Model S på tysk prime time
Moderator: Redaktion
Model S på tysk prime time
Söndag eftermiddag är prime time för bilprogram på tysk tv. Jag har alltid sett på en del av dessa program och idag började det mest renommerade "Auto Mobil" på VOX med ett test mellan P85D och Audi A7 3.0 TDI (326 HK). Jippie! Tänkte jag, detta blir ju kul! Men tji fick jag! Hela inslaget kändes från början som ett enda långt "Elbil funkar inte i praktiken"-avsnitt. Dom skulle köra från norra till södra delen av Tyskland, en sträcka på ca 100mil. Audin hade som enda "handicap" att föraren var tvungen att hålla körtider som gäller för yrkeschaufförer, dvs 45min paus efter 4:30tim. Teslan hade totalt 10 SC på sträckan, vilket i snitt betyder 10mil mellan laddningarna. Det borde alltså inte betyde särskilt lång stopptid på SC. Jag höll på att svära högt åt tv:n när dom istället börjar köra tomt batteriet, hoppa över många SC och ladda fullt på några få. I tillägg fattar jag inte hur dom körde eftersom det stod batteriet överhettat (som om dom kört extremt fort och accelerationstätt) trots att dom sa att dom hela tiden körde jätteförsiktigt för att klara distansen. Dom klarade dessutom att välja SC som hade nåt slags problem med strömmen och trots att de var ensamma på SC, så fick dom inte mer än 93kW laddhastighet. Hela testet slutade med att Audin hade parkerat på slutdestinationen, Teslan rullade in långt senare med en förare/journalist som klagade på hur trött han var, hur lång tid det hade tagit och hur långsamt han var tvungen att köra. Vilken sågning! Ingen normal tysk förare väljer Tesla efter detta om man inte har ett ovanligt stort intresse eller faktiskt förstår att testet var extremt vinklat. Många potentiella tyska köpare som blir väldigt skeptiska efter ett sånt inslag. Pratade själv med några bekanta för några veckor sedan i Tyskland och när dom fick veta att jag har Tesla, så var första kommentaren "jaha, men den kommer man ju inte långt med, måste väl ladda hela tiden?" Tyska fossillobbyisterna har gjort ett utmärkt jobb med att sänka Tesla!
Nu är mitt hopp dock att senaste utsläppsskandalen ska trycka ner dieslarna i skosulorna i alla fall!
Nu är mitt hopp dock att senaste utsläppsskandalen ska trycka ner dieslarna i skosulorna i alla fall!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
Det är risk att detta leder till att de tyska bilmärkena inte kommer med elbilar så snart.
Dvs de blir nya Nokia.
Dvs de blir nya Nokia.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Model S på tysk prime time
De kanske har läst DN för att lära sig hur man kör en Tesla...
/Jonas

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Model S på tysk prime time
Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S på tysk prime time
Och framförallt sätta på vindrutetorkare varje gång vi ska lägga i backen.chpaulin skrev:Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Tyvärr handlar det bara om att dom i förväg bestämt sig att det inte ska fungera. Det kan inte handla om okunskap. Så svårt är det inte att läsa sig till hur man kör optimalt..
Re: Model S på tysk prime time
Jag skulle säga att jag inte är förvånad. Är inte specialist på tyska motorjournalister men de få gångerna jag har sett dom i aktion så har dom varit extremt pro tyska bilmärken.
Samtidigt, om man ska ligga runt 200 på autobahn långa sträckor, kanske med handen på hjärtat, inte en Tesla är den optimala bilen.
Energiförbrukningen i ett sånt tempo är extrem. Kanske om ett 1-2 år med större batteri och bättre kylning?
Samtidigt, om man ska ligga runt 200 på autobahn långa sträckor, kanske med handen på hjärtat, inte en Tesla är den optimala bilen.
Energiförbrukningen i ett sånt tempo är extrem. Kanske om ett 1-2 år med större batteri och bättre kylning?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model S på tysk prime time
Kan man se det på nätet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model S på tysk prime time
pegs skrev:Jag skulle säga att jag inte är förvånad. Är inte specialist på tyska motorjournalister men de få gångerna jag har sett dom i aktion så har dom varit extremt pro tyska bilmärken.
Samtidigt, om man ska ligga runt 200 på autobahn långa sträckor, kanske med handen på hjärtat, inte en Tesla är den optimala bilen.
Energiförbrukningen i ett sånt tempo är extrem. Kanske om ett 1-2 år med större batteri och bättre kylning?
Det är dock dagtid inte ofta man kan ligga några längre sträckor i 200 nu för tiden. Några få undantag tex Hannover-Berlin. Nord-Syd axeln är ofta ganska chokad, 200 är ovanligt att komma upp i över längre sträckor, ofta måsta man kraftigt bromsa ner efter några få hundra meter.
Jag har inte kollat ägarintressen i tyska bilmedier, men har hört att många tidningar ägs av olika bildproducenter och dom gör väl vad dom kan för att krampaktigt hålla fast vid sina fuskdieslar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
AGCF skrev:Kan man se det på nätet?
