https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.
Från 120 till 350 km räckvidd
Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.
Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
Renault lanserar vätgas plugin fordon
Moderator: Redaktion
Renault lanserar vätgas plugin fordon
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Hål i huvet! Varför inte bara sätta in större batterier?Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.
Från 120 till 350 km räckvidd
Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.
Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Kan bara hålla med.Jerker skrev:Hål i huvet! Varför inte bara sätta in större batterier?Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/renaults ... er-6975930Det handlar om en hybriddrivlina där batterier och elmotor kombineras med bränsleceller (vilka genererar el med hjälp av vätgas och luftens syre) som räckviddsförlängare. Drivlinan kommer att lanseras för den mindre skåpbilen Kangoo ZE redan i slutet av 2019 och för den större varianten Master ZE under första delen av 2020.
Från 120 till 350 km räckvidd
Såväl Master som Kangoo ZE är redan helt batteridrivna men får med hjälp av bränsleceller som räckviddsförlängare rejält ökad aktionsradie. Master ZE går från 120 till 350 kilometer och Kangoo ZE från 220 till 370 kilometer. Båda vätgasvarianternas räckviddsangivelser inväntar WLTP-certifieringar, det vill säga provning enligt den nya körcykeln.
Det framgår inte hur många kilo vätgas som bilarna klarar att bära med sig. Bränslecellerna ger ett effekttillskott på 10 kW.
PSA med Opel, Citroen och Peugeot kommer ju nu med elskåpbilar med 300km räckvidd.
Billigare och bättre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
https://teknikensvarld.se/renault-forla ... ed-vatgas/Det finns än så länge inga svenska priser, i Frankrike kommer Kangoo Z.E.
Vätgas att kosta 48 300 euro med avräknad klimatbonus, exklusive moms. I det priset ingår köp av batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Så otroligt korkat, den där lär dom inte sälja många av, när ska företagen inse att vätgas är dött som koncept för bilar?
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
är det någon skatte/bidrags grej som de vill norpa åt sig i frankrike?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Nu är ni dogmatiska. Det är klart att flera lösningar ska provas av marknaden. Sedan får marknaden avgöra vad som säljer bäst.
Förmodligen vet Renault att:
1. De flesta körningar täcks av batteriet
2. Ibland behöver man köra längre än batteriet räcker
3. Ibland glömmer förarna att ladda
Eftersom mängden vätgas som kommer att gå åt förmodligen blir liten blir påverkan på ekonomin liten. Stora batterier som inte nyttjas fullt ut är inte heller gratis, varken ekonomiskt eller miljömässig.
Kan någon kritiker visa på en livscykelanalys som visar att ett större batteri är bättre än en räckviddsförlängare med vätgas? Jag har inte sett någon.
Förmodligen vet Renault att:
1. De flesta körningar täcks av batteriet
2. Ibland behöver man köra längre än batteriet räcker
3. Ibland glömmer förarna att ladda
Eftersom mängden vätgas som kommer att gå åt förmodligen blir liten blir påverkan på ekonomin liten. Stora batterier som inte nyttjas fullt ut är inte heller gratis, varken ekonomiskt eller miljömässig.
Kan någon kritiker visa på en livscykelanalys som visar att ett större batteri är bättre än en räckviddsförlängare med vätgas? Jag har inte sett någon.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Man behöver inte vara dogmatiskt för att förkasta en teknik som vaskar 60-80% av tillförd energi och som produceras till 95% från fossila källor.HenrikC skrev:Nu är ni dogmatiska. Det är klart att flera lösningar ska provas av marknaden. Sedan får marknaden avgöra vad som säljer bäst.
[...]
Kan någon kritiker visa på en livscykelanalys som visar att ett större batteri är bättre än en räckviddsförlängare med vätgas? Jag har inte sett någon.
Det är enkel matematik.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Kostnaden för att lägga till vätgasbehållare i kolfiber, bränslecell, kopparledningar och pumpar lär motsvara minst 30 kWh ytterligare batteripack til bilen.
Platsen detta tar är antagligen större än vad ett 30 kWh batteripack tar.
Kostnaden att tanka vätgas och att serva bilen är många gånger större än om det bara hade varit ren batteridrift.
Tiden det tar att fylla på energi i bilen kommer enbart vara lägre ifall det råkar finnas en vätgasstation längs vägen passande där man behöver fylla på.
Enda fördelen med vätgastanken, att det går att fylla på lite snabbare än laddning på samma plats som vätgasstationen är sådant marginalfall att jag inte tror att det kommer levereras mer än max 1 000 av bägge modellerna totalt i världen... De bilar som levereras kommer troligen till största majoritet gå till myndigheter eller andra organisationer där det är skattepengar som betalar kostnaden för dem.
Platsen detta tar är antagligen större än vad ett 30 kWh batteripack tar.
Kostnaden att tanka vätgas och att serva bilen är många gånger större än om det bara hade varit ren batteridrift.
Tiden det tar att fylla på energi i bilen kommer enbart vara lägre ifall det råkar finnas en vätgasstation längs vägen passande där man behöver fylla på.
Enda fördelen med vätgastanken, att det går att fylla på lite snabbare än laddning på samma plats som vätgasstationen är sådant marginalfall att jag inte tror att det kommer levereras mer än max 1 000 av bägge modellerna totalt i världen... De bilar som levereras kommer troligen till största majoritet gå till myndigheter eller andra organisationer där det är skattepengar som betalar kostnaden för dem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Renault lanserar vätgas plugin fordon
Det tar 1 timme och 15 minuter att tanka vätgas på macken i Umeå.Enda fördelen med vätgastanken, att det går att fylla på lite snabbare än laddning på samma plats som vätgasstationen.
Det tar alltså längre tid än att ladda en elbil.
Detta beror på att denna anläggning för 8 miljoner kronor inte har kylning.
Den vätgasstation som kyler ner vätgasen till -40 grader kostar ca 20 miljoner.
Jag säger inte att vätgas inte har en plats i omställningen till fossilfria transporter, men den eventuella marknad den kan ha krymper snabbt.
Den helt dominerande marknaden är för batterifordon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension