Funderar på att köpa en Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Funderar på att köpa en Model 3

Inlägg av LarsL »

metchristian skrev:
LarsL skrev:
Jag beställde mina vinterdäck från Bythjul.com. Det var problemfritt och hjulen kom hem direkt till gårdsplanen. Samtidigt sparade jag 4-5000kr på det jämfört med orginal från Tesla.
ja tesla egna priser är ju rena skämtet när det kommer till vinterdäckspaketet...

kollade till performance, tesla 43000 och på bythjul.com : 25908kr inkl tesla tpms ventiler
Dessutom noll trassel med att boka tid och åka till Tesla. Tesla verkar ju också ha svårt att leverera alla hjul i tid.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Alltså i 12 minus räcker det med 6 min defroster för att bilen skall vara varm och rutorna isfria.
Man kommer ca 35 mil vintertid utan större problem.
Teslas vinterhjul är dyra men utifrån dimension, däckval, TPMS och fälgar så får man betala det i stort sett överallt.
Jag kör Performance 18”. Otroligt skojig bil.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Referalkoden ger dig 1500km fri Supercharging. Du hittar koder under användarnas namn till vänster här på forumet. Det är enda sättet vi får dela våra koder här på forumet.
Ser du dem till vänster? Jag ser dem till höger! :?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Har ni några bra tips att tänka på när jag besöker Tesla Täby eller är Tesla Mall of Scandinavia bättre?
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jag var och hämtade min m3 lr awd 27/8 och tyckte att jag kollade min bil rätt ok innan men
efter nån vecka såg jag att ena bakdörren inte satt fast som den ska utan det glipade ca 3 mm
både uppåt och utåt. Sen var hårdplasten bak på förarsätet inte fastsatt riktigt utan stack ut
fem cm där säte och ryggstöd möts. Det blev inte riktigt bra ändå efter att jag lämnat in bilen i Trondheim
nån månad efter att jag påpekat detta. En resa på ca 35 mil enkel. Åkte över Gäddede hem så det blev ca 45 mil.
Sen har min granne som varit lackerare hela sitt liv tittat på bilen och såg direkt att bilen
inte är ordentligt lackad utan grundlacken lyser igenom på dörrarna där plåten går runt. (omvik)
Detta struntar jag i då det ska vara rätt ljus och vinkel för att se detta. Sen att det är olackat lite
här och där går ju heller inte att göra så mycket åt men är ruggigt irriterande när man ser det.
Verdi

Inlägg av Verdi »

metchristian skrev:
Har ni några bra tips att tänka på när jag besöker Tesla Täby eller är Tesla Mall of Scandinavia bättre?

Täby är ju lugnare. Och om man ska provköra så är det väl också lite bättre vägar runt Täby än i Solna?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Verdi skrev:
metchristian skrev:

Täby är ju lugnare. Och om man ska provköra så är det väl också lite bättre vägar runt Täby än i Solna?
Tänkte mer på erfarenhet av personalen etc men jag har jobbat i täby området, ja det är lugnare där..
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

metchristian skrev:
Verdi skrev:
metchristian skrev:

Tänkte mer på erfarenhet av personalen etc men jag har jobbat i täby området, ja det är lugnare där..
Håller med att Täby har lite trevligare vägar att provköra på. Ang förbrukning så har jag ett snitt på ca 1,85kwh/mil sedan jag plockade ut bilen i april och har nästan 3000mil på mätaren (Model 3 LR AWD 18" däck). Bara hör av dig om du har några frågor :)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Överanalysera inte! Forutsatt att du har råd så är det bara att åka till Täby, provkör och om du gillar så beställ. Du har tillfällen att ångra dig ändå, men tror som sagt att det blir lite analys-paralys. Förstår att det är ett kvalificerat beslut men vi är många här som är glada och nöjda och som köpt utan att ens provsitta bilen.

Första gången som jag körde en Model X var när jag körde ut min egen från Trosta.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

GreenMachine skrev:
Överanalysera inte! Forutsatt att du har råd så är det bara att åka till Täby, provkör och om du gillar så beställ. Du har tillfällen att ångra dig ändå, men tror som sagt att det blir lite analys-paralys. Förstår att det är ett kvalificerat beslut men vi är många här som är glada och nöjda och som köpt utan att ens provsitta bilen.

Första gången som jag körde en Model X var när jag körde ut min egen från Trosta.
Har beställt en Model 3 med 19" long range och vinterdäck.

Struntade i performance.

däremot blev jag lite konfunderat när jag kom hem... står reducerad premium interiör.... så står det bara på standard range medan på long och performance på hemsidan säger premium interiör.

min beställnings spec.

Beskrivning Pris (SEK)
Long Range med fyrhjulsdri5 659 900,00 kr
Midnight Silver Metallic-lack 11 700,00 kr
19" Sport-fälgar 17 300,00 kr
Helsvart reducerad premiuminteriör Ingår
Autopilot Ingår
18'' Nokian vinterdäck (odubbade) med Aero-fälgar 22 200,00 kr
Leverans- och registreringsavgi5 9 180,00 kr
Pris anges exklusive moms 576 224,00 kr Priset inkluderar moms 720 280,00 kr
Moms (25%) 144 056,00 kr
Priset inkluderar moms 720 280,00 kr
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Referalkoden ger dig 1500km fri Supercharging. Du hittar koder under användarnas namn till vänster här på forumet. Det är enda sättet vi får dela våra koder här på forumet.
Ser du dem till vänster? Jag ser dem till höger! :?
Ja, till höger är det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tesla är lite virriga ibland. Men du kommer få en Model 3 LR med premiuminteriör. Jag hade lite olika interiörer på beställningen till SR+ men det ändrade ju inte den fysiska bilen, då alternativen inte finns.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Tesla är lite virriga ibland. Men du kommer få en Model 3 LR med premiuminteriör. Jag hade lite olika interiörer på beställningen till SR+ men det ändrade ju inte den fysiska bilen, då alternativen inte finns.

Ok det låter bra det.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

metchristian skrev:
Har ni beställt originalwallbox eller har ni någon annan wallbox?

hur mycket kostade installationen av wallbox?
Köp Teslas box. Billig (5200 kr) och bra med tryckknapp som öppnar laddluckan.

Installation kostar mellan ett par tusenlappar upptill ca 15k beroende på förutsättningar.

Dock får du halva kostnaden för installation och box i bidrag.

Privat=P
Företag=LR AWD

Själv har jag LR RWD privat (600 km WLTP). Men den säljs inte längre. Dock lite sugen på att köpa en P då jag tycker den är så bra prisad i förhållande till prestanda. Borde innebära ett bra andrahandsvärde.

Försäkring och driftkostnader är inte speciellt mkt högre för P. Inte som för motsvarande prestandahöjning för en avgasbil. ;)

Vad du än väljer kommer du bli galet nöjd!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Tänkte beställa tesla Wallbox att ha hemma men
Är det något annat som är bra att beställa hem /skaffa sig innan, hur funkar det när man skall ladda tex i p-garage i Stockholm? Måste man har något abonnemang för allmänna laddatationer? Tex Max, Ica eller city gross har ju laddstolpar, funkar det till model 3? Bra tips välkomnas då jag är så super grön inom elbilsområdet! Och jag är ändå långt ifrån gröngöling när det gäller bilar men här måste jag lägga mig totalt raklång och erkänna att jag har totalt noll pejl.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

metchristian skrev:
Är det något annat som är bra att beställa hem /skaffa sig innan, hur funkar det när man skall ladda tex i p-garage i Stockholm? Måste man har något abonnemang för allmänna laddatationer? Tex Max, Ica eller city gross har ju laddstolpar, funkar det till model 3? Bra tips välkomnas då jag är så super grön inom elbilsområdet! Och jag är ändå långt ifrån gröngöling när det gäller bilar men här måste jag lägga mig totalt raklång och erkänna att jag har totalt noll pejl.
Grattis till bilen.
Jo om du ska ha Tesla Wallbox måste du köpa en Jordfelsbrytare av TYP B .
Här kan du läsa och beställa ( vet ej hur bra eller dålig just denna är, finns både dyrare och billigare)
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... gLPcfD_BwE
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

nek0 skrev:
metchristian skrev:
Grattis till bilen.
Jo om du ska ha Tesla Wallbox måste du köpa en Jordfelsbrytare av TYP B .
Här kan du läsa och beställa ( vet ej hur bra eller dålig just denna är, finns både dyrare och billigare)
https://www.energibutiken.se/sv/jordfel ... gLPcfD_BwE
Tack det va ett bra tips! det skall jag ta med elektriker som skall göra installationen.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Köper du in egna grejor kan det bli svårare att hävda garantifel mot elinstallatören. Jag hade sparat några hundralappar genom att köpa JFB själv men valde att ta det via elektrikern.

Eftersom du får 50% bidrag blir skillnaden ändå inte speciellt stor.

Bidraget är för övrigt mkt smidigt att söka. Jag fick besked inom 1 dygn och betalningen kom inom ca 1 vecka :)

Du får med dig en typ 2 kabel som används vid publika laddstationer. Tibor har skrivit en bra artikel om vilka kort man ska ha. Jag har fyra st (tror det är eon, vattenfall, Bee, Fortum) men har ännu inte använt något av dessa.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar