Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

:geek: Härligt forum! Här kommer ett långt och trevande första inlägg!
Jag har bestämt mig att byta bort min diesel och kliva på elbilståget, så långt är lätt!

Har tittat på Kia E-Niro, Hyundai Kona Electric och nu Tesla M3LR.

Konan går bort direkt av olika skäl, lite väl plastig samt att Hyundai här där jag bor stänger nu!

Så då återstår e-Niro och M3!

Hade mer eller mindre bestämt mig för E-Niro men priset steg ordentligt nu inför 2020 (530.000kr med tech) och fick också veta att den saknar dragkrok! Dessutom hade jag velat ha fyrhjulsdrift! Bor i snörikt län!

Så då provade jag en M3LR igår! Vilken bil! Men med fyrhjulsdrift blir den rejält mycket dyrare.

Jag kommer leasa den i mitt företag.

Nu står det lite fyrhjulsdrift/dragkrok mot lägre pris/framhjulsdrift. (Vet att SRRW är billigare men vill nog inte ha bakhjulsdrift, eller?)

Lite frågor om M3
• Vad tycker ni, hur ska jag göra?
• Förmånsvärdet som är rabatterat, kan de plötsligt höjas till vad bilen kostar?! (Ca 690.000)
•Hur bökigt/ofta behöver man uppsöka service?
• Vid mycket snö här är ibland höjden lika viktigt som fyrhjulsdrift, har kört om flera BMW 5-serie med X-drive som bokstavligen stått uppe på snön. Några erfarenheter med mycket snö?
• Känns konstigt att gå ner och beställa en SR också, nu när AWD finns, dessutom lägre range. Eller är det ett bra alternativ?
• Hur har ni sett/upplevt andrahandsvärdet vara och hur står sig M3 mot andra elbilar? E-Niro har ju sålts dyrare beg. än nypris ibland!! Men vad händer när produktionen kommer ikapp!
• Om någon är duktig på en jämförelse eller kan komma med lite motivation i fråga om jämförelse mot min nuvarande Mercedes GLC 220D 2017 så tar jag tacksamt mot det!
• Hur ligger M3LR försäkringsmässigt?

Sorry om det är många och kanske korkade frågor men det är en ganska stor investering så jag försöker få all hjälp jag kan få!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av Smutt »

Elektrisk bakhjulsdrift är som en dålig fosil fyrhjulsdrift i jämförelse och eftersom du är på ett Tesla forum så kommer jag så klart säga ta en Tesla.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av Tellus »

Kia e niro är en konverterad fossilbil och konverteringen kostade många hundra tusen. model 3 tycker jag är mycket mer prisvärd och känns 10 år modernare.
Bakhjulsdrift och vinter är inga problem, värre med bara framhjulsdrift som går rakt fram i kurvan när den tappar fäste.
Service på teslan behövs nästan inte alls, medans Kian måste lämnas in var 1500mil för att garantin ska gälla.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av tor-ake »

Jag ser att du är lite orolig för andrahandsvärde. Släpp det. Det är ett otroligt sug efter elbilar på begagnatmarknaden, kommer inte att normaliseras på åratal, även om produktionen kommer igång hos andra tillverkare. Finns idag noll begagnade model 3, och när de börjar komma av leasing m. m. kommer det bli samma huggsexa som på andra elbilar.

Och blir det låg efterfrågan i Sverige så kommer resterande EU att dammsuga upp våra begbilar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av metchristian »

tor-ake skrev:
Jag ser att du är lite orolig för andrahandsvärde. Släpp det. Det är ett otroligt sug efter elbilar på begagnatmarknaden, kommer inte att normaliseras på åratal, även om produktionen kommer igång hos andra tillverkare. Finns idag noll begagnade model 3, och när de börjar komma av leasing m. m. kommer det bli samma huggsexa som på andra elbilar.

Och blir det låg efterfrågan i Sverige så kommer resterande EU att dammsuga upp våra begbilar.

Köp m3 longrange! Jag hade samma funderingar... beslöt efter flera mån velande på detta alt. Väntar på min.
Användarvisningsbild
h37
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 17 apr 2015 19:05
Ort: Karlstad

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av h37 »

Behåll Mercedesen några år och beställ (omgående) en Tesla model Y. Gillar man teknik, körglädje och ekonomi så är det Tesla som gäller.
Jag har ägt en S70D 2015, nu en M3DLR och har en MYLR beställd. Är jättenöjd men som många påpekat, det blir många mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Om man ska fundera på SR+ eller LR när det gäller räckvidd så ska man analysera sitt kör mönster. Klarar man de dagliga resorna eller de vanliga helg utflykterna med SR+? De längre resorna görs så sällan att de fåtal minuter laddningen tar knappats är värt prisskillnaden.

Bakhjulsdrift tycker jag är självklart på en elbil, om den inte är fyrhjulsdriven. Nästan ingen av fördelarna med framhjulsdrift finns kvar, motorn kommer ju hur som helst sitta vid axeln. Däremot kommer du känna av torquesteer som vrider hjulen vid acceleration.

Säkerhet!!! KIA e-Niro är inte en osäker bil men Model 3 är bättre på alla punkter.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av NiklasTesla »

Funderade själv mellan Kian och Model 3 LR AWD men gick på Model 3 LR AWD vilket jag är supernöjd med (kör ca 3000mil redan sedan i början av April och köpt privat).

Model 3 är såklart lite lägre och dyrare men generellt mycket mer bil för pengarna pga prestanda, material, design, nätverket med superchargers mm (och blir bättre och bättre med tiden pga uppdateringarna som kommer).

Halvförsäkring ligger på 750sek/månad för mig som bor i storstad (billigare om man bor på mindre ort).

Garantin påverkas ej av service så fixar det mesta själv (spolarvätska och kupéfilter).

Bara hör av dig om du har några fler samt MVH/Niklas
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

h37 skrev:
Behåll Mercedesen några år och beställ (omgående) en Tesla model Y. Gillar man teknik, körglädje och ekonomi så är det Tesla som gäller.
Jag har ägt en S70D 2015, nu en M3DLR och har en MYLR beställd. Är jättenöjd men som många påpekat, det blir många mil.
Jo tanken har slagit mig att vänta och köpa en Model Y, men dels är man ju väldigt sugen nu men får också lite panik av alla miljöbonusar och lättningar som är nu, tänker att de inte varar för evigt! Sedan känns iofs Model Y rymligare men i övrigt rätt lik M3LR, dessutom, tycker jag personligen, att M3 är snyggare, även om inte det är avgörande
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

LarsL skrev:
Om man ska fundera på SR+ eller LR när det gäller räckvidd så ska man analysera sitt kör mönster. Klarar man de dagliga resorna eller de vanliga helg utflykterna med SR+? De längre resorna görs så sällan att de fåtal minuter laddningen tar knappats är värt prisskillnaden.

Bakhjulsdrift tycker jag är självklart på en elbil, om den inte är fyrhjulsdriven. Nästan ingen av fördelarna med framhjulsdrift finns kvar, motorn kommer ju hur som helst sitta vid axeln. Däremot kommer du känna av torquesteer som vrider hjulen vid acceleration.

Säkerhet!!! KIA e-Niro är inte en osäker bil men Model 3 är bättre på alla punkter.
Jag kanske är lite färgad av att man "måste" ha en fyrhjulsdriven bil! Det gick ju rätt bra att köra bil innan alla blev fyrhjulsdrivna också, dessutom antar jag att antispin mm gör ett utmärkt jobb numera!
Det är väl grejen att den faktiskt finns fyrhjuösdriven som gnager :D Sedan är det ett rejält kliv upp ekonomiskt. Men ska man jämföra mot Kian så är det M3SR man ska jämföra mot, då är priset ganska lika OCH man kan ha dragkrok!
Vad skiljer egentligen interiört mellan SR+ & LR?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av Tellus »

KristoferL skrev:
LarsL skrev:
Om man ska fundera på SR+ eller LR när det gäller räckvidd så ska man analysera sitt kör mönster. Klarar man de dagliga resorna eller de vanliga helg utflykterna med SR+? De längre resorna görs så sällan att de fåtal minuter laddningen tar knappats är värt prisskillnaden.

Bakhjulsdrift tycker jag är självklart på en elbil, om den inte är fyrhjulsdriven. Nästan ingen av fördelarna med framhjulsdrift finns kvar, motorn kommer ju hur som helst sitta vid axeln. Däremot kommer du känna av torquesteer som vrider hjulen vid acceleration.

Säkerhet!!! KIA e-Niro är inte en osäker bil men Model 3 är bättre på alla punkter.
Jag kanske är lite färgad av att man "måste" ha en fyrhjulsdriven bil! Det gick ju rätt bra att köra bil innan alla blev fyrhjulsdrivna också, dessutom antar jag att antispin mm gör ett utmärkt jobb numera!
Det är väl grejen att den faktiskt finns fyrhjuösdriven som gnager :D Sedan är det ett rejält kliv upp ekonomiskt. Men ska man jämföra mot Kian så är det M3SR man ska jämföra mot, då är priset ganska lika OCH man kan ha dragkrok!
Vad skiljer egentligen interiört mellan SR+ & LR?
Inget, jag har båda och inte sett någon skillnad förutom grönsaksblad på kartan och bättre ljud i stereon. Jag tror sr+ räckvidden räcker mer än väl. Sr+ är också flera hundra kilo lättare och drar mindre el. LR AWD tycker jag känns mindre prisvärd om man köper privat. Då är steget till Performance litet prismässigt men rätt stort prestanda och utrustningsmässigt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1796
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av tor-ake »

KristoferL skrev:
Vad skiljer egentligen interiört mellan SR+ & LR?

Mattorna! Glöm inte mattorna! :P
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Ja, man måste köpa mattorna separat i SR+.

Numera har man ju webbrowser och Youtube och Netflix även på SR+.

Och snart kommer laddhastigheten upp till 170 kW också.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av kikat »

Rekommenderar att experimentera med https://abetterrouteplanner.com/ vid osäkerhet kring SR+ eller LR eftersom hur mycket räckvidd man behöver är väldigt individuellt.
Valde själv mellan SR+ och LR, och landade i en LR främst för att kunna köra till platser tur och retur utan att behöva tänka på laddning. Bilen drar dessutom en hel del mer ström vid dåligt/kallt väder.
Annat lull-lull man får med LR är:
-Dimljus
-Snabbare supercharging (snart även till SR+)
-LTE-tjänster, webbläsare (numera även till SR+?)
-Satellitkartor
-Bättre ljudsystem
-Baksätesvärmare
-Tygmattor
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

kikat skrev:
Rekommenderar att experimentera med https://abetterrouteplanner.com/ vid osäkerhet kring SR+ eller LR eftersom hur mycket räckvidd man behöver är väldigt individuellt.
Valde själv mellan SR+ och LR, och landade i en LR främst för att kunna köra till platser tur och retur utan att behöva tänka på laddning. Bilen drar dessutom en hel del mer ström vid dåligt/kallt väder.
Annat lull-lull man får med LR är:
-Dimljus
-Snabbare supercharging (snart även till SR+)
-LTE-tjänster, webbläsare (numera även till SR+?)
-Satellitkartor
-Bättre ljudsystem
-Baksätesvärmare
-Tygmattor
Jo jag testade faktiskt tidigare med "A Better Route Planner" och det var faktiskt bara M3LR som tog sig dit vi vill i Europa (mer än en gång), varken M3SR eller Kia E-Niro tog sig dit! :) Jobbigt! Men skämt å sido så duger nog SR i 99,99% av fallen, andra gånger kan man resa på annat sätt. Men jag tänker också att man vill ha så fet räckvidd som möjligt oavsett, tänker kalla vintrar och ålder som minskar räckvidden ...
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

LarsL skrev:
Ja, man måste köpa mattorna separat i SR+.

Numera har man ju webbrowser och Youtube och Netflix även på SR+.

Och snart kommer laddhastigheten upp till 170 kW också.
Köpa mattor separat!!!?? Nej, där går gränsen!! :D :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Jag har dimljus på min SR+.

Spännande KristoferL! Vart i Europa klarade du inte köra med en SR+?

Men du tänker helt rätt annars. Köp bil så att 90% av resorna blir bekväma och hyfsat enkla. Gränsen för mig går vid att jag måste kunna åka till jobbet åka hem och köra barnen till tandläkare (typ) och sedan tillbaka till jobbet utan att behöva ladda. Det klarade inte Leaf men det gör SR+. Nu finns det en uppsjö av laddare så det går ingen nöd på mig ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av LarsL »

KristoferL skrev:
LarsL skrev:
Ja, man måste köpa mattorna separat i SR+.

Numera har man ju webbrowser och Youtube och Netflix även på SR+.

Och snart kommer laddhastigheten upp till 170 kW också.
Köpa mattor separat!!!?? Nej, där går gränsen!! :D :D
Men det blir fina mattor för 100kkr. ;)
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

LarsL skrev:
Jag har dimljus på min SR+.

Spännande KristoferL! Vart i Europa klarade du inte köra med en SR+?

Men du tänker helt rätt annars. Köp bil så att 90% av resorna blir bekväma och hyfsat enkla. Gränsen för mig går vid att jag måste kunna åka till jobbet åka hem och köra barnen till tandläkare (typ) och sedan tillbaka till jobbet utan att behöva ladda. Det klarade inte Leaf men det gör SR+. Nu finns det en uppsjö av laddare så det går ingen nöd på mig ändå.
Testade att ta mig ner till Ksamil, Albanien :D M3LR klarade det dock. Men nu när jag testar igen ser det ut som om problemet ligger i Sverige för SR :D Måste vara nån felberäkning! Åker från Sundsvall och den kör direkt till Södertälje!! där man kommer fram (eller inte) med -8%, varför inte stanna och ladda i Gävle?! Jag har kanske inte ställt in allt rätt :)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av pinussen »

Har du kryssat i rätt sorts laddare? Tror den buggar lite om man väljer SR+ och kryssar i fel automatiskt.
KristoferL
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 nov 2019 08:52

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av KristoferL »

pinussen skrev:
Har du kryssat i rätt sorts laddare? Tror den buggar lite om man väljer SR+ och kryssar i fel automatiskt.
Säkert det, jag kryssade i alla laddare, det kanske var fel :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av LarsL »

Testa att klicka i ”slower if needed” och att använda alla typer av laddare så funkar det. Även om det är något lurt med första stinten där den undviker Gävle av någon anledning.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av pinussen »

https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 907fb330ac Funkade fint med bara SuC tom, inga andra laddare. Iof färja från Italien och inte via fastlandet, ingen aning om det är bra.

Helnöjd med min SR+ :) Varit ner till Berlin, upp till Haparanda och bort till östra Norge från Stockholm hittills.
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av Lindansaren »

KristoferL skrev:
pinussen skrev:
Har du kryssat i rätt sorts laddare? Tror den buggar lite om man väljer SR+ och kryssar i fel automatiskt.
Säkert det, jag kryssade i alla laddare, det kanske var fel :?
Du kanske har råkat inaktivera en laddare? Det misstaget har jag iaf gjort i verktyget. Klicka på laddaren (Gävle?) och säkerställ att den är "aktiv".
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Velig i mitt beslut om M3! Hjälp!

Inlägg av Mickep »

Då Kia Eniro mer är att jämföra med sr+ prismässigt och du kan leasa till samma kostnad så ser jag en fördel för lr model 3. Jag tror också om du väntar ett kvartal så kommer du få bättre kvalitet och ljudisolering till samma pris.
Kia har sina fördelar men eftersom det är så stor prisskillnad så är det en nobrainer.
Skriv svar