Oopps, vad har jag gjort nu!?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Oopps, vad har jag gjort nu!?

Inlägg av HelectriC »

Bilen börjar bli lite gammal (6 månader :lol: ) så jag beställde en ny 90D precis :shock:
Leverans i december, men har inte berättat för frugan ännu, oopps :?
Blev iaf en Deep Blue med grå next gen, pano, hifi, luft, grå 21", svart alcantara, autopilot och premium interiör :D
Funkade fint att använda min egen referrallink om det är nån som undrar.

Det enda jobbiga nu är att jag måste börja om från början med alla mina mods; solfilm, dashcam, trunk/frunk ledlister, lackbehandling, men det får väl ses som terapi :lol:

Undrar om man ska sälja den gamla med orginalfälgarna med vinterdäck eller tredjeparts med sommardäck?

Ahh, detta gjorde ju det inte lättare att sova ikväll
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Oopps, vad har jag gjort nu!?

Inlägg av chpaulin »

Galning ;)

Vad skall du göra med den gamla? Har du blinkers på den förresten ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

chpaulin skrev:
Galning ;)

Beställde den nya utan blinkerspaket :lol:
Har säkert de gamla liggande nånstans så att köparen kan få de i en påse.

Den gamla går nog på begagnatmarknaden, priserna ligger över det jag betalade för den som ny :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
så jag beställde en ny 90D precis :shock:
Hade inte du en 85D redan?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Why?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Why?

Kul att byta och bilarna är ju så stabila i pris att dom knappt sjunker nåt i värde på 6-7 månader. Om priserna dessutom fortsätter stiga, så är det ju bara att satsa.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

HelectriC skrev:
Hade man vetat detta från början så skulle man beställt 10 st direkt och fått en Model X.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Hade man vetat detta från början så skulle man beställt 10 st direkt och fått en Model X.
Problemet då är väl kanske att du måste köpa alla de 10 bilarna, sen har du 11 bilar iofs och kan starta bilpool.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nej, riktigt så knäpp som det verkar är jag inte. Jag har beställt bilen med en liten förhoppning om att det kommer en prishöjning och/eller nya tillval (ledljus, ventilerade säten eller nåt annat kul) samtidigt som dom presenterar Model X imorgon. På samma sätt som alla bilar producerade runt tiden då D-bilarna blev presenterad som fick Autopilot utan att dom hade beställt det. Dessa bilar gick för betydligt högre priser 6 månader efter inköp än vad de kostade nya, det finns massa folk här som absolut ska ha det senaste och mig kostar det inget att försöka (endast räntan på depositionen då, men det är ju verkligen försumbart).
Om det inte blir någon förändring under de kommande två veckorna, så avbeställer jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja men man har 3 månader på sig att sälja dom.
Om dom är svårsålda så hade mina kunnat Dra av 50 000 på resp bil, +att folk får snabbare leverans. Så har man en Model X för 500 k.

Det är såklart lite gambling, men ändå.

Jag satt i januari och funderade på att beställa flera bilar eftersom jag hört ryckte om priset.
Hade jag skulle vetat hur mycket det skulle gå upp så hade jag beställt ett gäng.
I värsta fall hade man blivit med depositionen.

Men så är det såklart alltid. Lätt att vara efterklok.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Nej, riktigt så knäpp som det verkar är jag inte. Jag har beställt bilen med en liten förhoppning om att det kommer en prishöjning och/eller nya tillval (ledljus, ventilerade säten eller nåt annat kul) samtidigt som dom presenterar Model X imorgon. På samma sätt som alla bilar producerade runt tiden då D-bilarna blev presenterad som fick Autopilot utan att dom hade beställt det. Dessa bilar gick för betydligt högre priser 6 månader efter inköp än vad de kostade nya, det finns massa folk här som absolut ska ha det senaste och mig kostar det inget att försöka (endast räntan på depositionen då, men det är ju verkligen försumbart).
Om det inte blir någon förändring under de kommande två veckorna, så avbeställer jag.
Aha, det var ju ganska smart. Så om du får en 90D med en mängd grejer som du inte beställt så säljer du din gamla och behåller den nya, eller säljer du den nya och behåller den gamla?
Det kommer säkert massor av nyheter i Model X, och mycket av det kommer förhoppningsvis också till Model S. Jag hoppas intensivt på att det kommer att vara möjligt att eftermontera dragkrok på Model S. Det är skit att bo i villa utan möjlighet till släp - det är allt annat än lockande att köra svarta sopsäckar innehållandes halvt förmultnande trädgårdsavfall i Model S bagage.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, det är skit att det inte finns dragkrok.

Jag löste det med inköp av en kompostkvarn samtidigt som Model S-köpet, så slipper jag köra trädgårdsavfall och ris i bilen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

HelectriC skrev:
Enligt reglerna så får man inte göra det
http://www.teslamotors.com/sv_SE/support/referral-program skrev:
Vilkor
Hänvisningar gäller enbart nuvarande Teslaägare, du kan inte hänvisa till dig själv.
Min gissning är att de låter dig få rabatten, men om någon snabbt skulle ha köpt 10 Model S till sig själv med sin egen länk när programmet lanserades så skulle det inte göra att den fick en Model X också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
MagnusG

Inlägg av MagnusG »

HelectriC skrev:
chpaulin skrev:
Galning ;)

Beställde den nya utan blinkerspaket :lol:
Har säkert de gamla liggande nånstans så att köparen kan få de i en påse.

Den gamla går nog på begagnatmarknaden, priserna ligger över det jag betalade för den som ny :D

Jag startade en tråd om andrahandsvärdet på elbilar för ett tag sen och där trodde de flesta att andrahandsvärdet skulle följa det som är på ICE bilar med en halvering var tredje år. Det ska vara väldigt få bilar som inte tappar i värde efter ett halvår. Ser ut som det kan bli en helt annan marknad för elbilar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast när det gäller Model S så är den största delen av förklaringen den stigande dollarn mot europeiska valutor (utom CHF), så nybilspriserna i lokal valuta har gått upp, och dragit med sig begagnatpriserna. Man kan nog inte dra alltför stora slutsatser om elbilar i allmänhets prisutveckling, eller ens Model S, om dollarn börjar gå ner igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
MagnusG

Inlägg av MagnusG »

bylund skrev:
Fast när det gäller Model S så är den största delen av förklaringen den stigande dollarn mot europeiska valutor (utom CHF), så nybilspriserna i lokal valuta har gått upp, och dragit med sig begagnatpriserna. Man kan nog inte dra alltför stora slutsatser om elbilar i allmänhets prisutveckling, eller ens Model S, om dollarn börjar gå ner igen.
Jag tror inte att traditionella bilar som Chevrolet eller Ford går att sälja för ett högre begagnatpris bara för att dollarn gått upp. Enda gångerna man kan få mer för bilen när den relativt ny är väl när Ferrari och liknande bilmärken kommer med en begränsad upplaga av en bilmodell. Annars är det bara positivt att elbilar kan få ett så högt andrahandsvärde, det är fler som vågar köpa en Tesla Model S om man vet att de håller värdet bättre än ICE bilar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Aha, det var ju ganska smart. Så om du får en 90D med en mängd grejer som du inte beställt så säljer du din gamla och behåller den nya, eller säljer du den nya och behåller den gamla?
Det kommer säkert massor av nyheter i Model X, och mycket av det kommer förhoppningsvis också till Model S. Jag hoppas intensivt på att det kommer att vara möjligt att eftermontera dragkrok på Model S. Det är skit att bo i villa utan möjlighet till släp - det är allt annat än lockande att köra svarta sopsäckar innehållandes halvt förmultnande trädgårdsavfall i Model S bagage.
vet faktiskt inte helt vad ska gøra, beror lite på hur det utvecklar sig. Egentligen ær jag inte så vældigt intresserad av att chippa in 200k før att får en lite yngre bil med några fler funktioner, men nær priserna ær såpass stabila, så kan det vara ok ændå. Sen ska det ju komma moms på elbilar i Norge om nåt/några år och det hjælper ju sjælvklart också till att hålla begpriserna høga. Jaja, får se hur det går. En sak ær iaf sæker, jag kommer inte sitta med två Teslor, frun vill ju inte ens køra den nuvarande:-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

MagnusG skrev:
bylund skrev:
Jag tror inte att traditionella bilar som Chevrolet eller Ford går att sälja för ett högre begagnatpris bara för att dollarn gått upp. Enda gångerna man kan få mer för bilen när den relativt ny är väl när Ferrari och liknande bilmärken kommer med en begränsad upplaga av en bilmodell. Annars är det bara positivt att elbilar kan få ett så högt andrahandsvärde, det är fler som vågar köpa en Tesla Model S om man vet att de håller värdet bättre än ICE bilar.
hade det varit en annan bil från USA som var lika populær som Model S, så hade nog æven den hållt ett stabilt beg pris, men jag kan inte komma på någon annan amerikansk bil som ær lika populær. Många amerikanska bilar har nog blivit dyrare (utan att jag har undersøkt) tex Corvette, Mustang, Camaro, men det ær ju inte alls likä høg efterfrågan på de bilarna, så dom klarar sig inte lika bra. Teslas fenomenala beg priser ær som det skrivits starkt lænkat till dollarkurs och prishøjningar. Sen hjælper det nog att bilen i sig ær ganska lik de førsta som kom ut 2012. Hade modellen gått igenom en ordentlig facelift, så hade nog de ældre tappat mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Väldigt få andra tillverkare som inte valuta säkrar och håller samma pris över året.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Väldigt få andra tillverkare som inte valuta säkrar och håller samma pris över året.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ja, Tesla ær væl ganska okonventionella nær det gæller det mesta.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

De pratade om "good faith" eller något sånt. Jag tror inte att Tesla skulle ha tyckt att tip bilar till dig själv var good faith...

Smart i övrigt med beställningen.
Skriv svar