Privatavbetalning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Privatavbetalning

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Det dök upp ett ”nytt” finansieringsalternativ för Model 3 på tesla.com som kallas Privatavbetalning.
Någon som vet mer om detta?

Det finns även för Model S/X men villkoren skiljer sig. Förutom att räntan är lägre för S/X så garanteras restvärdet för S/X men tydligen inte för Model 3.

Model S/X:
Privatavbetalning, Exempelränta 0,25%, effektivränta 0,39% vid bilpris 946 080 kr, 36 månader, 17% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.

Model 3:
Privatavbetalning, Exempelränta 1,95%, effektivränta 2,21% vid bilpris 559 080 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Rekommenderat restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Privatavbetalning

Inlägg av metchristian »

BEV[e-Rage] skrev:
Det dök upp ett ”nytt” finansieringsalternativ för Model 3 på tesla.com som kallas Privatavbetalning.
Någon som vet mer om detta?

Det finns även för Model S/X men villkoren skiljer sig. Förutom att räntan är lägre för S/X så garanteras restvärdet för S/X men tydligen inte för Model 3.

Model S/X:
Privatavbetalning, Exempelränta 0,25%, effektivränta 0,38% vid bilpris 979 280 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.

Model 3:
Privatavbetalning, Exempelränta 1,95%, effektivränta 2,21% vid bilpris 559 080 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Rekommenderat restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.

Det är Dnb som är kreditgivare, va precis på Tesla Täby och beställde en model 3 och via "tesla finansering".
Du kan lägga in mer i kontantinstats men det måste Tesla göra manuellt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

Framför allt kan du ju betala in de 60000kr du får i bonus till DNB och då sjunker ju månadsbetalningen ännu mer.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Privatavbetalning

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad händer efter 36 månader?
Sälja bilen och hoppas priset överstiger beräknat restvärde eller ta nytt lån nånstans på resterande skuld, eller hur funkar det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Privatavbetalning

Inlägg av LarsL »

BEV[e-Rage] skrev:
Vad händer efter 36 månader?
Sälja bilen och hoppas priset överstiger beräknat restvärde eller ta nytt lån nånstans på resterande skuld, eller hur funkar det?
Som jag förstått det så får du då en fortsättning med den ursprungliga månadskostnaden, om du betalat in de extra 60kkr, och möjligen med högre ränta(?). Eller så köper du en ny bil och får ny bonus (om den finns kvar) som du kan lägga in och få lägre månadskostnad igen. Får du alldeles för lite för bilen väljer man ju att behålla den annars byter man och får ny fin bil igen.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Privatavbetalning

Inlägg av NiklasTesla »

BEV[e-Rage] skrev:
Det dök upp ett ”nytt” finansieringsalternativ för Model 3 på tesla.com som kallas Privatavbetalning.
Någon som vet mer om detta?

Det finns även för Model S/X men villkoren skiljer sig. Förutom att räntan är lägre för S/X så garanteras restvärdet för S/X men tydligen inte för Model 3.

Model S/X:
Privatavbetalning, Exempelränta 0,25%, effektivränta 0,39% vid bilpris 946 080 kr, 36 månader, 17% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.

Model 3:
Privatavbetalning, Exempelränta 1,95%, effektivränta 2,21% vid bilpris 559 080 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Rekommenderat restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Har privatbetalning utan restvärde (det fungerar som ett helt vanligt billån som DnB ordnar med förmånlig ränta) och amortering utlagt på 7år annuitet så månadskostnaden är alltid ca 6800sek/mån för vår model 3 LR AWD.

Var försiktig med privatleasing/restvärden och miltalsbegränsningar om du kör långt dock då du blir debiterad rätt rejält för övermil och "onaturligt slitage" (vi kör långt varje år så för oss är lån det bästa).
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Privatavbetalning

Inlägg av metchristian »

NiklasTesla skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Det dök upp ett ”nytt” finansieringsalternativ för Model 3 på tesla.com som kallas Privatavbetalning.
Någon som vet mer om detta?

Det finns även för Model S/X men villkoren skiljer sig. Förutom att räntan är lägre för S/X så garanteras restvärdet för S/X men tydligen inte för Model 3.

Model S/X:
Privatavbetalning, Exempelränta 0,25%, effektivränta 0,39% vid bilpris 946 080 kr, 36 månader, 17% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.

Model 3:
Privatavbetalning, Exempelränta 1,95%, effektivränta 2,21% vid bilpris 559 080 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Rekommenderat restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Har privatbetalning utan restvärde (det fungerar som ett helt vanligt billån som DnB ordnar med förmånlig ränta) och amortering utlagt på 7år annuitet så månadskostnaden är alltid ca 6800sek/mån för vår model 3 LR AWD.

Var försiktig med privatleasing/restvärden och miltalsbegränsningar om du kör långt dock då du blir debiterad rätt rejält för övermil och "onaturligt slitage" (vi kör långt varje år så för oss är lån det bästa).
vid billån med restvärde har övermil ingen betydelse egentligen.. det är bara negativt för dig(du som lånar) att säga fel till långivaren om den punkten för alla bilar jag har haft så har jag slängt in ca 30-40 kontant och då alltid fått
"övervärde" däremot privatleasing är något jag aldrig någonsin skulle rekommendera till någon som kör mer än 1500-2000mil per år! jag själv kör ca 2500 så det är det sämsta dealen jag kan göra. Då är lån med restvärde perfekt.
Framför allt om man brukar byta bil ca va 3år...
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Privatavbetalning

Inlägg av BEV[e-Rage] »

metchristian skrev:
NiklasTesla skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Det dök upp ett ”nytt” finansieringsalternativ för Model 3 på tesla.com som kallas Privatavbetalning.
Någon som vet mer om detta?

Det finns även för Model S/X men villkoren skiljer sig. Förutom att räntan är lägre för S/X så garanteras restvärdet för S/X men tydligen inte för Model 3.

Model S/X:
Privatavbetalning, Exempelränta 0,25%, effektivränta 0,39% vid bilpris 946 080 kr, 36 månader, 17% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Garanterad restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras av Tesla.

Model 3:
Privatavbetalning, Exempelränta 1,95%, effektivränta 2,21% vid bilpris 559 080 kr, 36 månader, 16% kontantinsats samt ett 50% restvärde, administrationsavgift 55 kr, uppläggningsavgift 595 kr. Rekommenderat restvärde vid 25 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.
Har privatbetalning utan restvärde (det fungerar som ett helt vanligt billån som DnB ordnar med förmånlig ränta) och amortering utlagt på 7år annuitet så månadskostnaden är alltid ca 6800sek/mån för vår model 3 LR AWD.

Var försiktig med privatleasing/restvärden och miltalsbegränsningar om du kör långt dock då du blir debiterad rätt rejält för övermil och "onaturligt slitage" (vi kör långt varje år så för oss är lån det bästa).
vid billån med restvärde har övermil ingen betydelse egentligen.. det är bara negativt för dig(du som lånar) att säga fel till långivaren om den punkten för alla bilar jag har haft så har jag slängt in ca 30-40 kontant och då alltid fått
"övervärde" däremot privatleasing är något jag aldrig någonsin skulle rekommendera till någon som kör mer än 1500-2000mil per år! jag själv kör ca 2500 så det är det sämsta dealen jag kan göra. Då är lån med restvärde perfekt.
Framför allt om man brukar byta bil ca va 3år...
Jo, fast det är visst bara garanterat restvärde på Model S/X men av nån anledning inte garanterat restvärde för Model 3 vid Privatavbetalning.

En SR+ vit/svart 18’ med vinterhjul kostar 581280:- kontant.

Privatleasing via DnB:
15000:- i kontantinsats samt 6708:- x36 månader för 2000 mil/år.
Totalt 256388:- (med garanterat restvärde, Dvs bilen återlämnas efter leasingperioden)

Privatavbetalning via DnB:
116256:- i kontantinsats (-60000:- från Transportstyrelsen) samt 5306:- x36 månader för 2000 mil/år.
Totalt 247272:- (utan garanterat restvärde, Dvs om kalkylen räknar med 51% i ”rekommenderat restvärde” borde det väl återstå ca 296-tusen i skuld att sälja bilen för privat eller ta nytt lån på för vidare ägande)

Rätta mig gärna om jag räknat fel..
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Privatavbetalning

Inlägg av hakon18 »

Jag har följt forumet en tid och överväger starkt att beställa en Model 3. Dock behöver jag övertyga den andra beslutsfattaren i hushållet och månadskostnaden är en viktig faktor där.
Jag överväger därför privatavbetalning med restvärde och har räknat lite på det och har några frågor.

Model 3 LR, blå, 19” fälgar, dragkrok: 710 180 kr
Privatavbetalning som betalningsalternativ i konfíguratorn på Teslas webbplats.
Kontantinsats: 200 000 kr
Kilometer per år: 15 000 km/år
Betalning med lån: 4 632 kr/mån i 36 månader.
Väver man även in elbilsbidraget: 4 632-(60 000/36) = 2 965 kr/mån.

Restvärdet är 52%, dvs. 369 293 kr efter 3 år.
Är inte helt säker på vad som händer när marknadsvärdet efter 3 år avviker från restvärdet. Ponera att bilen är värd 400 000 kr, (1) får jag då 30 000 kr i handen om jag väljer att inte behålla bilen? Om den bara är värd 300 000 kr och inte vill behålla bilen, (2) får jag då en restfaktura på 69 293 kr?
(3) Om jag istället vill behålla bilen så är det priset 369 293 kr jag köper den för, oavsett markandsvärde?
(4) Skulle något annat betalningsalternativ vara mer förmånligt för mig utifrån kontantinsats, körsträcka etc.?
Egentligen vill jag ta ett traditionellt lån och ”äga” bilen själv, men då blir å andra sidan månadskostnaden högre.

Feedback tas tacksamt emot.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Privatavbetalning

Inlägg av taliz »

För Model 3 finns ingen restvärdesgaranti.
Det finns olika sätt att betala av den bara. Sätter du restvärdet till 52% efter 3 år så är det 52% du skall betala i klumpsumma till DNB.
Vill du kunna returnera den efter 2-4 år får du välja privatleasing.

Själv la jag upp det på 7 år. Vill jag betala fortare eller sälja innan så har jag möjlighet att göra det. Känns mest flexibelt helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Privatavbetalning

Inlägg av metchristian »

hakon18 skrev:
Jag har följt forumet en tid och överväger starkt att beställa en Model 3. Dock behöver jag övertyga den andra beslutsfattaren i hushållet och månadskostnaden är en viktig faktor där.
Jag överväger därför privatavbetalning med restvärde och har räknat lite på det och har några frågor.

Model 3 LR, blå, 19” fälgar, dragkrok: 710 180 kr
Privatavbetalning som betalningsalternativ i konfíguratorn på Teslas webbplats.
Kontantinsats: 200 000 kr
Kilometer per år: 15 000 km/år
Betalning med lån: 4 632 kr/mån i 36 månader.
Väver man även in elbilsbidraget: 4 632-(60 000/36) = 2 965 kr/mån.

Restvärdet är 52%, dvs. 369 293 kr efter 3 år.
Är inte helt säker på vad som händer när marknadsvärdet efter 3 år avviker från restvärdet. Ponera att bilen är värd 400 000 kr, (1) får jag då 30 000 kr i handen om jag väljer att inte behålla bilen? Om den bara är värd 300 000 kr och inte vill behålla bilen, (2) får jag då en restfaktura på 69 293 kr?
(3) Om jag istället vill behålla bilen så är det priset 369 293 kr jag köper den för, oavsett markandsvärde?
(4) Skulle något annat betalningsalternativ vara mer förmånligt för mig utifrån kontantinsats, körsträcka etc.?
Egentligen vill jag ta ett traditionellt lån och ”äga” bilen själv, men då blir å andra sidan månadskostnaden högre.

Feedback tas tacksamt emot.
Jag har precis gjort en beställning där jag ”kastar” in 350000kr och bet 1500kr i mån 1-35mån och mån 36 om jag inte förlänger lån eller byter in bilen för betala 339991kr.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2511
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Privatavbetalning

Inlägg av NiklasTesla »

hakon18 skrev:
Jag har följt forumet en tid och överväger starkt att beställa en Model 3. Dock behöver jag övertyga den andra beslutsfattaren i hushållet och månadskostnaden är en viktig faktor där.
Jag överväger därför privatavbetalning med restvärde och har räknat lite på det och har några frågor.

Model 3 LR, blå, 19” fälgar, dragkrok: 710 180 kr
Privatavbetalning som betalningsalternativ i konfíguratorn på Teslas webbplats.
Kontantinsats: 200 000 kr
Kilometer per år: 15 000 km/år
Betalning med lån: 4 632 kr/mån i 36 månader.
Väver man även in elbilsbidraget: 4 632-(60 000/36) = 2 965 kr/mån.

Restvärdet är 52%, dvs. 369 293 kr efter 3 år.
Är inte helt säker på vad som händer när marknadsvärdet efter 3 år avviker från restvärdet. Ponera att bilen är värd 400 000 kr, (1) får jag då 30 000 kr i handen om jag väljer att inte behålla bilen? Om den bara är värd 300 000 kr och inte vill behålla bilen, (2) får jag då en restfaktura på 69 293 kr?
(3) Om jag istället vill behålla bilen så är det priset 369 293 kr jag köper den för, oavsett markandsvärde?
(4) Skulle något annat betalningsalternativ vara mer förmånligt för mig utifrån kontantinsats, körsträcka etc.?
Egentligen vill jag ta ett traditionellt lån och ”äga” bilen själv, men då blir å andra sidan månadskostnaden högre.

Feedback tas tacksamt emot.
Gick själv på Nr4 och är jättenöjd med det beslutet då vi kör långt. Den faktiska månadskostnaden vet du först när du säljer/skrotar bilen.
Skriv svar