Då har jag beställt en Model 3
Moderator: Redaktion
- metchristian
- Teslaägare
Då har jag beställt en Model 3
Så där ja:
Då har jag lagt en beställning på en Model 3 Long Range med 19" fälgar och 18" vinterhjul enlig teslas byggbil sida.
18" tycker jag är fula så därav valet av 19"
Tyckte att vinterhjul och extra kostnaden för performance blev lite för mycket och i ärlighetens namn så behöver jag inte extra prestandan.
Dock upptäckte jag en sak i orderbekräftelsen nu: helsvart reducerad premiuminteriör, skall det inte stå premium interiör?
är det inte standarden range plus som har reducerad premiuminteriör...
Imorse såg att man kunde räkna på privatfinansering via tesla. Vilket jag gjort nu när jag var i Täby. Gick mkt smidigt.
Då har jag lagt en beställning på en Model 3 Long Range med 19" fälgar och 18" vinterhjul enlig teslas byggbil sida.
Tyckte att vinterhjul och extra kostnaden för performance blev lite för mycket och i ärlighetens namn så behöver jag inte extra prestandan.
Dock upptäckte jag en sak i orderbekräftelsen nu: helsvart reducerad premiuminteriör, skall det inte stå premium interiör?
Imorse såg att man kunde räkna på privatfinansering via tesla. Vilket jag gjort nu när jag var i Täby. Gick mkt smidigt.
Re: Då har jag beställt en Model 3
Håller med det borde stå premium interiör.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
metchristian skrev:Så där ja:

- metchristian
- Teslaägare
Tackar... Jag det skall bli spännande att göra denna resa att ställa om sig från bensinbil till elbil. Jag har slängt iväg ett mail och frågat... för jag vill ju givitvis ha premium interiör och etc.NiklasTesla skrev:metchristian skrev:Så där ja:
Imorse såg att man kunde räkna på privatfinansering via tesla. Vilket jag gjort nu när jag var i Täby. Gick mkt smidigt.Varmt välkommen som ägare snart (bästa bilen på marknaden just nu enl mig!). Du kan alltid ringa till Teslas leveransavdelning och kolla men misstänker att det är feltryck då LR AWD har premiuminteriör.
Förresten inte tänkt så mycket på det men hur är ljudet från stereon? ljudet när man pratar i handsfree? Har ej provkört model 3, sällan jag ens någonsin provkört mina senaste 3-4 bilköp.
Vad gillar du mest med din model 3? förutom att det är en elbil då...

Stereon är riktigt bra! Handsfreen är bra.
Det bästa med bilen enligt mig är den elektriska drivlinan och det omedelbara vridmomentet.
Sen skadar det inte att kunna ”tanka” bilen över natten för ca 2 kr/milen. Kommer aldrig mer äga en bil som kräver besök på macken för tankning.
Sen måste man nämna OTA uppdateringarna som är grymma!
Och SuC såklart.
Och navigationen.
Sen gillar jag frunken och avsaknaden av kardantunneln.
Glastaket är trevligt.
Det är också trevligt att alltid komma ut till en perfekt tempererad bil, både vinter och sommar.
Allt annat känns som stenålder när du väl börjat köra Model 3.

Det bästa med bilen enligt mig är den elektriska drivlinan och det omedelbara vridmomentet.
Sen skadar det inte att kunna ”tanka” bilen över natten för ca 2 kr/milen. Kommer aldrig mer äga en bil som kräver besök på macken för tankning.
Sen måste man nämna OTA uppdateringarna som är grymma!
Och SuC såklart.
Och navigationen.
Sen gillar jag frunken och avsaknaden av kardantunneln.
Glastaket är trevligt.
Det är också trevligt att alltid komma ut till en perfekt tempererad bil, både vinter och sommar.
Allt annat känns som stenålder när du väl börjat köra Model 3.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Ljudet med handsfree bra. Stereon som kommer med "full-premium paketet" är underbar (bästa jag någonsin haft i en jag ägt och bättre än i Model S enl mig)!metchristian skrev:Tackar... Jag det skall bli spännande att göra denna resa att ställa om sig från bensinbil till elbil. Jag har slängt iväg ett mail och frågat... för jag vill ju givitvis ha premium interiör och etc.NiklasTesla skrev:metchristian skrev:Så där ja:
Imorse såg att man kunde räkna på privatfinansering via tesla. Vilket jag gjort nu när jag var i Täby. Gick mkt smidigt.Varmt välkommen som ägare snart (bästa bilen på marknaden just nu enl mig!). Du kan alltid ringa till Teslas leveransavdelning och kolla men misstänker att det är feltryck då LR AWD har premiuminteriör.
Förresten inte tänkt så mycket på det men hur är ljudet från stereon? ljudet när man pratar i handsfree? Har ej provkört model 3, sällan jag ens någonsin provkört mina senaste 3-4 bilköp.
Vad gillar du mest med din model 3? förutom att det är en elbil då...
Jag testade ljudet från handsfreen när jag fått bilen. Ringde hustrun bara för att kolla. Hon sa att hon hörde mig, men bara när jag höjde rösten ordentligt, så det var ingen höjdare. Bättre med lurar.NiklasTesla skrev:Ljudet med handsfree bra. Stereon som kommer med "full-premium paketet" är underbar (bästa jag någonsin haft i en jag ägt och bättre än i Model S enl mig)!
Jag har fortfarande inte träffat på nån bil med handsfree som är tillfredsställande. Har olika bekanta som ringer mig från bilen då och då och som envisas med att ringa med handsfree. Det slutar alltid med att de får ta luren i handen för det är omöjligt att höra vad de säger.
Tycker det verkar vara samma visa så fort det gäller bluetooth. För vissa bilar och telefonmodeller funkar det bra. För samma bil men annan telefon funkar det dåligt, och vice versa.
Samma sak med lösa headset.
En djungel helt enkelt.
Själv har jag inte haft några större problem med någon bil eller headset. Alltid använt iPhone(och separat främst Apples egna headset, numera AirPods)
En djungel helt enkelt.
Själv har jag inte haft några större problem med någon bil eller headset. Alltid använt iPhone(och separat främst Apples egna headset, numera AirPods)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Problemen som jag upplever att höra dem som ringer från bilen med bilens inbyggda handsfreefunktion gäller både Iphone och Androidlurar. Den som varit mest envis med att använda handsfreen har just en Iphone och hon blir lika upprörd varje gång jag ber henne att stänga av handsfreen eftersom hon själv är övertygad om dess förträfflighet. "Ingen annan klagar". Men jag tror nog att det är så att ingen annan än jag orkar klaga...taliz skrev:Tycker det verkar vara samma visa så fort det gäller bluetooth. För vissa bilar och telefonmodeller funkar det bra. För samma bil men annan telefon funkar det dåligt, och vice versa.
En djungel helt enkelt.

Jerker skrev:Problemen som jag upplever att höra dem som ringer från bilen med bilens inbyggda handsfreefunktion gäller både Iphone och Androidlurar. Den som varit mest envis med att använda handsfreen har just en Iphone och hon blir lika upprörd varje gång jag ber henne att stänga av handsfreen eftersom hon själv är övertygad om dess förträfflighet. "Ingen annan klagar". Men jag tror nog att det är så att ingen annan än jag orkar klaga...taliz skrev:Tycker det verkar vara samma visa så fort det gäller bluetooth. För vissa bilar och telefonmodeller funkar det bra. För samma bil men annan telefon funkar det dåligt, och vice versa.
En djungel helt enkelt.
Själv har jag inte haft några större problem med någon bil eller headset. Alltid använt iPhone(och separat främst Apples egna headset, numera AirPods)Och nej, jag har inte dålig hörsel!
Jag har Passat GTE och använder bilens inbyggda handsfreefunktion hela tiden. Och aldrig någonsin har någon påpekat att det låter dåligt. Men det är nog stor skillnad mellan bilmodeller. Låter ju inte bra om tesla ska vara sämre.
Angående reducerad premium interiör har jag aldrig hört talas om det när det gäller Long Range modellen.
Så här står det under designdetaljer på min beställning som gjordes 29/10.
Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
18'' Nokian vinterdäck (dubbade) med Aero-fälgar
Dragkrok
Senast redigerad av peken, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Brukar ta några sekunder innan det kopplar upp, é där ingen hinner man tänka...
Sen funkar det, inga klagomål.
Sen funkar det, inga klagomål.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jag talar hyfsat mycket i telefon när jag kör så när jag provkör bilar så testar jag alltid hur handsfree funktionen funkar genom att ringa min sambo. Tesla M3 visade sig vara brusigt i förhållande till den Audi A4 som jag har nu. Men inte värre än att jag kan hoppas på en mjukvaruuppdatering som fixar detta.peken skrev:Jerker skrev:Problemen som jag upplever att höra dem som ringer från bilen med bilens inbyggda handsfreefunktion gäller både Iphone och Androidlurar. Den som varit mest envis med att använda handsfreen har just en Iphone och hon blir lika upprörd varje gång jag ber henne att stänga av handsfreen eftersom hon själv är övertygad om dess förträfflighet. "Ingen annan klagar". Men jag tror nog att det är så att ingen annan än jag orkar klaga...taliz skrev:Tycker det verkar vara samma visa så fort det gäller bluetooth. För vissa bilar och telefonmodeller funkar det bra. För samma bil men annan telefon funkar det dåligt, och vice versa.
En djungel helt enkelt.
Själv har jag inte haft några större problem med någon bil eller headset. Alltid använt iPhone(och separat främst Apples egna headset, numera AirPods)Och nej, jag har inte dålig hörsel!
Jag har Passat GTE och använder bilens inbyggda handsfreefunktion hela tiden. Och aldrig någonsin har någon påpekat att det låter dåligt. Men det är nog stor skillnad mellan bilmodeller. Låter ju inte bra om tesla ska vara sämre.
Angående reducerad premium interiör har jag aldrig hört talas om det när det gäller Long Range modellen.
Så här står det under designdetaljer på min beställning som gjordes 29/10.
Long Range med fyrhjulsdrift
Pearl White
19" Sport-fälgar
Helsvart premiuminteriör
Autopilot
18'' Nokian vinterdäck (dubbade) med Aero-fälgar
Dragkrok
Vid testet kopplade telefonen klockrent med blåtand.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Vad gäller reducerad premiuminteriör så skulle jag kolla noga med SC. Det kan mycket väl vara så att de plötsligt utan förvarning ändrar på några detaljer i de bilar som levereras just då.
En av de jobbiga sakerna med Tesla.
Jag skulle heller inte nöja mig med beskedet att "vi ska kolla detta och återkomma"
Det har de sagt till mig ca tio gånger och "aldrig" återkommit. Jag vet att många haft goda erfarenheter av servicen, men också långt ifrån alla.
Välkommen till en ny värld med fantastika bilar och ganska svajig service
När jag stundom lackar ur på SC så brukar jag ta ett djupt andetag och trösta mig med att jag är en första klassens miljökämpe.
Jag skulle heller inte nöja mig med beskedet att "vi ska kolla detta och återkomma"
Det har de sagt till mig ca tio gånger och "aldrig" återkommit. Jag vet att många haft goda erfarenheter av servicen, men också långt ifrån alla.

När jag stundom lackar ur på SC så brukar jag ta ett djupt andetag och trösta mig med att jag är en första klassens miljökämpe.
Model 3 LR AWD
- metchristian
- Teslaägare
Säljaren skulle återkomma till mig när hon kolla upp ett par saker från banken plus mitt inbyte men det va i fredags jag beställde bilen så har jag köper att han inte har hört något idag men om jag inte har fått någon info efter imorgon kommer jag kontakta Täby och fråga vad som händer och då skall jag ta upp det där med reducerad interiör men fortfarande på hemsidan så är det premium på long range..perre skrev:Vad gäller reducerad premiuminteriör så skulle jag kolla noga med SC. Det kan mycket väl vara så att de plötsligt utan förvarning ändrar på några detaljer i de bilar som levereras just då.
Har du fått alla dokument redan då?
De brukar ju dyka upp när leverans närmar sig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- metchristian
- Teslaägare
Nej nej beställde bilen i fredag men lite detaljer i finansieringen som säljaren skulle kolla upp åt mig och återkomma till mig när hon kollar med banken men finansieringen är godkänt, handlade om justering av handpenning och restvärdet som jag ville att hon skulle fråga banken om det gick..taliz skrev:Har du fått alla dokument redan då?
Jag har betalt 15000 handpenningen och fått ordernr. Hon sa med tur kan jag ha leverans i dec men om jag har otur så blir det senare, svaret va 1-4måm levtid.
- metchristian
- Teslaägare
Fick idag finanspapper från säljaren där hon skriver att instruktioner av betalning gällande kontantinsatsen (inte den delen som redan är dragen via kortet när man beställer bilen) och skickade tillbaka och frågade om interiören så hoppas hon svarar på mailet imorgon.Jag har oxå skickat mail till delivery men där har ingen svarat än..
Vill verkligen få bekräftat att det är premium interiör jag får men måste va typfel för fortfarande när man bygger bilen på tesla.com så finns det bara premium interiören.
Fick dock en kreditfaktura på handpenningen på mitt teslakonto idag, förstår inte varför faktiskt. Men läst att det är flera av er som fått kreditfakturor hit och dit.. så sitter lugnt i båten (men lite undrande om interiören)
Vill verkligen få bekräftat att det är premium interiör jag får men måste va typfel för fortfarande när man bygger bilen på tesla.com så finns det bara premium interiören.
Fick dock en kreditfaktura på handpenningen på mitt teslakonto idag, förstår inte varför faktiskt. Men läst att det är flera av er som fått kreditfakturor hit och dit.. så sitter lugnt i båten (men lite undrande om interiören)
- metchristian
- Teslaägare
moosix skrev:Håller med det borde stå premium interiör.
Ringde idag och bytte till en long range med 19" och med dragkrok som de hade på hemsidan till försäljning där det stod vin nr. dum som jag va så kopierade jag inte det men
nu när jag kollar mitt konto så mycket riktigt så står det nu korrekt med premium interiör och och dragkrok.
Så det problemet är nu "fixat" men varför får jag inte upp något vin med den där "webbtillägget i hantera min bil" hmpf...
Så leverans inom 2 veckor då, kulmetchristian skrev:moosix skrev:Håller med det borde stå premium interiör.
Ringde idag och bytte till en long range med 19" och med dragkrok som de hade på hemsidan till försäljning där det stod vin nr. dum som jag va så kopierade jag inte det men
nu när jag kollar mitt konto så mycket riktigt så står det nu korrekt med premium interiör och och dragkrok.
Så det problemet är nu "fixat" men varför får jag inte upp något vin med den där "webbtillägget i hantera min bil" hmpf...

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
Tror att det är sportbilskänslan som avgör valet för den är ju inte särskilt ekonomisk att äga
Ekonomi styr inte alls antar jag
Driftkostnaden är försumbar men kapitalkostnaden kommer som en storslägga om några år
Inte miljötänk heller håller därför att priset står ofta i proportion till utsläppen under tillverkningsprocessen
Dessutom enklare på landsvägen med en fossilbil
Lite egna funderingar på lite bättre val 2020? https://wp.me/p1IAXy-7Dt
Tror att det är sportbilskänslan som avgör valet för den är ju inte särskilt ekonomisk att äga
Driftkostnaden är försumbar men kapitalkostnaden kommer som en storslägga om några år
Inte miljötänk heller håller därför att priset står ofta i proportion till utsläppen under tillverkningsprocessen
Lite egna funderingar på lite bättre val 2020? https://wp.me/p1IAXy-7Dt
Click-bait?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det mesta av det här är så dumt att det inte ens är värt att bemöta. Kan bara vara en provokation.bengt39 skrev:Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
- metchristian
- Teslaägare
Jerker skrev:Det mesta av det här är så dumt att det inte ens är värt att bemöta. Kan bara vara en provokation.bengt39 skrev:Undrar hur man tänker när man köper en Tesla?
Ja, håller med! För min del så kommer jag spara ca 2000kr i månaden (tankar för ca 2500-2700 med min Golf R) så hur kan det inte bli bättre ekonom? kommer tom ha samma lånekost som jag har för min Golf R.
Troll
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke