Funderar på att köpa en Model 3
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
Hej Alla,
Ny här och intresserad av en Tesla Model 3,
Jag bor i Uppland området.
Jag hoppas någon här skulle kunna ge mig svar på ett par funderingar.
Jag pendlar varje dag ca 12 mil och därför funderar jag på en long range Model 3. Motorväg 90% och 10% landsväg. Mellan norduppland och Uppsala.
Men kruxet är att jag kan inte ladda på jobbet utan det kommer bara att ske från hemmet, självklart skaffas en wallbox men nu till min fundering:
Hur dåligt är det för räckvidden på batteriet att t ex när det under vintern: bilen står från 8-17 varje vardag utan att ladda dvs kan inte ha bilen varm,
vet att jag kan förvärma ca 1timme innan men hur mycket räckvidd kommer man förlora på det?
Tar det lång tid för värmen i bilen att komma igång om man inte förvärmer?
Är en riktig frysskit så kommer ha minst 22-23grader bilen vilket jag förstått "kostar" en jäkla massa räckvidd. eller har jag fel?
Vad har ni för "riktiga" mil att uppge att den klarar...
Tips?
Är performance värt de extra den kostar eller är long range det bästa valet? (standard ej intressant då den ej är fyrhjulsdriven)
Hoppas på bra köp tips. Skall till Tesla Täby på lördag.
Ny här och intresserad av en Tesla Model 3,
Jag bor i Uppland området.
Jag hoppas någon här skulle kunna ge mig svar på ett par funderingar.
Jag pendlar varje dag ca 12 mil och därför funderar jag på en long range Model 3. Motorväg 90% och 10% landsväg. Mellan norduppland och Uppsala.
Men kruxet är att jag kan inte ladda på jobbet utan det kommer bara att ske från hemmet, självklart skaffas en wallbox men nu till min fundering:
Hur dåligt är det för räckvidden på batteriet att t ex när det under vintern: bilen står från 8-17 varje vardag utan att ladda dvs kan inte ha bilen varm,
vet att jag kan förvärma ca 1timme innan men hur mycket räckvidd kommer man förlora på det?
Tar det lång tid för värmen i bilen att komma igång om man inte förvärmer?
Är en riktig frysskit så kommer ha minst 22-23grader bilen vilket jag förstått "kostar" en jäkla massa räckvidd. eller har jag fel?
Vad har ni för "riktiga" mil att uppge att den klarar...
Tips?
Är performance värt de extra den kostar eller är long range det bästa valet? (standard ej intressant då den ej är fyrhjulsdriven)
Hoppas på bra köp tips. Skall till Tesla Täby på lördag.
Re: Funderar på att köpa en Model 3
Hej,
Antar att din pendling är 12 mil totalt (inte enkel väg). Borde då inte vara några som helst problem med räckvidd på vintern även om det blir riktigt kallt. Väntar dock själv på riktig vinter för att se hur det funkar. Fick min M3 LR med dragkrok i slutet av juni...
Antar att din pendling är 12 mil totalt (inte enkel väg). Borde då inte vara några som helst problem med räckvidd på vintern även om det blir riktigt kallt. Väntar dock själv på riktig vinter för att se hur det funkar. Fick min M3 LR med dragkrok i slutet av juni...
Senast redigerad av M455E, redigerad totalt 1 gånger.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Jag testade att planera Tierp-Uppsala i -30 och regn
och fick då 27% kvar i batteriet när jag kom hem. Detta är med min SR+ så LR borde vara helt problem fritt.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... f58c7cd06c

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... f58c7cd06c
12 mil är inget problem oavsett väder.
Ladda så du har ca 50% när du kommer till jobbet, bäst för batteriet.
Förvärm och ha så mkt värme du gillar.
Köper du privat är Performance det givna valet IMO.
Se fram emot en roligare, bekvämare och billigare pendling!
PS. Kom ihåg att använda referalkod vid beställning!

