Dessutom ska jag återupprätta AP en smula på motorvägskörning också. Nu när jag var ensam i bilen och ingen passagerare störde sig på AP:s på- och avsignaler så störde jag mig inte lika mycket heller

Moderator: Redaktion
Jag har åsikter om allt möjligt. Inte alltid lika genomtänkt.Delta skrev:AP ska man inte ha åsikt om förr än man kört in sig på olika vägtyper och samtidigt lärt sig lite personliga tricks. Det höjer säkerheten samtidigt som man blir mindre trött. Jag gillar det skarpt.![]()
Han har vissa likheter med Elon, båda tänker utanför BoxenJerker skrev:Jag har åsikter om allt möjligt. Inte alltid lika genomtänkt.Delta skrev:AP ska man inte ha åsikt om förr än man kört in sig på olika vägtyper och samtidigt lärt sig lite personliga tricks. Det höjer säkerheten samtidigt som man blir mindre trött. Jag gillar det skarpt.![]()
Men jag är förhoppningsvis inte lika ogenomtänkt som en viss president "over there"!
Tycker personligen att det är i köbildning den är som vanskligast. Speciellt i mörker. I går var den röda ormen tät in mot Stockholm men AP spökbromsar stenhårt så fort nån i filerna på sidan om ens närmar sig mittlinjen. Wife says no. Kanske är just i mittfiler den funkar så dåligt eller så är min bil (s) dåligt kalibrerad?Jerker skrev:Jag har ju skällt på AP i en annan tråd här, men jag måste ju säga att den var superbra när jag igår hamnade i bilköer på E4 norr om Norrköping! Då var det bara att slappna av och låta bilen köra själv! T.o.m. när det blev helt stopp så började den köra igen när det började röra på sig. Dessutom har jag hittat ett sätt att vila vänster arm på dörrsidan och hålla i ratten så att den ger ett konstant tryck på ratten och AP nöjer sig med det.
Dessutom ska jag återupprätta AP en smula på motorvägskörning också. Nu när jag var ensam i bilen och ingen passagerare störde sig på AP:s på- och avsignaler så störde jag mig inte lika mycket hellerSå jag hittade en rytm där det funkade bra att aktivera den igen efter varje filbyte. Det var t.o.m. så att jag ibland, när jag inte hade aktiverat AP av nån anledning, glömde bort att jag var tvungen att styra själv så jag blev förvånad över hur långt ut mot sid- eller mittlinjen bilen tillät sig att gå innan jag insåg att jag själv var tvungen att styra!
Det var inte mörker när jag körde, så det är kanske annorlunda.OlleBack skrev:Tycker personligen att det är i köbildning den är som vanskligast. Speciellt i mörker. I går var den röda ormen tät in mot Stockholm men AP spökbromsar stenhårt så fort nån i filerna på sidan om ens närmar sig mittlinjen. Wife says no. Kanske är just i mittfiler den funkar så dåligt eller så är min bil (s) dåligt kalibrerad?Jerker skrev:Jag har ju skällt på AP i en annan tråd här, men jag måste ju säga att den var superbra när jag igår hamnade i bilköer på E4 norr om Norrköping! Då var det bara att slappna av och låta bilen köra själv! T.o.m. när det blev helt stopp så började den köra igen när det började röra på sig. Dessutom har jag hittat ett sätt att vila vänster arm på dörrsidan och hålla i ratten så att den ger ett konstant tryck på ratten och AP nöjer sig med det.
Dessutom ska jag återupprätta AP en smula på motorvägskörning också. Nu när jag var ensam i bilen och ingen passagerare störde sig på AP:s på- och avsignaler så störde jag mig inte lika mycket hellerSå jag hittade en rytm där det funkade bra att aktivera den igen efter varje filbyte. Det var t.o.m. så att jag ibland, när jag inte hade aktiverat AP av nån anledning, glömde bort att jag var tvungen att styra själv så jag blev förvånad över hur långt ut mot sid- eller mittlinjen bilen tillät sig att gå innan jag insåg att jag själv var tvungen att styra!
Jodå, lägre ljudnivå men ändå irriterande för en bredvidsittande hustru!jeppe_sthlm skrev:Har du hittat Joe mode? Mindre plingeliplong
Precis!loftux skrev:Det som faktiskt känns läskigast med AP är att när man kört med det ett tag, och sen slår av det, så kommer man på sig med att "jäklar, måste ju styra själv!"
Ja, jag hade läst om det i handboken, så jag var uppmärksam på det men det hände inte. Var väl inte såpass långa stopp att den tolkade det så.pinussen skrev:Haha, yes! Kökörning är så nice. Till jobbet är det mest styra ut på motorvägen, på med AP, hålla koll och softa med ljudbok, ta över sista lilla biten.
Var beredd på att den tycker det är dags att parkera ibland när det är stopp, står blått "parkera" på skärmen. Bara dutta lite på gasen så fortsätter den.
Jag ser inte riktigt vitsen med det ljudet. OK, när den stänger av utan att man bett om det ska den naturligtvis notifiera föraren om detta, men annars räcker det med att det syns på skärmen att AP har bytt status.GreenMachine skrev:Tycker att APn fungerar mycket bra på dom flesta typer av vägar. Lysande på 2+1 vägar när man ändå inte kan köra om på enfilssträckorna. Den enda riktigt stora nackdelen är pling-plonget som hörs vid av och på. Skitirriterande även i Joe-mode och helt värdelöst om man är fler i bilen.
Hade ju varit 600 gr bättre i sådana fall med force-feedback vibrationer i ratten exempelvis. Hundjäklen tror ju att det ringer på dörren som det är nu...Jerker skrev:Jag ser inte riktigt vitsen med det ljudet. OK, när den stänger av utan att man bett om det ska den naturligtvis notifiera föraren om detta, men annars räcker det med att det syns på skärmen att AP har bytt status.GreenMachine skrev:Tycker att APn fungerar mycket bra på dom flesta typer av vägar. Lysande på 2+1 vägar när man ändå inte kan köra om på enfilssträckorna. Den enda riktigt stora nackdelen är pling-plonget som hörs vid av och på. Skitirriterande även i Joe-mode och helt värdelöst om man är fler i bilen.
GreenMachine skrev:Hade ju varit 600 gr bättre i sådana fall med force-feedback vibrationer i ratten exempelvis. Hundjäklen tror ju att det ringer på dörren som det är nu...Jerker skrev:Jag ser inte riktigt vitsen med det ljudet. OK, när den stänger av utan att man bett om det ska den naturligtvis notifiera föraren om detta, men annars räcker det med att det syns på skärmen att AP har bytt status.GreenMachine skrev:Tycker att APn fungerar mycket bra på dom flesta typer av vägar. Lysande på 2+1 vägar när man ändå inte kan köra om på enfilssträckorna. Den enda riktigt stora nackdelen är pling-plonget som hörs vid av och på. Skitirriterande även i Joe-mode och helt värdelöst om man är fler i bilen.