themax skrev:[quote="Legato”]
Tack för input.
När du pratar om en tusenlapp per år, syftar du då främst på just sänkningen till 12 grader? Semestersänkning har vi redan i frånluftsvärmepumpen. Funkar iofs sådär, så kan nog bli bättre, men just den funktionen tror jag inte gör så stor skillnad för mig.
Ja – det kan gå flera veckor mellan gångerna vi är dit men med de elpriser vi har i Sverige är det inte besparingen jag jagar. Det är att Ngenic kan styra och ge jämnare inomhustemperatur och att vi kan spontanhöja temperaturen om vi vill åka upp en helg som är det intressanta.
Jag hade inomhusgivare tidigare men det blev ändå skillnad på klimatet i huset eftersom Ngenic lär sig över tid vad som behövs för att hålla jämn temperatur.
Dessutom resonerar jag att det är en bra funktion att ha ifall nätbolaget börjar ta ut effekttaxa. Då kan Ngenic börja spara även pengar genom att värma på lågpristider. Nu kan man både ha och vara utan det.
Sen är det kul med teknik, så det spelade också roll när jag installerade. Tidigare fick jag mata in på pannan när vi åkte därifrån när vi beräknade vara tillbaka (semesterläge) och nu gör jag det på telefonen. Klart skönare.[/quote][/quote]
OK! Låter vettigt. Älskar också teknik, men man vill ju gärna hitta en ekonomisk ursäkt för investeringen också
Var det förresten enkelt att installera? Måste kolla lite noggrannare hur tusan jag kan lösa med dosan som ska sitta på sladden till utomhusgivaren. Jag
tror att den sladden går ut rakt genom väggen till utsidan.