jag har fått bestilt bilen med 19" original däck er Michelin Pilot Sport 3 245/45-19. - köra mycket, ca. 6000-6500 mil året.
jag fundera på att köpa nya sommardäck (Rial 19" och använda mina 19" original till vinterdäck.)
men nu har jag set många original 21" som jag tycker ser fantastisk snygga ut til bilen.
frågan är bara, hur mycket kommer 21" med 245/35-däck at påvirka rangen
någon som har testat ?
Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Jag har bara kört på 21" på sommaren och 19" på vintern. Bilen drar ju mer på vintern men av andra skäl än vilken fälg. Jag kör upp till 20-30 mil per laddning och har aldrig haft problem med räckvidden. Tror det är så minimalt att det knappast spelar stor roll gällande just räckvidden. Det man väljer mellan är nog lite mer komfort eller mycker snyggare bil...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Varför skulle det skilja alls? Båda är ju 245 breda och med samma rullomkrets så vad skulle påverka?
Det var något annat när det var 265 bak men med 245?
Större rotationströghet i 21" vs 19" beroende på mer massa långt från centrum på fälgen. Men sänk hastigheten 3% och kör på snygga 21- tummare är mitt råd.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Större rotationströghet i 21" vs 19" beroende på mer massa långt från centrum på fälgen. Men sänk hastigheten 3% och kör på snygga 21- tummare är mitt råd.
Att bredare däck rullar trögare är logiskt, men vad menar du nu - är 21"s-däck tyngre än 19"are med samma omkrets? Hur är det möjligt? Eller är det fälgens ökade massa som gör det?
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Större rotationströghet i 21" vs 19" beroende på mer massa långt från centrum på fälgen. Men sänk hastigheten 3% och kör på snygga 21- tummare är mitt råd.
Att bredare däck rullar trögare är logiskt, men vad menar du nu - är 21"s-däck tyngre än 19"are med samma omkrets? Hur är det möjligt? Eller är det fälgens ökade massa som gör det?
21" fälgen har sin tyngsta del längre ifrån centrum än 19", går det att förklara så?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Som sagt man väljer inte däcken för räckvidd med model S. 21" handlar i sig inte om handling. Ja 265 i bak förbättrar men om det är 19-21 spelar ingen roll där.,det handlar om att model S ser ut som en ful ankunge på 19". Bilen är stor som en X5 och 19" ser helt enkelt konstigt ut. 21-22" är det som gör bilen riktigt snygg. Köper man en snygg bil för millen skalla den se bra ut!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Har en fråga ang. 21" fälgar i kombination med standard fjädringen. Någon säger att en s85D skulle vara obehagligt stötig med 21" hjulen, någon som har denna erfarenhet.
Luftfjädringen från MB som används har fått enorm kritik, mest då naturligtvis ifrån MB ägare eftersom Tesla inte funnits med denna fjädringstyp så länge. Synd att Tesla inte köpt in sig i Audis luftfjädring istället, i min A8:a och A7:a funkar den toppen och dessutom kan man ställa in den i flera lägen som mjukare eller styvare.
Står i begrepp att beställa en ny 85D i dagarna och skulle behöva ha input.
21" fördel SNYGGARE! i övrigt i princip bara nackdelar jämfört med 19"... Och det känns dessutom som att det finns FLER snygga eftermarknadsfälgar att välja på i 21" till Tesla
MEN...
-betydligt dyrare i inköp av fälgarna
-betydligt dyrare köpa nya däck
-oftast mindre mönsterdjup från början=kortare livslängd
-stötigare
-bullrigare
-sämre räckvidd
-lättare att skada vi gropar i vägen
-lättare skrapa sönder mot trottoarkant
Sen diskuterar vissa väghållning och vägegenskaper men där finns det nog olika skolor om det är + eller - med stora fälgar.
Så det handlar i princip om hur mycket man är beredd att betala/offra dör utseendet.
Själv har jag valt 19" och är nöjd med det på alla sätt till min P85 där jag prioriterat ljudnivå och ekonomi. Teslan är ju inte riktigt i världsklass från början när det gäller ljudnivå så det var en viktig faktor för mig. En elbil ska var TYST att åka med tycker jag.
Testade nu med 3,4kg lufttryck och då blev de lite stötigare men jag inbillar mig att förbrukningen sjönk något.
Luftfjädringen jag har känns inte supermjuk hellre men många säger att den är mjukare än stålfjädrarna MEN där vissa tycker att stålfjädrarna har bättre vägkänsla typ ett sportchassi.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fälgar är väldigt viktigt för en bils utseende. Tycker du om det amerikanska "blingiga" utseendet med massor av fälg och lite däck kommer du säkert att tycka det är viktigare än evtl skillnad i räckvidd.
Jeg kjører 21" sommerdekk og 19" vinterdekk.
21" har en vanvittig bedre veiholdning. Men de støyer mer, og forbruket er betydelig høyere. Med 21" ligger forbruket mitt lett 10% høyere enn med 19", og det til tross for at jeg på vinteren har mer varme mm påslått. Så er det langturer med med rolig kjøring som prioriteres så ville jeg alltid gått for 19".
Joda, jeg vet jo det. Har kjørt bil med sommer- og vinterdekk i 35 år. Men aldri før har jeg lagt merke til så stor forskjell.
Snakket med en annen P85d- førere i går. Han har prøvd 19" sommerdekk og sier det samme. De oppleves som mykere og gir dårligere veiholdning.