon film på tuben med en Porsche Cayenne som var reggad som a traktor utan att vara kapad. Hade något med den va fyrhjulsdriven och viss procent av vikten över bakhjulen att göra. Men hade ju varit ett jätte bra projekt att visa motor ungdomen att framtiden är el
även föräldrar till traktor ungdomar är oftast petrolheads så hade ju varit bra att även påverka dom 

Det får väl inte vara för enkelt att avlägsna spärren? Mjukvara känns ju tveksamt. Lika tveksamt som att a-traktorer fortfarande tillåts.
Intentionen med regelverket är ju inte att ungdomar ska fräsa runt.
Intentionen med regelverket är ju inte att ungdomar ska fräsa runt.
En A-traktor är ju inte längre ett helbilsgodkänt fordon, så det borde gå att få ditt en dragkula, så länge den bedöms vara ok?
"4 § Draganordning ska ha tillfredsställande hållfasthet och vara lämplig
för fordonet och vara tillfredsställande fastsatt i fordonets chassi"
"4 § Draganordning ska ha tillfredsställande hållfasthet och vara lämplig
för fordonet och vara tillfredsställande fastsatt i fordonets chassi"
Elbilist sedan 2014
Jag hade också samma funderingar som dig innan, men jag gav upp projektet m t p kraven på transmissionen, kopplingsanordningen och strulet att registrera om den till bil igen.El-epa skrev:Vore ju smidigt om man kunde mappa en gaspedal så att 2/3 gas gav 10kmh och fullgas gav 33... borde ju inte alls vara svårt rent elektroniskt/programmeringsmässigt. Borde väg gå att sätta något efter så man slipper ändra på originalprogramvaran/elektroniken.
Som skrivits ovan är kravet att "A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal" (som maximalt varvtal kan även varvtalet där motorn ger högst effket godtas). Enda tillfället man normalt sett använder lägsta växel är vid besiktningen.
Precis som du skriver så kan fartbegränsningen ske till 100 % elektroniskt, beroende på vilket fordon man utgår ifrån.
A-traktor skall även vara lämplig som dragfordon, vilket uppfylls om tjänstevikten är 2 000 kg eller högre, eller att ursprungsfordonet är konstruerat för en släp-vagnsvikt av minst 1 000 kg. Draganordning måste finnas.
Är fordonet väl registrerat som A-traktor är det inte "bara att komma tillbaka igen" för en registreringsbesiktning, det går men besvärligt och kräver en hel del pappersexercis.
Det är ett krav men går att lösa, även om det ger merarbete.Daven skrev:Jag har för mig att det är krav på dragkrok vilket kan bli lite jobbigt om man nu inte ska bygga på en model x lr liknandesåg någon film på tuben med en Porsche Cayenne som var reggad som a traktor utan att vara kapad. Hade något med den va fyrhjulsdriven och viss procent av vikten över bakhjulen att göra. Men hade ju varit ett jätte bra projekt att visa motor ungdomen att framtiden är el
även föräldrar till traktor ungdomar är oftast petrolheads så hade ju varit bra att även påverka dom
Betr barlastflaket så säger regelverket att om mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, skall den vara försedd med barlastflak. Har man drift på alla hjulen är det ju 100 % av vikten på drivhjulet, därav utgår kravet på barlastflak.
Fordonet skall vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran, last och passagerarutrymme skall på något sätt göra "oåtkomligt", undantaget främre passagerare bredvid förarsättet. Karossen kan ha kvar sin ursprungliga konstruktion.
Objektet i fråga är en Peugeot Partner Electric -00 38hk elmotor.
Tror eg. bara fartbegränsningen är ett problem och om det måste finnas någon form av växellåda. Vilket känns idiotiskt mtp att det från början är en elbil...
Tror eg. bara fartbegränsningen är ett problem och om det måste finnas någon form av växellåda. Vilket känns idiotiskt mtp att det från början är en elbil...
- lator
- Teslaägare
Du kommer att få det svårt att få den godkänd då den inte har en ursprunglig dragvikt på 1000 kg eller mer. Sen kan man ju försöka att regga med en elektrisk växellåda... bara det där med max varvtal då. Det jag har ritat på är en planetväxel som styrs elektriskt. Monterad direkt på utgående axel på motorn innan differentialen. På det viset kan man kringgå kravet på växellåda av traditionellt snitt och få ett snyggare och smäckrare bygge. Alternativet är ju då att använda en traditionell låda så som många konverterare har gjort...El-epa skrev:Objektet i fråga är en Peugeot Partner Electric -00 38hk elmotor.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Känns som det kostar mer än det smakar detta så blir nog att lägga ner planerna. Tack för kommentarerna. Diskussionen får gärna fortsätta om ni är sugna. Känns som ett rejält outforskat område... 

- lator
- Teslaägare
Nja, hur mycket kostar det att tanka en bensindriven A-traktor i tre år... En kväll på stan, 10 liter eller mer... säg 10 (liter) x 16 (kr) X 250 (dagar, ibland måste man ju göra annat) X 3 (år) = 120.000 kr. Sen har vi de inkluderade miljöaspekterna så npg skulle det vara trevligt med en ny trend.El-epa skrev:Känns som det kostar mer än det smakar detta så blir nog att lägga ner planerna. Tack för kommentarerna. Diskussionen får gärna fortsätta om ni är sugna. Känns som ett rejält outforskat område...
Du är som sagt välkommen att höra av dig för tips och sporrning!

Minns att jag för flera år sen såg nått på Youtube om en som hade gjort en och jodå jag hade inte drömt det. Från 2015 så bättre förutsättningar finns ju idag med batterier och sånt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178