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Full fräs på värmen en timme drar 6kWh, men så mycket kommer du inte att göra av med om du inte ska ha en bastu. För mig i SR+ är 6kWh 12%.
Varför vill du förvärma i en timme?
Jag pendlar med min eGolf, (som har ett pytte litet batteri...), 8 mil om dagen. Och det fungerar fint. Förvärmer några minuter innan jag åker hem från jobbet. Jag laddar normalt inte på jobbet. Jag har gärna 24 grader i bilen 

eGolf -17
- metchristian
- Teslaägare
Ingen aning om varför just 1 timme, det stod på tesla hemsidan som tips att förvärma i 1timme innan.LarsL skrev:Full fräs på värmen en timme drar 6kWh, men så mycket kommer du inte att göra av med om du inte ska ha en bastu. För mig i SR+ är 6kWh 12%.
och bastuvärme behöver jag inte...
Så 30min?
Senast redigerad av metchristian, redigerad totalt 1 gånger.
- metchristian
- Teslaägare
taliz skrev:12 mil är inget problem oavsett väder.
dum fråga men hur får jag tag på en sån då? men det ger väl ingen rabatt? referalkod ???
Ny inom tesla området så ber om ursäkt för att jag inte har koll på detta..
- metchristian
- Teslaägare
Hört mycket gott om egolfen men har en Golf R idag så tyvärr lockar inte Golfen mig...becker skrev:Jag pendlar med min eGolf, (som har ett pytte litet batteri...), 8 mil om dagen. Och det fungerar fint. Förvärmer några minuter innan jag åker hem från jobbet. Jag laddar normalt inte på jobbet. Jag har gärna 24 grader i bilen
däremot Tesla Model 3 Performance…
Referalkoden ger dig 1500km fri Supercharging. Du hittar koder under användarnas namn till vänster här på forumet. Det är enda sättet vi får dela våra koder här på forumet.metchristian skrev:taliz skrev:12 mil är inget problem oavsett väder.
dum fråga men hur får jag tag på en sån då? men det ger väl ingen rabatt? referalkod ???
Du kan säkert hitta referal kod i några av våra profiler 

Mitt inlägg var för att visa att om jag klarar 8 mil i Golfen så kommer en LR klara 12 mil utan problemmetchristian skrev:Hört mycket gott om egolfen men har en Golf R idag så tyvärr lockar inte Golfen mig...becker skrev:Jag pendlar med min eGolf, (som har ett pytte litet batteri...), 8 mil om dagen. Och det fungerar fint. Förvärmer några minuter innan jag åker hem från jobbet. Jag laddar normalt inte på jobbet. Jag har gärna 24 grader i bilen
däremot Tesla Model 3 Performance…

eGolf -17
- metchristian
- Teslaägare
Ah! va nice! då skall jag använda din när jag beställer bilen på lördag (kan man använda det när jag beställer direkt på plats hos Tesla Täby?)LarsL skrev:Referalkoden ger dig 1500km fri Supercharging. Du hittar koder under användarnas namn till vänster här på forumet. Det är enda sättet vi får dela våra koder här på forumet.metchristian skrev:taliz skrev:12 mil är inget problem oavsett väder.
De flesta här har en sådan kod i sin profil. Bara att klicka på användarnamnet så dyker den upp (man får inte göra reklam för den direkt i ett inlägg/signatur). Både du och kodinnehavaren får 1500 km gratis laddning på Teslas ”Superchargers” (snabbladdare utmed vägarna).metchristian skrev:dum fråga men hur får jag tag på en sån då? men det ger väl ingen rabatt? referalkod ???
Även om du förvärmer i t.ex. 30 minuter så kommer inte maxeffekt (ca 5kW) att användas hela tiden, utan bara tills önskad temperatur uppnås. Därefter används bara den effekt som krävs för att upprätthålla den temperaturen.
5kW är som ett mindre bastuaggregat så det går oftast ganska fort att komma upp i temperatur, till skillnad från en bil med förbränningsmotor där det kalla motorblocket äter upp en hel del värme först.
