Ventilation
Moderator: Redaktion
Ventilation
Var ute på längre resa idag och satte temperaturen på 19 grader, vilket kändes lagom. Däremot var det full värme i ventilationen i baksätet så den fick stängas av då passagerarna började svettas! Är det något fel eller styrs inte baksätets ventilation av temperaturinställningen?
Re: Ventilation
Jag har liknande problem med baksätespassagerare som tycker det är fel temperatur. För kallt på sommaren, för varmt på vintern.
Tyvärr finns det bara on/off på skärmen.
Ofta får jag stänga av ventilationen där bak.
Får hoppas Tesla kan göra det bättre på något sätt OTA.
Tyvärr finns det bara on/off på skärmen.
Ofta får jag stänga av ventilationen där bak.
Får hoppas Tesla kan göra det bättre på något sätt OTA.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Många klagade ju på att man inte kunde justera individuellt mellan vänster och höger.pefreli skrev:Får hoppas Tesla kan göra det bättre på något sätt OTA.
Några OTA senare så dök det upp.
Så vem vet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag fick också varm luft bak och kall fram i somras så jag fick stänga av bak. Hoppas också på uppdatering via OTA.
Om man vill spara energi genom att ha lite lägre temp när det är kallt, är alltså värmesystemet igång ändå för att förse baksätet. Det var bra att veta om, konstigt bara att Tesla själva inte fattat idiotin!
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tycker också det blir för varmt bak.
Steg ett är att stänga av mittutblåset bak på skärmen fram.
Värme kommer fortfarande under stolarna bak och jag tycker det är rätt varmt om fötterna fram så steg två är att är att stänga av värmen till golvet på skärmen. Det löser båda problemen, ingen varmluft under sätena bak och bara lite(lagom) varmluft till fötterna fram.
Gick bra även vid långfärd med bara värme till framrutan och det breda utblåset fram, i nollgradigt väder. Men fläkten blir manuell, två eller tre var lagom.
Det sparar nog rätt mycket el också.
Värme kommer fortfarande under stolarna bak och jag tycker det är rätt varmt om fötterna fram så steg två är att är att stänga av värmen till golvet på skärmen. Det löser båda problemen, ingen varmluft under sätena bak och bara lite(lagom) varmluft till fötterna fram.
Gick bra även vid långfärd med bara värme till framrutan och det breda utblåset fram, i nollgradigt väder. Men fläkten blir manuell, två eller tre var lagom.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Får väl gnälla lite på Twitter så kanske det blir resultat. Ungarna klagar också på att det är för varmt i bak.
Precis, jag har också stängt av blås på fötterna då det blev för varmt.Tellus skrev:Tycker också det blir för varmt bak.
Sen tycker jag ofta det blir för varm luft när det inte är så kallt ute, dvs det är runt 5-10 grader ute (så man inte fryser) och bilen är inställd på 19-20 grader men det som blåser ut är nog dryga 30 grader för att få upp kupén till 19-20. Detta känns som det kan finjusteras en del.
Gör't! Ser fram mot "LarsL mode" för glada okokta barn i baksätet.LarsL skrev:Får väl gnälla lite på Twitter så kanske det blir resultat. Ungarna klagar också på att det är för varmt i bak.
Model 3 SR+ vit, drag.
Varmt/kallt blandningen eller inne/ute tempgivaren kanske bråkar, ett spjäll kanske inte rör sig som det ska, jag hade nog kontaktat SC för nåt är ju inte helt rätt där.
Model 3 Long Range AWD
Hej!
Är det någon som fortfarande har detta problemet?
Har en m3 lr -19 och haft problemet med att bakutblåset endast blåser varmluft i snart tre år.
Har haft uppe problemet med tesla, men då sa de att det var mjukvaran och de bad mig avvakta.
I april går garantin ut och det hade ju varit gott att få det fixat innan dess..
Har en m3 lr -19 och haft problemet med att bakutblåset endast blåser varmluft i snart tre år.
Har haft uppe problemet med tesla, men då sa de att det var mjukvaran och de bad mig avvakta.
I april går garantin ut och det hade ju varit gott att få det fixat innan dess..
Jag har också samma modell och år och håller med om att det är mycket konstigt med värmen, tycker man får reglera fram och tillbaka om man vill ha det bra och så var det inte i börjar tycker jag, då körde jag alltid på auto och det funkade bra.jeppep skrev:Hej!