Det är en betalkanal, VOX, men verkar som man kan testa deras tjänst gratis 60 dagar på voxnow.de
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
Tyska journalister vågar framförallt inte kritiserad Mercedes.
Det tog hus i helvete när svenska journalister kritiserade M180 - Vältklass.
Det tog hus i helvete när svenska journalister kritiserade M180 - Vältklass.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Model S på tysk prime time
är ingen betalkanal, tror den är systerkanal till, rtl(enda grastismöjligheten till f1 i sverige) vox.de bläddra fram
http://www.nowtv.de/vox/auto-mobil/wett ... sel/player
kan kanske också ses via sat mha hbb/röda kanppen
http://www.nowtv.de/vox/auto-mobil/wett ... sel/player
kan kanske också ses via sat mha hbb/röda kanppen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Model S på tysk prime time
Hur får du sett på voxnow utan att betala via nätet? Jag hittar inget gratisalternativ (undantaget den första 60 dgrs perioden). Jag har parabol och där kostar det inget, men jag syftade till nätet.12man skrev:är ingen betalkanal, tror den är systerkanal till, rtl(enda grastismöjligheten till f1 i sverige) vox.de bläddra fram
http://www.nowtv.de/vox/auto-mobil/wett ... sel/player
kan kanske också ses via sat mha hbb/röda kanppen
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
klickar på länken, glor, inga problem alls, sitter på glocalnet i sollentuna
kanske inte går utanför eu???
kanske inte går utanför eu???
ms 76132 "Eleamore"
Re: Model S på tysk prime time
Sånt här skitsnack ifrån några tomtar som gör allt för att baktala elbilen gör mig förbannad. Vad är deras poäng? Vad vill de uppnå? Läste precis elbilen om hur politikerna i USA ställde hårda krav på biltillverkarna för ett antal år sedan. Som sedan lobbyister lyckades skjuta i sank. Hur mycket blev elbilen försenad som allmänt transportmedel? Hur många lungcancerfall kostade det, osv ?
Re: Model S på tysk prime time
Klockren idé!chpaulin skrev:Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Det är svårt att inte bli förbannad. Men man får försöka att bara låta såna här "Jorden är platt-människor" hållas.
Re: Model S på tysk prime time
det tråkiga ær ju bara att dom har så stort medhåll från tyska konsumenter. Dom litar ju blint på tester som "journalisterna" utførLarofo skrev:Klockren idé!chpaulin skrev:Vag jag blir förbannad när jag läser detta. Vi borde fasen göra en parodi på detta test och åka samma sträcka med samma bilar men istället köra Audin som en komplett idiot, köra i för låg växel med sjukt högt varv hela tiden, tanka bensin istället för diesel, glömma stänga av bilen när vi tar pauser osv.
Det är svårt att inte bli förbannad. Men man får försöka att bara låta såna här "Jorden är platt-människor" hållas.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
Dere må ikke hisse dere opp så veldig. Hvis dere går inn på tysk TTF (tyske Tesla-forum) vil dere se at man der har helt andre prioriteringer enn i naboland med hastighetsbegrensninger. I tyske Tesla-forum diskuterer man hvor bra bilen aksellerer fra 180 til 250 km/h, noe som i Sverige eller Norge er helt uinteressant.
Og alle som har kjørt på tyske motorveier vet at hø fot hos tyske bilister har en blyvekt (klampen i bånn). Kommer man f. eks fra DK og kjører inn til Tyskland så opplever man en mutasjon hos bilførerne. Fornuftet er som bortblåst, sikkehetsavstand er fremmedord, og 130 km/h er minimumhastighet. Sånn er det bare.
Jeg har selv vokst opp i Tyskland og tilbragt mange timer på tyske motorveier.
Men VW-skandalen kommer å gjøre sitt. Det blir flere og flere som kommer å snu ryggen til biler med fossilt brennstoff. Man må bare tenke om i måten å kjøre på. Kjører du bensin eller TDI så tanker du fullt og kjører etterpå tanken passe tom for å fylle den igjen. Med Tesla er det jo omvendt. Du lader den passe full og kjører batteriene tomme da ladehastigheten er størst på tomme batterier. Og du sørger for at batteriene ikke er for varme når du skal koble deg til SC. (Akkurat som en turbo. Den må kjøle seg før du slår av bilen, ellers kan den på sikt ta skade.).
Næ, folkens. Sjekk bloggen til Wolfgang Zähle. Det er ikke så ille som journalistene vil ha det til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og alle som har kjørt på tyske motorveier vet at hø fot hos tyske bilister har en blyvekt (klampen i bånn). Kommer man f. eks fra DK og kjører inn til Tyskland så opplever man en mutasjon hos bilførerne. Fornuftet er som bortblåst, sikkehetsavstand er fremmedord, og 130 km/h er minimumhastighet. Sånn er det bare.
Jeg har selv vokst opp i Tyskland og tilbragt mange timer på tyske motorveier.
Men VW-skandalen kommer å gjøre sitt. Det blir flere og flere som kommer å snu ryggen til biler med fossilt brennstoff. Man må bare tenke om i måten å kjøre på. Kjører du bensin eller TDI så tanker du fullt og kjører etterpå tanken passe tom for å fylle den igjen. Med Tesla er det jo omvendt. Du lader den passe full og kjører batteriene tomme da ladehastigheten er størst på tomme batterier. Og du sørger for at batteriene ikke er for varme når du skal koble deg til SC. (Akkurat som en turbo. Den må kjøle seg før du slår av bilen, ellers kan den på sikt ta skade.).
Næ, folkens. Sjekk bloggen til Wolfgang Zähle. Det er ikke så ille som journalistene vil ha det til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Model S på tysk prime time
Tyskarna ær nog intresserade av acc i høg hastighet, men inte som enda argument. Ræckvidden ær i kombination med detta ændå viktigare. Kør man vældigt fort blir batteriet fort tomt och om man visar på TV att det inte ær någon bra infrastruktur før att ladda upp batteriet under en relativt kort paus, så ær det klart tyskarna ser detta som ett stort manko. Hade man dæremot stannat på fler SC och utan att toppa på några få, så hade ju folk førstått att det faktiskt funkar! 10 SC på 100 mil ær ju guld! Finns ingen anledning att ladda 1 timme på någon av dessa.miksch skrev:Dere må ikke hisse dere opp så veldig. Hvis dere går inn på tysk TTF (tyske Tesla-forum) vil dere se at man der har helt andre prioriteringer enn i naboland med hastighetsbegrensninger. I tyske Tesla-forum diskuterer man hvor bra bilen aksellerer fra 180 til 250 km/h, noe som i Sverige eller Norge er helt uinteressant.
Og alle som har kjørt på tyske motorveier vet at hø fot hos tyske bilister har en blyvekt (klampen i bånn). Kommer man f. eks fra DK og kjører inn til Tyskland så opplever man en mutasjon hos bilførerne. Fornuftet er som bortblåst, sikkehetsavstand er fremmedord, og 130 km/h er minimumhastighet. Sånn er det bare.
Jeg har selv vokst opp i Tyskland og tilbragt mange timer på tyske motorveier.
Men VW-skandalen kommer å gjøre sitt. Det blir flere og flere som kommer å snu ryggen til biler med fossilt brennstoff. Man må bare tenke om i måten å kjøre på. Kjører du bensin eller TDI så tanker du fullt og kjører etterpå tanken passe tom for å fylle den igjen. Med Tesla er det jo omvendt. Du lader den passe full og kjører batteriene tomme da ladehastigheten er størst på tomme batterier. Og du sørger for at batteriene ikke er for varme når du skal koble deg til SC. (Akkurat som en turbo. Den må kjøle seg før du slår av bilen, ellers kan den på sikt ta skade.).
Næ, folkens. Sjekk bloggen til Wolfgang Zähle. Det er ikke så ille som journalistene vil ha det til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Model S på tysk prime time
Detta är väl bra ytterligare en i raden av de medvetna lögnerna från de tyska fossilbilskramande motorjournalisterna. Det är ju inte så länge sedan de hävdade att räckvidden för Model S är 18 mil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Model S på tysk prime time
troværdigheten ær ju onekligen VÆLDIGT svag hos de tyska tillverkarna nu før tiden. Det ena huvet efter det andra rullar inom VW-koncernen och det kommer sækert fortsætta med de andra tillverkarna nær det upptæcks på vilket sætt dom fuskar, før det borde vara uppenbart att inte bara 1 tillverkare fuskar.Nicke Nyfiken skrev:Detta är väl bra ytterligare en i raden av de medvetna lögnerna från de tyska fossilbilskramande motorjournalisterna. Det är ju inte så länge sedan de hävdade att räckvidden för Model S är 18 mil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model S på tysk prime time
vad jag menar ær att det ær osannolikt att endast 1 biltillverkare fuskar med detta. Det skulle betyda att om inte VW fuskade, så skulle dom vara mycket sæmre på motorkonstruktion æn alla andra, vilket jag inte tror på. Det gæller sjælvklart inte bara de tyska utan alla tillverkare, men kanske fræmst de som hypar sina mærken med att de har extra låg førbrukning/utslæpp.bylund skrev:Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S på tysk prime time
Var det inte så att VW hade de bästa miljövärden parat med bästa körbarheten? Eftersom dessa parametrar i viss mån är omvänt propertionella och dessa bilar vann många upphandlingar, så är väl slutsatsen man kan dra att de ljugit mest? Nu när värderna skall justeras till laglig nivå kommer körbarheten och därmed kundernas köpvilja på undantag. Hur går det då? (Har ägt 6 st SAAB 9-5 och vet hur det känns när leverantören går under).bylund skrev:Om VW-koncernen fuskar, hur gör det att det är troligare att också MB och BMW fuskar? Jag tror säkert att alla tänjer på gränserna vad de kan, men det gäller nog Volvo och Renault också. Jag missar varför det är uppenbart att VW:s fusk skulle vara typiskt för just tyska tillverkare.
Tror i och för sig att Saab´s senaste CEO också behärskade konsten att emellanåt släppa igenom inte helt sanningsenliga uttalanden. Branchen domineras inte av söndagsskoledeltagare.