Renault lanserar vätgas plugin fordon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Zalman3 »

Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.

Från 120 till 350 km räckvidd

Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.

Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11217
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.

Från 120 till 350 km räckvidd

Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.

Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930
Hål i huvet! Varför inte bara sätta in större batterier?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.

Från 120 till 350 km räckvidd

Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.

Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930
Hål i huvet! Varför inte bara sätta in större batterier?
Kan bara hålla med.
PSA med Opel, Citroen och Peugeot kommer ju nu med elskåpbilar med 300km räckvidd.
Billigare och bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Zalman3 »

Det finns än så länge inga svenska priser, i Frankrike kommer Kangoo Z.E.
Vätgas att kosta 48 300 euro med avräknad klimatbonus, exklusive moms. I det priset ingår köp av batteriet.
https://teknikensvarld.se/renault-forla ... ed-vatgas/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av fth »

Så otroligt korkat, den där lär dom inte sälja många av, när ska företagen inse att vätgas är dött som koncept för bilar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av 12man »

är det någon skatte/bidrags grej som de vill norpa åt sig i frankrike?
ms 76132 "Eleamore"
HenrikC
Inlägg: 779
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av HenrikC »

Nu är ni dogmatiska. Det är klart att flera lösningar ska provas av marknaden. Sedan får marknaden avgöra vad som säljer bäst.

Förmodligen vet Renault att:

1. De flesta körningar täcks av batteriet
2. Ibland behöver man köra längre än batteriet räcker
3. Ibland glömmer förarna att ladda

Eftersom mängden vätgas som kommer att gå åt förmodligen blir liten blir påverkan på ekonomin liten. Stora batterier som inte nyttjas fullt ut är inte heller gratis, varken ekonomiskt eller miljömässig.

Kan någon kritiker visa på en livscykelanalys som visar att ett större batteri är bättre än en räckviddsförlängare med vätgas? Jag har inte sett någon.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av fth »

HenrikC skrev:
Nu är ni dogmatiska. Det är klart att flera lösningar ska provas av marknaden. Sedan får marknaden avgöra vad som säljer bäst.
[...]
Kan någon kritiker visa på en livscykelanalys som visar att ett större batteri är bättre än en räckviddsförlängare med vätgas? Jag har inte sett någon.
Man behöver inte vara dogmatiskt för att förkasta en teknik som vaskar 60-80% av tillförd energi och som produceras till 95% från fossila källor.

Det är enkel matematik.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Svenssons »

Kostnaden för att lägga till vätgasbehållare i kolfiber, bränslecell, kopparledningar och pumpar lär motsvara minst 30 kWh ytterligare batteripack til bilen.

Platsen detta tar är antagligen större än vad ett 30 kWh batteripack tar.

Kostnaden att tanka vätgas och att serva bilen är många gånger större än om det bara hade varit ren batteridrift.

Tiden det tar att fylla på energi i bilen kommer enbart vara lägre ifall det råkar finnas en vätgasstation längs vägen passande där man behöver fylla på.

Enda fördelen med vätgastanken, att det går att fylla på lite snabbare än laddning på samma plats som vätgasstationen är sådant marginalfall att jag inte tror att det kommer levereras mer än max 1 000 av bägge modellerna totalt i världen... De bilar som levereras kommer troligen till största majoritet gå till myndigheter eller andra organisationer där det är skattepengar som betalar kostnaden för dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon

Inlägg av Zalman3 »

Enda fördelen med vätgastanken, att det går att fylla på lite snabbare än laddning på samma plats som vätgasstationen.
Det tar 1 timme och 15 minuter att tanka vätgas på macken i Umeå.
Det tar alltså längre tid än att ladda en elbil.

Detta beror på att denna anläggning för 8 miljoner kronor inte har kylning.

Den vätgasstation som kyler ner vätgasen till -40 grader kostar ca 20 miljoner.

Jag säger inte att vätgas inte har en plats i omställningen till fossilfria transporter, men den eventuella marknad den kan ha krymper snabbt.
Den helt dominerande marknaden är för batterifordon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar