Hej
Har fått denna laddbox installerad (av elektriker) i vårt nya hus, har haft den monterad några dagar innan jag nu tänkte ladda med den.
Boxen har blinkat konstant sedan strömmen tillkopplades.
Tog ett tag innan jag fick boxen kopplad till appen men nu finns den där.
I dag på e-m skulle jag provladda Leaf'en för första gången, bilen piper till som den alltid gör när man kopplar till laddaren men inga lampor indikerar laddning.
Kollar man i appen så står det att bil finns inkopplad men inte laddar.
Kopplar man bort kabeln så säger appen att ingen bil är inkopplad.
Provat med att starta boxen manuellt, både med laddkabeln i bilen och utan med samma utfall, boxan piper till och hela stapeln lyser grönt i en sekund för att sedan gå tillbaka till blinka vit/gult
Jag har gjort lite inställningar i appen att ladda max 10 A, stod från börja på 32 A och det har jag inte säkring för, inväntar också på leveransen av Watty som jag har beställt samtidigt som boxen.
Har vart i kontakt med Tibber som sålt boxen då mitt första problem är att jag idag inte har någon ordinarie elkabel då Vattenfall som är nätleverantör där vi bor inte har kopplat in kabeln ännu, tydligen är det stormen Alfrida som gör att Vattenfall inte har tid. Så vi går fortfarande på byggströmmen.
Efter kontakt med Tibber och lite hjälp så kom jag vidare i appen för att koppla ihop boxen.
Vänder mig nu till er här om ni har några tips på vad jag kan göra i helgen för att få igång laddboxen. Har lagt in en fråga i Tibber's chat, men man vet inte när de svarar då det är helg.
Tackar på förhand.
Easee for dummies?
Moderator: Redaktion
Re: Easee for dummies?
Långsökt kanske men kolla så att "Access only for RFID tags" inte är på i konfigen.Erxon skrev:Hej
Har fått denna laddbox installerad (av elektriker) i vårt nya hus, har haft den monterad några dagar innan jag nu tänkte ladda med den.
Boxen har blinkat konstant sedan strömmen tillkopplades.
Tog ett tag innan jag fick boxen kopplad till appen men nu finns den där.
I dag på e-m skulle jag provladda Leaf'en för första gången, bilen piper till som den alltid gör när man kopplar till laddaren men inga lampor indikerar laddning.
Kollar man i appen så står det att bil finns inkopplad men inte laddar.
Kopplar man bort kabeln så säger appen att ingen bil är inkopplad.
Provat med att starta boxen manuellt, både med laddkabeln i bilen och utan med samma utfall, boxan piper till och hela stapeln lyser grönt i en sekund för att sedan gå tillbaka till blinka vit/gult
Jag har gjort lite inställningar i appen att ladda max 10 A, stod från börja på 32 A och det har jag inte säkring för, inväntar också på leveransen av Watty som jag har beställt samtidigt som boxen.
Har vart i kontakt med Tibber som sålt boxen då mitt första problem är att jag idag inte har någon ordinarie elkabel då Vattenfall som är nätleverantör där vi bor inte har kopplat in kabeln ännu, tydligen är det stormen Alfrida som gör att Vattenfall inte har tid. Så vi går fortfarande på byggströmmen.
Efter kontakt med Tibber och lite hjälp så kom jag vidare i appen för att koppla ihop boxen.
Vänder mig nu till er här om ni har några tips på vad jag kan göra i helgen för att få igång laddboxen. Har lagt in en fråga i Tibber's chat, men man vet inte när de svarar då det är helg.
Tackar på förhand.
Ser ut så här i appen (konfigureringen via browsern)Erxon skrev:Någon sådan inställning hittar jag inte i appen, tyvärr
Edit: (sista tre siffrorna i adressen kan vara andra för din box)
Edit 2: Insåg att din box kanske inte ansluter via wifi och att elektrikern kanske inte lämnat över manualen.
Om den blinkar gult längst ner så behöver boxen konfigureras. Blinkar den vitt så är det nog RFID inställningen.
Snabbguide: https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2o ... 4_EN_D.pdf
Användarguide: https://assets.ctfassets.net/zq85bj8o2o ... 7_EN_D.pdf
Senast redigerad av zed, redigerad totalt 1 gånger.
Så där ser det inte ut i min app (Tibbers)
Ser ut så här Nu är ingen sladd kopplad till någon bil, när det gjorde det så stod det att en bil är inkopplad men ingen laddning.
Ser ut så här Nu är ingen sladd kopplad till någon bil, när det gjorde det så stod det att en bil är inkopplad men ingen laddning.
Yes, insåg att jag var otydlig vad jag menade, redigerade inlägget ovanErxon skrev:Så där ser det inte ut i min app (Tibbers)

Det där är inte appen till boxen, det där är Tibbers eget gränssnitt. Du måste logga in direkt i boxen med dator eller mobil.Erxon skrev:Så där ser det inte ut i min app (Tibbers)
Hur man gör står i manualen, se kapitel sex i snabbguiden som zed länkar till ovan.
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Hej och tack för hjälpen
Nu är boxen "up and running"
Det var att konfigurera boxen som gjorde att det blev bra
Tack än en gång för hjälpen
Nu är boxen "up and running"
Det var att konfigurera boxen som gjorde att det blev bra
Tack än en gång för hjälpen