Test M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Test M3

Inlägg av TeslaM3 »

Hittade ingen existerande tråd att lägga den i

https://www.svd.se/tesla-model3--en-dro ... mabilspris
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Test M3

Inlägg av Legato »

TeslaM3 skrev:
Hittade ingen existerande tråd att lägga den i

https://www.svd.se/tesla-model3--en-dro ... mabilspris
Det är skönt att det äntligen finns journalister som vaknat:
"Tesla har ett försprång som verkar svårt att komma i kapp."
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Men tyvärr ytterligare en journalist som inte begriper sig på hur förmånsvärdessubventionering fungerar, och som inte begriper att en elbil inte är mindre miljövänlig och mer eltörstig bara för att den kan accelerera snabbt.

Om model 3 varit långsam och ineffektiv som en etron hade det säkert inte varit något tjafs om förmånsvärdet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Han tycker att förmånsvärdet är för lågt? Men, det är ju en elbil. Det ska vara lågt förmånsvärde på dessa. Det är regeringens intention med strategin att få svensken att köra elbil. Vet han inte det?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Och inte ett ljud om gårdagens text i teknikens värld :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
Vad stod det där då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
Vad stod det där då?
Det vill jag inte skriva. Det är många från forumet som läser där och ingen sa något.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bjelkeman skrev:
Han tycker att förmånsvärdet är för lågt? Men, det är ju en elbil. Det ska vara lågt förmånsvärde på dessa. Det är regeringens intention med strategin att få svensken att köra elbil. Vet han inte det?
Jo, fast "reduceringen" av förmånsvärdet görs ju i två steg så att säga. Först jämförs bilen med en "referensbil" och får ett ingångspris för sitt förmånsvärde från denna, och därefter inträder även reduktionen av förmånsvärdet med som mest 10.000 per år (vilket jag iof hört ska försvinna från årsskiftet, rätta mig gärna om jag har fel). Det Eric Lund i SvD-artikeln tycker är lite udda är att Model 3 har Audi A4 TDI 190 Quattro och Volvo V60 AWD 150 som referensbilar och de kostar väsentligt mindre. Det är ju också det som gör att Model 3P har så mycket högre förmånsvärde eftersom den jämförs med BMW M3 och Audi S4 som kostar åtskilliga 100 tusen mer än de bilar Model 3 LRAWD jämförs med, fast skillnaden mellan den och 3P inte är alls lika stor.

Jag håller med om att motoreffekt inte alls är allt och att det egentligen är ganska oinstressant på en elbil för de allra flesta, vridmoment och allmän körbarhet är bra mycket mer relevant. För att inte tala om Trafikverkets eviga vana att inte registrera effekten korrekt. Men så länge vi har det system vi har för bl.a. försäkringar - och elbilar kostar så mycket mer än "motsvarande" fossilbilar - kommer folk säkert att fortsätta ha synpunkter på vilka modeller en elbil jämförs med när förmånsvärdena sätts. Förutsatt att det ska finnas en reducering av förmånsvärdet - för det kan man såklart också ha synpunkter på.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Man skulle ju också kunna jämföra model 3 med några andra sedaner än de från Audi och Volvo. Man skulle ju kunna argumentera för att den ganska enkla interören och taskiga karosspassningen är mera åt ford-opel-hållet än VWs premiummärke.

Finns det inte någon sedan eller halvkombi med fyrhjulsdrift och stark fossilmotor som tillval bland lågprismärkena? Octavia RS kanske?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tror du att ”karosspassningar” skiljer sig åt för Ford/Opel etc i jämförelse med Audi och BMW?

Enda anledningen till att Tesla inte har korrekt justerade karosspaneler är att dessa slutjusteras för hand, och manuellt precisionsarbete är ett större problem i USA än i Tyskland och Japan...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ford och Opel har säkert bra karosspassning, men jag tänkte mera på att de inte aspirerar på att vara "premium", och att deras kundkategori skiter i saker som att material i mattor och dörrsidor skall "kännas premium". Precis på samma sätt som vi ägare av Model 3 gör :lol: Okej kanske inte alla men åtminstone ganska många prioriterar andra saker högre. Uppenbarligen.

Om Model 3 hade samma ljudisolering, karosspassning och lika bra utförande på inredning, mattor etc som en Audi eller Mercedes, då hade det funnits en poäng i att jämföra den med en premiumbil, och då hade journalisten haft en poäng.

Men nu har den inte det - det är fokus på funktion istället för detaljkvalitet.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tack och lov, med tanke på Audis track record i haverier på nästan nya bilar...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

BrooklynS skrev:
Tack och lov, med tanke på Audis track record i haverier på nästan nya bilar...
Lite roligt då att Audi inte är att hitta längst nere på TÜVs lista:
https://www.tuev-sued.de/auto-fahrzeuge ... hlerzwerge

Porsche 911 bäst (även hos JD https://www.businessinsider.com/most-re ... rado-hd-21)

Likadan inte med heller på ADACs pannenstatistik (bilar som tvingas stoppa i vägkanten)
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/

Tesla nämns inte och tror inte det finns några större problem där.

Visst Audi har haft problem men det är med mycket äldre årsmodeller.

Och nej, jag kör inte Audi
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

De bilar som rullar minst och servas mest drabbas såklart av färre problem.

Men VAG har under ungefär 25 års tid drabbats av massvis av haverier - från kamkedjeras till skurna cylinderbankar, extrem oljeförbrukning, nedslitna kamaxlar osv. För att inte tala om haverier på luftfjädringar, framvagnsleder, elektronik, #dieselgate och mycket mycket annat. Det går inte att komma dragandes med ord som "kvalitet" när de i själva verket tillverkar urusla bilar (om än "lyxiga" i känslan).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Mycket intressant att en av de roligaste bilarna som finns att köra får 4/6 i körkänslan.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Känslan i manöverdon som styrning, bromsar och gasrespons är lite vag
"lite vag"... Undrar vad han hade för inställningar egentligen? Finns det någon bil på marknaden med mer direkt gasrespons? Kan det varit valet eller chill mode som varit aktiverat?
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

tor-ake skrev:
Känslan i manöverdon som styrning, bromsar och gasrespons är lite vag
"lite vag"... Undrar vad han hade för inställningar egentligen? Finns det någon bil på marknaden med mer direkt gasrespons? Kan det varit valet eller chill mode som varit aktiverat?
Det står faktiskt i artikeln att han råkat aktivera valet mode och att det är Tesla som centralt upptäcker detta och slår av det samt meddelar honom om saken. Man undrar ju därmed om han också satte sitt betyg för körkänslan medan det var aktiverat...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Känns inte proffsigt. Man ”råkar” inte bara blippa i Valet. Sätter en femma på att han inte hade en aning om vad knappen han tryckte på betydde... :lol:
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Beigler skrev:
Känns inte proffsigt. Man ”råkar” inte bara blippa i Valet. Sätter en femma på att han inte hade en aning om vad knappen han tryckte på betydde... :lol:
Jodå, det kan visst råkas göras. Gjorde det själv i somras - jag lyckade till och med sätta pinkod när telefonen låg i fickan och appen var öppen. Gav begreppet fickringning en ny innebörd... Men det går ju lätt att ta bort i bilen om man har lösenordet sen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Here's Why the Tesla Model 3 Performance Is the Best Tesla Yet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar