Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Saab99turbo »

Jag tycker alltid att den faktiska räckvidden minskar oroväckande fort jämfört med den estimerade räckvidden i appen eller i instrumentpanelen. Idag körde jag landsväg, genomsnitt 90 kmh. På 5 faktiska mil utan uppehåll har bilens uppskattade räckvidden minskat ca 9 mil. Det är - 7 grader ute.

När jag tankat fullt har jag ca 580 km uppgiven räckvidd (den ska ha 610 enligt teslas wltp-norm, dvs en ny long range).

Så jag undrar, det är ju varesig wltp-räckvidd den anger, eller den realistiska. Så jag har faktiskt haft räckviddsångest ett par gånger när man är på långresa och man åker på "ångorna" trots att man trott att man ska ha 10-15 mil tillgodo vid destination.

Normalt?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Verdi

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Verdi »

Den beräknar inte. Den utgår från hur mycket den har i batteriet och delar det med typisk förbrukning (~190 Wh/km).


Har du då 40 kWh kvar i batteriet så säger bilen 211 km. Sen att du i själva verket ligger på en förbrukning på 220 Wh/km struntar den i.

Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen. Där kan du se beräknad räckvidd baserad på förbrukningen under de senaste 10/25/50 km. (och även baserat på momentan förbrukning)
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Saab99turbo »

Aha, ja det låter ju ändå betryggande. Men å andra sidan, då bör jag väl ha 61 mil i räckvidd enligt mätaren om bilen bara gått några hundra mil? Vad har ni på en long range med fulladdat batteri?
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8165
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen.
What he said!

När man är ute och kör "på marginalen" så är Consumption-grafen ovärderlig, där ser man både aktuell förbrukning och "Projected range", så länge prognostiserad räckvidd är större än avstånd till målet så är det lugnt, börjar dom två siffrorna närma sig varandra så släpper man bara lite på gasen. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av LarsL »

Navigerar du till målet så kan du ju öppna en graf som visar vilken laddning du kommer ha när du kommer fram. Det gör det enkelt att veta att man kommer fram till målet. Räcker inte räckvidden till lättar man bara lite på farten.

Jag har bytt till procent i displayen för att slippa bry mig om de påhittade siffrorna.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Henrik Torphammar »

Saab99turbo skrev:
Aha, ja det låter ju ändå betryggande. Men å andra sidan, då bör jag väl ha 61 mil i räckvidd enligt mätaren om bilen bara gått några hundra mil? Vad har ni på en long range med fulladdat batteri?
Du kan säkert komma 100mil som du kör sakta, kanske 15mil som du kör fort. 61mil enligt WLTP vill jag säga motsvarar typ 80km/h en sommarkväll utan värme eller AC. Så fort det blir kallare ute så kommer bilen dra mera.

En ganska normal vinterdag så kan jag tänka mig att du ledigt når 3kWh per mil om du inte håller igen lite och då är det ju närmare 30mil räckvidd. Fortfarande helt normalt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Pontus »

Dvs det finns ingen mätmetod i bilen som anger räckvidden med WLTP som förbrukningsreferens.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6150
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Remuz »

Jag vill inte vara dryg, men har du kollat räckvidd i en modern diesel? Min Toyota -14 sa 700km räckvidd, men det gick åt 40km på de 16km jag hade till jobbet, om jag inte förbrände. Värmde jag försvann 1-2mil innan jag började plus typ 3-4mil på resan.

Körde jag Stockholm Göteborg gick det precis på en tank, 48mil räckvidd alltså, trots 70mil på mätaren.

Ungefär som med min X. Långresa stämmer det hyfsat sommar som vinter, men korta resor käkar räckvidd på vintern.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av HX100 »

Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Svenssons »

Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Saab99turbo »

Ja men bra, då känns det normalt. Ska jag ta bort milangivelsen vid batterisymbolen så det inte blir så missvisande.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av GreenMachine »

Svenssons skrev:
Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av LarsL »

Ja, kompritionen blir högre på vinter då motorn kan suga i sig mer kall luft som expanderar i den varma cylindern. Naturligtvis får avgasgeneratorn svårt att start när det är kallt men när den väl är uppe i temperatur funkar den bra.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2695
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av frippe »

GreenMachine skrev:
Svenssons skrev:
Ja, en kortare resa i vinterväglag drar mycket mer än lite längre eftersom bilen värmer batteripack och kupén. Avgasbil drar också mer på vintern men den blir ju mindre oeffektiv eftersom spillvärme från förbränningsmotorn kan användas till uppvärmning. Tror dock att förbränningsmotorn inte behöver lika mycket värme som batteripack på flera hundra kilo.
Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Jo, men så länge motorn och tillhörande system inte nått rätt arbetstemperatur har du större friktioner och mindre smörjning, vilket ger en högre förbrukning. Samt att bilen behöver mer el för att driva ac, stolvärme m.m. vilket påverkar också.
Men förbränningen blir bättre vid kallare luft.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av MarkusL »

Verdi skrev:
Den beräknar inte. Den utgår från hur mycket den har i batteriet och delar det med typisk förbrukning (~190 Wh/km).


Har du då 40 kWh kvar i batteriet så säger bilen 211 km. Sen att du i själva verket ligger på en förbrukning på 220 Wh/km struntar den i.

Det finns dock en lösning. Gå till förbrukningsgrafen. Där kan du se beräknad räckvidd baserad på förbrukningen under de senaste 10/25/50 km. (och även baserat på momentan förbrukning)
Kanske off topic men jag har länge funderat på varför momentan förbrukning skiljer stort mellan 10/25/50. Är momentan inte just momentan? Någon som vet?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2247
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av tor-ake »

frippe skrev:
GreenMachine skrev:

Gör dom verkligen det? Finns kanske någon som har bättre koll än jag men i och med kallare luft så får du väl en bättre förbränning på vintern?
Jo, men så länge motorn och tillhörande system inte nått rätt arbetstemperatur har du större friktioner och mindre smörjning, vilket ger en högre förbrukning. Samt att bilen behöver mer el för att driva ac, stolvärme m.m. vilket påverkar också.
Men förbränningen blir bättre vid kallare luft.
Förbränningen blir varken (väsentligt) bättre eller sämre, luftens densitet ökar, men sammansättningen är ungefär densamma. Lite mindre vattenånga. Hursomhelst, gasspjället släpper in precis så många gram luft som behövs vid en given belastning, om luften är varm sugs en större volym in än om luften är kall, men därefter är skillnaderna mycket små.

I övrigt gäller samma fysik som för elbilar, dvs att luftmotståndet ökar när luften blir kallare, och förbrukningen går upp lite, av den anledningen.

I bruksanvisningen för salig SAAB 9000 fanns det till och med ett diagram över förväntad bränsleförbrukning vid olika vintertemperaturer. Ingenjörsmässigt så det förslår! :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Pontus »

HX100 skrev:
Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh? :shock:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av KnightRider »

Pontus skrev:
HX100 skrev:
Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh? :shock:
310 Wh/km är väl underförstått?
Senast redigerad av KnightRider, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av Pontus »

KnightRider skrev:
Pontus skrev:
HX100 skrev:
Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh? :shock:
310 kWh/km är väl underförstått?
Det skulle innebära att med model S Long Range kan du köra 322 meter, snacka om räckviddsångest :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Fundersam kring bilens beräkning av räckvidd...

Inlägg av KnightRider »

Pontus skrev:
KnightRider skrev:
Pontus skrev:
HX100 skrev:
Japp, blev förvånad efter en nyligen långresa när det var ca - 10. Från att ha haft typ 310kwh i början gick den snabbt ner till 220 kWh och höll sig där. I princip samma som på sommaren trots dubbdäck på en X.
Hur stort batteri har du, 310 kWh? :shock:
310 kWh/km är väl underförstått?
Det skulle innebära att med model S Long Range kan du köra 322 meter, snacka om räckviddsångest :D
Ja det är ju fel enhet från början. 310 Wh/km är det väl menat att vara. Men jag tror många förstår vad han egentligen menade.
Skriv svar