Intressant. Alla har vi olika behov.
Vad uppfyller Etron som inte Model X uppfyller skulle vara intressant att höra?
Något jag värderar högt och använder varje dag är ex head-up,360 kameror, dynamiska led, öppning utav baklucka med foten. Den sista kan jag vara utan även om den används varje dag.
Då lär en modell Y också ha samma problem då eller ?
Y baseras på Model 3 (enligt Tesla delar de 75% av komponenterna) som redan produceras i förhållandevis höga volymer jämfört med konkurrenterna. Tesla har även meddelat priser på de olika modellerna. Vi har också börjar se rätt många Y ute på "gatorna". Se Model Y forumet här för exempel.
Min gissning är därför att Tesla kommer att producera/sälja betydligt fler Model Y nästa år jämfört med Volvo, XC40 BEV. Framtiden får utvisa om så blir fallet.
Så du menar att det som står om ”produktionsstart sent 2020 för Amerika och 2021 för Europa” bara är hittepå?
Med tanke på vad Tesla sa i kvartalsrapporten om Model Y så vidhåller jag nog min tes i detta ämne
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om man kommer ihåg tog det ca 6 månader av model3produktion innan den "egentliga" produktionen kom igång.
Tror att det kommer säljas (främst till anställda) som får hålla på att vara betatestare, (sedan kommer de följande årets kunder också testa).
Om man kommer ihåg tog det ca 6 månader av model3produktion innan den "egentliga" produktionen kom igång.
Tror att det kommer säljas (främst till anställda) som får hålla på att vara betatestare, (sedan kommer de följande årets kunder också testa).
Va?
Återigen, Model Y är de fakto en Model 3 med vissa modifikationer.
Dvs eftersom man nu vet hur man producerar Model 3 i stor skala så vet man också hur man producerar Model Y i stor skala.
Man vet hur man etablerar produktionslinjer, underleverantörer är intrimmade etc. Man behöver inte uppfinna hjulet igen så att säga.
Håller med taliz. Batteripack, motorer, UI, instrumentpanel, mjukvara , framstolarna kommer att tas direkt från Model 3. Gissar på att hela underredet är i princip exakt samma. På det då den de erfarenheter de tar med sig från Model 3. Det måste vara en magnitud lättare för Tesla att dra igång Model Y produktionen jämfört med Model 3.
Och samma gäller väl relativt mot Volvo. Batteripack, motorer, mjukvaran är helt ny för Volvo. Så inte för Tesla.
På det tror jag inte Volvo är lika intresserade av att sälja några större volymer initialt. Delvis pga att mycket är nytt, delvis pga att man har andra drivlinor som man hellre säljer.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Helt problemfritt är det förstås inte. Men de enorma problem man hade med Model 3 bör man kunna undvika med Model Y. Framtiden lär utvisa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Nej, det är inte en ”helt ny bil”.
Man kan jämföra det med tex skillnaden på en BMW 3-serie sedan och en 3-serie GT.
Andra pressverktyg för plåten, större glas och lite annan plast på sina ställen i inredningen.
Det stora och viktiga är att hela bottenplattan och drivlinan är densamma. Samma inredning, infotainment etc.
Visst får den effektivare kablage, och det är en viktigt punkt. Men rent krasst är det ”bara” en lite högre Model 3 med kombibaklucka.
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Nej, det är inte en ”helt ny bil”.
Man kan jämföra det med tex skillnaden på en BMW 3-serie sedan och en 3-serie GT.
Andra pressverktyg för plåten, större glas och lite annan plast på sina ställen i inredningen.
Det stora och viktiga är att hela bottenplattan och drivlinan är densamma. Samma inredning, infotainment etc.
Visst får den effektivare kablage, och det är en viktigt punkt. Men rent krasst är det ”bara” en lite högre Model 3 med kombibaklucka.
Här är du bara dåligt påläst, Taliz. En helt annan elektrisk arkitektur och ett HELT annat sätt att bygga bilar som inte finns eller har funnits någon annanstans. En teknisk produkt på en annan nivå och ett pionjärarbete på många sätt.
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Nej, det är inte en ”helt ny bil”.
Man kan jämföra det med tex skillnaden på en BMW 3-serie sedan och en 3-serie GT.
Andra pressverktyg för plåten, större glas och lite annan plast på sina ställen i inredningen.
Det stora och viktiga är att hela bottenplattan och drivlinan är densamma. Samma inredning, infotainment etc.
Visst får den effektivare kablage, och det är en viktigt punkt. Men rent krasst är det ”bara” en lite högre Model 3 med kombibaklucka.
Här är du bara dåligt påläst, Taliz. En helt annan elektrisk arkitektur och ett HELT annat sätt att bygga bilar som inte finns eller har funnits någon annanstans. En teknisk produkt på en annan nivå och ett pionjärarbete på många sätt.
Det är inte bara utseendet som gör bilen.
Eh va? Vad får dig att tro det?
Tesla säger ju själva att 75% är exakt samma delar som i Model 3.
Nja, man skall inte underskatta svårigheterna heller. Model Y skall tex ha en helt ny form av elsystem utan "kablar" vilket ingen annan tillverkare gjort förut. Bara för att stolar, instrumentskärm och strålkastare är likadana så är det ändå en helt ny bil med allt vad det innebär.
Nej, det är inte en ”helt ny bil”.
Man kan jämföra det med tex skillnaden på en BMW 3-serie sedan och en 3-serie GT.
Andra pressverktyg för plåten, större glas och lite annan plast på sina ställen i inredningen.
Det stora och viktiga är att hela bottenplattan och drivlinan är densamma. Samma inredning, infotainment etc.
Visst får den effektivare kablage, och det är en viktigt punkt. Men rent krasst är det ”bara” en lite högre Model 3 med kombibaklucka.
Här är du bara dåligt påläst, Taliz. En helt annan elektrisk arkitektur och ett HELT annat sätt att bygga bilar som inte finns eller har funnits någon annanstans. En teknisk produkt på en annan nivå och ett pionjärarbete på många sätt.
Det är inte bara utseendet som gör bilen.
Är det gjutningen av chassit du tänker på? Jag skulle nog klassa det som unikt i branschen men kanske inte att det är en helt annan bil för det. Model 3 kanske också får samma produktionssätt framöver.
Det är väl det och elsystemet som jag uppfattat som nytt.
Nu kommer oroande indikationer på att få Volvo XC40 recharge hinner ut på marknaden under 2020.
Först 2021 blir det några volymer att tala om.
Når blir de første bilene levert til Norge?
De første bilene kommer til Norge i slutten av 2020, men de aller fleste norske kunder vil få bilen sin levert i første halvdel av 2021, slik planen er nå. Eksakt leveringstidspunkt vil kundene få av sin respektive Volvo-forhandler. Leveringstidspunkt vil avhenge av hvilken spesifikasjon og hvilket ekstrautstyr kundene velger.
Nu kommer oroande indikationer på att få Volvo XC40 recharge hinner ut på marknaden under 2020.
Först 2021 blir det några volymer att tala om.
Når blir de første bilene levert til Norge?
De første bilene kommer til Norge i slutten av 2020, men de aller fleste norske kunder vil få bilen sin levert i første halvdel av 2021, slik planen er nå. Eksakt leveringstidspunkt vil kundene få av sin respektive Volvo-forhandler. Leveringstidspunkt vil avhenge av hvilken spesifikasjon og hvilket ekstrautstyr kundene velger.
Nu kommer oroande indikationer på att få Volvo XC40 recharge hinner ut på marknaden under 2020.
Först 2021 blir det några volymer att tala om.
Det här ska bli intressant att följa överlag. Det är väldigt många modeller som ska komma på marknaden de närmsta åren. Se bara på VW's bilar, Q4 e-Tron, Skoda Vision IV, Buzz, Crozz osv. Sen har vi Peugeot 208, 2008. Opel e-Corsa... Samtidigt så har Kia/Hyundai väldigt svårt att få upp volymerna på Kona/e-Niro. Tesla skulle väl också först inte bygga battericellsproduktion i Kina/GF3 men nu verkar det som att de har ändrat sig. Det kanske börjar hetta till ordentligt vad gäller tillgång på batterier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nu kommer oroande indikationer på att få Volvo XC40 recharge hinner ut på marknaden under 2020.
Först 2021 blir det några volymer att tala om.
Det här ska bli intressant att följa överlag. Det är väldigt många modeller som ska komma på marknaden de närmsta åren. Se bara på VW's bilar, Q4 e-Tron, Skoda Vision IV, Buzz, Crozz osv. Sen har vi Peugeot 208, 2008. Opel e-Corsa... Samtidigt så har Kia/Hyundai väldigt svårt att få upp volymerna på Kona/e-Niro. Tesla skulle väl också först inte bygga battericellsproduktion i Kina/GF3 men nu verkar det som att de har ändrat sig. Det kanske börjar hetta till ordentligt vad gäller tillgång på batterier.
Det är helt klar batteritillgången som är den värsta flaskhalsen nu. När den proppen släpper så kommer världen att översvämmas av elbilar och priset på batterier att sjunka.
Välkommen på förhandsvisning
För några veckor sedan premiärvisades vår första helt eldrivna SUV för världspressen. Nu är det din tur att uppleva XC40 Recharge i verkligheten. Den 5-8 december är du välkommen till Volvo Studio på Jussi Björlings Allé i Stockholm för en unik förhandsvisning.
Nu kommer oroande indikationer på att få Volvo XC40 recharge hinner ut på marknaden under 2020.
Först 2021 blir det några volymer att tala om.
Det här ska bli intressant att följa överlag. Det är väldigt många modeller som ska komma på marknaden de närmsta åren. Se bara på VW's bilar, Q4 e-Tron, Skoda Vision IV, Buzz, Crozz osv. Sen har vi Peugeot 208, 2008. Opel e-Corsa... Samtidigt så har Kia/Hyundai väldigt svårt att få upp volymerna på Kona/e-Niro. Tesla skulle väl också först inte bygga battericellsproduktion i Kina/GF3 men nu verkar det som att de har ändrat sig. Det kanske börjar hetta till ordentligt vad gäller tillgång på batterier.
Det är helt klar batteritillgången som är den värsta flaskhalsen nu. När den proppen släpper så kommer världen att översvämmas av elbilar och priset på batterier att sjunka.
D v s ungefär samtidigt med att vi klarat miljöhotet, bekämpat all brottslighet, botat alla sjukdomar och infört fred på jorden då?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Välkommen på förhandsvisning
För några veckor sedan premiärvisades vår första helt eldrivna SUV för världspressen. Nu är det din tur att uppleva XC40 Recharge i verkligheten. Den 5-8 december är du välkommen till Volvo Studio på Jussi Björlings Allé i Stockholm för en unik förhandsvisning.
Chefredaktören för auto motor & sport, Alrik Söderlind, har fått ordet denna fredag och resonerar kring Volvos elbilssatning.
Han ställer sig bland annat frågan om Volvo verkligen vill sälja elbilar. Om man nu vill det, varför kommer satsningen så sent, och varför är Xc40 Recharge så dyr?
Tycker han är ganska spot-on när det gäller Volvos satsning.
Utöver det han nämnde så är de också som så många andra tillverkare inte intresserade av att bygga snabbladdare. Vilka signaler sänder det i Sverige när Tesla snart har total yttäckning med sina laddare medan man med en XC40 bör hålla sig söder om Sundsvall ?
Och som så många andra tillverkare så tycker de att skattebetalarna ska fixa snabbladdarna.
Jag kan köpa att de tycker att det inte är deras kärnverksamhet men i detta läge måste de nog bortse från det. Om problemet är löst inom några år kan man väl bara sälja ut laddstationerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd