Hej, jag har ett "problem" med min M3 LR AWD, inköpt 23/9. Problemet ligger i att leasingkontraktet är på 2000 mil/år, överstigande mil får jag en avgift för. Det som ställer till det för mig är att på knappt två månader har jag kört 700 mil, extrapolerat blir det typ 4000 mil på ett år, typ det dubbla mot planerat.
Jag funderar på ett argt twitterinlägg till Elon att se till att bilen blir tråkigare att köra så jag håller min budget. Jag har tex gladeligen kört 3 ggr ToR Göteborg-Stockholm istället för att ta tåget...
Hrmpf. (uttryck för viss förvirrad frustration)
Nån som känner igen sig?
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923) Cybertruck LR förhandsbeställd
Jodå, det är ett känt Tesla-fenomen. Själv gick jag från att ha haft en försäkring på 1000 mil om året på gamla bilen till fria mil. Jag var dock utomlands 3-5 månader om året innan men jag har kört bra mycket mer ändå. Det är många flygningar, både inrikes och utrikes som jag skippat till förmån för bilkörandet tex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag brukar säga att min bil bara blir billigare och billigare ju mer jag kör. TCO/mil minskar ju drastiskt i en elbil då bränslet är i princip gratis.
Jobbigt om man leasat iofs.
Är det företagsleasing? Isf spelar det ju ingen roll, om det är privatleasing kanske du kan öka antalet mil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej, det är företagsleasing så inte så orolig egentligen, även om skillnaden är större än jag trodde...
Ok då är du väl ändå inte garanterad ett restvärde?
Jo, leasingkontraktet innehåller restvärde om 51%, men tror ändå jag inte kommer landa på mer än de planerade 6000 milen för den treårsperiod (2000 / år) som leasingen gäller. Orsaken till framför allt mina Stockholmsresor nu är en pågående utbildning som snart är klar, så det kommer antagligen hålla sig inom gränsen. Tror inte överstigande mil påverkar restvärdet ändå, det är det pris jag kan köpa loss bilen för efter tre år enligt avtalet. Men kontrakt är jobbiga att läsa, så det kan finnas nåt jag inte tänkt på. Men jag vore säkrare på min sak om den inte var så rolig att köra...
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923) Cybertruck LR förhandsbeställd
Det är väl inte ett garanterat restvärde?
Dvs oavsett vad bilen är värd är det vad du får betala för den.
Hej, jag tolkar det så här:
Efter leasingperiodens 3 år är slut kan jag välja att lämna tillbaks bilen eller köpa loss den. Köper jag loss den är priset 51% av inköpspriset som gällde när leasingbolaget beställde bilen enligt min spec, detta ligger fast. Väljer jag istället att lämna tillbaks den görs en besiktning för att se om slitaget är större än normalt, och om så är fallet får jag betala vad det kostar att återställa bilen till normalt skick efter tre år. Typ.
Det är väl inte ett garanterat restvärde?
Dvs oavsett vad bilen är värd är det vad du får betala för den.
Hej, jag tolkar det så här:
Efter leasingperiodens 3 år är slut kan jag välja att lämna tillbaks bilen eller köpa loss den. Köper jag loss den är priset 51% av inköpspriset som gällde när leasingbolaget beställde bilen enligt min spec, detta ligger fast. Väljer jag istället att lämna tillbaks den görs en besiktning för att se om slitaget är större än normalt, och om så är fallet får jag betala vad det kostar att återställa bilen till normalt skick efter tre år. Typ.
Är det finansiell leasing så är de där 51% bara ett riktvärde. Restskulden är 51% och det är de pengarna som leasinggivaren vill ha in. Sen beror det på marknaden vad den är värd just där och då. Kör du mer än de där 6000 milen så ökar risken att den är värd mindre än 51%.
Det slår ju lite när man går över 8000 mil och garantin försvinner.
i "Beräkna betalning" så är det 1% lägre restvärde vid 500 mil mer upp till 2500mil per år. När man går från 2500 till 3000 så tar den ett 5% kliv.
Kör du 2500 mil eller mer är det minst 45% restvärde som gäller. Jag tar 45% på 2500. 40% på 3000 och 35% på 3500. Tråkig månadskostnad bara.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Du kör så långt du vill helt enkelt. Så funkar min leasing hos Dnb. Dock så får du betala dina 50% restvärde till Dnb även om du kört 30.000 mil.
På vilket sätt skulle de hindra dig från att köra så långt du vill? Vad skulle hända då exakt?
Det är ju inget garanterat värde. Vad det kostar vet man inte förrän det är dags att sälja den.[/quote]
Det är lite märkligt att de har garanterat restvärde på Model S men inte på Model 3. Jag tror att Model 3 kommer att ha högre procentuellt restvärde om 3 år än Model S.
Kör du 2500 mil eller mer är det minst 45% restvärde som gäller. Jag tar 45% på 2500. 40% på 3000 och 35% på 3500. Tråkig månadskostnad bara.
Vet ej var du får dem siffrorna:
Jag beställde Min 3:a med xx kontant o 50% restvärde och 2000-2500mil, säljaren sa det har ingen betydelse eftersom det är ju jag som skall betala slutfakturan men det kan va skönt att ha lite marginal och de räknar med bra andrahandsvärde på 3:an framför allt på en privatägd än företagsbil.
Det är underbart att läsa att så många ej vet vad de skrivit på:)
Om du syftar på mig så har jag järnkoll!
Teslan blir ungefär min 18-20:e bil jag köper varav de senaste 10åren har jag köpt med restvärde och aldrig haft problem med det. Vissa har man gjort bra affärer på och vissa sämre...
Det är ju inget garanterat värde. Vad det kostar vet man inte förrän det är dags att sälja den.
Nej det är naturligtvis inte garanterat men jag har otroligt svårt att se att man inte skulle få tillbaka pengarna vid de restvärdesgränserna jag precis specificerade.
Hittills jag aldrig lyckats trots att jag sålde P85D när Tesla reade ut sina lagerbilar de köpt in för inköpspriser. Men det är klart någon måste ju vara först.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Vet ej var du får dem siffrorna:
Jag beställde Min 3:a med xx kontant o 50% restvärde och 2000-2500mil, säljaren sa det har ingen betydelse eftersom det är ju jag som skall betala slutfakturan men det kan va skönt att ha lite marginal och de räknar med bra andrahandsvärde på 3:an framför allt på en privatägd än företagsbil.
Jag ska få betala 1563kr i mån.
Siffrorna får jag ifrån mina egna beräkningar. DnB har helt andra procentsatser men det är inte DnB som betalar min slutfaktura eller hur?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Hittills jag aldrig lyckats trots att jag sålde P85D när Tesla reade ut sina lagerbilar de köpt in för inköpspriser. Men det är klart någon måste ju vara först.
Hade Tesla köpt bilar? Av vem? Inköpspris? Tesla har väl inget återförsäljarnät?
Hade Tesla köpt bilar? Av vem? Inköpspris? Tesla har väl inget återförsäljarnät?
Tesla köpte in bilar en period 2016/2017 sedan blev det superpanik inför kvartalsslut att bli av med alla lagerbilarna så då skickades dessa iväg till vad det verkade inköpspriserna. Jag fick inte sålt min förrän i december på grund av det och då ändå till lägre pris än förväntat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Skulle säga privatägd har sämre restvärde eftersom de är momssmittade. Inget företag skulle vilja köpa en momssmittad bil.
Om priset är rätt så är det väl inga problem? Det är ju bara att rätt pris ligger runt halva momsen lägre än för en bil med avdragbar moms.
Måste du sänka priset med halva momsen så är ju bilen värd mindre.
Absolut, jag bara vänder mig mot att säga att inget företag skulle vilja köpa den.
Fast jag stör mig också på att man påstår att en bil är "leasebar", för det gäller ju alla bilar, momssmittade eller ej.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skulle säga privatägd har sämre restvärde eftersom de är momssmittade. Inget företag skulle vilja köpa en momssmittad bil.
Om priset är rätt så är det väl inga problem? Det är ju bara att rätt pris ligger runt halva momsen lägre än för en bil med avdragbar moms.
Måste du sänka priset med halva momsen så är ju bilen värd mindre.
Absolut, jag bara vänder mig mot att säga att inget företag skulle vilja köpa den.
Fast jag stör mig också på att man påstår att en bil är "leasebar", för det gäller ju alla bilar, momssmittade eller ej.
Men varför skulle ett företag vilja leasa en momssmittad bil?
För att det är totalkostnaden som räknas, så om priset är bra ändå, så kan det vara en bra idé. Jag menar bara att det dumt att sluta läsa där bara för att det inte finns avdragbar moms. Pengar ut måste ju vara det relevanta.
Skickat från min Mac med Firefox. Jag antar att detta är relevant, då det är så populärt att upprepa detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS