Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar.
De första två eldrivna modellerna ska användas för godstransport och sophämtning i stadsmiljö. Serieproduktionen väntas dra igång i början av 2020.
I februari levererade Volvogruppen sina första eldrivna lastbilar till pilotkunder i Göteborg. Nu växlar fordonsjätten upp och öppnar orderböckerna. Serietillverkningen är tänkt att dra igång i liten skala under mars 2020.
De första modellerna i programmet är tvåaxliga Volvo FL Electric med totalvikt på upp till 16,7 ton och en räckvidd på upp till 300 kilometer. Samt det treaxliga storasyskonet Volvo FE Electric med totaltvikt på upp till 27 ton och en räckvidd på upp till 200 kilometer.
Båda modellerna är tänkta för exempelvis godstransport eller sophämtning i stadsmiljö.
– Global urbanisering kräver urban logistik och lastbilstransporter med noll utsläpp och minskat buller, och det brådskar. Med Volvo FL Electric och Volvo FE Electric kan vi möta dels de stränga miljökraven såväl som de höga affärsmässiga kraven från våra kunder, säger Jonas Odermalm som är chef för avdelningen Product Line Electromobility, i ett uttalande.
Förutom att säljas i Sverige kommer lastbilarna initialt att lanseras i Norge, Tyskland, Schweiz, Frankrike och Nederländerna.
[/quote]
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-borja ... ar-6977652
Volvo marknadsplan, batterierna blir snabbt mycket billigare.
[quote]
Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Moderator: Redaktion
Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Men vad är det där för graf att visa?!? ”Nej, nej, köp inte nu för bövelen 2025 kommer det kosta en bråkdel av vad det kostar nu. Ta en diesel så länge!”
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Jo, hål i huvudet att visa en sådan graf "offentligt".LarsL skrev:Men vad är det där för graf att visa?!? ”Nej, nej, köp inte nu för bövelen 2025 kommer det kosta en bråkdel av vad det kostar nu. Ta en diesel så länge!”
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Redan 2020 är km-kostnaden för en ellastbil lägre än för en diesellastbil.LarsL skrev:Men vad är det där för graf att visa?!? ”Nej, nej, köp inte nu för bövelen 2025 kommer det kosta en bråkdel av vad det kostar nu. Ta en diesel så länge!”
BYD har ju redan visat att man har grym tillförlitlighet, och låg driftskostnad per km.
Därför säljer man mest med el-lokalbussar nu i Sverige.
https://www.bussmagasinet.se/2019/11/tv ... d-busstur/Från BYD kommer också de elva batteribussar som Nobina kör i Lidköping på uppdrag av Västtrafik. Även i Lidköping körs hela stadstrafiken sedan i augusti med elbussar från BYD.
– Att köra 100 procent av trafiken under en månad vet vi alla i branschen är mycket svårt. Det är något som kräver engagemang, motivation, väl fungerande processer samt en teknik som håller. Gör man rätt lösning från början så ger eltekniken inte bara förutsättningar att vara tyst och miljövänlig, utan även en förbättrad leveranssäkerhet, kommenterar Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.
https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
Tesla kommer ju med sina lastbilar, där inköpspriset inte ligger så långt ifrån diesellastbilen.
Och Tesla Semis räckvidd är 800km istället för Volvo och Scanias 300km.
https://www.tesla.com/no_NO/semi
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar
Men teslas semi är väl inte tänkt att gå som distributionsbil/sopbil i städer? Den ska väl dra semitrailers på highway?Zalman3 skrev:Redan 2020 är km-kostnaden för en ellastbil lägre än för en diesellastbil.LarsL skrev:Men vad är det där för graf att visa?!? ”Nej, nej, köp inte nu för bövelen 2025 kommer det kosta en bråkdel av vad det kostar nu. Ta en diesel så länge!”
BYD har ju redan visat att man har grym tillförlitlighet, och låg driftskostnad per km.
Därför säljer man mest med el-lokalbussar nu i Sverige.
https://www.bussmagasinet.se/2019/11/tv ... d-busstur/Från BYD kommer också de elva batteribussar som Nobina kör i Lidköping på uppdrag av Västtrafik. Även i Lidköping körs hela stadstrafiken sedan i augusti med elbussar från BYD.
– Att köra 100 procent av trafiken under en månad vet vi alla i branschen är mycket svårt. Det är något som kräver engagemang, motivation, väl fungerande processer samt en teknik som håller. Gör man rätt lösning från början så ger eltekniken inte bara förutsättningar att vara tyst och miljövänlig, utan även en förbättrad leveranssäkerhet, kommenterar Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.
https://www.bussmagasinet.se/2019/09/by ... r-augusti/Augusti blev också den första månaden någonsin då elbussar toppade registreringsstatistiken i Sverige.
Här är statistiken över nyregistrerade, tunga bussar under augusti:
BYD 36
Setra 25
Volvo 9
Mercedes-Benz 9
VDL 3
Scania 3
Neoplan 1
Tesla kommer ju med sina lastbilar, där inköpspriset inte ligger så långt ifrån diesellastbilen.
Och Tesla Semis räckvidd är 800km istället för Volvo och Scanias 300km.
https://www.tesla.com/no_NO/semi