Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Moderator: Redaktion
- Saab99turbo
- Teslaägare
Har inställt på 8A och laddar i vanliga eluttaget. Den har stått i sen i eftermiddags och har sjunkit till nästan ingen laddning alls. Kanske ökar den igen, men är det som det ska vara? Det är ca 6 minusgrader kallt.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...
Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Saab99turbo
- Teslaägare
Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.taliz skrev:Sitter du i bilen när du kollar?
Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Vad jag kommer ihåg att jag sett så när den värmer så går laddhastigheten ner och det man ser är bara konsumtionen för laddning. Värmen kan ta upp till 6-7 kW på en S.
Fel: Värmen kan ta upp till 11 kW enligt denna post. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/
Så att den visar 1 A till laddning när den värmer är nog normalt.
Fel: Värmen kan ta upp till 11 kW enligt denna post. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/
Så att den visar 1 A till laddning när den värmer är nog normalt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Saab99turbo
- Teslaägare
Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.Leo skrev:Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.Saab99turbo skrev:Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.Leo skrev:Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Model Y LR.
Model S70D
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Titta under "Klimat" i appen, lyser det ett rött batteri med en snöflinga i uppe i högra hörnet så är batterivärmen igång.frippe skrev:
Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.
När bilen har obegränsat med ström så brukar batterivärmen sno åt sig 5 kw dvs den äter med lätthet upp alla Ampere som finns i din kabel. (5kw= ca21A vid 220v enfas)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Jag gick emot den vanliga metoden på det här forumet och faktiskt testade på min istället för att skriva spekulationer och gissningar.
Utetemperaturen är -13, temperaturen i bilen enligt appen är -8, bilen var laddad till 83%. Bilen laddades senast igår kväll och var färdigladdad vid midnatt. Satte igång laddningen nu och den var uppe på 7A (där jag har ställt den) efter en minut. Snöflingan som indikerar batterivärmen var tänd.
Sedan slog jag på klimatanläggningen. Laddeffekten låg kvar på 2kW och laddströmmen låg kvar på 7A. Som jag minns det går antalet km/h som man tillför batteriet ner när man kör klimatanläggningen, om man visar räckvidd istället för procent, men laddströmmen ändras inte.
Jag tycker det verkar som att nåt är knas med din laddning eller laddströmmen.

Utetemperaturen är -13, temperaturen i bilen enligt appen är -8, bilen var laddad till 83%. Bilen laddades senast igår kväll och var färdigladdad vid midnatt. Satte igång laddningen nu och den var uppe på 7A (där jag har ställt den) efter en minut. Snöflingan som indikerar batterivärmen var tänd.
Sedan slog jag på klimatanläggningen. Laddeffekten låg kvar på 2kW och laddströmmen låg kvar på 7A. Som jag minns det går antalet km/h som man tillför batteriet ner när man kör klimatanläggningen, om man visar räckvidd istället för procent, men laddströmmen ändras inte.
Jag tycker det verkar som att nåt är knas med din laddning eller laddströmmen.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Korrekt, se mitt inlägg ovan.Saab99turbo skrev:Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.taliz skrev:Sitter du i bilen när du kollar?
Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Jag delar din uppfattning.
Juristen, kör inte du trefas UMC?
OP har väl den nya enfas?
Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?
Känner du nån med en annan UMC du kan testa med i samma uttag?
Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Jag har gamla UMC som fixar både enfas och trefas. Nu laddade jag på enfas, det är det jag har för det mesta nuförtiden. Men snart byter jag gatan och enfas mot garage och trefas.taliz skrev:Juristen, kör inte du trefas UMC?

Spänning är just volten, som du säger. Ström är ampere.
Som jag fattat det och sett på min bil så visar laddningen km/hr hur mycket som tillförs batteriet och ampere till höger vad som tas från elnätet. Dvs. Körs värmning eller liknande så går antalet km/hr ner och kan ofta vara 0 innan batteriet är varmt.
Jag tycker också det ser ut att vara fel på din bil/umc.
Tillägg: kan ju faktiskt vara så att Tesla ändrat ovanstående i en update. Var ett tag sedan jag kollade detta.
Jag tycker också det ser ut att vara fel på din bil/umc.
Tillägg: kan ju faktiskt vara så att Tesla ändrat ovanstående i en update. Var ett tag sedan jag kollade detta.