![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... 70-kw/amp/
Moderator: Redaktion
Förutom på Ionity dåbjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det. En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.bjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.vigge50 skrev:Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det. En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.bjelkeman skrev:I praktiken i Sverige, innan vi får v3 Supercharger, så är det då samma som på P3 och AWD.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig.
Nja. Som jag minns det, så har de samma batterispänning. 96 battericeller i serie i varje grupp, nominellt runt 350V. De större batteripackarna har fler parallella batterigrupper, och kan därför laddas med högre ström utan risk för att skada batterierna.vigge50 skrev:En av anledningarna till att SR har lägre laddhastighet än LR är att de har lägre spänning. Denna uppdateringen har antagligen höjt strömmen vilket betyder att de kanske inte gör någon skillnad på SuC V2. SR kommer alltid ha lägre hastighet än LR om inte Tesla låter SR ta emot en större ström. Med färre batteriet tror jag inte detta kommer ske.
Om jag har missförstått något så får någon gärna rätta mig.
Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.LarsL skrev:Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
OK, då undrar jag naturligtvis vad som är fel. De första 2 ggr jag laddade på SuC fick jag 100 kW en stund i början. Sen, när jag åkte på långfärd och körde motorväg, lade in laddningsstopp i navigatorn och fick upp meddelandet om preconditioning så fick jag inte upp den i 100 kW vid ett enda av 4 laddningstillfällen och inte heller idag när jag åkte till Trosta och fick mina vinterhjul. Samma förutsättningar men inte mer än dryga 80 kW i början, dvs. runt 30% SOC, och sen runt 60 kW upp till 80%.Ulfie2 skrev:Jag körde en långresa förra veckan. 95 mil på en dag.LarsL skrev:Konstigt. Under min tripp till Oslo var det ordentligt kallt när jag började resan hem men jag fick ändå 100 kW under ett bra tag vid första stoppet i Rygge. Men det trappar ju av ganska tidigt när laddnivån ökar i batteriet. Trots det sjukt snabb redan innan uppdateringen med 10-80% på 20 minuter ungefär.Jerker skrev:Så här års så når jag ändå inte ens upp i 100 kW. Jag gjorde det de första gångerna jag laddade men sedan dess har det stannat runt 80 (trots att batteriet är preconditionerat). Kanske på sommaren att det kan bli lite högre effekt.
-3 grader i början. Jag hade 100 kw upp till ca 45% varje laddning så jag är övertygad om att den nya hastigheten kommer att uppnås oavsett vinterväder, bara batteriet är i rätt temperatur.
Grymt att ha en bil som bara blir bättre och bättre. Jag är redan nu imponerad av laddhastigheten.
Det fanns med i 2019.36.1 men drogs tillbaka i 2019.36.2.1 som verkar gå ut till alla nu.SID_73 skrev:Nu har även jag fått uppdateringen. Jag ser dock att ökad laddeffekt är borttaget ifrån releasenotes, är det någon som testat ladda en SR+ med senaste uppdateringen på en +100kw?
2019.36.1 had been stopped shortly after being released and it seems like the Supercharging increase for SR, SR+, and MR, was not quite ready since it has been pulled out from the new release. That is basically the only difference between 2019.36.2.1 and 2019.36.1, here’s the updated graph:
Ja, det är det normala. Efter höjningen ska man ju komma upp i 170 kW.Miguel skrev:I helgen i Ulricehamn SUC kom jag upp i 100kW på min SR+
...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
2019.40.1 har bara kommit till Early access än så längeJerker skrev:...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
Early access, är det nån slags betatestare?frippan skrev:2019.40.1 har bara kommit till Early access än så längeJerker skrev:...som har dragits tillbaka igen i senaste uppdateringen.frippan skrev:Changelog i 2019.40.1
Men då lär det ta några veckor innan det når oss andra. Man vill ju testa detta när det kommer. Har ett par långresor i höst där jag passerar några Ionity och det skulle vara intressant att testa och se vad det ger!LarsL skrev:Ja, typ så.
Jo, de var ju tvungna att släppa det så småningom annars blir det ju konstigt.