Jag har bestämt mig att byta bort min diesel och kliva på elbilståget, så långt är lätt!
Har tittat på Kia E-Niro, Hyundai Kona Electric och nu Tesla M3LR.
Konan går bort direkt av olika skäl, lite väl plastig samt att Hyundai här där jag bor stänger nu!
Så då återstår e-Niro och M3!
Hade mer eller mindre bestämt mig för E-Niro men priset steg ordentligt nu inför 2020 (530.000kr med tech) och fick också veta att den saknar dragkrok! Dessutom hade jag velat ha fyrhjulsdrift! Bor i snörikt län!
Så då provade jag en M3LR igår! Vilken bil! Men med fyrhjulsdrift blir den rejält mycket dyrare.
Jag kommer leasa den i mitt företag.
Nu står det lite fyrhjulsdrift/dragkrok mot lägre pris/framhjulsdrift. (Vet att SRRW är billigare men vill nog inte ha bakhjulsdrift, eller?)
Lite frågor om M3
• Vad tycker ni, hur ska jag göra?
• Förmånsvärdet som är rabatterat, kan de plötsligt höjas till vad bilen kostar?! (Ca 690.000)
•Hur bökigt/ofta behöver man uppsöka service?
• Vid mycket snö här är ibland höjden lika viktigt som fyrhjulsdrift, har kört om flera BMW 5-serie med X-drive som bokstavligen stått uppe på snön. Några erfarenheter med mycket snö?
• Känns konstigt att gå ner och beställa en SR också, nu när AWD finns, dessutom lägre range. Eller är det ett bra alternativ?
• Hur har ni sett/upplevt andrahandsvärdet vara och hur står sig M3 mot andra elbilar? E-Niro har ju sålts dyrare beg. än nypris ibland!! Men vad händer när produktionen kommer ikapp!
• Om någon är duktig på en jämförelse eller kan komma med lite motivation i fråga om jämförelse mot min nuvarande Mercedes GLC 220D 2017 så tar jag tacksamt mot det!
• Hur ligger M3LR försäkringsmässigt?
Sorry om det är många och kanske korkade frågor men det är en ganska stor investering så jag försöker få all hjälp jag kan få!