Dra in kabel in i kupen från frunken.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Dra in kabel in i kupen från frunken.

Inlägg av chevnanne »

Hej. Jag har en fundering på om någon har dragit in en kabel från frunken till Kupen.
Typ + och jord eller liknande. Jag undrar om det är svårt att komma in i kupen framifrån.
Det är en M3 LR Awd.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Dra in kabel in i kupen från frunken.

Inlägg av R2_m3 »

Det finns en genomföring under handsfacket,
Man får lossa några plastkruvar och ta bort en lucka under handsfacket. Då ser man uppe till vänster ett gummilock där det går igenom två orangea kablar. Man kan borra ett nytt hål genom gummilocket. Gjorde det för 12V matningen till mina powertrunks.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Ok. tack för det. då finns det ett sätt som inte är så svårt. :)
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Får jag fråga varför du ska dra in en kabel? :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Själv kommer jag initialt koppla ur högtalaren tror jag. För att sedan dra en kabel in i kupén så att jag kan slå av/på högtalaren med en switch inifrån kupén vid behov.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har funderat på att koppla in extraljus på det sättet, för att slippa mess med canbus.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jag funderar på att fixa night vision på bilen. Det är en kabel som ska in i kupen sen kan man ta
ström från cigguttaget står det på sidan. Nu är det flir night vision som varnar med gul markering på
skärmen och ljudsignal om den ser en människa eller ett djur. Har fixat en 9" skärm framför ratten.
Skärmen.JPG
Det är en vanlig kamera som jag satt på framrutan.
Det är mycket pengar men det funkade skitbra. Jag var nära att plocka 4 rådjur för några veckor sen.
Jag monterade in det i min förra Bmw F10 och fick älgvarning flera gånger med den kameran.
Nu har det kommit en uppdaterad version som ska fungera ännu bättre sa han jag mailat med.
Frågan är vart man ska sätta kameran. På bmw:n fanns det en njure man kan köpa med fäste och hål för
kameran. Jag blev rätt impad av det systemet även om det fanns saker som inte var bra men det. :)
Senast redigerad av chevnanne, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

chevnanne skrev:
Jag funderar på att fixa night vision på bilen. Det är en kabel som ska in i kupen sen kan man ta
ström från cigguttaget står det på sidan. Nu är det flir night vision som varnar med gul markering på
skärmen och ljudsignal om den ser en människa eller ett djur. Har fixat en 9" skärm framför ratten.
Det är mycket pengar men det funkade skitbra. Jag var nära att plocka 4 rådjur för några veckor sen.
Jag monterade in det i min förra Bmw F10 och fick älgvarning flera gånger med den kameran.
Nu har det kommit en uppdaterad version som ska fungera ännu bättre sa han jag mailat med.
Frågan är vart man ska sätta kameran. På bmw:n fanns det en njure man kan köpa med fäste och hål för
kameran. Jag blev rätt impad av det systemet även om det fanns saker som inte var bra men det. :)
Länk?
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Trodde teslan redan hade detta. Hade också uppskattat en länk.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Denna ska tydligen vara uppdaterar med bättre funktioner.
https://satir.com/product/satir-nv628
Dom har också en som det är trådlös överföring mellan kamera och skärm.
Det är dock magnetfäste på den och den har inte den nya uppdateringen.
https://satir.com/product/satir-nv618w-la-moon
Och sen finns en tredje version som använder två system för att se i mörker.
https://satir.com/product/satir-nv618s
Där jag köpte till min förra Bmw är denna sida men då var det en massa kablar
som skulle kopplas in så det var rätt knepigt att få till. 3 olika boxar till den.
https://navtv.com/products/category/8/p ... ystem.html
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Intressant! Hur mycket sämre är en sån här kamera som har sin lins på baksidan av skärmen och alltså sitter inne i kupén? (Man matar den med ström från cigarettuttaget.)

Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jo jag har sett den och beslutat att jag ska prova en sån där istället och vänta med den dyrare
night vision kameran. Det som är sämre med den där är att den inte varnar om det kommer en älg
så du måste titta på skärmen och du kanske ser älgen i tid. Jag har krockat med en älg och det är
inte alls roligt kan jag tala om. Jag lägger ut en bild på min Bmw 535d som jag hade innan den
530d F10 jag monterade in night vision i och fick vara med om fördelarna med den.
DSC_0014.JPG
Jag kan säga att jag troligtvis i aug 2016 körde på en väg med väldigt mycket björksly och annat
skit som växer efter vägarna. Det piper i night vision och jag ser en älg på skärmen i all denna
sörja av växlighet men när jag tittar genom framrutan ser jag ingenting. Bara löv och sånt.
Jag bromsar ner till ca 20-30 och när jag kör förbi det ställe där jag såg älgen på skärmen så
ser jag bakdelen på älgen på väg bort från vägen. Jag kan tala om en vinter då jag körde upp
till Vilhelmina en sväng och var på väg hem igen så tittar jag till vänster då en bil stannar på en p-ficka
och ringer i telefonen. Det är bara ca 2 sek jag tittar på den bilen och när jag tittar framåt igen så
står det en stor älg på vägkanten med frambenen på vägbanan och bakbenen i diket.
Dom såg säkert älgen och stannade på p-fickan för att ringa radion för nån minut senare
så talade dom om på radion att det var en älg vid vägkanten närmare Vilhelmina.
Jag nitar men det bara glider på isen och jag inser att går den upp på vägen är det kört.
Den vänder istället och går ner mot skogen igen. Phuuu. En gång då night vision varit kanonbra.
Detta är anledningen till att jag gärna vill kunna få en varning när älgen kommer.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

chevnanne skrev:
Skärmen.JPG
Det är en vanlig kamera som jag satt på framrutan.
Det ser ju snajsigt ut, men ska det vara bättre än vad Teslan redan gör? Min bromsade in för ett vildsvin för några veckor sen. Sent på kvällen och regnigt. Gick så fort så jag knappt hann se den, Tesla såg och bromsade annars hade vi smällt. På Dashcam sen kunde jag konstatera att det var ett vildsvin.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Jaha, när jag höll på att plocka 4 rådjur så fick jag minsann bromsa helt själv. :)
Jag trodde inte det systemet gällde för djur överhuvudtaget. Bara bilar och människor.
Men jag tänker inte prova med en älg bara för att ta reda på om bilen bromsar själv. :lol:
Enda gången min bil bromsar är när jag åker ner mot industriområdet och det kommer en
trevägskorsning som ett Y och jag svänger in på industrivägen utan att koppla bort farthållaren.
Bilen blir helt förvirrad och tvärnitar. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur ha det gått med monteringen?
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Ja, det rann ut i sanden helt. Jag kör så sällan i mörker med bilen. :roll:
Det är inte så kul med en massa snö och is, dessa vintrar är helt av banan nu för tiden.
Skriv svar