Kommer du ihåg vad för Model X Det var och typ av däck? Gissar på att det inte är en Model X LR utan Performance eller bil med mindre än 100kWh batteri. Min Model X gör egentligen inte särskilt många mil utan husvagn. Orsaken är mina 22" fälgar, att jag har en Performance samt att det är en 90 vilka har typ 79kWh batteripack. Nyare X LR Raven på 20" fälgar tar sig kanske dubbelt så långt som min Model X. Bilmodellen säger alltså inte allt om räckvidden.Fredrik j skrev:
Jag husvagnssemestrar i Italien på somrarna. I somras pratade jag lite med en tysk i en Model X som dragit sin husvagn från södra tyskland. Han berättade att han kom ungefär 110km på en full laddning. Visserligen behöver han passera alperna men får också en hel del nedförsbacke på andra sidan. Fullbreddsvagn.
Fel utveckling på elbilar?
Moderator: Redaktion
Re: Fel utveckling på elbilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Nej jag vet inte vad det var för variant av model X han hade. På sättet han berättade fick jag intrycket av att han var nöjd med räckvidden till vardags hemma. Det var den stora skillnaden med husvagn han vill berätta om.Svenssons skrev:Kommer du ihåg vad för Model X Det var och typ av däck? Gissar på att det inte är en Model X LR utan Performance eller bil med mindre än 100kWh batteri. Min Model X gör egentligen inte särskilt många mil utan husvagn. Orsaken är mina 22" fälgar, att jag har en Performance samt att det är en 90 vilka har typ 79kWh batteripack. Nyare X LR Raven på 20" fälgar tar sig kanske dubbelt så långt som min Model X. Bilmodellen säger alltså inte allt om räckvidden.Fredrik j skrev:
Jag husvagnssemestrar i Italien på somrarna. I somras pratade jag lite med en tysk i en Model X som dragit sin husvagn från södra tyskland. Han berättade att han kom ungefär 110km på en full laddning. Visserligen behöver han passera alperna men får också en hel del nedförsbacke på andra sidan. Fullbreddsvagn.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Ca 5kW/mil enl Björn Nyland.
Dvs 20mil med ett 100batteri.
Edit. Fixade länken
Re: Fel utveckling på elbilar?
110km låter ju fullt realistiskt även om man har största batteriet. Man kan ju tänka att man inte vill köra helt tomt där i brennerpasset utan kanske får man ladda lite oftare än nödvändigt.[JM] skrev:
Ca 5kW/mil enl Björn Nyland.
Dvs 20mil med ett 100batteri.
Edit. Fixade länken
Han listar bara längd på husvagnen. Jag tror frontyta har större betydelse. Speciellt på en model X som nog släpper fartvinden rakt i fronten på husvagnen. En mer effektiv dragare leder väl upp den över taket?
Kan man läsa listan som att det minsta batteriet bara kommer 6-7mil på en laddning då?
Re: Fel utveckling på elbilar?
Med tanke på alla fossilhuvuden så borde de höja bensinskatten så att den kostar 30kr/liter och sedan ha dubbla skatten på inköp av nya bilar med avgasgenerator. 

Re: Fel utveckling på elbilar?
Alltså man nyttjar normalt spannet från 10% till 80%. Dvs 70% av totalen. 70% av 20mil blir då 14mil och då kommer man fram med 10% kvar.Fredrik j skrev:110km låter ju fullt realistiskt även om man har största batteriet. Man kan ju tänka att man inte vill köra helt tomt där i brennerpasset utan kanske får man ladda lite oftare än nödvändigt.[JM] skrev:
Ca 5kW/mil enl Björn Nyland.
Dvs 20mil med ett 100batteri.
Edit. Fixade länken
Han listar bara längd på husvagnen. Jag tror frontyta har större betydelse. Speciellt på en model X som nog släpper fartvinden rakt i fronten på husvagnen. En mer effektiv dragare leder väl upp den över taket?
Kan man läsa listan som att det minsta batteriet bara kommer 6-7mil på en laddning då?
Köra husvagn med 60kwh batteri är nog inte att rekommendera
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Fel utveckling på elbilar?
Nu ska vi se. Har för mig att det tog ca 5 sidor den gången innan någon kläckte ur sig att mycket snö är den största räckviddsdödaren sen tog det ytterligare ca 5 sidor innan någon kläckte ur sig att takbox är en riktigt dålig idé om man vill komma långt. Dom flesta andra hade inte så stor koll eller så hade dom intresse av att lura på mig en elbil med falska förhoppningar.[JM] skrev:De två trådarna du deltagit aktivt i har du fått massor med förslag på lösningar på dina problem samt förklaring på hur du ska tänka/planera.Robertrimmevik skrev:....klipp...
Ber om ursäkt för det. Men jag kan inte låta bli att känna att många medlemmar här verkar ganska färgade och lite fyrkantiga. Men det är klart, jag befinner mig ju på ett tesla forum.
Om det fanns ett bättre forum för elbil/hybrid så skulle jag vara där istället.
... klipp...
Det kan vara då att forumet är färgat/fyrkantigt eller så kan det vara då att du inte tar till dig det som sägs eller en kombination av de båda.
Återigen. Se lösningarna, inte problemen eller som det heter på utrikiska. Adapt and overcome.
Lika dant var det denna gång. Tog en himla massa inlägg innan nån kunde berätta om hur illa det faktiskt ligger till här uppe på vintern.
Ni som inte vet behöver inte lägga er i och läxa upp folk som inte har eran övertygelse.(eller är man inte välkommen här annars? )
Jag tackar dock ödmjukast till dom som har kommit med mycket bra information här. Ni har gjort mig betydligt mer påläst.

Sedan en rolig jämförelse mellan elbil och hybrid.
Nån sa att du kommer bli tvungen att köra med ett ägg under gasen i stan med en hybrid för att gå på el och du kommer ångra att du inte köpte en elbil på en gång.
Övertygad om att samma känsla kommer att komma med elbilen 50% av semestern för att med säkerhet nå nästa snabbladdare eller destination och gärna med så få stopp som möjligt.
En positiv effekt i båda fallen är att man kommer hålla hastighetsbegränsningen betydligt bättre.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Så du bara trollade alltså(eller helt tappad bakom en vagn?)
Du var aldrig intresserad av att köpa elbil utan endast ute efter av att andra skall lyfta sådant som kan verka negativt.
Kände det på mig, därför jag skrev väldigt korta svar.
Du var aldrig intresserad av att köpa elbil utan endast ute efter av att andra skall lyfta sådant som kan verka negativt.
Kände det på mig, därför jag skrev väldigt korta svar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Alla får ha en åsikt vad de anser är rätt och fel utveckling. Betyder inte att det obejektivt är rätt eller fel.
En kan anse att elbilar borde bli billigare, något en annan kan se som helt fel utveckling, de har båda bra och riktiga synpunkter.
Det är det som är debatter, och så länge det inte går till personangrepp eller påstår att folk är dumma som tycker en sak så är det helt ok.
En kan anse att elbilar borde bli billigare, något en annan kan se som helt fel utveckling, de har båda bra och riktiga synpunkter.
Det är det som är debatter, och så länge det inte går till personangrepp eller påstår att folk är dumma som tycker en sak så är det helt ok.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8146
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Fel utveckling på elbilar?
Du har helt rätt i arr det är glest mellan snabbladdare i Norrlands inland, men om dina semesterresor går söderut så stämmer inte dina farhågor alls.Robertrimmevik skrev:Övertygad om att samma känsla kommer att komma med elbilen 50% av semestern för att med säkerhet nå nästa snabbladdare eller destination och gärna med så få stopp som möjligt.
Jag har kört många, långa resor i Europa med min X90 (som verkligen inte är i närheten av bäst i klassen längre), och räckvidd är helt enkelt inte ett problem om du inte kör med två ton husvagn eller insisterar på att köra 200+km/h. Tror du det så har du helt enkelt fel, det kan många andra här också intyga.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Fel utveckling på elbilar?
Jag jobbar som resande säljare i Norrland och har nu kört ca 9300 mil med min elbil, på 2,5 år.
Första året fick jag hyra en fossilbil 2ggr för det inte fanns laddställen.
Men nu går det bra. Önskar bara ännu fler och snabbare laddare.
Och det kommer bilar som klarar dina behov 2020.
2019 finns det ca 60 laddbara bilmodeller i Europa, 2020 finns det ca 175 laddbara bilmodeller.
Så det kommer många som inte är så kända ännu, och vad de har för prestanda.
Men jag är helt övertygad om att den finns en laddbar bil för alla behov om ett år.
Första året fick jag hyra en fossilbil 2ggr för det inte fanns laddställen.
Men nu går det bra. Önskar bara ännu fler och snabbare laddare.
Finns inget som hindrar det du eftersöker.Och vad är det egentligen som hindrar biltillverkarna att göra en 4wd kombi med drag och 55 mils räckvidd en bil för massorna.
Och det kommer bilar som klarar dina behov 2020.
2019 finns det ca 60 laddbara bilmodeller i Europa, 2020 finns det ca 175 laddbara bilmodeller.
Så det kommer många som inte är så kända ännu, och vad de har för prestanda.
Men jag är helt övertygad om att den finns en laddbar bil för alla behov om ett år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fel utveckling på elbilar?
Var
för ska vi tesla ägare försöka övertyga andra till att köpa tesla eller elbil? Desto fler som kör elbil desto sämre villkor får vi. Tidsfråga innan miljöbonusen minskar kraftigt.
Jag är jätte missnöjd med min tesla 3 long range kan ej rekommendera den till någon.
Så kör vidare med fossolbilarna.

Jag är jätte missnöjd med min tesla 3 long range kan ej rekommendera den till någon.
Så kör vidare med fossolbilarna.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Skiter fullständigt i om du vill bränna diesel eller köra på el, du slösar dina pengar hur du vill....Robertrimmevik skrev:Nu ska vi se. Har för mig att det tog ca 5 sidor den gången innan någon kläckte ur sig att mycket snö är den största räckviddsdödaren sen tog det ytterligare ca 5 sidor innan någon kläckte ur sig att takbox är en riktigt dålig idé om man vill komma långt. Dom flesta andra hade inte så stor koll eller så hade dom intresse av att lura på mig en elbil med falska förhoppningar.
Lika dant var det denna gång. Tog en himla massa inlägg innan nån kunde berätta om hur illa det faktiskt ligger till här uppe på vintern.
Ni som inte vet behöver inte lägga er i och läxa upp folk som inte har eran övertygelse.(eller är man inte välkommen här annars? )
Jag tackar dock ödmjukast till dom som har kommit med mycket bra information här. Ni har gjort mig betydligt mer påläst.![]()
Sedan en rolig jämförelse mellan elbil och hybrid.
Nån sa att du kommer bli tvungen att köra med ett ägg under gasen i stan med en hybrid för att gå på el och du kommer ångra att du inte köpte en elbil på en gång.
Övertygad om att samma känsla kommer att komma med elbilen 50% av semestern för att med säkerhet nå nästa snabbladdare eller destination och gärna med så få stopp som möjligt.
En positiv effekt i båda fallen är att man kommer hålla hastighetsbegränsningen betydligt bättre.

Högre luftmotstånd och/eller rullmotstånd ger högre förbrukning. En takbox är alltså dåligt lika så påverkar snö på vägen. Allt detta finns ganska tydligt på abetterrouteplaner om du är intresserad, bara att knappa in.
Hybrider är dåliga för du får de sämsta av två världar. Du får en bensinbil med ett tungt batteri och en elbil med med ett litet batteri och en komplicerad avgasgenerator. Men återigen om du vill kasta bort pengar på det varssego.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Fel utveckling på elbilar?
Nu ska vi se. Har för mig att det tog ca 5 sidor den gången innan någon kläckte ur sig att mycket snö är den största räckviddsdödaren sen tog det ytterligare ca 5 sidor innan någon kläckte ur sig att takbox är en riktigt dålig idé om man vill komma långt. Dom flesta andra hade inte så stor koll eller så hade dom intresse av att lura på mig en elbil med falska förhoppningar.[JM] skrev:De två trådarna du deltagit aktivt i har du fått massor med förslag på lösningar på dina problem samt förklaring på hur du ska tänka/planera.Robertrimmevik skrev:....klipp...
Ber om ursäkt för det. Men jag kan inte låta bli att känna att många medlemmar här verkar ganska färgade och lite fyrkantiga. Men det är klart, jag befinner mig ju på ett tesla forum.
Om det fanns ett bättre forum för elbil/hybrid så skulle jag vara där istället.
... klipp...
Det kan vara då att forumet är färgat/fyrkantigt eller så kan det vara då att du inte tar till dig det som sägs eller en kombination av de båda.
Återigen. Se lösningarna, inte problemen eller som det heter på utrikiska. Adapt and overcome.
Lika dant var det denna gång. Tog en himla massa inlägg innan nån kunde berätta om hur illa det faktiskt ligger till här uppe på vintern.
Ni som inte vet behöver inte lägga er i och läxa upp folk som inte har eran övertygelse.(eller är man inte välkommen här annars? )
Jag tackar dock ödmjukast till dom som har kommit med mycket bra information här. Ni har gjort mig betydligt mer påläst.

Sedan en rolig jämförelse mellan elbil och hybrid.
Nån sa att du kommer bli tvungen att köra med ett ägg under gasen i stan med en hybrid för att gå på el och du kommer ångra att du inte köpte en elbil på en gång.
Övertygad om att samma känsla kommer att komma med elbilen 50% av semestern för att med säkerhet nå nästa snabbladdare eller destination och gärna med så få stopp som möjligt.
En positiv effekt i båda fallen är att man kommer hålla hastighetsbegränsningen betydligt bättre.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Robertrimmevik har du bokat en Cybertruck nu?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Fel utveckling på elbilar?
Du får inte glömma att alla vi teslaägare vill kränga på andra teslor så vi får använt referalen (ironi)
Re: Fel utveckling på elbilar?
Ingen ide. Ser inte ut att finnas fästen för takboxen.Zalman3 skrev:Robertrimmevik har du bokat en Cybertruck nu?
Re: Fel utveckling på elbilar?
Nej nej du har helt missuppfattat. Den stora vinsten är att om norrlänningar också köper elbil så får vi 99:or en legitim anledning att stjäla ännu mer el från Norrland. Annars blir det inte rättvist.kontakten2 skrev:Du får inte glömma att alla vi teslaägare vill kränga på andra teslor så vi får använt referalen (ironi)
Re: Fel utveckling på elbilar?
Tänkte bumpa tråden lite grann mot bakgrund av regeringens konstgjorda andning till Volvos laddhybrider.
Laddhybrider är i mitt tycke precis som nämnt av andra det sämsta av två världar; en dyr, komplicerad konstruktion som håller fossilindustri och bedrägliga verkstäder vid liv samtidigt som det saknas möjligheter att kontrollera hur mycket de faktiskt kör på el. Den eventuella nyttan med att man behöver producera mindre batterier är overifierbar. Och tragiskt nog kallas dessa "miljöbilar" med alla subventioner som kommer därtill.
Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
Bättre snabbladdning (och CCS då) är väl det enda jag saknar med min LEAF - 16 mil mellan laddning och sedan laddeffekt 100 kW för ett 25 min laddstopp.
Känns som att folk i gemen och biltillverkarna hakat upp sig på batteristorlek som den heliga gralen och det driver bara upp kostnader och gör IONITY glada.
Laddhybrider är i mitt tycke precis som nämnt av andra det sämsta av två världar; en dyr, komplicerad konstruktion som håller fossilindustri och bedrägliga verkstäder vid liv samtidigt som det saknas möjligheter att kontrollera hur mycket de faktiskt kör på el. Den eventuella nyttan med att man behöver producera mindre batterier är overifierbar. Och tragiskt nog kallas dessa "miljöbilar" med alla subventioner som kommer därtill.
Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
Bättre snabbladdning (och CCS då) är väl det enda jag saknar med min LEAF - 16 mil mellan laddning och sedan laddeffekt 100 kW för ett 25 min laddstopp.
Känns som att folk i gemen och biltillverkarna hakat upp sig på batteristorlek som den heliga gralen och det driver bara upp kostnader och gör IONITY glada.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Fel utveckling på elbilar?
Konstgjord andning? Patienten vägrar ju dö trots aktiv dödshjälp i form av malus och bränsleskatter.Grimlos skrev:Tänkte bumpa tråden lite grann mot bakgrund av regeringens konstgjorda andning till Volvos laddhybrider.
Ivrige arvtagaren hejar på. Han tror han kommer att ärva.

Re: Fel utveckling på elbilar?
Samtidigt får laddhybriderna folk att börja ladda bilarna vilket gör steget litet till rena elbilar nästa gång de byter bil.Grimlos skrev:Tänkte bumpa tråden lite grann mot bakgrund av regeringens konstgjorda andning till Volvos laddhybrider.
Laddhybrider är i mitt tycke precis som nämnt av andra det sämsta av två världar; en dyr, komplicerad konstruktion som håller fossilindustri och bedrägliga verkstäder vid liv samtidigt som det saknas möjligheter att kontrollera hur mycket de faktiskt kör på el. Den eventuella nyttan med att man behöver producera mindre batterier är overifierbar. Och tragiskt nog kallas dessa "miljöbilar" med alla subventioner som kommer därtill.
Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
Bättre snabbladdning (och CCS då) är väl det enda jag saknar med min LEAF - 16 mil mellan laddning och sedan laddeffekt 100 kW för ett 25 min laddstopp.
Känns som att folk i gemen och biltillverkarna hakat upp sig på batteristorlek som den heliga gralen och det driver bara upp kostnader och gör IONITY glada.
Elbilstekniken är lite för dyr än, mer subventioner behövs för att få en snabbare övergång, se på Norge. 60 000 i subvention och ta bort hela momsen på 25 % på elbilar så ska du se på grejer. Och bygg 150 kw snabbladdarnätverk på 200 platser med skattepengar. Kostar väl bara några miljarder av skattepengarna.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Laddhybriderna är långt ifrån billiga, kostar inte mkt mindre än rena elbilar.Swede1 skrev:Elbilstekniken är lite för dyr än
Dessutom är det ju samma teknik i dem som i rena elbilar, PLUS en avgasgenerator och all dess komplexa och dyra teknik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fel utveckling på elbilar?
Jag tror laddbara hybrider är bra som ”konverteringsfordon” till att gå över till BEV i nästa steg. De tar bort räckviddsångest, har dragkrok osv. Tror det är lättare att gå denna ”fel” väg mot fossilfritt. Se på de hybridåkare som pendlar och inser att de numera bara tankar en gång i kvartalet. Klart det gör skillnad och man lär ofta genom att prova själv. Fråga gänget i bensinupproret 2.0 och de skulle välja en PHEV eller en BEV!taliz skrev:Laddhybriderna är långt ifrån billiga, kostar inte mkt mindre än rena elbilar.Swede1 skrev:Elbilstekniken är lite för dyr än
Dessutom är det ju samma teknik i dem som i rena elbilar, PLUS en avgasgenerator och all dess komplexa och dyra teknik.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Re: Fel utveckling på elbilar?
Bort med subvention och skatta bort avgasbilarna är medicinen. Höjer man subventioner höjs bara priset på bilarna och du som köpare får ingenting.Swede1 skrev:Samtidigt får laddhybriderna folk att börja ladda bilarna vilket gör steget litet till rena elbilar nästa gång de byter bil.Grimlos skrev:Tänkte bumpa tråden lite grann mot bakgrund av regeringens konstgjorda andning till Volvos laddhybrider.
Laddhybrider är i mitt tycke precis som nämnt av andra det sämsta av två världar; en dyr, komplicerad konstruktion som håller fossilindustri och bedrägliga verkstäder vid liv samtidigt som det saknas möjligheter att kontrollera hur mycket de faktiskt kör på el. Den eventuella nyttan med att man behöver producera mindre batterier är overifierbar. Och tragiskt nog kallas dessa "miljöbilar" med alla subventioner som kommer därtill.
Personligen anser jag att flera av de kommande modellerna av mindre, billigare elbilar fokuserar för mycket på batteristorlek när fokus borde vara laddning. Nya Zoe, Peugeot e208, Corsa-E har onödigt stora batterier (alt så saknas alternativ med mindre storlek). Ioniq är ju ett slående exempel där 28 kWh-varianten slår 38,3 kWh-varianten på laddning med hästlängder och därmed på långresa (se TeslaBjörn).
Bättre snabbladdning (och CCS då) är väl det enda jag saknar med min LEAF - 16 mil mellan laddning och sedan laddeffekt 100 kW för ett 25 min laddstopp.
Känns som att folk i gemen och biltillverkarna hakat upp sig på batteristorlek som den heliga gralen och det driver bara upp kostnader och gör IONITY glada.
Elbilstekniken är lite för dyr än, mer subventioner behövs för att få en snabbare övergång, se på Norge. 60 000 i subvention och ta bort hela momsen på 25 % på elbilar så ska du se på grejer. Och bygg 150 kw snabbladdarnätverk på 200 platser med skattepengar. Kostar väl bara några miljarder av skattepengarna.