Model 3 SR+ vit, drag.
Ja, det går att säga koden till säljaren på Tesla om du inte vill lägga ordern över nätet.metchristian skrev:Ah! va nice! då skall jag använda din när jag beställer bilen på lördag (kan man använda det när jag beställer direkt på plats hos Tesla Täby?)
Lycka till med köpet!
- metchristian
- Teslaägare
Jag hoppas de har någon model 3 inne för provkörning men jag har kört model s100 performance en gång så tänkte faktiskt köpa oavsett men fortfarande inte bestämt mig än för long range eller performence..LarsL skrev:Ja, det går att säga koden till säljaren på Tesla om du inte vill lägga ordern över nätet.metchristian skrev:Ah! va nice! då skall jag använda din när jag beställer bilen på lördag (kan man använda det när jag beställer direkt på plats hos Tesla Täby?)
Lycka till med köpet!
Hur många av er köpte till Total Autopiloten förresten?? Jag funderar på att skita i det och på så sätt få ner inköpspriset och sen kanske köpa det i efterhand senare men jag känner inte att jag har något
direkt behov att total autopilot, jag gillar att köra bil.. inte åka bil....
skall köpa privat.
Jag köpte ej FSD. Enda jag saknar är filbyten vid AP på motorväg.
Jag köpte privat och utan att ha provkört någon Model 3 innan jag körde iväg i min egen. Gillar du lite sportigare bilar kommer du älska Model 3 (gissar jag).
Jag struntade i FSD, full self drivning, vid köpet. Min tanke var att om jag blev sugen så skulle jag ta av bonus pengarna och köpa det om 6 månader. Alternativt att det kommer någon drive med lite extrapris innan årsbokslutet för Tesla.
Mitt tips är nog ändå att vänta lite och känna på bas AP, Autopilot, först.
Jag struntade i FSD, full self drivning, vid köpet. Min tanke var att om jag blev sugen så skulle jag ta av bonus pengarna och köpa det om 6 månader. Alternativt att det kommer någon drive med lite extrapris innan årsbokslutet för Tesla.
- metchristian
- Teslaägare
LarsL skrev:Jag köpte privat och utan att ha provkört någon Model 3 innan jag körde iväg i min egen. Gillar du lite sportigare bilar kommer du älska Model 3 (gissar jag).
Jag gillar lite sportigare bilar... Har haft Golf Gti, Audi S3 och nu Golf R men för många år sedan hade jag även tillgång till dogde Viper, bmw Z4 3.0 (via jobbet).
Det va precis ungefär exakt samma tanke som jag funderade... bonus pengar till FSD. då jag får ner inköpspriset på skippa vid beställning..
vinterdäck, beställde ni via tesla eller har ni köpt via däck firma?
Du skulle kunna ha 12 mil enkel väg till jobbet och ändå klara dig med en LR AWD+förvärmning+23 grader i kupén även de allra kallaste dagarna helt utan problem.
Riktigt hög förbrukning får man bara om man kör många korta sträckor under en dag. Med 2 ganska långa sträckor per dag så är det inga som helst problem.
Model 3 är magisk. Du kommer älska den om du gillar sportighet. Jag har haft många sportiga bilar (M5, ISF, F-Type, Scirocco R mm), men inget är ens i närheten av responsen i min Model 3!
Köper du privat så köp Performance (självklart!). Leasar du förmånsbil så givetvis LR (pga mkt lägre förmånsvärde).
Riktigt hög förbrukning får man bara om man kör många korta sträckor under en dag. Med 2 ganska långa sträckor per dag så är det inga som helst problem.
Model 3 är magisk. Du kommer älska den om du gillar sportighet. Jag har haft många sportiga bilar (M5, ISF, F-Type, Scirocco R mm), men inget är ens i närheten av responsen i min Model 3!
Köper du privat så köp Performance (självklart!). Leasar du förmånsbil så givetvis LR (pga mkt lägre förmånsvärde).
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Personligen hade jag aldrig valt Performance över Long Range AWD men det beror på att jag inte värderar de egenskaperna särskilt högt -- särskilt inte den något kortare räckvidden.
Med det sagt ska man väl tillägga att de svenska priserna är satta med en mycket mindre skillnad mellan LR AWD och P (40 kSEK) än motsvarande i USA ($8500, som med svenska momspåslag och annat borde motsvara åtminstone 100 kSEK).
Så för privatköp kan man argumentera för att Performance är en "bättre deal" än LR AWD i Sverige. Som jag förstår det beror det på betydligt bättre förmånsvärden för den sistnämnda, vilket gör att den oftast väljs för företagsleasing här. Så då rabatteras Performance lite grand för att säljas typ alls. Men det kan säkert någon annan forummedlem upplysa mer om.
Jag har beställt en SR+ privat och jag lade till vinterhjul. På bythjul.com kunde jag fått en uppsättning samma däck och fulare fälg inkl. TMPS för totalt 18kSEK i stället för Teslas 22kSEK så jag bestämde mig för att det inte var värt att snåla på det. Men du sneglar ju på Performance så du hamnar i en annan kostnadsliga förstås.
Med det sagt ska man väl tillägga att de svenska priserna är satta med en mycket mindre skillnad mellan LR AWD och P (40 kSEK) än motsvarande i USA ($8500, som med svenska momspåslag och annat borde motsvara åtminstone 100 kSEK).
Så för privatköp kan man argumentera för att Performance är en "bättre deal" än LR AWD i Sverige. Som jag förstår det beror det på betydligt bättre förmånsvärden för den sistnämnda, vilket gör att den oftast väljs för företagsleasing här. Så då rabatteras Performance lite grand för att säljas typ alls. Men det kan säkert någon annan forummedlem upplysa mer om.

Jag har beställt en SR+ privat och jag lade till vinterhjul. På bythjul.com kunde jag fått en uppsättning samma däck och fulare fälg inkl. TMPS för totalt 18kSEK i stället för Teslas 22kSEK så jag bestämde mig för att det inte var värt att snåla på det. Men du sneglar ju på Performance så du hamnar i en annan kostnadsliga förstås.
Model 3 SR+ vit, drag.
Den högre förbrukningen beror på 20" fälgar istället för 18" fälgar. Gillar man sportighet som TS skrev så vill man ändå ha 20" fälgarna, man vill ha den extra prestandan men framförallt vill man ha track mode.
Jag älskar min LR AWD, men köpte jag privat hade jag med glädje lagt 150k extra för en performance. När det skiljer 50k är det verkligen en självklarhet imo.
På företaget är det dock nästan 50% dyrare med en P och SÅ mycket extra är det inte värt ens för mig...
Jag älskar min LR AWD, men köpte jag privat hade jag med glädje lagt 150k extra för en performance. När det skiljer 50k är det verkligen en självklarhet imo.
På företaget är det dock nästan 50% dyrare med en P och SÅ mycket extra är det inte värt ens för mig...
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- metchristian
- Teslaägare
Har ni beställt originalwallbox eller har ni någon annan wallbox?
hur mycket kostade installationen av wallbox?
hur mycket kostade installationen av wallbox?
Jag beställde mina vinterdäck från Bythjul.com. Det var problemfritt och hjulen kom hem direkt till gårdsplanen. Samtidigt sparade jag 4-5000kr på det jämfört med orginal från Tesla.
- metchristian
- Teslaägare
ja tesla egna priser är ju rena skämtet när det kommer till vinterdäckspaketet...LarsL skrev:Jag beställde mina vinterdäck från Bythjul.com. Det var problemfritt och hjulen kom hem direkt till gårdsplanen. Samtidigt sparade jag 4-5000kr på det jämfört med orginal från Tesla.
kollade till performance, tesla 43000 och på bythjul.com : 25908kr inkl tesla tpms ventiler