Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av Saab99turbo »

Har inställt på 8A och laddar i vanliga eluttaget. Den har stått i sen i eftermiddags och har sjunkit till nästan ingen laddning alls. Kanske ökar den igen, men är det som det ska vara? Det är ca 6 minusgrader kallt.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av taliz »

Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av Saab99turbo »

taliz skrev:
Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.

Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1902
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av bjelkeman »

Vad jag kommer ihåg att jag sett så när den värmer så går laddhastigheten ner och det man ser är bara konsumtionen för laddning. Värmen kan ta upp till 6-7 kW på en S.

Fel: Värmen kan ta upp till 11 kW enligt denna post. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/

Så att den visar 1 A till laddning när den värmer är nog normalt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av Leo »

Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av Saab99turbo »

Leo skrev:
Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.
Screenshot_20191114_224543_com.teslamotors.tesla.jpg
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2695
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av frippe »

Saab99turbo skrev:
Leo skrev:
Det är inte så att batteriet börjar bli fullt? Har man det ställt på 100% sjunker strömmen ner emot 1A på slutet.
Nej. Så här såg det ut. Men jag har konstaterat att det går upp och ner lite.
Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av lawgiver »

frippe skrev:

Är det kallt ute kan det gå åt till värmning av batteriet.
Titta under "Klimat" i appen, lyser det ett rött batteri med en snöflinga i uppe i högra hörnet så är batterivärmen igång.
När bilen har obegränsat med ström så brukar batterivärmen sno åt sig 5 kw dvs den äter med lätthet upp alla Ampere som finns i din kabel. (5kw= ca21A vid 220v enfas)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av juristen »

Jag gick emot den vanliga metoden på det här forumet och faktiskt testade på min istället för att skriva spekulationer och gissningar. ;)

Utetemperaturen är -13, temperaturen i bilen enligt appen är -8, bilen var laddad till 83%. Bilen laddades senast igår kväll och var färdigladdad vid midnatt. Satte igång laddningen nu och den var uppe på 7A (där jag har ställt den) efter en minut. Snöflingan som indikerar batterivärmen var tänd.

Sedan slog jag på klimatanläggningen. Laddeffekten låg kvar på 2kW och laddströmmen låg kvar på 7A. Som jag minns det går antalet km/h som man tillför batteriet ner när man kör klimatanläggningen, om man visar räckvidd istället för procent, men laddströmmen ändras inte.

Jag tycker det verkar som att nåt är knas med din laddning eller laddströmmen.
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av juristen »

Saab99turbo skrev:
taliz skrev:
Sitter du i bilen när du kollar?
Isf kanske värmen hoppar igång och tar all kräm?
Nej, kollar i appen. Och den säger att kupen är kall så inget konstigt där. Men om den använder strömmen från laddningen till att värma istället, borde den ändå inte stå på 8A isåfall? Då använder den ju ändå strömmen så att säga. Men att laddningshastigheten i km/h då är ner mot 0.

Nu känns det ju som att den har något annat för sig. Hur som helst har lafdninshastigheten ökat igen så nu har jag fått ett par mil.
Korrekt, se mitt inlägg ovan.

Jag delar din uppfattning.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av taliz »

Juristen, kör inte du trefas UMC?
OP har väl den nya enfas?

Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?

Känner du nån med en annan UMC du kan testa med i samma uttag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 909
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av juristen »

taliz skrev:
Juristen, kör inte du trefas UMC?
OP har väl den nya enfas?

Nu är jag väldigt dålig på el. Men nästa gissning hade nog varit spänningsfall i nätet. Fast då borde volten sjunka med väl?

Känner du nån med en annan UMC du kan testa med i samma uttag?
Jag har gamla UMC som fixar både enfas och trefas. Nu laddade jag på enfas, det är det jag har för det mesta nuförtiden. Men snart byter jag gatan och enfas mot garage och trefas. :)

Spänning är just volten, som du säger. Ström är ampere.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 510
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Är det normalt att laddningen går ner till 1A...

Inlägg av tor »

Som jag fattat det och sett på min bil så visar laddningen km/hr hur mycket som tillförs batteriet och ampere till höger vad som tas från elnätet. Dvs. Körs värmning eller liknande så går antalet km/hr ner och kan ofta vara 0 innan batteriet är varmt.

Jag tycker också det ser ut att vara fel på din bil/umc.

Tillägg: kan ju faktiskt vara så att Tesla ändrat ovanstående i en update. Var ett tag sedan jag kollade detta.
Skriv svar