Funderingar kring sadelmakare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Funderingar kring sadelmakare

Inlägg av HelectriC »

Är det någon som har erfarenhet med att byta ut hela inredningen på stolar och baksäte i bil? Jag är intresserad av Polestar 2 men gillar verkligen inte vegan/våtdräktsklädseln som Polestar har. Alternativet är nappaskinn, som jag helst vill ha, men som har ett horribelt högt pris och enbart går att få i beige. En tanke som slog mig är alltså om man kan få lagt ordentligt skinn i valfri färg, så att det ser ut som fabriksmonterat? Inte sånt ful-överdrag som en del taxi har.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Funderingar kring sadelmakare

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Är det någon som har erfarenhet med att byta ut hela inredningen på stolar och baksäte i bil? Jag är intresserad av Polestar 2 men gillar verkligen inte vegan/våtdräktsklädseln som Polestar har. Alternativet är nappaskinn, som jag helst vill ha, men som har ett horribelt högt pris och enbart går att få i beige. En tanke som slog mig är alltså om man kan få lagt ordentligt skinn i valfri färg, så att det ser ut som fabriksmonterat? Inte sånt ful-överdrag som en del taxi har.

Nej men det kommer ju kosta minst lika mycket som nappa-tillägget väl? Alfa Sadelmakeri har väl gott rykte har jag för mig. https://alfa.se/

Men de är säkert rätt dyra också... http://en-tapetserare.se ska enligt uppgift vara duktiga och rätt billiga.

Har du vägarna förbi typ Polen så kan du låta en firma där nere fixa det till halva priset, eller billigare rentav. Men då tillkommer resa och logi förstås.

Fast du bor väl i Norge? Är nog smidigast att ta en lokal firma.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Funderingar kring sadelmakare

Inlägg av Leo »

Har för mig att Danska (och Norska?) Skattereglerna gjorde att många valde att ”eftermontera/sy” läderklädsel istället för att köpa från fabrik.

Kan vara värt att kolla lite upp mer i Norge (där du bor?) och Danmark. Borde ju innebära att det finns relativt sett många firmor som gör sånt?

I Sverige är det nog mest renovering och reparation av befintliga (äldre) läderklädslar som firmor gör på äldre bilar.

Ett tips kan vara att kolla med Malin Krusell på Colorglo i Täby? Hon skulle eventuellt kunna ha kontakter som i sin tur kan hjälpa dig. (Malin gjorde omfärgningen av läderklädseln på vår Tesla som blivit missfärgad av blåjeans)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar